E skrev:BACH skrev:Men för all del, jag kanske skall börja stava det "
tape" då bara för det!

Gör du det med verbet också?
Nja, det har du förstås rätt i att det blir lite konstigt då, men som sagt ordet tejp har ju funnits länge i svenskan så det kan jag väl acceptera.
Dessutom finns det ju inte något svenskt ord för tejp, förutom häftplast då (

) fast det får nog ingen större spridning så det kan man kanske glömma.
Det jag opponerar mig mot är att man använder
förvrängda engelska ord helt i onödan, epost till exempel är ju en direkt översättning av email, så då fattar jag inte varför man inte
antingen använder det svenska ordet epost (elpost

)
eller det engelska email.
Vad finns det för anledning till att använda "svengelska", det är det jag tycker är så konstigt.
Engelska är väl utan tvekan ett
väldigt betydelsefullt språk nu, och Internet accelererar ju den utvecklinen ännu mer, det jag hoppas på är att alla på hela jorden snart kommer att behärska engelska.
Det skulle ju underlätta oerhört om alla talade samma språk!
Att då låna ord som faktiskt redan finns på svenska och sedan
förvränga dem, kan väl inte vara någon vidare bra idé om man vill underlätta inlärningen av engelska.
För det vill man väl?
Jag har inget emot att folk pratar på en massa olika språk om dom vill, men ett gemensamt språk som
alla kan skulle ju göra allt så väldigt mycket enklare!
Min engelska är hyfsad får jag väl säga, enligt några amerikaner jag talade med till och med felfri!
Även av åtminståne
en brittiska har jag fått beröm för min
skrivna engelska som hon kallade perfekt!
Dessa omdömen kan jag dock faktiskt inte alls hålla med om, min engelska är långt ifrån felfri och perfekt, jag skulle på sin höjd kalla den "skaplig".
Jag kan göra mig förstådd förvisso, men inte utan viss (eller ibland betydande) möda, speciellt när det blir fråga om lite mer avancerade resonemang.
Om jag tillbringade någon månad eller så i exempelvis England, så tror jag förstås att jag skulle bli
klart mycket bättre och efter ett halvår kanske jag till och med skulle kunna engelska på en för mig åtminståne tillfredställande bra nivå.
Vad vill jag komma till med detta pladder då?
Jo, om jag blev erbjuden att på något magiskt sätt erhålla kunskaper i engelska motsvarande de jag nu besitter i det svenska språket, i utbyte mot att min svenska blev motsvarande försämrad, så skulle jag ta erbjudandet utan att tveka!

Med det vill jag inte påstå att min svenska är särskilt märkvärdigt bra, jag skulle väl beskriva mina kunskaper i svenska som goda, förmodligen över medelbra, men absolut med stora möjligheter till förbättring.
Fast trots detta är mina kunskaper i svenska fullständigt
förkrossande mycket bättre än kunskaperna jag har i engelska.
Detta visar hur svårt det är att lära sig behärska ett främmande språk till fulländning.
En annan sak visar det också, som jag tror du håller med mig om efter vad jag minns sedan en tidigare diskussion.
Skolsystemet är inte särkilt effektivt (nu är jag väldigt snäll, om jag verkligen skrev vad jag exakt tycker så skulle det låta en smula mer negativt

) jag har uppskattningsvis lärt mig >90% av den engelska jag kan på egen hand, trots detta var jag bäst i klassen på något standardprov vi hade.
Betyget jag fick i engelska av den aktuella läraren var "godkänt", med den ungefärliga motiveringen att jag hade presterat
mycket bättre på standardprovet än vad jag "borde" (förtjänade) ha gjort med hänsyn till att jag pluggade alldeles för lite.
Jag blev dessutom informerad om att jag, om jag inte pluggade hårdare skulle bli allt sämre på engelska, en något märklig slutsats som jag inte har tyckt mig kunna verifiera.
Oj vad jag pladdrar!
Att kontaminera diskussionen med förkortningar är bara larvigt.
Mvh E*
Jag är inte riktigt säker på exakt vad du tänker på när du säger så där, men mitt förra inlägg inehöll en del skämt, så det var liksom
meningen att det
skulle vara larvigt, men min vrickade humor kanske inte uppskattades.
Hursomhelst finns det inte någon anledning att vara surmulen, då jag som sagt skojade.
Jag kanske skulle ha en varningstext gällande min sjuka humor!
Det kan ibland vara svårt på ett internetforum att veta om någon skämtar eller om personen kanske försöker vara dryg eller liknande.
Jag kan dock försäkra att det är
ytterst sällan som jag avsiktligt försöker vara otrevlig mot någon, då det är ett beteende som jag kraftigt ogillar och inte förstår varför man vill uppvisa.
Endast om någon kraftigt provocerar mig så kan jag frestas till att vara otrevlig, men det brukar faktiskt krävas ganska mycket för att jag verkligen skall bete mig så, och det är då nog främst IRL som sådana situationer uppkommer, jag tenderar nog att lättare bli otrevlig IRL än till exempel här.
Men även IRL så krävs det som sagt i allmänhet ganska mycket för att jag skall bli
avsiktligt otrevlig, jag har oftast lång stubin.
Däremot kan jag kanske av vissa uppfattas som kaxig.
Knasiga skämt kan ju tyvärr ibland även IRL framstå fel och missuppfattas som otrevliga eller dryga kommentarer, när det i verkligheten bara är fråga om märklig humor.
Ännu lättare hänt på Internet, tyvärr.
Det var då fasligt vad jag skriver i kväll, jag vet inte vad det är med mig.
Vh