Hur kan man bygga bort ocentrerade skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Hur kan man bygga bort ocentrerade skivor?

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 00:23

Frågan som jag ställt mig själv ett tag nu är hur man skulle kunna få bot med en av dom svåraste problemen med vinylavspelning, ocentrerade skivor. Exakt hur skulle man kunna bygga en spelare som man kunde råda bot på det hela?

Nakamichi hade två modeller som råde bot på detta. Nakamichi Dragon CT, som hade en mellantallrik som var flyttbar:
Bild

Den dyrare modellen, TA-1000, flyttades helt enkelt hela plattan (DD) så spåren blev centrerade mot armen
Bild

Hur skulle man kunna bygga något liknande idag? Någon som har några idéer?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 01:17

Men Subbe, har inte du haft en tråd om detta redan?

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 01:21

Det är väl bara att ha dubbla plattor där den övre är flyttbar relativt den undre undre roterande ?
(Den övre skulle alltså ha "styrpinnen" för platthålet.)

Den enklaste konstruktionen vore väl att helt enkelt ha en väldigt tung övre platta som "låses" m h a ett gummimellanlägg med hög friktion.
Inställningen skulle väl kunna göras m h a en fast monterad "mätlinjal" med markeingar för ytterspårets början ? (Linjalen skulle kunna vara "fällbar" över skivan för mätning varefter man fäller den tillbaks s a s.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 01:27

Enklast är väl att inte ha någon styrpinne alls eftersom det är den som sitter i "fel" hål.
En platt skivtallrik med tillräcklig friktion (gummimatta?) så att skivan ligger still löser det hela om man kan snurra lite lagom fort manuellt på tallriken och småjustera tills den ligger rätt.

Nu svarade jag på ett av dina inlägg eftersom du har svarat bra mycket trevligare i olika trådar själv ett tag. Hoppas du kan fortsätta så.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 03:01

Min tanke är lite mer avancerad. Om vi tänker oss tallriken/lagret sitter i samma plint där motorn sitter. Denna enhet är inne i ett "skal" som är själva spelare, med tonarm mm. Den inre delen är fixerad med grova fjädrar på alla 4 hållen så den inte rör på sig alls om motorn skulle vibrera lite (dock ska man ha så vibrationsfri motor som möjligt). Dock så finns det 4 olika yttest nogranna "skruvar", en från varje håll.

Då kör vi som på den billigare Nakamichi spelaren, en speciell arm som ligger i innerspåret. Sen så ställer man "skruvarna" så det inte är någon synbar svajning. (det vill säga, man pressar ihop fjärdrarna åt det hållet som skivan är ocentrerad)

Det jag funderar över är om det går att få till det så inte det blir resonans mellan innerdelen, med tallrik och motor, och yttre skalet med armen på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-07-20 08:41

Men det fungerar inte, av samma anledning som sist du frågade. :twisted:
Titta på Nakamichis lösning. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 09:31

nolimitsoya skrev:Men det fungerar inte, av samma anledning som sist du frågade. :twisted:

Precis. Din lösning är praktiken bara en förändring av avståndet mellan tonarm och skivtalltik. Fokusera nu inte så mycket på vibrationer utan på logiken istället.

Du måste kunna flytta skivan i förhållande till tallrikens rotationscentrum (lager). Det kan du göra genom att tex inte ha någon centrumpinne alls på tallriken (eller en väldigt smal sådan) så att du kan flytta skivan i de två plan som behövs. Alternativt har du dubbla tallrikar där den övre "flyter" ovanpå den andra.

När du väl löst detta kan du fundera vidare på hur du ska lösa det rent mekaniska med centreringen, om det ska ske manuellt eller med automatik - och i så fall hur.

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-07-20 10:44

fila upp hålet lite och kläm fast skivan med en rejäl puck
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 13:09

profbd skrev:fila upp hålet lite och kläm fast skivan med en rejäl puck

Man behöver inte ens klämma fast skivan (om du inte har en glastallrik möjligen...), på filt eller gummi ligger den still ändå. Så gör jag med mina ocentrerade skivor.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 16:20

Köp en SR Technics SP10 som har en avsvarvad centrumtapp så att man kan använda den medföljande tyngden för att få skivan sitta fast. Fast utan tyngden får du väl kanske 1,5mm glapp i sidled at centrera med.
Fast Sp-10 är en sämre skivspelare än du redan har.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-20 16:44

Vad är problemet med ocentrerade skivor rent praktiskt?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-20 16:47

Vee-Eight skrev:Vad är problemet med ocentrerade skivor rent praktiskt?

Det blir gigantiska påfrestningar i sidled (om man har en tung tangentialarm) med en frekvens understigande 1Hz.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-20 19:02

Nakaminchis lösning är väl en. Kan tänka mig att ha en laser som reflekteras på armen och träffar en detektor som används som sensor för att mekaniskt trycka dit övertallriken rätt.

Alternativet är att justera själva skivan, om hålet görs stort/centrumpinnen mindre. Behövs en del mekanik samt elektronik för detta.

En laser.
En reflekterade yta på tonarmen.
En eller flera detektorer.
En mekaniskt rörlig pinne/kolv kopplad till elektroniken.
Elektronik och mjukvara.

Mycket arbete blir det...

Alternativt är fortfarande justering av skivan manuellt, borra upp större hål och justera med okulär besiktning av tonarmens rörelser.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-20 22:56

Naqref™ skrev:
Vee-Eight skrev:Vad är problemet med ocentrerade skivor rent praktiskt?

Det blir gigantiska påfrestningar i sidled (om man har en tung tangentialarm) med en frekvens understigande 1Hz.

En kasst centrerad skiva, och även en skev är ju defekt och bör väl reklameras eller kastas? Inte spelar man med en pickup som har sned/fel infattad nål, eller an arm som inte har tighta lager? :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 23:51

nolimitsoya skrev:Men det fungerar inte, av samma anledning som sist du frågade. :twisted:

Så du menar att som inte kör med den lösningen? För den stora spelare så flyttar sig PLATTAN.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-07-21 00:39

Nejdå, för isf hade den ju inte fungerat. 8) Antingen flyttas plattan kontinuerligt, eller så ligger plattan i själv verket på en till platta, som inte syns, och flyttas på denna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 00:57

Without any doubt the TX-1000 was one of the most innovative turntables ever built. To compensate for not centrically made LPs it was possible to adjust the complete motor-bearing-platter assembly to the absolute center for every record.

http://de.geocities.com/bc1a69/nakamichi_eng.html

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-07-21 07:01

Och som synes (tror jag, då min Japanska inte är vad den borde) på ritningarna flyttas plattan relativt motorn, inte hela motor-, chassi- och plattkombinationen.
Precis som med en underliggande platta mao, fast utan den underliggande plattan.

Missförstå mig inte - jag tycker ett sånt här DIYprojekt vore jätteskoj, ffa för att jag själv skulle vilja ha en automatiskt korrigerande spelare. Däremot tycker jag vore synd om du eller någon annan plöjjer ner en massa arbete på en idé som inte har den minsta chans att fungera.
Då är risken stor att det hela läggs ner i besvikelse och aldrig återupptas, istället för att resultera i något skojjigt för vinyllyssnare. :)

Spåna och bygg, men utgå ifrån fungerande tankemodeller! :D

Idén om automatisk korrigering mha extra arm; Skulle man inte kunna lösa det utan fotoceller, reflexer och microprocessorer?
Om man låter armen släpa längs innerspåret på en bit fiskelina eller något, och med armens axel kopplad till en vridpot med tillräckligt lågt motstånd, får man ju ut en snygg våg som motsvarar svängningen pga ocentreringen.
Denna man borde väl kunna skicka vidare till [s]en[/s] två servomotorer som knuffar på en övertallrik likt Nakamichis lösning? (Med fjädrar som mothåll förståss...)

För att undvika släp- och skrapljud bör de kanske gå fälla undan så fort centeringen är gjort ifs...[/b][/s]

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-21 12:51

Vid det här laget är det dags för ett (även mycket primitiv) testbygge. Dvs nu måste idekonceptena upp till bevis!
:)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 13:25

nolimitsoya skrev:Och som synes (tror jag, då min Japanska inte är vad den borde) på ritningarna flyttas plattan relativt motorn, inte hela motor-, chassi- och plattkombinationen.
Precis som med en underliggande platta mao, fast utan den underliggande plattan.

Och skillnaden mot min centeringsmaskin är? Där bara plattan också skulle flytta sig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-07-21 23:08

Isf ber jag om ursäkt. :)
Jag uppfattade det av din beskrivning som om du fortfarande ville flytta runt ett subchassi med motor, lager _och_ skiva. Men då är ju allt på rätt spår igen. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-22 10:21

Vill man inte flytta skivans centrum så kan man ju alltid flytta armens centrum istället. Det måste då ske synkront med skivans rotation, men det är ju inget problem. :twisted: Värre är kanske att lösa armflyttningen så att inget (o-)ljud snappas upp av puppan.

DIY av lite mer raffinerat slag kanske? Skall det vara hitech så skall det ....... :)

Jag hade nog filat upp hålet på de skivor som är ocentrerade, och ritat in en liten brux på varje skiva hur den skall ligga. Eller kanske limmat dit en ny mittbit med ett centrerat hål, en tunn plastbit.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-22 12:14

... Eller gått över till CD/fil?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-22 12:33

phon skrev:Vill man inte flytta skivans centrum så kan man ju alltid flytta armens centrum istället.

Det är inte det som är problemet (avstånd tonarm och skivtallrikens lager). Problemet är att hastigheten varmed skivspåret löper förbi pivkupnålen varieras beroende på spårets avstånd från skivans mittpunkt. Eftersom skivans rotation är konstant (33 1/3 varv per minut) så blir hastigheten mycket högre i ytterspår än i innerspår (närmast etiketten).

Att få tonarmslagret (armens centrum) att följa med i skivans ocentrering gör ingen nytta.

Eller har jag missförstått dig?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-22 13:14

phon skrev:Jag hade nog filat upp hålet på de skivor som är ocentrerade, och ritat in en liten brux på varje skiva hur den skall ligga. Eller kanske limmat dit en ny mittbit med ett centrerat hål, en tunn plastbit.

Hade det varit ett par ksivor så visst. Nu har jag över 2000 vinylplattor.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-22 13:15

Koffe skrev:... Eller gått över till CD/fil?

Vad skulle det hjälpa?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-27 00:06

Har en fråga om någon vet om Clearaudios yttre ring fungerar för att jämna till warpade skivor? Ett litet alt till vakuumskivtallrik?

Den är löjligt dyr dock, skulle man inte kunna specialbeställa en svarvad ring med samma konstruktion, runt 1-1.5 kG.

Problemet med warpade skivor hjälps inte med en centrumklämma; men om man kunde komma åt skivans ytterkant på det sättet clearaudio tydligen gör, skulle det fungera?

Lite bökigt är det ju, men för ex inspelningar och finlyssning kunde man använda sig av denna ring. Blir det några problem med avspelning precis från början, undras det från mig...?

Bild

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-27 00:33

Ang. ocentrerade skivor, är det någon som vet om det oftast är ett ocentrerat centrumhål, eller om det är själva spåren på skivan som är ocentrerade? Med andra ord, är skivans ytterkant ett bättre mått för centrering?

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-27 13:33

Thomas_A skrev:Ang. ocentrerade skivor, är det någon som vet om det oftast är ett ocentrerat centrumhål, eller om det är själva spåren på skivan som är ocentrerade? Med andra ord, är skivans ytterkant ett bättre mått för centrering?

Oftast är det centrumhållet som är ocentrerat. Men hur det blir så vet jag inte för ibland kan resp sida på skivan vara olika ocentrerade (dvs ena sidan är OK, den andra ocentrerad).

Ibland händer det dock att centrumhål och yttersida är i fas men att själva spåren är ocentrerade.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-27 14:25

Thomas_A skrev:Ang. ocentrerade skivor, är det någon som vet om det oftast är ett ocentrerat centrumhål, eller om det är själva spåren på skivan som är ocentrerade? Med andra ord, är skivans ytterkant ett bättre mått för centrering?

T

Tror det är uteslutande hålet som är fel.

Den är clearaudio grejen såg krånglig ut, själv är jag helt inne på skaffa mig en vakuumtallrik.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi