texnågotomspråk

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 11:49

Bill50x skrev:Huvudsaken är väl att man inte säger "mail" när man menar email eller epost. För mail är ju bara post fast på engelska. Och alltså ett övergripande begrepp för all post.

Ibland håller jag med dig Bill50x. Detta är en av de gångerna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-17 11:56

Bill50x skrev:Vill man vara lite tydligare kan man ju ha mpost (manuell post) och epost (elektroniks post).

...eller mapost och elpost! :lol:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-17 13:11

Skriva elbrev och skicka via elpost. Tja, varför inte!

Blandar man språk om man nyttjar orden e-post och e-brev alltså?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-07-17 13:47

Glöm inte bort det enligt Svenska Akademin existerande ordet "mejl" för epost. Från början var jag super negativ, men tror faktiskt att ordet har växt lite i mina ögon.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-07-21 20:04

Jag tror dessutom att Internet är en "fluga" har nog bara nått år kvar att leva innan det försvinner :) Och sedan finns det bara snailmail kvar. Och då är ju valet enkelt. man postar ett brev till Lahäll där man ber att få en bunta papper postade till sig :? :D
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-21 20:23

wayfarer skrev:Glöm inte bort det enligt Svenska Akademin existerande ordet "mejl" för epost. Från början var jag super negativ, men tror faktiskt att ordet har växt lite i mina ögon.

Nä, fy satan, jag tycker du skall fortsätta vara supernegativ! 8)

Jag rekommenderar Svenska Akademin att antingen lära sig engelska eller också hålla sig till svenska! :twisted:

Mejl, vilket motbjudande sätt att skriva på! :?

Vh :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 20:40

Jag kommer garanterat att fortsätta att vara negativ.

Jag har inte alltid haft de bästa tankerna om svenska akademien (inte minst på grund av deras häpnadsväckande oförmåga att skriva svar på de brev man skickar dem, eller ens visa att de kommit fram (tänk om de inte har det 8O )), men detta var verkligen bedrövligt! :x

En språkakademi borde verkligen om någon begripa det oförnuftiga i att använda det engelska ordet mail (=brev), eller i försvenskad stavning mejl, för elektronisk post. :?

Skrämmande! :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-21 21:50

Sannerligen! :x

Antingen så skriver man väl email om man nu menar det (eller möjligen e-mail) eller också skriver man e-post (epost).

Jag undrar just vad en engelsktalande person tänker om han/hon ser skrivsättet mejl! :lol:

Jag har lagt märke till att på engelskspråkiga internetforum, så stavar svenskar nästan alltid ordet OK så här:

Okej.

Det tycker jag är lite lustigt, eftersom det ju faktiskt på engelska stavas:

Okay. :)

Jag var faktiskt tvungen att själv kontrollera hur man egentligen stavar ordet okay. :oops:

Numera stavar jag det alltid okay (även om det brukar stavas okey på "svenska") annars kanske jag råkar stava fel i en engelsk text. :oops:

PS. Du borde testa gmail i stället för hotmail, det är mycket bättre (tycker jag). www.gmail.com

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-21 22:07

IngOehman skrev:En språkakademi borde verkligen om någon begripa det oförnuftiga i att använda det engelska ordet mail (=brev), eller i försvenskad stavning mejl, för elektronisk post. :?

Jag tycker inte att det är oförnuftigt att använda en försvenskad stavning av ett engelskt ord, när detta är använt i en speciell användning.

Ordet "tape" är ju ett generellt ord, men dess speciella form "adhesive tape" har ju normalt fått den svenska stavningen "tejp". Det är väl OK och ett parallell-fall till E-mail => mejl?

Jag gillar ordet "mejl", men ett bekymmer är att det inte låter tillräckligt svenskt. Skillnaden tape-tejp är större.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-21 22:22

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:En språkakademi borde verkligen om någon begripa det oförnuftiga i att använda det engelska ordet mail (=brev), eller i försvenskad stavning mejl, för elektronisk post. :?

Jag tycker inte att det är oförnuftigt att använda en försvenskad stavning av ett engelskt ord, när detta är använt i en speciell användning.

Ordet "tape" är ju ett generellt ord, men dess speciella form "adhesive tape" har ju normalt fått den svenska stavningen "tejp". Det är väl OK och ett parallell-fall till E-mail => mejl?

Jag gillar ordet "mejl", men ett bekymmer är att det inte låter tillräckligt svenskt. Skillnaden tape-tejp är större.

Okay :wink: , jag är förvisso inte Ingenjören, men jag måste ju säga vad jag tycker ändå,
för så här kan det inte få fortsätta! :? 8)

Jag ser nog bara en signifikant anledning (tror jag) att använda ett engelskt ord i svenska språket, nämligen att lära sig engelska lättare.

Mejl är fel på alla sätt det kan bli fel, tror jag! :wink:

1. Fel stavning.

2. Fel betydelse.

3. Fel uttal!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-07-21 22:28

BACH skrev:Jag ser nog bara en signifikant anledning (tror jag) att använda ett engelskt ord i svenska språket, nämligen att lära sig engelska lättare.

1. Fel stavning.

2. Fel betydelse.

3. Fel uttal!

Ska vi efter så många hundra år sluta med inlån? Och hur vi gör med detta oräkneligt antal ord vi redan använder? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-24 17:26

BACH skrev:
perstromgren skrev:

Okay :wink: , jag är förvisso inte Ingenjören, men jag måste ju säga vad jag tycker ändå,
för så här kan det inte få fortsätta! :? 8)

Jag ser nog bara en signifikant anledning (tror jag) att använda ett engelskt ord i svenska språket, nämligen att lära sig engelska lättare.

1. Fel stavning.

2. Fel betydelse.

3. Fel uttal!

Vad är det för fel med att försvenska ett utländskt ord som används i talspråk?

Felet ligger i sådana fall hos de som använde sig av ordet så att det blev vedertaget.

Det är knappast akademin som ligger bakom det.

.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 18:58

Felet är att använda ordet för brev (mail) när vi borde använda ordet för elektroniskt brev (email).

Fast rätt många är ju redan förnuftiga nog att säga email, när de menar det. Det tycker jag är mycket bra! :P

I brist därpå tycker jag elpost är ett kul ord. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-08-24 19:25

Angående ursprungsämnet... vad är normal "leveranstid" vad gäller manifest och prislista? Tror mig läst några månader nånstans och då är det ju faktiskt en stund kvar att vänta. Skickade elpost 17 juli. :D :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-24 20:56

IngOehman skrev:Felet är att använda ordet för brev (mail) när vi borde använda ordet för elektroniskt brev (email).

Fast rätt många är ju redan förnuftiga nog att säga email, när de menar det. Det tycker jag är mycket bra! :P

I brist därpå tycker jag elpost är ett kul ord. :wink:

Vh, iö

Det hela är ju ganska enkelt. Vill man ha en svensk motsvarighet till "e-mail" är "e-post" alldeles standardiserat, certifierat och vad ni vill. "Mejl" tycker jag funkar alldeles utmärkt som lite talspråkigare alternativ, men ändå med svensk känsla och användbarhet. Att nyttja de engelska alternativen verkar bara fånigt när det finns så bra svenska ord att njuta av!

Att sen vissa har problem med en försvenskning av utländska ord är intressant. "Tejp" som redan tagits upp i tråden gissar jag att de flesta nyttjar, "fåtölj" lika så, eller?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-25 03:28

IngOehman skrev:Felet är att använda ordet för brev (mail) när vi borde använda ordet för elektroniskt brev (email).

Fast rätt många är ju redan förnuftiga nog att säga email, när de menar det. Det tycker jag är mycket bra!

mejl = epost (alltså inte brev)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-25 08:23

IngOehman skrev:I brist därpå tycker jag elpost är ett kul ord. :wink:

Vaddå ”ett kul ord”? Det är väl ändå att underskatta ett bra ord! :!:

Eller är ditt huvudsakliga förslag till svenskt ord e-post (epost)?

För övrigt undrar jag, liksom Per, vad du använder i stället för tejp.
(Och säg inte häftstift! ;))

Mvh E*

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-08-25 08:36

Lust skrev:

Fast rätt många är ju redan förnuftiga nog att säga email, när de menar det. Det tycker jag är mycket bra!

mejl = epost (alltså inte brev)

Men varför inte skriva epost då, om det är vad som avses? :?

Elpost kan jag också godkänna. :wink: 8)

Vad gäller talspråk så har jag aldrig (vad jag minns) använt ordet mejl, och jag kommer aldrig att skriva mejl förutom just för att tala om hur äckligt ordet är. 8)

Jag har alltså inte något emot engelska låneord, MEN det finns ju faktiskt precis samma ord på svenska så varför då ta ett låneord som man både förvanskar betydelsen av och dessutom stavar fel med flit! :o :?

Skriv email helt enkelt så blir det ju bra, jag kan förstå om man stavar fel av misstag, men varför avsiktligt? :?

Tejp är det visst flera som hakar upp sig på( :wink: ), men det är inte jag som har börjat stava det så på svenska, jag misstänker att ordet användes i Sverige redan innan jag var född så det är liksom inte riktigt samma sak. 8)

Dessutom finns det väl inget motsvarande svenskt ord, eller gör det det? :roll:

Häftplast kanske? :wink:

Men för all del, jag kanske skall börja stava det "tape" då bara för det! 8) :wink:

Och om man menar sådan tape som används för ljud så kan man ju säga audiotape, eller ljudband eller kanske bara band eller tape om sammanhanget tillåter. 8)

Förresten så undrar jag hur många Giggabajt som ryms på hårddrajven i er kommpjuter, och hur mycket RAM har ni?

RAM står för ranndåmm aksess memmåry.

Det är engelska och stavas egentligen random access memory, men eftersom vi är i Sverige så kan vi inte stava som man egentligen skall, för då blir det inte tillräckligt svenskt med de där engelska orden! 8) :roll: :wink:

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-25 20:43

Jag gissar att "mejl" har kommit till just för att väldigt många redan använde sig av det engelska ordet innan "e-post" fanns på marknaden. Sen är det ju smidigare att prata om att mejla till en mejladress än att e-posta till en e-postadress, men det är ju bara min åsikt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-25 20:54

Ja, ordet mejl ligger bättre i munnen s.a.s.

För min del kunde essemess (sms) få heta mejl också, spela roll vilken väg medelandet kom! :D

Det kom ett "mess" säger man ju...don't mess with me... 8O

:D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-25 23:22

BACH skrev:Men för all del, jag kanske skall börja stava det "tape" då bara för det! 8) :wink:

Gör du det med verbet också?

Att kontaminera diskussionen med förkortningar är bara larvigt.

__10 skrev:Sen är det ju smidigare att prata om att mejla till en mejladress än att e-posta till en e-postadress, men det är ju bara min åsikt.

Ja, det där skriver man ju aldrig någonsin! 8O

. Skriva/skicka till en e-postadress.

. Skriva e-brev/elbrev till någon.

. Skicka e-post/elpost till någon.

Eller någon variant av ovanstående känns ju aningen mer naturligt. :P

Såvida det elektroniska inte är underförstått, förstås.

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-25 23:25

screen skrev:För min del kunde essemess (sms) få heta mejl också, spela roll vilken väg medelandet kom! :D

SMS?!

Du har uppenbarligen inget behov av de (förhoppningsvis) lite mer
välskrivna brev man kan åstadkomma via riktig post (eller dess
elektroniska motsvarighet).

Mvh E*

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-26 02:15

Ett brev via "snailmejl" (postbrev) vore mycket trevligt att få, saknar faktiskt detta lite i dagens hetsiga utnyttjande av olika media.

De "snabba klippen" tillåter inte så långrandiga trivialiteter längre tyvärr, det är ju bokslut var tredje månad för alla börsnoterade företag och små månadsbokslut för alla andra och reklamen hetsar en i tv och VD:n kräver förändringar och ungarna skall köras hit å dit o.s.v....

Men jag håller med dig E, det är förj_vligt igentligen. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-08-26 03:22

E skrev:
BACH skrev:Men för all del, jag kanske skall börja stava det "tape" då bara för det! 8) :wink:

Gör du det med verbet också?

Nja, det har du förstås rätt i att det blir lite konstigt då, men som sagt ordet tejp har ju funnits länge i svenskan så det kan jag väl acceptera. 8)

Dessutom finns det ju inte något svenskt ord för tejp, förutom häftplast då ( :wink: ) fast det får nog ingen större spridning så det kan man kanske glömma.

Det jag opponerar mig mot är att man använder förvrängda engelska ord helt i onödan, epost till exempel är ju en direkt översättning av email, så då fattar jag inte varför man inte antingen använder det svenska ordet epost (elpost :wink: ) eller det engelska email.

Vad finns det för anledning till att använda "svengelska", det är det jag tycker är så konstigt. :o

Engelska är väl utan tvekan ett väldigt betydelsefullt språk nu, och Internet accelererar ju den utvecklinen ännu mer, det jag hoppas på är att alla på hela jorden snart kommer att behärska engelska.

Det skulle ju underlätta oerhört om alla talade samma språk! :P

Att då låna ord som faktiskt redan finns på svenska och sedan förvränga dem, kan väl inte vara någon vidare bra idé om man vill underlätta inlärningen av engelska. :?

För det vill man väl? :?

Jag har inget emot att folk pratar på en massa olika språk om dom vill, men ett gemensamt språk som alla kan skulle ju göra allt så väldigt mycket enklare! :P

Min engelska är hyfsad får jag väl säga, enligt några amerikaner jag talade med till och med felfri! :o

Även av åtminståne en brittiska har jag fått beröm för min skrivna engelska som hon kallade perfekt! 8O :oops:

Dessa omdömen kan jag dock faktiskt inte alls hålla med om, min engelska är långt ifrån felfri och perfekt, jag skulle på sin höjd kalla den "skaplig". :(

Jag kan göra mig förstådd förvisso, men inte utan viss (eller ibland betydande) möda, speciellt när det blir fråga om lite mer avancerade resonemang. :?

Om jag tillbringade någon månad eller så i exempelvis England, så tror jag förstås att jag skulle bli klart mycket bättre och efter ett halvår kanske jag till och med skulle kunna engelska på en för mig åtminståne tillfredställande bra nivå.

Vad vill jag komma till med detta pladder då?

Jo, om jag blev erbjuden att på något magiskt sätt erhålla kunskaper i engelska motsvarande de jag nu besitter i det svenska språket, i utbyte mot att min svenska blev motsvarande försämrad, så skulle jag ta erbjudandet utan att tveka! :P

Med det vill jag inte påstå att min svenska är särskilt märkvärdigt bra, jag skulle väl beskriva mina kunskaper i svenska som goda, förmodligen över medelbra, men absolut med stora möjligheter till förbättring. :?

Fast trots detta är mina kunskaper i svenska fullständigt förkrossande mycket bättre än kunskaperna jag har i engelska. :?

Detta visar hur svårt det är att lära sig behärska ett främmande språk till fulländning.

En annan sak visar det också, som jag tror du håller med mig om efter vad jag minns sedan en tidigare diskussion.

Skolsystemet är inte särkilt effektivt (nu är jag väldigt snäll, om jag verkligen skrev vad jag exakt tycker så skulle det låta en smula mer negativt :wink: ) jag har uppskattningsvis lärt mig >90% av den engelska jag kan på egen hand, trots detta var jag bäst i klassen på något standardprov vi hade. :o

Betyget jag fick i engelska av den aktuella läraren var "godkänt", med den ungefärliga motiveringen att jag hade presterat mycket bättre på standardprovet än vad jag "borde" (förtjänade) ha gjort med hänsyn till att jag pluggade alldeles för lite. :evil:

Jag blev dessutom informerad om att jag, om jag inte pluggade hårdare skulle bli allt sämre på engelska, en något märklig slutsats som jag inte har tyckt mig kunna verifiera. :evil: :roll: :twisted: :wink:

Oj vad jag pladdrar! :lol:

Att kontaminera diskussionen med förkortningar är bara larvigt.

Mvh E*

Jag är inte riktigt säker på exakt vad du tänker på när du säger så där, men mitt förra inlägg inehöll en del skämt, så det var liksom meningen att det skulle vara larvigt, men min vrickade humor kanske inte uppskattades. :roll:

Hursomhelst finns det inte någon anledning att vara surmulen, då jag som sagt skojade. :)

Jag kanske skulle ha en varningstext gällande min sjuka humor! 8)

Det kan ibland vara svårt på ett internetforum att veta om någon skämtar eller om personen kanske försöker vara dryg eller liknande. :?

Jag kan dock försäkra att det är ytterst sällan som jag avsiktligt försöker vara otrevlig mot någon, då det är ett beteende som jag kraftigt ogillar och inte förstår varför man vill uppvisa. :(

Endast om någon kraftigt provocerar mig så kan jag frestas till att vara otrevlig, men det brukar faktiskt krävas ganska mycket för att jag verkligen skall bete mig så, och det är då nog främst IRL som sådana situationer uppkommer, jag tenderar nog att lättare bli otrevlig IRL än till exempel här. :o

Men även IRL så krävs det som sagt i allmänhet ganska mycket för att jag skall bli avsiktligt otrevlig, jag har oftast lång stubin. 8) :)

Däremot kan jag kanske av vissa uppfattas som kaxig. 8)

Knasiga skämt kan ju tyvärr ibland även IRL framstå fel och missuppfattas som otrevliga eller dryga kommentarer, när det i verkligheten bara är fråga om märklig humor. :) :oops:

Ännu lättare hänt på Internet, tyvärr.

Det var då fasligt vad jag skriver i kväll, jag vet inte vad det är med mig. :roll:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-27 07:20

BACH!

Jag är alls inte surmulen. ;) Har med belåtenhet läst ditt vettiga inlägg,
vilket jag eventuellt kommer att vilja svara utförligare på – i så fall vid ett
tillfälle då jag är mindre trött.

Håller med dig i det kloka i att använda antingen svenska eller engelska ord.

... Och passar nog på att slå ytterligare ett slag för ordet elbrev. :P
(Har kanske även Pekka en åsikt om detta?)

Mvh E*(n god sömn väntar)

PS.
screen: :)

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-27 10:00

E skrev:Ja, det där skriver man ju aldrig någonsin! 8O

. Skriva/skicka till en e-postadress.

. Skriva e-brev/elbrev till någon.

. Skicka e-post/elpost till någon.

Eller någon variant av ovanstående känns ju aningen mer naturligt. :P

För det första var det exempel för att övertydligt kommunicera vad jag menade och för det andra bör du läsa vad jag skriver innan du hugger.

8O :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-27 11:20

Ja, språkkunskaper kan man aldrig få för mycket av, men det kontaminerar snart varenda tråd 8O

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-27 11:48

E skrev:(Har kanske även Pekka en åsikt om detta?)

Mvh E*(n god sömn väntar)

Kan möjligen göra några reflektioner:

- engelska (och andra utländska) uttryck får av hävd svensk stavning med tiden. Därför är e-mejl fullt acceptabelt. Jfr tejp, webb, konjak mm.

- e-post, e-brev, eller e-mejl skrivs just så, dvs med bindestreck, eftersom bokstaven e utgör en förkortning. Jfr a-kassa.

- Svenska datatermgruppen rekommenderar visst e-post för tekniken och e-brev för själva meddelandet. Det låter i mina öron som en vettig distinktion.

- Elbrev som en svensk variant? Tja, varför inte? Å andra sidan har vi redan ovanstående standarder...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-08-28 08:48

E skrev:BACH!

Jag är alls inte surmulen. ;) Har med belåtenhet läst ditt vettiga inlägg,
vilket jag eventuellt kommer att vilja svara utförligare på – i så fall vid ett
tillfälle då jag är mindre trött.

Håller med dig i det kloka i att använda antingen svenska eller engelska ord.

Så bra då! :P

Att du inte är surmulen eller tog illa upp på något vis alltså, jag är ofta lite orolig att folk skall ta illa upp för mina vrickade skämt, eller att jag kan vara ganska rakt på sak, jag är kanske (ibland) lite paranoid därvidlag. :oops:

Jag kan betydligt värre än vad jag brukar skriva här, :wink: :oops: men så vågar jag oftast inte skriva av rädsla att någon skall tro att jag försöker vara dryg, det är som sagt så lätt att misstolka, särskilt på ett internetforum, men även i "verkligheten".

Kul att du tyckte mitt inlägg var vettigt, förresten! :)

Hoppas du har sovit bra, var det avsiktlig sömnbrist eller har du (också) sömnproblem? :(

Det har jag nämligen, ibland ganska rejäla, :( vilket kan vara mycket besvärligt när man skall passa "normala" tider och få saker gjorda. :?

Fast det här är väl egentligen helt fel tråd att prata om sömnproblem i. :oops:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-08-28 11:16

Elbrev är sannolikt ett av de mest förstoppade språkliga konstruktioner jag sett någon gång.

Ja, det väl det jag hade att säga. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino