Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-05-25 15:34

Har testat och äger dyra kablar. De är bättre men tyvärr ökar priset exponellt i förhållandet till förbättringen.

Stor plånbok=det är värt det. :?
Liten plånbok=köp skivor i stället :wink:
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-25 18:34

Ranefjord skrev:Rydberg: Har du nån bild från när du testade Wireworld kablen? Den är väl ganska 'nice' om jag förstått det hela rätt? :) För övrigt är det en ganska imponerande samling fin-kablage du testat. :) Hur upplever du Cardas?

Jo visst har jag bilder :) http://i99olasv.island.liu.se/index17.html

Cardas kabel är lugn (lite laidback) i karaktären utan att bli oengagerande eller tråkig, detaljeringsnivån är hög. En mycket trevlig kabel som vinner i längden, dessutom är den väldigt lättböjlig och följsam.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-25 20:37

[insätt valfri produkt] är lugn (lite laidback) i karaktären utan att bli oengagerande eller tråkig, detaljeringsnivån är hög. En mycket trevlig [produktens kategoriska namn] som vinner i längden

Du låter nästan som en skribent på en hifitidning, Rydberg. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-25 22:04

Martin skrev:
[insätt valfri produkt] är lugn (lite laidback) i karaktären utan att bli oengagerande eller tråkig, detaljeringsnivån är hög. En mycket trevlig [produktens kategoriska namn] som vinner i längden

Du låter nästan som en skribent på en hifitidning, Rydberg. :lol:
Skribent eller inte, kabeln låter så som jag beskrivit (iallafall i 3 system jag hört den i), att du inte har en anläggning som kan detektera skillnaderna på signalkablar kan ju inte jag hjälpa :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-25 22:06

Rydberg,

När ska du kamma hem prispengarna om 4 000 USD (eller vad det nu var)? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-25 22:21

Morello skrev:Rydberg,

Det borde man ju göra när som 8) Skillnader kan med lätthet detekteras på t.ex. Ino piP (har vi märkt) :D

piP spelar just nu tillsammans med ML 39, RG62, Pass Lab X350 och Supra Ply 3.4s. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-25 22:23

Rydberg skrev:

Det borde man ju göra när som 8) Skillnader kan med lätthet detekteras på t.ex. Ino piP (har vi märkt) :D

piP spelar just nu tillsammans med ML 39, RG62, Pass Lab X350 och Supra Ply 3.4s. 8)

Se där. Lyssnar på piP varje gång jag hälsar på mamma&pappa 8) Mamma spisar mer jazz än någonsin sen dom skaffade piP :lol: Mamma börjar nästan bli audiofil 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-25 22:26

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Se där. Lyssnar på piP varje gång jag hälsar på mamma&pappa 8) Mamma spisar mer jazz än någonsin sen dom skaffade piP :lol: Mamma börjar nästan bli audiofil 8O
Det är nog inte osannolikt att det blir piP hos mina föräldrar också, jag har iaf lobbat för det 8O 8)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-05-25 22:39

Funderar på att provlyssna Pip i sommar.
Hur pass bra är dom egentligen/hur ofärgat ljud presteras? :)

Man har ju hört folk som påstår att de krossar de flesta stativarna ute på marknaden som betingar priser på långt utöver 20-30kkr.
Ligger det något i det eller är det bara rykten? Än så länge är jag positivt överraskad till det som jag läst av Öhman, verkar ha koll på det mesta inom högtalarkonstruktion :!:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-25 22:46

hifirocker skrev:Hur pass bra är dom egentligen/hur ofärgat ljud presteras? :)

Det bästa är att skruva ner förväntningarna till den nivån elementen ser ut att vara och gå dit och lyssna! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-25 22:49

Rydberg, jag tror att det är din exceptionellt utmärkta audiofilhörsel som gör att du upplever så distinkta skillnader mellan olika signalkablar, särskillt när de är inspelade, då träder kvaliteterna fram som ett fingeravtryck. Innan dess så låter många kablar direkt uselt. :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-25 23:01

Nej allvarligt talat, jag ska låna hem min brorsas Silk-kablar och testa lite seriöst snart. Han säger att det blir mer diskant med dem, jag är osäker. Ska testa dem helt enkelt.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-05-25 23:18

Det bästa är att skruva ner förväntningarna till den nivån elementen ser ut att vara och gå dit och lyssna!

Jo förvisso, men lite lyssningsintryck kanske någon vill bidra med!

Har du hört dem Nagref? Vad tyckte du i sådana fall?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-26 07:39

Martin skrev:Nej allvarligt talat, jag ska låna hem min brorsas Silk-kablar och testa lite seriöst snart. Han säger att det blir mer diskant med dem, jag är osäker. Ska testa dem helt enkelt.
Har tesat silk mot AQ Anaconda, i det testet hade silk inte mycket att säga till om...... :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-26 10:30

Har tesat silk mot AQ Anaconda, i det testet hade silk inte mycket att säga till om......
Jag tolkar det som ett positivt resultat för silk. Kablar ska vara tysta i församlingen.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-05-26 11:35

Martin

Ser du detta som någon slags tävlig i att missförstå mest?

Har du inget annat att roa dig med?

/Gr.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-26 12:44

Rydberg: Kan inte du ta o låna hem ett par Siltech classic 28 signalisar och ge mig ett uttalande? ;) Jag är nämligen rätt sugen på att slå till på dem sen. Du är väl trots allt en av dem här som har störst kabelerfarenheter.

Men innan jag gör det, ska jag försöka få hemlånat en hel bunte kablage att prova själv oxo (i 3-5000kr klassen). Kommer att gå mellan planerat kommande rörphonodel och planerat kommande rörstärkare. :)

Morello: Jag tror det bor en liten audiofil i min morsa oxo (audiofil-genen vandrar genom mödrarna? ;) ). Hon vill verkligen ha en bra HiFi men har prioriterat annat. Man borde fixa ett par pip till henne oxo! Hon köpte föresten senare Krall för ett par dagar sedan. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-26 12:59

Gromit, ok, jag fattar. Ber om ursäkt för tonen. Jag reagerar ibland lite väl starkt på uttalanden av typen: "den här kabeln piskar skiten ur den kabeln, bara så att du vet innan du lyssnar" Lite överdrivet och kryddat kanske i min tolkning, men det är precis den attityden som gör att man inte orkar bry sig om att lyssna längre.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-05-26 13:25

Ok, lycka till med testet av Silk. Testa gärna både öppet och blint och redovisa dina resultat här. :)

Det är hemma hos mig som vi kör med ML39 -> rg62 -> Pass Labs X350 -> Supra PLY 3.4/S -> Ino piP.

Det låter väldigt bra men mycket bättre med balanserat kablage. Då är det ju andra signalvägar i apparaterna förstås...

/Gr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-26 14:33

Martin - om du saltar inläggen efter hur de bör mena för att du skall få lov att strunta i dem i slutändan... så kan du strunta i dem från första början istället. :wink:

Kan inte tänka mig att Rydberg hade något emot Silk innan han testade dem och han hade säkert hemskt gärna funnit att de var de bästa hittils, så han kommit ännu en bit närmre sanningen. Varje litet steg ditåt är ju av godo, oavsett vad som står på prylen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-26 14:53

Om någon vill köpa dyra kablar, som faktiskt har vissa speciella egenskaper kan jag rekommendera att titta närmare på diverse olika koax-kablar av laboratorie-kvalitet. En del av dessa är specade för korrekt impedans långt in microvågsområdet. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-26 15:57

Nattlorden skrev:Martin - om du saltar inläggen efter hur de bör mena för att du skall få lov att strunta i dem i slutändan... så kan du strunta i dem från första början istället. :wink:

Kan inte tänka mig att Rydberg hade något emot Silk innan han testade dem och han hade säkert hemskt gärna funnit att de var de bästa hittils, så han kommit ännu en bit närmre sanningen. Varje litet steg ditåt är ju av godo, oavsett vad som står på prylen.

Jag menade såklart att man får mindre lust att sitta i timmar och utvärdera signalkablar när någon kommer och säger: "Den här du, den går inte av för hackor, den piskade minsann den kabeln du tänker lyssna på på fingrarna rejält, och hör du inte det då har du antingen knäck i lurarna eller så får du se över din hifiutrustning lilla gubben." Det är liksom inget man kan ta på allvar när ens tidigare erfarenheter har varit att det överhuvudtaget är svårt att höra om en kabel bidrar med något för ljudet överhuvudtaget oavsett anläggning. Det ser jag dessutom som en positiv sak att kablar inte verkar bidra så mycket för ljudet. OBS! Jag sa verkar, eftersom det är vad det lutar åt, enl mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-26 16:38

30 års pseudo-debatt och ingen har rapporterat om ett seriöst test där deltagarna med rimlig signifikans har kunnat skilja på två kablar med liknande induktans, kapacitans och resistans. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-26 17:01

nej då får man har riktiga guldöron som Jorma, Sladd och din gamle vän Timbre för att man skall kunna höra det, Morello. Man är lite avundsjuk på dessa herrar som har så bra hörsel :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-26 17:16

Mats,

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-26 17:20

mats skrev:nej då får man har riktiga guldöron som Jorma, Sladd och din gamle vän Timbre för att man skall kunna höra det, Morello. Man är lite avundsjuk på dessa herrar som har så bra hörsel :)
De är ju så gamla allihop så de hör nog nada över 15 kHz :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-26 17:26

Martin skrev:
Nattlorden skrev:Martin - om du saltar inläggen efter hur de bör mena för att du skall få lov att strunta i dem i slutändan... så kan du strunta i dem från första början istället. :wink:

Jag menade såklart att man får mindre lust att sitta i timmar och utvärdera signalkablar när någon kommer och säger: "Den här du, den går inte av för hackor, den piskade minsann den kabeln du tänker lyssna på på fingrarna rejält, och hör du inte det då har du antingen knäck i lurarna eller så får du se över din hifiutrustning lilla gubben." Det är liksom inget man kan ta på allvar när ens tidigare erfarenheter har varit att det överhuvudtaget är svårt att höra om en kabel bidrar med något för ljudet överhuvudtaget oavsett anläggning. Det ser jag dessutom som en positiv sak att kablar inte verkar bidra så mycket för ljudet. OBS! Jag sa verkar, eftersom det är vad det lutar åt, enl mina erfarenheter.
Jag har väl inte antytt att du inte ska testa förutsättningslöst, det är väl självklart du ska det. Kan bara säga när jag jämförde Silk mkI xlr mot Anaconda så var den senare klart bättre! Testa själv och återkom gärna med dina erfarenheter! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-26 17:32

Rydberg,

Du påpekar gång på gång hur stora skillnaderna är. Kan du inte ställa upp i ett blindtest, så att vi kan få detta ur världen? :wink:
Jag tror att flera här skulle kunna skrapa ihop lite pengar så att du får en rimlig timlön :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-26 17:40

Du påpekar gång på gång hur stora skillnaderna är. Kan du inte ställa upp i ett blindtest, så att vi kan få detta ur världen? :wink:
Jag tror att flera här skulle kunna skrapa ihop lite pengar så att du får en rimlig timlön :lol:
Jag och Gromit ska, när vi ha tid, göra ett ordentligt blindtest. Vi kommer presentera resultaten hur de än blir. Låter det bra? :)

Ps Jag vill också får det ur världen! ds

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-26 20:35

Rydberg: jag ser verkligen fram emot erat test.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi