För -och nackdelar med passivt försteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

För -och nackdelar med passivt försteg

Inläggav Nefilim » 2007-07-21 18:53

Ja vad är fördelar respektive nackdelar med ett sådant? För mig har upplevelsen varit att jag upplevt ett passivt försteg som mer dynamiskt, ibland. Men dessutom ett förstärkande försteg har jag även upplevt mer dynamiskt! :? Kan någon som innehar kunskaper utveckla?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-22 09:46

Det är väl som att jämföra äpplen och motorcyklar ...

Jag kan tänka mig att ett pasivt försteg (snöre med dämpsats) funkar bra om signalkällan har god drivförmåga och slutsteget har en hyggligt känslig ingång och inte lastar för mycket.
Det aktiva försteget kan ju å andra sidan driva tyngre laster; tröga slutsteg eller långa kablar.

Att det hörs olika kan bero på en kombination av flera saker. Ett förstärkande (aktivt) steg har ju vissa tekniska begränsningar (distortion, bandbredd, stigtid ...) som kan höras. Men du kan ju få dåligt ljud om du har sladd med pot och ett trögdrivet slutsteg.

Jag har som ex. ett par slutsge som kräver hög inspänning för att komma igång. Ett passivt försteg funkar men det ljudet jag får blir så matt och trött jämfört med om jag sätter ett försteg.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-22 23:13

Soundbrigade skrev ett bra svar, men jag skriver ändå ett för att fylla på lite mer.

Fördelen med passivt försteg är att det är enkelt och du har ingen ström kopplad till försteget, så risken för jord-loopar minskar och du har bara en pot som signalen går genom. Enligt teorin att minimalt antal komponenter som signalen går genom är bäst för ljudet så är detta bra.

Fördelen med att aktivt försteg är:
Det fungerar som en buffert mellan källan och slutstegen. Dvs alla källor kommer att fungera bra mot slutstegen.
Drivningen mot slutstegen blir mycket bättre. Främst är detta viktigt om man har långa kablar eller om slutstegen är svårdrivna i sig.
Du kan få högre utsignal än källan lämnade ifrån sig. Oftast är detta inte nödvändigt, men kan vara trevlig att ha gott om marginaler.
Lasten för källan (dvs det aktiva försteget) blir mycket lättdriven, så en klen utgång i källan gör att källan i sig kommer att låta bättre i ett aktivt försteg.
Aktiva försteg har möjligheten att byggas med fjärrkontroll.
Flera finesser kan stoppas in i ett aktivt försteg utan att försämra drivningsförmågan mot slutstegen.
Även mycket svaga signaler kan tas in, som t.ex. från en skivspelare genom att ha en phono-förstärkare i det aktiva försteget.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-22 23:27

Mindre möjlig påverkan av ljudet i passivt steg. Ett sådant torde klara F/E med glans. :) En volympot och signalväljare. I Mccormacs fall är det så..hmmm dyr volympol förståss. 11500:- :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-22 23:48

Är det verkligen så att F/E-lyssning inte kan påvisa om ett passivt försteg ger en ljudpåverkan pga volympotens impedanspåverkan och därmed försämrad drivförmåga från signalkälla (t.ex CD-spelare) till slutsteg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-23 00:01

paa skrev:Är det verkligen så att F/E-lyssning inte kan påvisa om ett passivt försteg ger en ljudpåverkan pga volympotens impedanspåverkan och därmed försämrad drivförmåga från signalkälla (t.ex CD-spelare) till slutsteg?

Om ett passivt försteg ska kunna detekteras i en f/e-lyssning så gäller det väl att detta kopplas in rätt, dvs direkt före slutsteget. I normala fall är det väl där det sitter och inte före ett annat försteg.

Rätt inkopplat bör man då kunna detektera eventuella ljudpåverkande skillnader. Men de eventuella skillnader man hör gäller då givetvis bara gentemot det aktuella slutsteget eller möjligen mot liknande slutsteg med samma belastning på försteget.

Å andra sidan kan ju anslutande apparater (cd-spelare, tuner etc) också påverkas när de är kopplade till en passiv förförstärkare, så en f/e-lyssning kanske inte är så lämplig ändå?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-23 01:16

I ett typiskt slutsteg sitter ett LP-filter på ingången. Detta kan bestå av tex 1 kohm i serie och 470 pF på tvären.

Med en pot på 10 kohm blir mxaimal utgångsimpedans 2,5 kohm och helt plötsligt sitter 3,5 kohm i sreie, vilket ger en övre gränsfrekvens på 100 kHz.

Vidare blir hela miljön runt kabeln högohmigt vilket är direkt olämpligt med avseende på störnivå.

Soundbrigade skrev något om att det lät platt etc., men dett har absolut inte något med ingångskänslighet att göra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-23 02:39

Morello skrev:Soundbrigade skrev något om att det lät platt etc., men dett har absolut inte något med ingångskänslighet att göra.

Men varför låter det "platt" då?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-23 09:24

När jag skrev platt (skrev jag platt) utgick jag från att antingen har mina rörsteg extremt låg inimpedans eller har så låg förstärkning att signalnivån från CD-spelaren inte räcker till.
Gissar på det första.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-24 23:35

Ett sådant torde klara F/E med glans.

Nja, nu blir det väldigt svårt att F/E testa ett sådant korrekt.
Ett aktivt försteg kan förstärka signalen, så man gör kunna ställa in en inställning som ger unit-gain som bör vara någorlunda rättvisande vad apparaten gör.

Om man ställer ett passivt försteg i "unity gain" läge så innebär det full volym på potten, dvs att signalen egentligen inte passerar igenom potten alls, och då används inte alls apparaten som den normalt används.
Enda sättet att testa ett passivt försteg korrekt i F/E är därför att försteget måste dämpa signalen mycket och då måste man koppla in något som förstärker signalen i motsvarande grad. Den apparat som förstärker signalen kommer rimligen behöva buffra signalen också och eventuell färgning kommer rimligen att tillskrivas den förstärkande enheten.
Alltså kommer resultatet av testet inte vara speciellt intressant.

Det enda som är direkt relevant är att mäta vilken avvikelse som finns mellan höger och vänster kanal i potten. På pottar av hög kvalitet så är skillnaden oftast liten.
Viktigt är dock att skillnaden kan vara ganska stor på låga volymer, vilket har uppmärksammats i diverse trådar tidigare.

Morello, tog upp en bra poäng med att man lättare får in störningar i kabeln mellan försteg och slutsteg.

Bra, rena aktiva försteg för stereo är väl inte så svåra att hitta och inte så dyra heller. Personligen håller jag mig oftast till aktiva försteg.

Återgå till Teknikforum