vinylspelaren brummar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

vinylspelaren brummar

Inläggav subsand » 2004-05-21 23:18

Anslöt precis min gamla gamla tandberg vinylspelare.
Och den började genast brumma. Spelar man en skiva så hörs den svagt genom brummandet, vi kallar det inte HiFi.
Använde phono ingången på förstärkaren.
Stickproppen till spelaren har inte jordstift. Den är alltså ojordad.

Går detta att fixa tror ni?
Om man ska jorda den(en kompis sa det) så hur ska detta gå till?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-21 23:54

Det brukar gå en separat liten jordtamp som man skruvar fast på baksidan av förstärkaren. Saknas den så brummar det. Har du två RCA-kontakter som du pluggar in i förstärkaren? Sitter kablarna fast i skivspelaränden?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-22 09:33

Tror inte att man skall jorda skivspelaren i vägguttagets jord över huvud taget. Finessen är att skivspelare och förstärkare måste ha samma jordpotential. Detta ordnas med att man ansluter skivspelarens jordkabel till förstärkarens jordskruv eller chassie. Funkar inte detta så testa med att nudda vid olika ställen på förstärkarchassiet tills brummet försvinner. Strömkabeln till min gamla Harman Kardon-förstärkare är inte jordad alls, och jag har jordat min svarv till jordskruven på baksidan av förstärkaren.

God jakt!

:)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-05-23 00:37

Tackar för svaren
Den är ansluten med RCA till förstärkaren via en DIN skarv. till RCA kontakterna hör en liten jordkabel faktiskt.
Återkommer när jag testat närmare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-23 00:42

Prova att ansluta det jordkabeln till chassiet på förstärkaren på något sätt. Möjligen ska den anslutas till "skärmen" på DIN-kontakten (alltså inte stift 1,2,3,4, eller 5).
Undras om det finns nån gammal standard för DIN-kontakter och skivspelare. Där borde det stå om jordning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-23 12:31

Jorden brukar nog inte vara med i DIN-kontakten. Jag har åtminstone sett spelare med DIN-plugg som även har en liten smal jordkabel vid sidan av.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-23 18:05

Svante:

ELFA-katalogen är ju faktiskt en bibel när det gäller att identifiera kontakters olika poler och tåtar. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-05-23 20:11

Testade att fästa den lille snutten som tillhör skarvsladden vid förstärkarens jordskruv. Men problemet kvarstår. Provade också att vända på stickproppen till skivspelaren vilket gav svagare brus men endå så det stör. Har laddat med the Boss´s Badlands och vad jag kan höra av den så låter hans mörkare än vad jag är van vid. Kanske dags för en riktig översyn av spelaren.

Fler tips/felsöknings anvisningar välkommnas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-23 21:30

inte
Vee-Eight skrev:Svante:

ELFA-katalogen är ju faktiskt en bibel när det gäller att identifiera kontakters olika poler och tåtar. :P

Ja, att jag inte tänkte på det. Där står det dock inget om jordtampen, utan bara att stift 2 är "jord". Jag har alltid trott att jordtampen är chassiejord och inte signaljord, och att jordtampen alltså inte ska kopplas dit. Jag inbillade mig att jordtampen ska kopplas till "hylsan" på DIN-kontakten. Men jag kanske har fel?

Ingen som vet?

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-05-23 23:09

Det är ju inte en säkert att jordningen är största boven i brumdramat...
Dålig kontakt, en kass lödning eller annat fel på signalkablarna ger
säkert minst lika mycket brum.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-05-26 10:13

jag har samma problem med min. konstigt nog så verkar dimmern till taklampan påverka mycket. när den står max eller noll, då blir det lägre brum.

jag har läst att det kan bero på dåliga kablar. man kanske ska köpa avskärmade eller nåt.

det finns ett jordningsuttag på min förstärkare. jag har testat o kopplat det till elementet - det hjälper dock lite.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-26 10:21

"det finns ett jordningsuttag på min förstärkare. jag har testat o kopplat det till elementet"

Så är det INTE tänkt att kopplas. Jordanslutningen på förstärkaren ska kopplas till den tunna jordkabeln från skivspelaren, om det finns en sådan.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-05-26 16:27

aha :D bra o veta tack.

det fanns dock ingen "tunn jordkabel" på skivspelaren. Jag ser bara nätsladden och signalsladden.

hur som helst. vid lite närmare efterforskning så verkar det vara dimmern som ställer till det för mig. jag har den avslagen ... och jag har kopplat ur jordkablen ... och det är faktiskt inget brum. t.o.m när man drar upp volymen rejält är det bara lite sus & brus i bakgrunden.

subsand - det kanske inte hjälper dig direkt :wink: men du kan ju testa och slå av närliggande elektroniska apparater för att se om det påverkar.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-05-26 20:42

Ska nog ta och sätta nya RCA kopplingar på skivspelaren. Är det svårt? trådarna verkar tunna. blir knaske till helgen. Annars nästa vecka ska vara föräldraledig, pappa ska vara ledig. :D

Nils - tackar för tipset har jag faktiskt inte provat.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-05-26 23:01

Subsand: Biltema har bra & billiga rca kontakter, det är ingen
konst att byta, en del signalkablar kan vara tunna, så man får
avisolera försktigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-28 18:36

Jag har också probelm med vinylspelaren. Det brummar. Kommer och går när man petar på kontakterna (ja, jordkabeln sitter där den ska, jag har ruckat på den också).
I morogn åker jag till clas-i-sjön och köper kablar och kontakter. Lika bra att byta. Kan man använda RG58 till sånt här?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 20:00

Kanske bra att kolla längd, kapacitans, lastkrav etc när man kollar efter ny kabel. Kanske kan det optimeras bättre till PUn om man väljer "rätt" kapacitans?

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-28 21:12

Thomas_A skrev:Kanske bra att kolla längd, kapacitans, lastkrav etc när man kollar efter ny kabel. Kanske kan det optimeras bättre till PUn om man väljer "rätt" kapacitans?

T

Tja, det borde man kanske . Men i mitt fall så verkar fabriken (Dual) inte brytt sig så mycket utan klämt på en vanlig SSSK... Hur som helst verkar den konstig, det går ju lätt och är billigt att byta. Bara att prova.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 21:33

Max_Headroom skrev:
Thomas_A skrev:Kanske bra att kolla längd, kapacitans, lastkrav etc när man kollar efter ny kabel. Kanske kan det optimeras bättre till PUn om man väljer "rätt" kapacitans?

T

Tja, det borde man kanske . Men i mitt fall så verkar fabriken (Dual) inte brytt sig så mycket utan klämt på en vanlig SSSK... Hur som helst verkar den konstig, det går ju lätt och är billigt att byta. Bara att prova.

Jag vill minnas (så börjar jag när jag inte är säker på min sak, har ni märkt det) att kabelkapacitans och lastresistans är två saker som kan användas för att "skärpa till" övre frekvensområdet. Tillsammans med induktansen i pickupen bildar ju förstärkarens inresistans och kabelns kapacitans ett skolexempel på ett lågpassfilter. Ser man till att brytfrekvensen hamnar rätt så kan ett lagom högt Q-värde fixa till tonkurvan.

Är det inte så att skivspelarsladdar alltid är för korta? Kan det bero på att det är lätt att få för mycket kapacitans?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 21:43

Här kan man göra lite beräkningar. Sen titta på den rekommenderade lasten för PUn. Jag har mixtrat lite med min Shure och kommit fram till att den rekommendade lasten ger närmast rakt frekvenssvar hos PUn. Har dock inte exakt rekommenderat värde så ett visst mått av finjustering återstår.

Oops glömde länken:

http://www.hagtech.com/loading.html

T
Senast redigerad av Thomas_A 2004-05-28 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-28 21:48

Svante: Kablarna på min spelare är mycket längre än jag behöver. Jag skulle klara mig bra med 30 cm. Nya kablar får duga till nästa steg, att bygga in en RIAA i spelaren. Mycket bättre att ha den nära pick-upen, tror jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-28 21:49

Helt rätt Svante! Nu svarar jag lite iegenskap av LTSare som ni säker förstår. Att kapacitansen i tonarmskablage,kablage utanför skivspelaren och i ingången av RIAA-förstärkaren på verkar beteendet är helt klart så och att det måste otpimeras för en optimal frekvensgång är det inga tvivel om och det är just därför som LTS-RIAA har en angiven optimal kapacitans som är optimerad för den puppa som just LTS rekommenderar. Dvs en valfri Ortofon OMx0-super med OM-40-nål.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2004-06-07 08:14

Problemet med brummande ligger nog i att eftersom din-kontakten bara har en jord så jordar bägge rca-kontakterna till den och man får en jordslinga. Om du byter till rca i skivspelaren så kommer du runt detta. Annars så kan du försöka kapa en jorden i adaptern eller pröva att isolera en honan. förutsatt man har nog stora kontaker i kablarna. Om du provar kopplar ur en av signal kablarna så skall brummet försvinna om det beror på jordslingan. Släck förstärkaren innan du drar ur :).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-07 10:14

Nä Slomo, så är det inte.

Eftersom frågeställaren inte har frågat tillräckligt noggrant så blir det mycket svårare att ge ett korrekt åtgärdsförslag.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-07 10:55

Nagref är det sant att Ortofon OM 40 är bättre än OM 30. Jag har nämligen köpt både OM 20 och OM 30 å jag kan inte märka någon skillnad mellan dessa två. Vissa säger t.o.m. att OM serien inte låter bra vilket jag har svårt att hålla med om.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-06-07 21:55

På dinkontakten ligger stift 3 och 5 kopplade till V / H kanal (eller tvärt om) sen är skärmarna till dessa kopplade samman på stift 2. så kommer det en tredje ledare som är lödad på hylsan. Är väl också någon sorts jordning?

Har varit på Clasolsson nu och köpt RCA kontakter nu ska löda på dom snarast.

Slomo, Johan: Jordslinga vet jag inte , fattar inte.
Menar du ta bort ena kanalen på prov? Testar kanske innan jag byter.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-06-07 23:36

Hilfe! Hjälp!

Har bytt till RCA nu men problemet kvarstår eller det har ändrat sig lite.

Jag lödde alltså på de införskaffade rca kontakterna. Ledaren till stiftet och skärmen till hylsan. Samma på båda kanalerna. Den tredje sladden lät jag hänga löst.

Burret är svagare nu och finns endast i högerkanalen. Om jag ansluter den tredje sladden till jordskruven på förstärkaren så försvinner ljudet i högerkanalen helt och hållet.
Om jag skiftar rca kontakterna på ingången följer burret med.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-08 09:10

Subsand, det är väldigt liten sannolikhet att någon här kan ge dig en förklaring till felet eftersom ingen kan vare sig se eller mäta på din apparat. Jag råder dig därför att ta grammofonen till någon kunnig person, t.ex. någon elektronikreparatör eller grammofonkunnig. Förmodligen har du glapp eller kortis någonstans. T ex kan det vara något med tonarmskabeln eller pickupen eller anslutningen av pickupen eller jordningen av skivtallriken. Det kan vara en av en väldig massa felorsaker som kanske ses jättelätt om någon skivspelarkunnig bara tittar på spelaren.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-06-08 20:28

Trodde kanske att det fanns ett par universallösningar mot brum.
Den har ju fungerat innan tillsammans med en annan förstärkare.

Användarvisningsbild
subsand

Case closed

Inläggav subsand » 2004-06-09 20:56

Problemen lösta!

Plockade av grejen med nålen från armen för att kolla in den lite.
Satte dit igen och vips var brummet borta.

Så var det med det.

Tackar för hjälpen endå ni som engagerat er.

Nytt problem: Hur ställer jag in nålens tryck mot skivan?
(har för mig att jag sett en instruktion hur på forumet nyligen)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi