Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-19 20:38

Rain skrev:
Hetsporren skrev:världens bästa - billiga - högtalare är piP! Dvs. att den kostar ca 1000$ (färdig högtalare) och då finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten, varken för samma-, halva- eller dubbla pengar(na). 8)

Håller inte med även om piP är bra så finns det ändå massvis med högtalare som både är bättre (på många parametrar) och billigare än piP.

To dager, 1 time og 17 minuter and counting :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 22:11

OCh jag väntar fortfarande på citatet om servostyrning. Han läser nog lite noggrannt för att hitta det.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 22:20

realist skrev:
Rain skrev:
Hetsporren skrev:världens bästa - billiga - högtalare är piP! Dvs. att den kostar ca 1000$ (färdig högtalare) och då finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten, varken för samma-, halva- eller dubbla pengar(na).

Håller inte med även om piP är bra så finns det ändå massvis med högtalare som både är bättre (på många parametrar) och billigare än piP.

To dager, 1 time og 17 minuter and counting

Finns inget bra objektivt sätt att avgöra vad som är bättre eller sämre så det blir ändå bara massa onödigt tjafs.

Varför är det så svårt att acceptera att någon föredrar andra högtalare? Känns ibland som det underliggande syftet hos många är total likriktining...

.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 22:21

realist skrev:
Rain skrev:
Hetsporren skrev:världens bästa - billiga - högtalare är piP! Dvs. att den kostar ca 1000$ (färdig högtalare) och då finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten, varken för samma-, halva- eller dubbla pengar(na). 8)

Oj vad ni måste vara spända själv har jag semeesteer.. Men allvarligt pallra er ned till närmaste hifibutik så finns det definitivt alternativ i liknande prisklass Monitor audio har några, liksom NHT, B&W, KEF, Focal, Dynaudio, Harbeth, Infinity, Canton, Audio Pro, Elac, Yamaha, proAc, med flera med flera gör alla prisvärda högtalare som ligger i piPs klass eller bättre på ett flertal parametrar..

Prova själva under samma förutsättningar och med samma förstärkare och kringutrustning så framstår inte piP alls som så suveräna för priset som ni vill göra gällande

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 22:22

Lust skrev:Känns ibland som det underliggande syftet hos många är total likriktining...

Bra sagt :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 22:23

Rain skrev:Oj vad ni måste vara spända själv har jag semeesteer.. Men allvarligt pallra er ned till närmaste hifibutik så finns det definitivt alternativ i liknande prisklass Monitor audio har några, liksom NHT, B&W, KEF, Focal, Dynaudio, Harbeth, Infinity, Canton, Audio Pro, Elac, Yamaha, proAc, med flera med flera gör alla prisvärda högtalare som ligger i piPs klass eller bättre på ett flertal parametrar..

Det kräver ett öppet sinne. Får man föreslå blinda tester eftersom resultatet av dessa torde gå båda vägar. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 22:34

UrSv skrev:OCh jag väntar fortfarande på citatet om servostyrning..

Fr. Wikipedia "Servo betyder slav, tjänare och är en förled till ord som servomotor, servostyrning, servobroms, servoteknik med mera. I dagligt tal används servo som förkortning för alla dessa betydelser, och sammanhanget avgör då vad man egentligen menar. Servo handlar i grunden om att man använder en motor eller annan yttre kraft för att förstärka eller förflytta handkraften (eller annan svag kraft) vid styrning av tekniska apparater"

Läs om och gör rätt, UrSv...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 22:40

Lust skrev:Finns inget bra objektivt sätt att avgöra vad som är bättre eller sämre så det blir ändå bara massa onödigt tjafs.

Rätt mycket går faktiskt att fastslå vad som är bättre om man snackar om få så trasparent ljud som möjligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 22:43

subjektivisten skrev:
Lust skrev:Finns inget bra objektivt sätt att avgöra vad som är bättre eller sämre så det blir ändå bara massa onödigt tjafs.

få så trasparent ljud som möjligt.

????

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-19 22:45

ofärgat ljud...förstår du bättre då?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 22:51

Haakan_W skrev:ofärgat ljud...förstår du bättre då?

Ofärgat ljud existerar inte, inte "trasparent" heller..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 22:55

Rain skrev:Ofärgat ljud existerar inte, inte "trasparent" heller..

Håller med. Utopi :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-19 23:13

Rain skrev:
realist skrev:
Rain skrev:

Oj vad ni måste vara spända själv har jag semeesteer.. Men allvarligt pallra er ned till närmaste hifibutik så finns det definitivt alternativ i liknande prisklass Monitor audio har några, liksom NHT, B&W, KEF, Focal, Dynaudio, Harbeth, Infinity, Canton, Audio Pro, Elac, Yamaha, proAc, med flera med flera gör alla prisvärda högtalare som ligger i piPs klass eller bättre på ett flertal parametrar..

Prova själva under samma förutsättningar och med samma förstärkare och kringutrustning så framstår inte piP alls som så suveräna för priset som ni vill göra gällande

Det er faktisk helt riktig som du sier, det er en del høyttalere som fremmer enkelte "sales point" som helt sikkert på noen felter 2- 3- 4 eller kanksje 5, hva vet jeg, kan sies å være bedre enn ...Men altså, en høyttaler er etter hva jeg forstår, en sum av nermest uendelig mange kompromisser, og den som makter å få disse kompromissene til på gå opp i en høyere enhet, (2+2=5) for å si det på en annen måte, hvor mange av de du nevner makter det? Hvis en av de du nevner faktisk er bedre enn pip til en bedre pris, for ikke å snakke om tilgjengelighet, så vil de jo for de fleste faktisk være et bedre valg, ingen tvil om det. Ennå har jeg ikke lykkes å finne noen som entydig har fremmet denne påstanden etter å ha lyttet på andre sammenlignbare høyttalere. Jeg må påpeke at jeg selv ikke har hørt på noen av de i de sista 10-15 årene, men skal jeg være ærlig, så fremstår nå pip med alle dens begrensninger (les vanskelig å få tak i) som et bedre valg enn de du nevner. Kanksje det med "forbuden frukt", eller "hard to get" er en psykologisk medvirkende årsak, hva vet jeg, men pip fremstår for meg som mer spennende. Se bare på bruktprisen hvis den av en eller annen grunn skal selges, sammenlign så med bruktprisen på de andre du nevner.

Etter hva du skriver så har du selv lyttet til pip under de forutsetninger du nevner. Det som imidlertid gjør meg litt urolig, er at du tydeligvis rangerer ns 10 under samme kategori som pip, slik jeg oppfatter det fra en tidligere tråd. Kan du bekrefte det?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-19 23:14

Rain skrev:Oj vad ni måste vara spända själv har jag semeesteer.. Men allvarligt pallra er ned till närmaste hifibutik så finns det definitivt alternativ i liknande prisklass Monitor audio har några, liksom NHT, B&W, KEF, Focal, Dynaudio, Harbeth, Infinity, Canton, Audio Pro, Elac, Yamaha, proAc, med flera med flera gör alla prisvärda högtalare som ligger i piPs klass eller bättre på ett flertal parametrar..

Dynaudio Contour 1.3 Mk2 har jag jämfört direkt med piP (fin elektronik) och de var inte i närheten. JmLab Mini Utopia för närmare 70 papp var inte heller bättre i mina öron.

Bara för att nämna två jämförelser...
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 23:18

realist skrev:Etter hva du skriver så har du selv lyttet til pip under de forutsetninger du nevner. Det som imidlertid gjør meg litt urolig, er at du tydeligvis rangerer ns 10 under samme kategori som pip, slik jeg oppfatter det fra en tidligere tråd. Kan du bekrefte det?

Kan inte du heller läsa?

Sen så är det ganska fel att på grundval av begagnatpriset utröna hur bra en högtalare är speciellt begagnatpriset på högtalare som tillverkas i mycket liten skala, men hypas stort...
Senast redigerad av Rain 2007-07-19 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 23:21

Rydberg skrev:

Dynaudio Contour 1.3 Mk2 har jag jämfört direkt med piP (fin elektronik) och de var inte i närheten. JmLab Mini Utopia för närmare 70 papp var inte heller bättre i mina öron.

Har svårt att tro att du gjorde en rättvis jämförelse eller ens justerade för de olika högtalarnas känslighet..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-19 23:29

Rain skrev:

Fr. Wikipedia "Servo betyder slav, tjänare och är en förled till ord som servomotor, servostyrning, servobroms, servoteknik med mera. I dagligt tal används servo som förkortning för alla dessa betydelser, och sammanhanget avgör då vad man egentligen menar. Servo handlar i grunden om att man använder en motor eller annan yttre kraft för att förstärka eller förflytta handkraften (eller annan svag kraft) vid styrning av tekniska apparater"

Ett servo har alltid återkoppling av avvikelsen från börvärdet. Annars är det inte ett servo, vad än nu någon har klottrat ner i Wikipedia.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 23:32

paa skrev:Ett servo har alltid återkoppling av avvikelsen från börvärdet.

Och det har BL5..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 23:36

Rain skrev:

Nu vet jag inte vad du menar med det inlägget men jag vet mycket väl vad ett servo är.

Vad jag efterfrågar är var du hittar information om att BL5 skulle ha servostyrning. Ett antal personer, inklusive mig själv, har läst igenom dokumenten utan att hitta att BL5 skulle ha servostyrning. Därav önskemål om att du lite mer precist skulle citera var du hittar det eftersom du är ensam om det.

Läs om och gör rätt? Jag hade inte tänkt göra något utan jag väntar på att du skall visa var du hittar informationen som ingen annan hittar.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 23:40

Rain skrev:

Och det har BL5..

Jag misstänker att du helt enkelt missförstått texten du läst. Det är inget fel i det men att hårdnackat påstå direkta felaktigheter utan att kunna hänvisa till vart det står tycker jag är lite tråkigt.

Enkelt uttryckt:
BL5 har ingen servostyrning. Däremot finns en liten servomotor inbyggd i stativet.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 23:42

subjektivisten skrev:

Rätt mycket går faktiskt att fastslå vad som är bättre om man snackar om få så trasparent ljud som möjligt.

Hur då? Att det finns synpunker kan jag köpa, men att fastslå...

Nej, när det gäller högtalare är det svårt. Det blir bara ett tyckande som beror mer på rum och smak än konstruktion.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 23:44

UrSv skrev:Enkelt uttryckt:
BL5 har ingen servostyrning. Däremot finns en liten servomotor inbyggd i stativet.

Men vafan... Servo som servo :wink:

(Är det sant att de har ett motordrivet stativ?) I så fall.. 8)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 23:46

UrSv skrev:
Rain skrev:

Och det har BL5..

Enkelt uttryckt:
BL5 har ingen servostyrning.

Jo det har den FAKTISKT. Vilket jag tidigare har förklarat...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 23:48

Du har alltså lyssnat på piP? Jag har svårt att förstå hur du annars kan uttala dig med sån säkerhet.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 23:48

Rydberg skrev:

Som sagt... det är personligt tyckande och smak och vi kommer inte närmare något allmängiltigt svar på denna icke-fråga.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 23:51

Rain skrev:
UrSv skrev:
Rain skrev:

Och det har BL5..

Enkelt uttryckt:
BL5 har ingen servostyrning.

Jo det har den FAKTISKT. Vilket jag tidigare har förklarat...

Nej, du har ALDRIG förklarat det men väl HÄVDAT. Åter igen:

Kan du citera den text som beskriver att BL5 har servostyrning? Vi har åtminstone 5 personer som misslyckas med att hitta den informationen och åtminstone jag skulle verkligen vilja läsa om det.

En enkel hänvisning till dokument, sida och del är tillräckligt för att stilla alla dessa invändningar. Skall det vara så jobbigt?
Senast redigerad av UrSv 2007-07-19 23:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-19 23:52

Rain skrev:
Rydberg skrev:

Har svårt att tro att du gjorde en rättvis jämförelse eller ens justerade för de olika högtalarnas känslighet..

Varför tror du inte jag gjorde en rättvis jämförelse? 8O (alltså sådanadär uttalande kan jag nästa bli lite putt av)

Kan ju säga att jämförelsen med Dynaudio var första gången jag hörde piP. Var väl inte helt positivt inställd till märket på den tiden men ack vad fel jag hade.

DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-19 23:53

ursv har helt rätt...bring on the facts

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-19 23:55

Lust skrev:
Rydberg skrev:

Som sagt... det är personligt tyckande och smak och vi kommer inte närmare något allmängiltigt svar på denna icke-fråga.

Om allt är tyckande och smak kan man ju per definition inte säga att en produkt har bra prestanda. Vad tjänar det då till att sitta på ett forum kan man undra?
Senast redigerad av Rydberg 2007-07-19 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 23:56

Lust skrev:
UrSv skrev:Enkelt uttryckt:

Men vafan... Servo som servo :wink:

(Är det sant att de har ett motordrivet stativ?) I så fall.. 8)

Nja, som JAG fattat det sitter det ett servo i stativet som justerar positionen på den mätmikrofon som mäter upp högtalarens uppförande. Mikrofonen mäter alltså i ett par olika positioner för att öka antalet beräkningspunkter. Det är ju dock inte det samma som en servostyrning men kan dock säkert missförstås som varandes en sådan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi