Locka mer branschpersoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Locka mer branschpersoner?

Inläggav Harryup » 2007-07-24 09:12

Tycker det är synd att dom få branschpersoner som står ut ett tag här ändå tröttnar i längden.
Om nu popedh drar så är han ju inte ensam. Andra som förmodligen dragit eller minimerat sin insats är ju Jorma och Perka, kan säkert finnas flera.

Så att locka flera personer känns ju som bara en del av det hela. Det gäller att bemöta dom på ett sätt också som gör att dom orkar vara kvar också.
Hoppas minimi diskussionsnivåerna kan höjas så att fler uppfattar det som trevligt att vara här.

JustAudioMagic_inaktiv

Re: Locka mer branschpersoner?

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:29

Harryup skrev:Tycker det är synd att dom få branschpersoner som står ut ett tag här ändå tröttnar i längden.
Om nu popedh drar så är han ju inte ensam. Andra som förmodligen dragit eller minimerat sin insats är ju Jorma och Perka, kan säkert finnas flera.

Så att locka flera personer känns ju som bara en del av det hela. Det gäller att bemöta dom på ett sätt också som gör att dom orkar vara kvar också.
Hoppas minimi diskussionsnivåerna kan höjas så att fler uppfattar det som trevligt att vara här.

Visst är det trevlig här, men jag förstår ändå varför vissa går ifrån faktiskt.se helt. Vissa personer här ger inte "vuxna" konversationer utan gör allt för att provucera tyvärr. Kan man inte föra en vuxen konversation kan man vara tyst tycker jag, för det speglar tyvärr hur faktiskt är utåt till de som inte känner till sidan

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-24 10:32

Kan inte mer än hålla med till 100% på ovan sagda.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 10:36

Men... det är ju trevligt här! Visst slevas det brett, men det är hjärtligt som oftast och med humor... Dessutom ovanligt personligt - folk bjuder verkligen på sig istället för att vara tysta och snälla och skriva återhållet och instängt.

Men... det sker till som tätt att det dyker upp nykomligar som tror de är gud... och skall ställa saker till rätta... Det tror jag inte accepteras på något forum av de långvariga medlemmarna... däremot verkar det som folk kanske har ovanligt låsta uppfattingar inom hifi jämfört med andra hobbies.... man kan bara undra varför...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 10:39

En tänkbar förklaring:
De flesta hififöretag i Sverige är antingen små, få- eller enmansföretag, eller försäljningsorganisationer för storföretag. De senare håller sig i allmänhet till klassisk marknadskommunikation vad det verkar. Inget Cluetrain Manifesto (marknader som konversationer) där. De förra då? Ett problem är att diskussioner kring företagen och dess produkter lätt kopplas till personerna. De svarar för (och måste försvara) varje konstruktions- och marknadsföringsval. Det är i och för sig sunt på en marknad, men kan samtidigt vara påfrestande för den enskilde. Om en diskussion vänder mot ens åsikter måste man antingen ifrågasätta sina kunskaper och sin affärsplan, framhärda eller sticka. Osv.

(Fasiken, inte ens ett hyggligt stort företag som Bryston verkar vilja erkänna att de har gjort en konstruktionsändring till följd av återkoppling från sina kunder.)

Det kanske vore bättre - ehuru inte enklare - om branschmänniskor i förekommande fall använde två alias: Ett som kunnig privatperson med kopplingar till ett företag och ett som representant för företaget.

---

Vad gäller diskussionstonen och trollande anser jag inte att det påverkar branschmänniskor i synnerhet. Gör ni det?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 10:44

Nattlorden;
om du inte har upptäckt det så finns det många gamla medlemmar här inne med en direkt otrevlig attityd i vissa diskussioner för att sedan vara trevliga i en annan diskussion. Jag tvivlar på att dessa medlemmar är lika otrevliga om man skulle träffa dom, så varför har dom ett behov att vara det härinne?
Så jag känner inte helt igen din beskrivning.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:45

Jag förstår vad du menar Nattlorden men man behöver inte "kaxa" till det eller föra en barnslig konversation. Det känns lite dålig stämning för detta forum tycker jag. Om någon t ex inte tycker om att någon skriver mycket om sina produkter i sin pres.tråd behöver man inte läsa tråden heller, varför ens kommentera det? Eller om någon har synpunkter på ett ljud som just den eller den tycker om så kan ingen säga att så är inte fallet, för var individ har sina kriterium.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:48

guldfisk skrev:En tänkbar förklaring:
De flesta hififöretag i Sverige är antingen små, få- eller enmansföretag, eller försäljningsorganisationer för storföretag. De senare håller sig i allmänhet till klassisk marknadskommunikation vad det verkar. Inget Cluetrain Manifesto (marknader som konversationer) där. De förra då? Ett problem är att diskussioner kring företagen och dess produkter lätt kopplas till personerna. De svarar för (och måste försvara) varje konstruktions- och marknadsföringsval. Det är i och för sig sunt på en marknad, men kan samtidigt vara påfrestande för den enskilde. Om en diskussion vänder mot ens åsikter måste man antingen ifrågasätta sina kunskaper och sin affärsplan, framhärda eller sticka. Osv.

(Fasiken, inte ens ett hyggligt stort företag som Bryston verkar vilja erkänna att de har gjort en konstruktionsändring till följd av återkoppling från sina kunder.)

Det kanske vore bättre - ehuru inte enklare - om branschmänniskor i förekommande fall använde två alias: Ett som kunnig privatperson med kopplingar till ett företag och ett som representant för företaget.

---

Vad gäller diskussionstonen och trollande anser jag inte att det påverkar branschmänniskor i synnerhet. Gör ni det?

Jag försvarar inget som jag tycker är fel eller låter dåligt, tror knappast andra gör det heller.

Vad jag sett så är tonen ibland väldigt låg hos branchfolk, tyvärr!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:50

Jag kanske har uppfattat det fel men jag uppfattar det som att vissa medlemmar är här mest för att de SKA provucera vilket jag tycker är väldigt trotsåldrigt

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 10:53

Det är när någon utrycker sina personliga upplevelser som om det är fakta som det reageras. Det gör du ofta.

Eftersom du själv nämner det, så är det dessutom extremt ogillande i mina ögon att skriva superlativ och föreslå produkter på det sätt som du gör. Du skriver alltid på ett sätt så det framstår som om du är objektiv. Du borde formulera dig på ett annat sätt, och skriva att det är dina produkter. Men helst fundera över hur det mottas.

Förövrigt är det inge medlemstråd du har. Det är en enda stor annons.

På de amerikanska sidorna jag varit aktiv på är väldigt mycket branchfolk involverade, men där är stämningen annorlunda. Det kan bero på att inga promotar sina produkter, utan deltar av personligt intresse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 10:59

Harryup skrev:Nattlorden;
om du inte har upptäckt det så finns det många gamla medlemmar här inne med en direkt otrevlig attityd i vissa diskussioner för att sedan vara trevliga i en annan diskussion. Jag tvivlar på att dessa medlemmar är lika otrevliga om man skulle träffa dom, så varför har dom ett behov att vara det härinne?

Skulle tro att går du tillbaka och granskar det så är det nog inte "de gamla medlemmarna" som kastar första stenen i majoriteten av fallen... snarare så att de ilsknar till efter att han sagt "låt bli att kasta fler stenar" en tre-fyra gånger... tyvärr verkar inte de som står sidanom stenkastaren märka detta, utan enbart när det kommer en i retur...

Det är inte otrevlighet att påpeka hur den fysiska verkligheten fungerar.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:07

Kaffekoppen skrev:Det är när någon utrycker sina personliga upplevelser som om det är fakta som det reageras. Det gör du ofta.

Eftersom du själv nämner det, så är det dessutom extremt ogillande i mina ögon att skriva superlativ och föreslå produkter på det sätt som du gör. Du skriver alltid på ett sätt så det framstår som om du är objektiv. Du borde formulera dig på ett annat sätt, och skriva att det är dina produkter. Men helst fundera över hur det mottas.

Förövrigt är det inge medlemstråd du har. Det är en enda stor annons.

På de amerikanska sidorna jag varit aktiv på är väldigt mycket branchfolk involverade, men där är stämningen annorlunda. Det kan bero på att inga promotar sina produkter, utan deltar av personligt intresse.

För det första är jag aldrig med i någon tråd för att provucera! Lite proffsigare än så är jag. För det andra handlar det om Hifi i faktiskt.se vilket gör det ganska naturligt att berätta vilka produkter man tycker är bra, eller det är konstigt? Alla vet ju att jag saluför vissa produkter och kan själv avgöra om jag verkligen tycker som jag gör eller som du säger "säljer" genom att säga så.

Det är ingen annons sida, jag presenterar bara vad vi har i sortimentet, sen är det upp till var o en att besöka sidan om dom vill eller ej.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:14

Jag uppfattar dig inte helt oprovokativ. Du talar ofta om att "man får ha sin egen upplevelse" på ett sådant sätt att du därmed insinuerar att någon annan är emot det. Det är både provokativt och osnyggt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 11:15

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nattlorden;

Skulle tro att går du tillbaka och granskar det så är det nog inte "de gamla medlemmarna" som kastar första stenen i majoriteten av fallen... snarare så att de ilsknar till efter att han sagt "låt bli att kasta fler stenar" en tre-fyra gånger... tyvärr verkar inte de som står sidanom stenkastaren märka detta, utan enbart när det kommer en i retur...

Det är inte otrevlighet att påpeka hur den fysiska verkligheten fungerar.

Den sista meningen är något som jämt dras fram som en undanflykt och ursäkt för dåligt beteende hos medlemmar. Även om budskapet är riktigt så finns det ingen anledning att vara otrevlig. Och när det gäller det första, när det blir bråk så finns det visst ett antal gamla medlemmar som gärna börjar eller fortsätter över i andra trådar, så jag delar inte alls din analys att det är nya medlemmar eller medlemmar med "felaktiga" åsikter eller felaktiga inlägg som börjar oftast. Och visst finns det fler än få personer här med åsikter om att HIFI-branschen, skivindustrin är osunda branscher som skall avslöjas? Ingen riktigt bra början om man vill få in fler branschfolk.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-24 11:19

guldfisk skrev:En tänkbar förklaring:[...]

über-bra inlägg. Jag tror precis som du att "bransch-personer" på forum är marknadsföring (även om jag ibland inte är säkra på att de är medvetna om det själva). Där i mot är jag inte säker på att jag delar din uppfattning att vi skall göra det lätt för dem. Priset för den väldigt billiga kanalen, som ett forum är, är just att de måste vara beredda att försvara var enda avvägning man har gjort i relation till produkten. Vissa kan inte betala det priset - då får de heller ingen framgång i kanalen.

Om jag får (lite förmätet) komma med ett råd - så är det att stanna även när det är skitjobbigt och aptrist. Till och med när man har fått forumet i mot sig och "fel" i produkterna/tjänsterna ligger för dagen. På lång sikt är det nog det enda sättet att ha råd med marknadsföring. Jag tror att man bör göra avstamp redan i produktutvecklingen i från marknadskommunikationen, sålunda bör man bara ta fram produkter som kommer att ta väl i mot av communityt och ge fansen en del av äran för utvecklingsarbetet.

Det är fullständigt nedlustat just nu med företag som har kommit från ingenstans och fått globalt genomslag och framgångar för produkter - just därför att de medvetet (eller omedvetet) har ändrat den grundläggande relationen mellan producent och konsument i sin kommunikation, försäljning - och produktutveckling.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:20

Kaffekoppen skrev:Jag uppfattar dig inte helt oprovokativ. Du talar ofta om att "man får ha sin egen upplevelse" på ett sådant sätt att du därmed insinuerar att någon annan är emot det. Det är både provokativt och osnyggt.

Nu får du faktiskt ge dig. Allt för ofta läser jag att ljudet "är" bättre om man gör så eller så, att den förstärkaren är så eller så bättre än den eller den. Detta är väldigt fel och det är detta jag sagt att allt är individuellt, det handlar väl inte om att vara pvovucerande?? Däremot är det många som säger emot mig när jag säger att ljud är så individuellt. Detta är både fel och klantigt att säga

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:24

Det är upp till dig hur du vill hantera min kritik.

Hur du behandlar den ändrar inte min uppfattning om att du är provokativ och att jag förstår att det reageras.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-24 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 11:25

JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Nu är det läge att vända andra kinden till och återvända till trådens huvudfråga. Snälla?
...perspektiv...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:28

guldfisk skrev:JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Nu är det läge att vända andra kinden till och återvända till trådens huvudfråga. Snälla?

Förlåt, tycker bara inte om omotiverade påhopp

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:40

Men det är pudelns kärna.

Om man kommer hit och deltar prestigelöst och av intresse så uppstår sällan problem.

Om man framställer sig som mer vetande, eller har mindre tålamod med dem som inte förstår helhetsperspektivet blir det problem.

IÖ som varit aktiv länge hamnar ofta i situationer som många hade lämnat forumet av, andra klarar inte av att prestigelöst bli informerade, andra har inte tålamod att för 1000 gången gå igenom samma sak utan tröttnar.

Det beror mycket på den branchanknytna om den kan hantera att inte alltid har rätt, att bli offentligt ifrågasatt och orkar älta saker om och om igen - att ha det tålamodet och tiden.

Det är också upp till forummedlemmarna att respektera den kunskap, den tid och det engagemang som en person lägger ner. Att kritisera, ifrågasätta eller kommentera likt en chatt kommer göra att bara tidsaspekten håller dem härifrån.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-24 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:42

JustAudioMagic skrev:

Förlåt, tycker bara inte om omotiverade påhopp
Du borde kanske se det lite konstruktivt och i skenet av hur det varit.

Delta och agera på ett sätt som gör att det inte skapas frågetecken över din medverkan på forumet så kommer det gå jättebra.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:43

Hur var det med att återgå?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:47

Du får sista ordet:

Däremot är det många som säger emot mig ...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:52

Kaffekoppen skrev:Du får sista ordet:

Nu är du igång med precis det jag sa... Provucera. Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-24 11:54

Folk hänger på forum för att dom får ut något av det. Får man inte det, tröttnar man och gör nåt annat.

Om mer branchfolk ska hit, så måste vi (som vill ha hit dom) klura ut vilka fördelar, om det finns några, för branchfolk att skriva här. Finns inga fördelar skriver dom förståss inte här, utan någon ananstans eller inte alls.
Väldigt många här har en fiolosofi om ljudåtergivning som passar dåligt med "branchens" rent generellt alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 11:59

Grattis - ni har bidragit till att höja brusnivån i den här tråden.

---

En annan intressant aspekt på branschdeltagande i forum är vad respektive part vill ha ut.
-Kunskaper om audioteknik, akustik, ljudperception.
-Dialog om produkter och marknadsföring samt kunskaper om hifimarknaden i helhet och personas* inom intressanta segment.
-Förströelse bland likasinnade (=hifiintresserade).

Mer?

---

*http://www.usabilityfirst.com/glossary/term_1054.txl
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:11

Det var en koncis uppräkning

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 12:13

JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Ljud är en fysikalisk företeelse sålunda objektivt. Upplevelsen av ljud är, eller i alla fall kan vara, indivuiduell.

Så jo... det gick bra. :twisted: :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-24 12:16

Guldfisk

den dominerande personan här är nog alldeles för liten marknad för att den ska vara intressant att studera

fast det skulle vara lite skoj att namnge den, Helge Fossmo poppar upp och går inte att bli av med

EDIT: nu förstod jag plötsligt varför jag fick namnet i huvudet och varför det är fel. Sara Svensson skulle jag döpa personan till

EDIT igen: falafelstavning
Dogmatisk Mac-Taliban

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 12:20

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Du får sista ordet:

Nu är du igång med precis det jag sa... Provucera. Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Ja just det! Ljud är individuellt! Visserligen har jag lärt mig mycket sedan jag blev medlem på detta forum, som t.ex att dyrkablar inte är värt pengarna, så icke heller extrema dyrprylar! Men om jag nu gillar ljudet från mina klpsch RF7, så blir det lätt kritik från en del som inte tycker att ljudet är "neutralt". Om jag nu gillar ljudet/klangen från mina Vincent SP-991, men som en del påstar att: "de är lite mörka i ljudet", så därför går de bort! Jag får väl tycka som jag vill, utan att någon knäpper mig på näsan och säger: -"Du grabben, dessa prylar är inte neutrala!" Det viktigaste är väl att jag är nöjd ändå, utan tillrättavisningar och näsknäppningar!?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi