vad har vi egentligen för högtalare förutom ino audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-23 19:17

Harlin skrev:
dwain1 skrev:B100 kostar 400 000:- Så den är ruskigt bra :)
vad är i28:or och vad kostar dom? kanske en bild också :)

Aha, det är priset som avgör om en produkt är "bra"? Snacka om att en Rolex torde visa tiden exakt, jämfört med alla klockor som inte är lika [s]bra[/s] dyra. :wink: 8)

Bilder på i28 finns bl.a. här

I den prislista jag har (2007-2, troligen inte den senaste) kostar de färdigbyggda från 46 500:- beroende på ytfinish.

Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også.... :?: 8)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-23 19:25

Kraniet skrev:en sak man kanske gärna glömmer bort dock när det gäller Ino så är det ju att man köper direkt från producent.
Jämförbart pris i butik borde ju vara 4-5 gånger listpris hos öhman. piP hamnar då på 10 000 ungefär och pi60 på 100 000+ inte sant?

Nej inte sant...
En större och effektivare högtalartillverkare har ju ofta enorma stordriftsfördelar som betydligt bättre inköpspriser på högtalarkomponenter och lådor etc. jämfört med en "hemmabyggare"..

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-23 19:36

Rain skrev:
Kraniet skrev:en sak man kanske gärna glömmer bort dock när det gäller Ino så är det ju att man köper direkt från producent.
Jämförbart pris i butik borde ju vara 4-5 gånger listpris hos öhman. piP hamnar då på 10 000 ungefär och pi60 på 100 000+ inte sant?

Nej inte sant...
En större och effektivare högtalartillverkare har ju ofta enorma stordriftsfördelar som betydligt bättre inköpspriser på högtalarkomponenter och lådor etc. jämfört med en "hemmabyggare"..

Rain, er det ikke utrolig hva en "hembyggare" får til?!
:lol:

dwain1 skrev:

"B100 kostar 400 000:- Så den är ruskigt bra
vad är i28:or och vad kostar dom? kanske en bild också "

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-23 19:36

realist skrev:
Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også.... :?: 8)

Beror ju på vad man har för ekonomi. Själv är jag intresserad av högtalare men har inte obegränsat med pengar, tvärtom :(
Så jag får nöja mig med INO (begagande) eftersom det var "billigt" och tillräckligt bra för mina modesta krav.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-23 19:43

realist skrev:Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også.... :?: 8)

Är man intresserad av vad som finns på skivorna köper man Ino, är man intresserad av Hifi köper man tweaks. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-23 20:04

realist skrev:Rain, er det ikke utrolig hva en "hembyggare" får til?!

Knappast otroligt.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-23 21:13

Sanny_X skrev:
realist skrev:Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også.... :?: 8)

Är man intresserad av vad som finns på skivorna köper man Ino, är man intresserad av Hifi köper man tweaks. :wink:

Skulle ønske at det var jeg som kom på dette! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-23 21:52

Rain skrev:

Nej inte sant...

Ändå tar dessa så bra betalt...
- Militant slacker

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-23 22:06

Rain skrev:

Nej inte sant...

realist skrev:

Rain, er det ikke utrolig hva en "hembyggare" får til?!

Rain skrev:
"Knappast otroligt."

Da burde konkurentene koste det halve og være dobbelt så bra , og så ville det ikke være mulig å selge en eneste ino-høyttaler.....Hm, hvor er det jeg tar feil med mitt ressonnement? Rain, du som har svar på alt mulig, hjelp meg nå...
Senast redigerad av realist 2007-07-23 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-23 22:16

Jax skrev:Ändå tar dessa så bra betalt...

Inte alla...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-24 00:58

ännu en tråd som snart faller in i gnabb. Kan säga att det finns många riktigt bra högtalare där ute på marknaden till bra priser. Nu känner jag verkligen att jag måsste få lyssnat på ett par ino burkar så hyppade som dom är. Har väldigt svårt att tro att ino är det enda vettiga märke i denna värld. Det finns säker 1000 burkar som är bättre. Och framförallt så har inte så många hört tillräckligt många burkar för att utala sig :) Tycker det är otroligt tråkigt att det inte kan vara en nyanserad diskussion på detta forum allt handlar bara om ino å dom burkarna. Kanske är dom så bra? det får jag veta när jag lyssnat på dem :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-24 01:32

dwain1 skrev:ännu en tråd som snart faller in i gnabb. Kan säga att det finns många riktigt bra högtalare där ute på marknaden till bra priser. Nu känner jag verkligen att jag måsste få lyssnat på ett par ino burkar så hyppade som dom är. Har väldigt svårt att tro att ino är det enda vettiga märke i denna värld. Det finns säker 1000 burkar som är bättre. Och framförallt så har inte så många hört tillräckligt många burkar för att utala sig :) Tycker det är otroligt tråkigt att det inte kan vara en nyanserad diskussion på detta forum allt handlar bara om ino å dom burkarna. Kanske är dom så bra? det får jag veta när jag lyssnat på dem :)

Det har ju kommit förslag på andra burkar i denna tråd. JBL, ATC, Quad ESL 63, Respons.

Själv tycker jag inte ino är hypade. Hade jag hittat något bättre för samma pengar hade jag förståss köpt det. Precis som den som köper ett par Burmester för 400000. Man köper ju inte sådana om man anser sig kunna finna en produkt som man tycker är bättre, för en lägre summa.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-24 01:47

Max_Headroom skrev: Man köper ju inte sådana om man anser sig kunna finna en produkt som man tycker är bättre, för en lägre summa.

Nja status önsketänkande rekommendationer recensioner snygg design och hype spelar ofta större större roll än rationellt tänkande vid inköp av högtalare och dylika produkter.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-07-24 03:19

Skulle vara roligt att veta vad IO, Morello, eller nagon annan kunnig tycker om Intelligent Sound burkarna. Jag tror, efter att kollat pa deras hemsida, att de ar en serios "no-nonsense" tillverkare. Nu vet jag inga detaljer om filter o dyl och jag har aldrig hort dem men det skulle anda vara kul att fa en asikt om dem. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-07-24 03:24

Kaffekoppen: Nu vet jag inte vid vilken frekvens Morelloburkarna ar delade men det du foreslar kommer val inte att funka annat an om man gor om MT-filtret da baffelkompensering nappeligen ar inbyggd? Man kan i och for sig fixa detta i det aktiva delningsfiltret. Kanske Ino-filtret har den fuktionen? :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-24 05:06

Brilliant argumentation!
Senast redigerad av matereo 2007-07-28 00:45, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-24 05:26

Jag hälsade på en ägare av Bo Hanssons dipoler igår http://www.rauna.com/slides/speakerwalljpg.html och drev dessa med en rörförstärkare på ca12 watt,
det var en rent fysisk upplevelse!

Vi spelade musik i mer än 5timmar allt från klassisk,opera,orgelmusik,rock och popmusik det spelade alla typer av musik mycket,mycket bra!

Man kunde spela väldigt starkt (högt) och musiken bara flödade ut i rummet det var en makalös musik upplevelse.

Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.

Mått:810x1915x200 foten sticker fram 160mm och bakåt 470 mm Vikt 75 kg,

"garanterat fullvuxen med kapacitet att spela i mindre PA sammanhang"

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-07-24 07:28

Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.

Apropa dipoler sa hade jag tankt att foresla Linkwitz Orion men det ar bara att inse att man kommer att bli sagad pa det har forumet... :wink:

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-24 08:04

som Ingmar Stenmark sa,"de är int lönt att förklara nåt åt nån som int förstår nåt".

Dipolerna som jag lyssnade på hade inte Bosses nya spider och neodym mangneter i mellangerister/diskantsystemet,så en redan bra högtalare kan bli mycket bättre!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 08:39

jonasz skrev:

Apropa dipoler sa hade jag tankt att foresla Linkwitz Orion men det ar bara att inse att man kommer att bli sagad pa det har forumet... :wink:

Naturligtvis blir du det! Sågad alltså! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 09:54

jonasz skrev:Skulle vara roligt att veta vad IO, Morello, eller nagon annan kunnig tycker om Intelligent Sound burkarna. Jag tror, efter att kollat pa deras hemsida, att de ar en serios "no-nonsense" tillverkare. Nu vet jag inga detaljer om filter o dyl och jag har aldrig hort dem men det skulle anda vara kul att fa en asikt om dem. :)

Jag inte inte om just de du nämner yttrade sig, men det finns lite att läsa i tråden om hifimässan Gignos 07:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15684
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 09:59

jonasz skrev:Apropa dipoler sa hade jag tankt att foresla Linkwitz Orion men det ar bara att inse att man kommer att bli sagad pa det har forumet... :wink:

Föreslå på bara. Jag skulle mycker gärna vilja höra ett par någon gång, snubben verkar "ganska kompetent" :wink: .
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-24 10:51

jonasz skrev:

orion är nog ingen dum högtalare...han linkwitz verkar väldigt kunnig och seriös...däremot är det väl en del som har saker emot dipoler på detta forum...själv hade jag gärna lyssnat på dessa..vart faktiskt lite småsugen när jag såg en annons på hifimagasinet för nån dag sen :) men vore för jobbigt sälja om jag inte skulle blivit nöjd

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-24 11:06

jonasz skrev:

Största bristen jag kan komma på är att förmågan till höga ljudtryck (och därmed god dynamik) är bgränsad. Men jag trodde förut att högtalaren inte var något vidare bra. Fick dock svar på tal här på forumet av en som kunde förklara att högtalaren var bra, och inte bra det, utan också varför den vra bra. Tyvärr skriver inte han (isidor) här längre.
Han har skrivit en del om dipoler och linjekällor här på forumet, sök ni skolen finna! Värt att läsa för den som trodde att det bara fanns en sak som fungerade och allt annat var skrutt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-24 16:45

Max,

du och jag käbblade lite också om Orion vill jag minnas. :-)

Orion är mycket bra!

Peter Lyngdorf har ju också börjat med dynamiska dipoler.. W18 som mellanregister där i stället för W22 som i Orion. Linkwitz delar vid 120Hz eller så och Lyngdorf vid 300Hz eller nåt sånt.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 16:56

jonasz skrev:Kaffekoppen: Nu vet jag inte vid vilken frekvens Morelloburkarna ar delade men det du foreslar kommer val inte att funka annat an om man gor om MT-filtret da baffelkompensering nappeligen ar inbyggd? Man kan i och for sig fixa detta i det aktiva delningsfiltret. Kanske Ino-filtret har den fuktionen? :)
Lite får man trixa, det är sant!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-24 17:20

jag ser absolut ingen mening med att låta b67an arbeta ner till 80hz när det enda man uppnår är sämre prestanda?

bättre vore det att göra hela morellosarna slutna skapelser och komplettera med basmoduler

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 17:23

B67 funkar fint ner till 80hz...

Har du funderat på hur väl basarna presterar i slutna lådor?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-24 17:50

Kaffekoppen skrev:B67 funkar fint ner till 80hz...

Har du funderat på hur väl basarna presterar i slutna lådor?

ingvar sa det funkar bra :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-26 01:14

vad har vi egentligen för högtalare förutom ino audio?

Skall väl packa upp i morgon så får vi se vad det blev.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi