Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 00:32

som sagt olika tycke och smak. Fasen vad tråkigt det hade varit om alla tyckte likadant :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:34

Lust skrev:
Rydberg skrev:
Lust skrev:
Rydberg skrev:
Lust skrev:
Som sagt... det är personligt tyckande och smak och vi kommer inte närmare något allmängiltigt svar på denna icke-fråga.

Om allt är tyckande och smak kan man ju per definition inte säga att en produkt har bra prestanda. Vad tjänar det då till att sitta på ett forum kan man undra?

Det är väl just det jag menar. Vi kan alla utbyta åsikter om högtalare på ett forum, men vi lär knappast komma överens om vad som är bättre än vad.

Upplagt för onödigt tjafs m a o.

Då kan ju detta inte ge dig någonting Lust. Är det egentligen inte bäst att du dra härifrån då, jag menar för din egen skull? Det kan ju inte vara speciellt kul att hela tiden säga till folk att de inte kan dela med sig av erfarenhet eftersom allt är bara tycke och smak?!! 8O

Om du läser mitt inlägg en gång till så är det just det jag säger att man kan göra på ett forum.

Däremot kan inte alla komma överens om det finns/inte finns högtalare som är bättre än en annan.

Och jo, du har förmodligen rätt. Jag håller mig mer och mer borta från det här forumet just för att det inte är särskilt kul..

Att utbyta åsikter där alla värden är individuella kan ju inte ge någonting, det måste du väl ändå hålla med om.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:34

Rain skrev:
UrSv skrev:
Throw me a bone och säg om det var rätt dokument iallfall?

Nej det var inte rätt dokument..
Sen kanske ditt problem i det här fallet är just din brist på kunskap över hur kombinationen högtalare/förstärkare med aktiv återkopplad DSP fungerar..

Tack, då skall jag lusläsa det ANDRA dokumentet en gång till. För säkerhets skull dubbelkollar jag att det alltså är detta dokument det handlar om:

http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/F ... nology.pdf

Är det rätt dokument? Om jag äntligen valt rätt har jag nu igen läst detta dokument för jag vet inte vilken gång i ordningen och där finns såvitt jag ser ingen information om att BL5 skulle ha servostyrning.

Säkert kan det var min brist på kunskap som ställer till det för mig men jag vet åtminstone en person i tråden som delar uppfattningen och han saknar med största sannolikhet HELT min brist på kunskap i ämnet "högtalare/förstärkare med aktiv återkopplad DSP".
Senast redigerad av UrSv 2007-07-20 00:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:35

dwain1 skrev:som sagt olika tycke och smak. Fasen vad tråkigt det hade varit om alla tyckte likadant :D

Idag tyckte jag att min bil bara var 1 meter lång men det tyckte tydligen inte han jag körde på.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 00:37

Rydberg skrev:Att utbyta åsikter där alla värden är individuella kan ju inte ge någonting, det måste du väl ändå hålla med om.

Förstår tyvärr inte vad du vill få fram med ovanstående.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 00:39

Rydberg skrev:
dwain1 skrev:som sagt olika tycke och smak. Fasen vad tråkigt det hade varit om alla tyckte likadant :D

Idag tyckte jag att min bil bara var 1 meter lång men det tyckte tydligen inte han jag körde på.

Idag var vi alla på faktiskt överens om att min bil bara var 1 meter lång men det tyckte tydligen inte han jag körde på.

Skillnad?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:39

UrSv skrev:Säkert kan det var min brist på kunskap som ställer till det för mig

Ja..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:40

Lust skrev:
Rydberg skrev:Att utbyta åsikter där alla värden är individuella kan ju inte ge någonting, det måste du väl ändå hålla med om.

Utan objektiv referensgrund finns inget att ta avstamp från. Om alla har olika referenspunkter som de skriver sina åsikter utifrån kan ju omöjligt någon annan ha någon nytta av dem.

Glasklart nu då? :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:43

Rain skrev:

Ja..

Inte omöjligt men jag försöker just nu råda bot på den bristen genom att inhämta och försöka förstå den inhämtade informationen. Skulle du inte kunna vara en hyvens kille och tala om för mig om det var rätt dokument och vilken text det handlar om? Snällasnälla? (förra gången prövade jag med bara ett snälla om du såg det så jag höjer insatsen).

Jag skall dessutom fundera på att kontakta admin om ett epitet i min profil: "Läst men inte förstått"
Senast redigerad av UrSv 2007-07-20 00:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:43

Lust skrev:
Rydberg skrev:

Idag var vi alla på faktiskt överens om att min bil bara var 1 meter lång men det tyckte tydligen inte han jag körde på.

Skillnad?

Ja! "tyckte jag" är ubytt mot "var vi alla på faktiskt överens om"
Senast redigerad av Rydberg 2007-07-20 00:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 00:44

Rain skrev:
UrSv skrev:

Sen kanske ditt problem i det här fallet är just din brist på kunskap över hur kombinationen högtalare/förstärkare med aktiv återkopplad DSP fungerar..

Det är inte så att du blandar ihop rumseq men att kontinuerligt servostyra högtalarelementen? Jag har ICE steg och jag har inte läst någonstans i B&O dokumentation att dom skulle ha en kontinuerligt aktiv servo. DSP'n används väl i mätförfarandet och sedan kröker till frekvensgången en gång för alla till nästa mättillfälle.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 00:45

Rydberg skrev:
Lust skrev:

Utan objektiv referensgrund finns inget att ta avstamp från. Om alla har olika referenspunkter som de skriver sina åsikter utifrån kan ju omöjligt någon annan ha någon nytta av dem.

Håller med till fullo, men var hittar du den gemensamma, objektiva referensgrunden för en högtalare?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 00:46

Rydberg skrev:
Lust skrev:
Rydberg skrev:

Skillnad?

Ja! "tyckte jag" är ubytt mot "var vi alla på faktiskt överens om"

Du märker då allt, du... :wink:

Undrar om han du körde på upplevde samma skillnad?
Senast redigerad av Lust 2007-07-20 00:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:47

Harryup skrev:
Rain skrev:
UrSv skrev:

Det är inte så att du blandar ihop rumseq men att kontinuerligt servostyra högtalarelementen? Jag har ICE steg och jag har inte läst någonstans i B&O dokumentation att dom skulle ha en kontinuerligt aktiv servo. DSP'n används väl i mätförfarandet och sedan kröker till frekvensgången en gång för alla till nästa mättillfälle.

Just i detta fall gäller det BL5 som helhet och inte ICE-stegen separat. Min uppfattning är att de båda saknar servostyrning men det är visst fel. Jag finner inte nåt som styrker att det skulle vara fel dock.

Nä, nu får det bli natta!
Senast redigerad av UrSv 2007-07-20 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-20 00:48

Lust skrev:
Och jo, du har förmodligen rätt. Jag håller mig mer och mer borta från det här forumet just för att det inte är särskilt kul.

Åtminstone lilla jag uppskattar mestadels dina inlägg här på forumet
med eller utan svärtade glasögon 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:49

Lust skrev:
Rydberg skrev:
Lust skrev:

Håller med till fullo, men var hittar du den gemensamma, objektiva referensgrunden för en högtalare?

Centimeter (för att beskriva dess dimensioner) är väl en bra start. Du kan säkert komma på fler om du tänker till lite :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-20 00:49

Harryup skrev:
Rain skrev:
UrSv skrev:

självklart är det så...och det vet ursv också...problemet är bara att vi vill "rub it in his nose" före vi skjuter öppet mål

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:49

UrSv skrev:
Rain skrev:

Ja..

Inte omöjligt men jag försöker just nu råda bot på den bristen genom att inhämta och försöka förstå den inhämtade informationen. Skulle du inte kunna vara en hyvens kille och tala om för mig om det var rätt dokument och vilken text det handlar om? Snällasnälla?

Du har nått fram till Nirvana(nästan..)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:50

Haakan_W skrev:
självklart är det så...och det vet ursv också...problemet är bara att vi vill "rub it in his nose" före vi skjuter öppet mål

Snarare så skjuter ni er själva i näsan..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-20 00:55

ok eftersom du vägrar länka till sidan där det står exakt hur det fungerar så postar jag denna fina förklaring över servostyrda baselement som svante skrev kort och koncist :)

svante skrev:En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.

I princip minskar alltså distorsionen, men det skiljer förstås mellan implementationer.

är det så det fungerar eller är det en microfon som justerar frekvenskurvan ?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:57

Haakan_W skrev:
svante skrev:
I princip minskar alltså distorsionen, men det skiljer förstås mellan implementationer.

Något ni inte verkat fatta..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-20 01:04

Va ! Är Rain = Svante ? ? ? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-20 01:05

vi förstår precis, men du verkar inte förstått hur ett servo fungerar...

jag orkar inte dividera fram och tillbaxs...visa nåt som säger att det verkligen är servostyrt och inte bara nån konstig dsp lösning

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 01:07

Rain skrev:
Haakan_W skrev:
svante skrev:

Du missade att quota "En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen." och en sådan har ju inte BO5.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 01:10

Rydberg skrev:
Rain skrev:
Haakan_W skrev:
svante skrev:

Du missade att quota "En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen." och en sådan har ju inte BO5.

nja det finns väl lite andra sätt att mäta är-läge. Laserinterferens t ex. Men i sak har du ju rätt BL5 är inte servostyrd. Jag skulle inte ha nåt emot att ha ett par ändå.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 01:12

Jo haakan,
Svante har helt rätt.
Jag råkar ha servostyrda subwoofers (Paradigm Servo-15) och det fungerar utmärkt. Dock har jag aldrig sett att det skulle finna en model av dom standardiserade ICE-slutstegn som har servokoppling. Har läst den utvecklardokumentation som funnits på deras web och som skickats med slutstegen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 01:32

screen skrev:Bättre med en tondöv stensättare, än en stendöv tonsättare... :D

Som Beethoven ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 01:33

Rain skrev:
Rydberg skrev:
Kan ju säga att jämförelsen med Dynaudio var första gången jag hörde piP. Var väl inte helt positivt inställd till märket på den tiden men ack vad fel jag hade.

DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Fablernas värld...

Hej Trollet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 01:37

Rydberg skrev:
Rain skrev:
Haakan_W skrev:
svante skrev:

Du missade att quota "En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen."

Nej poängen är just att det finns olika implementationer...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 01:39

Laila skrev:Lust skrev:
Och jo, du har förmodligen rätt. Jag håller mig mer och mer borta från det här forumet just för att det inte är särskilt kul.

Åtminstone lilla jag uppskattar mestadels dina inlägg här på forumet
med eller utan svärtade glasögon 8)

Du och dina glasögon... Jag kisar hellre...

:wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi