tjut/pip-problem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

tjut/pip-problem

Inläggav Claes7 » 2007-07-18 23:43

Denna fråga gäller en projektor och hör således egentligen inte hemma i denna del av forumet. Orsaken till att jag frågar här är därför här borde
chansen vara som störst att någon tekniskt bevandrad person kan hjälpa mig. Sen så är mitt bekymmer inte direkt ett projektorproblem som sådant.

Detta är problemet: (kort version. Den piper)

Claes7 (projektortråden) skrev:Detta börjar bli lite löjligt...

Min projektor hade ett irriterande pipljud som jag skrev om på förra sidan. Jag var i kontakt med sanyo vilket medförde att jag skickade in projektorn för service. Dom bytte lampa, projektorn blev tystare, men absolut inte pip-fri. Jag skickade in den igen och fick nu ett nytt exemplar (det skall nämnas att sanyo har skött detta klandersfritt och utan käbbel).

Och visst fan piper denna med! Jag misstänker att jag är ovanligt känslig för olika störljud, men hur kul är det att kolla på film med nåt pipandes över huvudet hela tiden. Jag finner ett sådant störljud mycket mer påträngande än det relativt svaga fläktljudet som "frekvensmässigt" gömmer sig mycket lättare i bakgrunden.

Så nu till inläggets fråga. Ni sanyo Z5 ägare på forumet, jag vet att ni iallafall är två. Är ni säkra på att era exemplar är pip-fria? Andra projektorägare får också gärna svara om de har några pipljud, jag börjar misstänka att detta är nåt jag får tvingas leva med. USCH!

Claes7 (projektortråden) skrev:Jo... Var i kontakt med Sanyo igen imorse och dom försäkrade att projektorn (den nya, men inte heller den gamla) pep något hos dom. Vi hade ett litet samtal om saker det kunde bero på (switchad nätdel). Så nu jag har lite jägarknep som skall testas innan jag spolar ner den i toan.

Angående att projektorn skulle vara tyst hos dom så tror jag helt klart dom pratar sanning, varför skulle dom annars gå med på att byta lampa och senare
byta ut hela projektorn. Han på Sanyo nämnde också att han tagit in ett vittne när dom testat den före leverans till mig, denne kunde inte heller höra något.

Om som ni förstår av denna tråd fungerade inte dessa knep som står nämnda ovan. Det jag fick tips om
var att vända kontakten till strömuttaget (värt en chansning) samt pröva med jordat uttag.

Så...är den nån som har någon idé? Jag är nästan villig att pröva allt från strömrenare till kristaller, bara apparaten slutar tjuta.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-19 01:03

Jag skulle gissa att pip-ljudet kommer från den switchade nätdelen i projektorn. Första jag skulle prova är i jordat uttag och prova även att vända kontakten i uttaget.
Se även till att alla apparater som är anslutna till projektorn också sitter i jordade uttag så att du inte får in störningar i onödan den vägen.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-07-19 18:53

Tackar för försöket, men de där tricken har jag redan provat utan någon förbättring.

Angående störningar från annat håll än projektorn så kan jag säga att den piper även om jag väljer en ingång där jag
inte har något inkopplat, då kan väl inte HDMI-kabeln ifrån dvd-spelaren (och därmed hela anläggninen) vara boven?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 23:51

Provat förlägningskabel till annat uttag?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 01:12

Gissningar (baserade på hur svårt det är att hitta en lösning):

1. Du är osedvanligt ljudkänslig (för höga frekvenser).

2. Projektorn tar in ngnslags "radio"signal/induktion från omgivningen. Som något i elektroniken förstärker.

Fråga: har du testat att endast ha nätkabeln ansluten (dvs ingen signal- eller annan kabel) ?
Piper den då också ?

Om man har energin skulle det vara intressant att testa projektorn med batteridrift (+ växelriktare m sinusväg). Och testa då också i ett elektromagnetiskt isolerat utrymme (typ kopparfolie runt om)...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 09:51

OM nu projjen är tyst hos Sanyo borde man kanske testa själv i annan miljö för att se om så kan vara fallet. Ta med dig projjen till jobbet, polaren eller mor och far. Låter den där? Om inte så har du ju visat att det med stor sannolikhet beror på din miljö. Om det låter fortfarande på de andra platserna så kanske Sanyo borde lyssna igen och/eller använda perosner med bättre hörsel.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-20 13:04

Jag tror att jag känner igen pipljudet som du beskriver!

På en vanlig tjock-tv (typ 28") , om du visar en tv-kanal utan ljud och det är tyst i bakgrunden så kan man höra ett mycket högfrekvent pip.
Jag hör det bara om jag letar efter pipljudet och tänker inte på det annars :)
Det märks särskilt på billiga skräp-TV :)

Jag har ett switchat nätaggregat i min dator som också piper. Det låter precis som TV:ns pip.

Hoppas att du får ordning på det!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-07-20 16:48

Tack för tipsen! Förlängningsladd till annat uttag är prövat utan framgång, däremot
har jag inte prövat i;s förslag. Funkar inte det får jag göra som UrSv föreslår.

ollebolle: nja, pipet ligger lägre i frekvens än det vanliga crt-tv pipet och är tydligare/mer störande.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 17:48

För övrigt så tycker jag att i den här situationen är en "hushbox" ett intressant alternativ. Dvs en ljudisolerad låda för projektorn. Det innebär en hel del arbete men gör man den rätt går den ju att använda även till framtida projektorer.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-21 18:14

Piper det lika mycket när den har stått på en stund (blivit varm)?

Min LCD skärm hemma (och även den på jobbet) piper när den är kall (när jag slå på den). Detta avtar dock, tror jag i alla fall. Dom kanske piper lika mycket när dom är varma, men att jag vant mig vid ljudet (och inte hör det längre).

En bra sak att göra om du tänker hävda fel på produkten, är att mäta ljudet.

//Michael

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-07-22 15:11

Mich: I början är det ett rejält ljud, det kanske varar i nån minut. Detta "uppstartsljud" ser jag
inte som nåt problem. Sedan ligger ljudet ganska konstant oavhängigt av hur länge projektorn är på.

Annars har jag prövat i:s förslag, den pep även med bara nätkabel inkopplad. Nästa steg får bli att
dra iväg den till en polare och kolla om den piper där.

Återgå till Teknikforum