Och som synes (tror jag, då min Japanska inte är vad den borde) på ritningarna flyttas plattan relativt motorn, inte hela motor-, chassi- och plattkombinationen.
Precis som med en underliggande platta mao, fast utan den underliggande plattan.
Missförstå mig inte - jag tycker ett sånt här DIYprojekt vore jätteskoj, ffa för att jag själv skulle vilja ha en automatiskt korrigerande spelare. Däremot tycker jag vore synd om du eller någon annan plöjjer ner en massa arbete på en idé som inte har den minsta chans att fungera.
Då är risken stor att det hela läggs ner i besvikelse och aldrig återupptas, istället för att resultera i något skojjigt för vinyllyssnare.
Spåna och bygg, men utgå ifrån fungerande tankemodeller!
Idén om automatisk korrigering mha extra arm; Skulle man inte kunna lösa det utan fotoceller, reflexer och microprocessorer?
Om man låter armen släpa längs innerspåret på en bit fiskelina eller något, och med armens axel kopplad till en vridpot med tillräckligt lågt motstånd, får man ju ut en snygg våg som motsvarar svängningen pga ocentreringen.
Denna man borde väl kunna skicka vidare till [s]en[/s] två servomotorer som knuffar på en övertallrik likt Nakamichis lösning? (Med fjädrar som mothåll förståss...)
För att undvika släp- och skrapljud bör de kanske gå fälla undan så fort centeringen är gjort ifs...[/b][/s]