DAC + förstärkare, vilken kombination låter bäst?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-28 09:51

Almen skrev:Första preliminära testet:

Kört digitalt ut från 656:an och in på DAC1:an (optisk billig kabel), sedan analogt in på CD-ingången på 2307:an. Därjämte analogt ut från 656:an och in på EXT IN på 2307:an.

Kommer du att ha möjlighet att jämföra digitalt från 656 till 2307 med digitalt från 656 via DAC1 och analogt till 2307? Skulle ju vara intressant att jämföra digitalingången på Denon-receivern med andra D/A-omvandlare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-28 10:10

paa skrev:Kommer du att ha möjlighet att jämföra digitalt från 656 till 2307 med digitalt från 656 via DAC1 och analogt till 2307? Skulle ju vara intressant att jämföra digitalingången på Denon-receivern med andra D/A-omvandlare!
Japp, jag tänkte försöka få till det också. Problemet med 656:an är att den bara har en koax- och en opto-utgång, men det kanske man kan lösa med en optosplitter, om det finns att tillgå.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 10:49

Richard skrev:Den testades i nr. 6- 2006.

" För vid direkt jämförelse med squeezebox råkar vi om och om igen i tvivel om det korrekta i spelstilen hos våran Mark levinsonspelare.
Faktum är att ljudet från squeezebox på en gång är så musikaliskt och avslappat att höra på att den om och om igen ger lust att höra mer. Vad kan vi önska oss mera?"

Transporter har också testats i ett senare nummer, där den jämfördes med Benchmark dac 1. Transporter lät, enligt tidningen, något bättre.

Måste läsa artikeln. Jag är väldigt skeptiskt till detta. Det råkade inte möjligen vara så att slimdevices hade någon annons i tidningen i just det eller i närliggande nummer? :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 10:51

JTarnstrom skrev:En Benchmark kostar ju 10000:-. Denon kommer med nya recivrar som funkar som mediaspelare via ethernet. En 2808 lär kosta i trakterna av en DAC1. Tycker det låter som mycket pengar... Och jag som just lagt handpenning på en Stello DA100.

Tärnström

Du kan ju alltid sälja den till mig :wink:
Skulle vara kul att få läsa om dina intryck när du lyssnat på den ett tag. Vad kostar den?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 10:59

Moment-23 skrev:
Richard skrev:Den testades i nr. 6- 2006.

" För vid direkt jämförelse med squeezebox råkar vi om och om igen i tvivel om det korrekta i spelstilen hos våran Mark levinsonspelare.
Faktum är att ljudet från squeezebox på en gång är så musikaliskt och avslappat att höra på att den om och om igen ger lust att höra mer. Vad kan vi önska oss mera?"

Transporter har också testats i ett senare nummer, där den jämfördes med Benchmark dac 1. Transporter lät, enligt tidningen, något bättre.

Måste läsa artikeln. Jag är väldigt skeptiskt till detta. Det råkade inte möjligen vara så att slimdevices hade någon annons i tidningen i just det eller i närliggande nummer? :wink:

Transportern är noterbart dyrare än SB3 + DAC-1. Och nej jag delar inte den åsikten, att Transporter skulle vara bättre. Den är inte en ens en transport utan bara en dyr produkt för den som gillar dyra saker som inte tillför något mer än penisförlängare (undrar om jag blir modererad nu ?).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 11:19

Bamsefar skrev:Transportern är noterbart dyrare än SB3 + DAC-1. Och nej jag delar inte den åsikten, att Transporter skulle vara bättre.

Transportern kostar väl 19k. Sb 3k och dac-1 12k? Ungefär samma pris. Eller vet du var man får tag i dac-1 billigare?
Den är inte en ens en transport utan bara en dyr produkt för den som gillar dyra saker som inte tillför något mer än penisförlängare (undrar om jag blir modererad nu ?).

Och det ska komma från en som driver sina piP med, vad var det 2x400W? :lol: :lol: :lol: :wink:

Detta är min tråd och här får man skriva penisförlängare :!:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 11:56

Moment-23 skrev:Och det ska komma från en som driver sina piP med, vad var det 2x400W? :lol: :lol: :lol: :wink:

Jag äger inga piP... Än mindre 2*400w...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 13:45

Bamsefar skrev:
Moment-23 skrev:Och det ska komma från en som driver sina piP med, vad var det 2x400W? :lol: :lol: :lol: :wink:

Nä, sorry, det var ju Hetsporren :oops:

Men tillbaka till Transporter. Alltså förlängare och förlängare, den ÄR ju faktiskt ganska snygg... Det är väl ok att välja den om man har råd, vilket jag inte har så det är i alla fall inte aktuellt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 13:50

Det verkar som att en Denon 1907 är det bästa köpet just nu....

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-06-28 18:25

Ton skrev:Hur är det med transporter, har den digital volymkontroll eller inte? Känns annars som den optimala spelaren tillsammans med ett slutsteg.

Ja, volymen ändras på den digitala sidan.

Mer finns att läsa i denna tråd: Transporter, for audiophiles from Slim Devices

//Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-28 18:41

Moment-23 skrev:
Bamsefar skrev:

Jag "driver dem" inte med 400 watt, jag gräver (fram dynamik i plattorna)! :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 22:53

Hetsporren skrev:
Moment-23 skrev:
Bamsefar skrev:

Jag "driver dem" inte med 400 watt, jag gräver (fram dynamik i plattorna)! :wink:

Då kan du nog gräva rätt djupt... men när du spelar på "vanlig" volym är det då någon skillnad jämfört med om du bara hade haft C372:an?

Jag tror att du nämnde när du skrev om ditt köp att du hade testat kombon C162+C272 men att du tyckte att det lät sämre. Stämmer det?
Har du någon idé om varför, eller fick du någon förklaring i affären?
Anledningen till min fråga är att dessa apparater finns med på min shortlist och jag vet inte om jag ska satsa på en pre-power eller integrerad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-24 19:49

Almen skrev:
paa skrev:Kommer du att ha möjlighet att jämföra digitalt från 656 till 2307 med digitalt från 656 via DAC1 och analogt till 2307? Skulle ju vara intressant att jämföra digitalingången på Denon-receivern med andra D/A-omvandlare!
Japp, jag tänkte försöka få till det också. Problemet med 656:an är att den bara har en koax- och en opto-utgång, men det kanske man kan lösa med en optosplitter, om det finns att tillgå.

Har du kommit nåt längre med detta?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-24 23:35

Ton skrev:Hur är det med transporter, har den digital volymkontroll eller inte? Känns annars som den optimala spelaren tillsammans med ett slutsteg.

Ja, men... http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?ConnectToPowerAmp

Efter som den dämpas analogt ...

SlimDevices skrev:Transporter Built-in Attenuation

The Transporter provides built-in line level attenuation for the RCA unbalanced connectors. Balanced attenuation must be provided externally.

The internal attenuation is provided using an internal jumper setting inside the case. Four attenuation levels are provided: -30dB, -20 dB, -10 dB and 0 dB.

What line levels can you expect using the internal attenuators?
Attenuation (dB) 0.0 -10 -20 -30
Line Level (Vrms) 2.0 0.6 0.2 0.06

Why not just use the digital volume control?

One reason not to depend on the digital volume control is that Slim Devices audio players are driven by software. There is always a risk (however small) of a software defect that causes the analog output to go to full levels by accident. This would result in the potential speaker or hearing damage if the levels are not matched.

Reducing the volume on the Transporter or Squeezebox occurs in the digital domain before the DAC. If you have to keep the volume very low to "fix" the line level mismatch, you are losing dynamic range and SNR.

An owner has tested Squeezebox audio performance to show the impact of operation in the low end of the digital volume control.

The Squeezebox head designer recommends attenuation for matching line levels to input sensitivity, and reserving the digital volume control for regular day to day listening control.

Practically speaking, however, if a mismatch is small (e.g. .5-1 dB), you might elect to use the Preamp Volume Control in the SlimServer GUI. This setting provides a fixed upper limit on the volume control range. While not recommended because it is effectively the same as using the volume control, a small mismatch is not going to risk hearing or speakers and maybe more convenient than adding small fixed attenuators. An alternative is to simply live with the small mismatch especially if there is headroom in the amp beyond published specifications. Some may choose a small attenuator over the Preamp Volume Control to ensure SNR is maintained.

Lite tester. Visst går skalan för volym till 100 (jag är inte hemma och kan titta efter)? Mao testerna är gjorda långt ner på skalan. Under den nivån man vill vara efter en analog dämpning. Skulle man inte då kunna dra den försiktiga slutsatsen att - rätt dämpat och inställt så är problemen med den digitala volymregleringen under hörbarhetströskeln?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-25 13:35

Koffe skrev:Efter som den dämpas analogt ...
Vad menar du med denna rad?

Koffe skrev:Lite tester.
Ser jätte konstigt ut, hoppas det inte är apparaten utan mätförfarandet som ger detta resultat.

//Michael

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-25 17:15

Mich skrev:Vad menar du med denna rad?

Se mitt tidigare svar...
SlimDevices skrev:Transporter Built-in Attenuation

The Transporter provides built-in line level attenuation for the RCA unbalanced connectors. Balanced attenuation must be provided externally.

The internal attenuation is provided using an internal jumper setting inside the case. Four attenuation levels are provided: -30dB, -20 dB, -10 dB and 0 dB.

What line levels can you expect using the internal attenuators?
Attenuation (dB) 0.0 -10 -20 -30
Line Level (Vrms) 2.0 0.6 0.2 0.06

Mich skrev:Ser jätte konstigt ut, hoppas det inte är apparaten utan mätförfarandet som ger detta resultat.

//Michael

Förklara gärna... :-)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-25 19:12

Aha, det var det du menade. Läser man två gånger så klingar det till. Tänkte på något annat först.

Angående mätningarna så är det skillnad mellan några kurvor där det inte borde. Oj, tittade igen och insåg att det var ett rakt streck på frekvensgången som inte var test objektets :oops:

Ett fall på 0,5dB vid 20kHz, är inte det lite mycket?

//Michael

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-25 22:25

Mich skrev:Aha, det var det du menade. Läser man två gånger så klingar det till. Tänkte på något annat först.

Angående mätningarna så är det skillnad mellan några kurvor där det inte borde. Oj, tittade igen och insåg att det var ett rakt streck på frekvensgången som inte var test objektets :oops:

Ett fall på 0,5dB vid 20kHz, är inte det lite mycket?

Kanske det, men det är först vid 80%s digitaldämpning. Alltså vid volym setting 20 av 100 (?) möjliga. På min anläggning och med den analoga - på förstärkaren - volymkontrollen satt på "mycket högt" så är volym 20 på SB3:an en mycket låg volym. Vid den låga volymen hör jag inte 0,5 dB - hit eller dit :-)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-26 13:10

Mmm... misstolkade jag kurvorna igen.
0,5dB fallet är väl alltid, oberoende av volym?

//Michael

Användarvisningsbild
regent8

PD-S802 + extern dac

Inläggav regent8 » 2007-08-03 00:08

Hej!
kommer med en "udda" fågel.
Jag har en cd spelare, Pioneer PD-S802 i källaren. En maskin man lägger CDs med etiketten nedåt. Stabil apparat.
Funderar om den är lämplig som transport av CD skivor för att mata till ex.vis en BM DAC-1.
Problemet med PD-S802 är att den har Legato link, ngt som inte är bra.
Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax)

/Lars

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: PD-S802 + extern dac

Inläggav Magnuz » 2007-08-03 02:17

regent8 skrev:Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax)

/Lars

Japp. Använder du en extern DAC slipper du legato linken.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-03 08:19

Magnuz skrev:
regent8 skrev:Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax)

/Lars

Sant. Använder du en optisk utgång slipper du dessutom strömstörningar mellan cd-dac.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-08-03 09:44

Richard skrev:
Magnuz skrev:
regent8 skrev:Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax) utgånen?

/Lars

Sant. Använder du en optisk utgång slipper du dessutom strömstörningar mellan cd-dac.

Tack för svar. (ger belägg för att man aldrig skall kasta ngt.... och få hela huset fullt 8).

mvh Lars

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-07 20:45

Väcker en lite äldre tråd till livet:

Har benchmarkat min Benchmark DAC-1 mot den inbyggda i Denon AVR-2307ci, och dessvärre är Benchmarken noterbart bättre. Subjektivt kan jag påstå att basen får ett helt annat driv och fundament. Röster är noterbart tydligare och mera naturtrogna.

För att göra plågan kort: Vid bakgrundslystning så duger 2307ans interna DACar - men inte till något annat.

Om nu bara multikanalljud gick att avkoda i en Benchmark DAC-1 så hade livet varit bra gött.

Just det: Bang-for-the-buck blir dpck 2307an, Benchmarken ny kostar för mycket helt enkelt... Men beggad är en annan historia.

Källa till ovanstående test: SB3. Nej jag har inte provat SB3ans DAC och analogt till 2307, det får någon annan göra....

...eller så gör jag det någon dag i framtiden...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-07 20:55

Intressant resultat. Frågan är om någon annan receiver från någon annan tillverkare har avsevärt bättre inbygd D/A-omvandling?
Kanske är det större skillnad på D/A-omvandlingen än förstärkarkretsarna mellan olika fabrikat på AV-receivrar, och i så fall kan man ju undra varför inte div apparattestare kancentrerat sig mera på detta?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-02-07 20:56

Nu vet jag inte vad som avses med benchmarkad men min erfarenhet är densamma, fast med 1908:an. Jag kör en Stello DA-100 och den låter hörbart bättre än de inbyggda DAC:arna. Diskanten är betydligt mer utsträckt och överhuvudtaget blir det ett lyft i hela ljudbilden med den externa DAC:en. Detta gäller även med den inbyggda DAC:en i DVD-1740.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-12 22:09

JTarnstrom skrev:Nu vet jag inte vad som avses med benchmarkad men min erfarenhet är densamma, fast med 1908:an. Jag kör en Stello DA-100 och den låter hörbart bättre än de inbyggda DAC:arna. Diskanten är betydligt mer utsträckt och överhuvudtaget blir det ett lyft i hela ljudbilden med den externa DAC:en. Detta gäller även med den inbyggda DAC:en i DVD-1740.

Tärnström

Vilket menade du med den sista meningen, att stellon även är bättre än dvd-1740 eller att dvd-1740 är bättre än avr-1908?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-12 22:23

paa skrev:Intressant resultat. Frågan är om någon annan receiver från någon annan tillverkare har avsevärt bättre inbygd D/A-omvandling?
Kanske är det större skillnad på D/A-omvandlingen än förstärkarkretsarna mellan olika fabrikat på AV-receivrar, och i så fall kan man ju undra varför inte div apparattestare kancentrerat sig mera på detta?
Det undrar jag med!

Bamsefar skrev:Har benchmarkat min Benchmark DAC-1 mot den inbyggda i Denon AVR-2307ci
Hur gör man då? :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-02-12 22:25

Moment-23 skrev:
JTarnstrom skrev:Nu vet jag inte vad som avses med benchmarkad men min erfarenhet är densamma, fast med 1908:an. Jag kör en Stello DA-100 och den låter hörbart bättre än de inbyggda DAC:arna. Diskanten är betydligt mer utsträckt och överhuvudtaget blir det ett lyft i hela ljudbilden med den externa DAC:en. Detta gäller även med den inbyggda DAC:en i DVD-1740.

Tärnström

Vilket menade du med den sista meningen, att stellon även är bättre än dvd-1740 eller att dvd-1740 är bättre än avr-1908?

Stellon är bättre än bägge (har inte kollat, men kanske sitter det samma DAC:ar i 1740 och 1908). Observera att jag inte säger något om vilken av kombinationerna som mest neutralt, bara vilken jag tycker låter bäst.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-12 22:32

JTarnstrom skrev:
Moment-23 skrev:

Tärnström

Stellon är bättre än bägge (har inte kollat, men kanske sitter det samma DAC:ar i 1740 och 1908). Observera att jag inte säger något om vilken av kombinationerna som mest neutralt, bara vilken jag tycker låter bäst.

Tärnström

Observerat :wink:

Du har inte möjligen någon sb som du kan jämföra 1908 med?

Bob
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd