Moderator: Redaktörer
dwain1 skrev:har du någonsin hört en högtalare med helt korrekt frekvensgång? där allt är helt rakt efter rum? jag har å det var inte en jättestor höjdpunkt. Jag tyckte det var tråkigt inget liv i musiken
Martin skrev:Det är inte så dumt egentligen innan man börjar fundera på vad neutral återgivning egentligen innebär.Det är inte som en okryddad bit kött.
De kanske tänker "från andra hållet" som vi sett exempel på här. Att det som kallas neutral återgivning måste vara dåligt eftersom det inte låter tillfredsställande.Kan det vara så att det inte är självklart för alla? Shocked Vad tror de isåfall att neutral återgivning betyder? Confused
Jaså? Hur tar man reda på det då? De högtalarna som du tror är mindre neutrala (för att de gör att musiken låter bra) kanske i själva verket är mer neutrala.Ja menar om nu favoritplattan är skitdåligt inspelad är det väll ändå roligare å lyssna på den med en högtalare som är mindre korrekt men som får all musik att låta bra?
dwain1 skrev:ja en högtalare som är uppmätt å som sen är korrigerad i frekvenserna så att den spelar helt rakt. Jag har fått möjligheten att höra ett sådant system som var svindyrt å det lät allt annat än roligt. Kanske fel å kalla det neutral återgivning. Men kanske korrekt återgivning och det var tråkigt. Visst fanns där enstaka skivor som lät bra men systemet var känsligt som fasen om skivan inte var jättebra inspelad.
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:jag klarar att grovsålla provlyssningar tillräckligt väl för att kunna stå för sådana uttalanden utan ytterligare bevisföring (som du hade tänkt dig att gå till hur???).
Är du någon slags aukoritet alltså? Vad skiljer dig då från de experter på stereophile eller Hifi och musik?
meanmachine skrev:Ända beviset som behövs för pIP är att man hört dem och är självutnämnd expert.
Dj¤¤¤la skitprylar enligt mig om det skall vara på detta viset..
Men det är vär så att bakom varje stark och duktig ledare hopas det ett gäng svaga individer som efterföljer lojalt.
dwain1 skrev:välkommen till sandlådan![]()
...det där med neutrala högtalare är väll ändå å ta i? vem fasen vill ha en helt korrekt låda som mäter perfekt? Dom låter ju tråkigt![]()
Sen håller jag med mm om att det är tråkigt mkt påhopp och att det är tydligen en del personer som vet mer än andra. Eller rättare sagt det tror sig veta mer. Det hade varit kul å göra en direkt jämförelse mellan qrs luna audiophil i min fina version som motsvararen en färdigbyggd piP i prisklass nästan luna audiophilen kostar 9000kr och sen har jag bytt kablar i den för typ 1500kr så 10500kr.
Sen för övrigt så är det bara på detta forum som man ens läser om hur jäkla bra piPen är inget annat forum.
Har det ens funnits en test i en tidning på denna burk?
dwain1 skrev:nja tråkigt å tråkigt live det har jag inte sagt. vad jag menar är att en helt korrekt högtalare kanske inte är alltid är att föredra då själva mjukvaran oftast inte är optimal å då blir det tråkigt att lyssna. Ja menar om nu favoritplattan är skitdåligt inspelad är det väll ändå roligare å lyssna på den med en högtalare som är mindre korrekt men som får all musik att låta bra? eller föredrar du den korrekta högtalaren som gör skivan som den är skit med andra ord å sen sitta där med en platta du älskar men som är olyssningsbar i dina korrekta högtalare? själv föredrar jag nog den mindre korrekta högtalaren så länge jag njuter av att lyssna på musiken! just det musiken inte ljudet. Tyvärr är det väldigt många som inte lyssnar på musiken utan som är allt för upptagna med att lyssna på välljudet och det kan jag säga att dom människorna kommer aldrig få uppleva nirvana utan det gör man först efter man lärt sig njuta av musiken å den dagen lär man sig även att uppskatta den anläggning man har
meanmachine skrev:Jag tycker inte att pIP var bättre än ett par proson på någon parameter vid en direkt jämförelse.Proson rules.
phon skrev:Lust skrev: Håller med till fullo, men var hittar du den gemensamma, objektiva referensgrunden för en högtalare?
Hmmm, nu är jag ingen högtalarexpert, men är det inte så att man försöker efterlikna verkligheten så gott det nu går?
Alltså, den gemensamma objektiva referensgrunden för alla högtalare är (eller borde vara) verkligheten.
Sedan kan olika tillverkare göra avsiktliga avsteg från, respektive inte lyckas, att nå ända fram.
dwain1 skrev:nja tråkigt å tråkigt live det har jag inte sagt. vad jag menar är att en helt korrekt högtalare kanske inte är alltid är att föredra då själva mjukvaran oftast inte är optimal å då blir det tråkigt att lyssna. Ja menar om nu favoritplattan är skitdåligt inspelad är det väll ändå roligare å lyssna på den med en högtalare som är mindre korrekt men som får all musik att låta bra? eller föredrar du den korrekta högtalaren som gör skivan som den är skit med andra ord å sen sitta där med en platta du älskar men som är olyssningsbar i dina korrekta högtalare? själv föredrar jag nog den mindre korrekta högtalaren så länge jag njuter av att lyssna på musiken! just det musiken inte ljudet. Tyvärr är det väldigt många som inte lyssnar på musiken utan som är allt för upptagna med att lyssna på välljudet och det kan jag säga att dom människorna kommer aldrig få uppleva nirvana utan det gör man först efter man lärt sig njuta av musiken å den dagen lär man sig även att uppskatta den anläggning man har
Lust skrev:
Hur väl du eller någon annan än anser dig kunna referera till verklighetens ljud så kan vi här på forumet trots allt inte komma fram till en gemensam slutsats om vilka högtalare som låter sämre eller bättre än ex-vis PIP. Det blir ju inte mer än subjektivt tyckande av folk med mer eller mindre erfarenhet och upplagt för tjafs.
Inte vad jag kallar för en gemensam objektiv referensgrund.
Det var bara det jag ville framföra.
.
Lust skrev:phon skrev:Lust skrev: Håller med till fullo, men var hittar du den gemensamma, objektiva referensgrunden för en högtalare?
Hmmm, nu är jag ingen högtalarexpert, men är det inte så att man försöker efterlikna verkligheten så gott det nu går?
Alltså, den gemensamma objektiva referensgrunden för alla högtalare är (eller borde vara) verkligheten.
Sedan kan olika tillverkare göra avsiktliga avsteg från, respektive inte lyckas, att nå ända fram.
Hur väl du eller någon annan än anser dig kunna referera till verklighetens ljud så kan vi här på forumet trots allt inte komma fram till en gemensam slutsats om vilka högtalare som låter sämre eller bättre än ex-vis PIP. Det blir ju inte mer än subjektivt tyckande av folk med mer eller mindre erfarenhet och upplagt för tjafs.
Jag gläder mig å dina vägnar.
Proson är både lätta att få tag på säljs till låga priser. Du är att gratulera.
Vh, iö
phon skrev:Lust skrev:
.
Subjektivt tyckande hindrar inte att vi kan ha verkligheten som en gemensam objektiv referensgrund.
Då finns i vart fall en teoretisk möjlighet till en gemensam ståndpunkt. Om vi alla har varsin subjektiv referens så kan det bara bli tjafs.
IngOhmenan skrev:meanmachine skrev:
En högtalare kan per definition inte bli transparent.
Hupp!?
Hur lyder den definitionen?
Om du skulle skriva att din praktiska erfarenhet säger dig att en helt transparent högtalare är något du bedömer som osannolikt, så är jag med dig. Men att det skulle finnas en definition som säger att en högtalare inte KAN bli transparent?
meanmachine skrev:
Sen finns det andra paramertarar än just frekvensgång som bidrar till en god högtalare. Det fattar väl vilken korkskalle som helst.
Ja, och?
meanmachine skrev:
...jag repekterar oliktänkande dock vill jag att rätt skall vara rätt för alla.
Jamen... då tänker de ju inte olika längre.
meanmachine skrev:
...det handlar om tycker och smak. Egna referenser och om pIP gör dig glad och BL5 är bättre enligt rain har ingen av er objektiv rätt....
Ok, så det som någon säger är alltid sant, eftersom det är subjektivt?
meanmachine skrev:
Om någon skulle påstå att JMlab skulle dyngknäcka pIP på alla parametrar skulle jag rasa mot detta också. Comprende.
Varför det?
Var det inte subjektivt vad alla tycker?
Varför rasa mot att någon tycker något? Det gör inte jag. I varje fall inte innan jag har ett grepp om vad det som kom med påståendet inbegriper i "alla parametrar". Kanske är "alla parametrar" inte riktigt alla ändå (det finns ju nästan oändligt mång och vissa kan vara den andras motsats) en högtalare kan ju t ex inte vara bättre än en annan både på att vara lättare och att vara tyngre.
Vh, iö
meanmachine skrev:Jag gläder mig å dina vägnar.
Proson är både lätta att få tag på säljs till låga priser. Du är att gratulera.
Vh, iö
![]()
Precis.
Enkelt.
Nu verkar du ha lite svårt för läsförelse med. Jag har inget emot dig eller dina högtalare. Tvärt om är jag oerhört nyfiken efter många goda ord. Dock impulsivt rasar jag över vissa riktigt dumma inlägg som utan vidare kapar människor vid fotknölarna.Sådan gör mig arg
IngOheman skrev:Du hoppade på Rydberg så det stod härliga till.
maan8517 skrev:Det var väl väldigt mycket snack om ino på Hififorum innan alla som pratade varmt om dem där tvingades sluta posta om det?
Edit: Carlsson pratas det väldigt varmt om här på faktiskt också tycker jag.
IngOheman skrev:När det gäller hans passion för B&O-högtalarnen kan jag bara gläda mig å hans vägnar: Entusiasm är en av de bästa drivkrafterna som finns, och när någon hittar en produkt som svarar till deras drömmar är det ju jättebra! Man skall aldrig ta ifrån någon entusiasmen utan minnas att alla alltid har rätt till sina åsikter, och att det ju faktiskt är något bra när npgon hittar något som ger dem glädje.
Jag hoppas för hans skull att han får råd med dem och får största glädje av dem sedan!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 46 gäster