Locka mer branschpersoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 15:08

JTarnstrom skrev:
Ja, om du upplever att den går i 356km/h tänker då inte jag ifrågasätta dig på den punkten :)

Nu ska man väl vara rejält fartblind om man inte kan uppleva skillnad på 50km/h och 356km/h. En bättre liknelse är att vissa bilar faktiskt ger en högre fartupplevelse än andra trots att de bevisligen går långsammare. *

Tärnström

* min markering. Just det som vissa verkar ha problem med. När kunniga människor här på faktiskt förklarar att det inte går, så istället för säga "ja, du har säkert rätt" så blir det "nej, du hart fel, jag har hört det".

Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar om det rent tekniskt, så går det inte.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-25 21:23, redigerad totalt 2 gånger.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-25 15:49

Precis, och det är just därför man inte åker fast för fortkörning när man upplever att mopeden går i 230 km/h. Det går inte rent tekniskt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-25 15:52

phon skrev:Precis, och det är just därför man inte åker fast för fortkörning när man upplever att mopeden går i 230 km/h. Det går inte rent tekniskt.

Fast man borde göra det... för framförande av fordon i berusat/drogat tillstånd...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 16:57

Det är inte så konstigt att dom som kanske har hållit på i över 30år i hifibranchen och har mängder av kunskaper att förmedla slutar skriva på forumen som vissa "besservissers" håller på.

Man kan lära sig teorierna om det mesta från en lärobok men sen är det massor med saker som inte går att lära sig teoretiskt utan det krävs många år med praktisk erfarenhet och mängder av misstag innan man kan säga att man kan något.

I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
högtalarna har varit på ca 92db känslighet och man kan helt klart spela högt men inga "diskonivåer" det är musikalisk njutning och "finlir" vi pratar om.

Angående denna watt hysteri som många förordar så konstaterade jag att man kommer mycket långt med ca12watt.

Jag var hemma hos en som spelar på Bo Hanssons dipoler med 12watt rör givetvis och raunas skivspelare och arm.

Han kunde spela på nivåer så "baskaggen" kändes i mellangärdet och dynamiken när vi spelade orgelmusik kan man inte klaga på,
det komprimerades inte någonting och då pratar vi ljudtryck så man trodde att putsen skulle lossna från väggarna.

Nä kan bara konstatera "pojkar vill men gubbar kan"!!!!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-25 17:09

Harryup skrev:Jag skulle hellre se att typ Micke Bladelius, QLN, Maarten och Primare folk etc var med så det kom lite friskt blod.

Är dessa medlemmar av något svenskt eller utländskt forum i nuläget?
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 17:22

jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
högtalarna har varit på ca 92db känslighet och man kan helt klart spela högt men inga "diskonivåer" det är musikalisk njutning och "finlir" vi pratar om.
Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 17:53

Sen kan det nog skilja på upplevd lyssnad dynamik och teoretiskt beräknad också. Det är inte alltid tydligt vilket som menas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 18:14

De enda branschfolk som kan tänkas överleva här är anhängare av LTS återgivningsfilosofi, och hur många är dom?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 18:15

Kaffekoppen skrev:
jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.

Med dagens skivor klarar du dig väl med 8w det ger ju iallafall 3 dB till i headroom? 8)

Jaha nu gick jag OT själv i min egen tråd.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 18:50

Harryup skrev:
Kaffekoppen skrev:

Med dagens skivor klarar du dig väl med 8w det ger ju iallafall 3 dB till i headroom? 8)

Jaha nu gick jag OT själv i min egen tråd.
Oj, ber om uräkt :oops:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-25 19:11

Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med? Avgöra tekniska tvister? Bestämma vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt?

Sett ur den synvinkeln kan det innebära en del jobbigheter.

Om de kan bidra med anekdoter, nostalgi, faktaunderlag, hstorik, verklighetsanknytning osv så låter det ju trevligare, eller hur? :)

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 19:26

Det handlar väll lite hur man ställer volymkontrollen.

Musiklyssning handlar om njutning och att man ska må bra,
det är ju inget nytt att man kan påverka människor att tex köpa mera om man spelar viss typ av musik i klädaffärer eller klassisk musik i finare resturanger så köper man dyrare mat.

Man har konstaterat att lungn klassisk musik kan få sjuka människor att må bättre.

Eller en sån enkel sak som vanligt dagsljus påverkar oss,för lite och man mår inte bra.

Jag var på kurs i Tolouse på fabriken där man bygger flygplanet Airbus och en dag var rundvandring i fabriken och jag har alldrig sett så många glasade ytor det var på väggar och i taket det trängde in naturligt dagsljus överallt,det var en lungn och mycket harmonisk miljö.
Lång ifrån en fabriksmiljö som man förväntar att den ska vara.

Guiden berättade att dom hade gjort studier att mäniskan mår bättre och producerar mer i en naturlig miljö där det är natuligt dagsljus man mår helt enkelt inte bra i en miljö som lysses upp av en massa lysrör man blir stressad och producerar mindre.

På kvällar och nätter hade dom minimalt med människor som jobbade.

Kanske en dålig liknelse men jag tror att man inte skall stirra sig blind på en massa skolboksfakta människan är för komplex varelse och vi tycker alla olika.

Det är väll skolboks och siffer nissarna som till stor del gör att så få kunniga branchmänniskor skriver på forumen.

Jag vill berömma Ingvar Öhman för han vill förmedla kunskap till alla på faktiskt.

Om vi tar euphonia och hififorum det branchfolk som skriver där (inte alla) är till stor del dom som vill göra i första hand gratisreklam eller betala "kaffepengar" för att synas och höras för sina saker som dom säljer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 19:30

phloam skrev:Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med?

Och vad kan dom själva tjäna på det? Dessutom, aktiva "businessmen" har troligen inte tid med diskussionsforum. Vi skulle däremot ha nytta av att veta hur dom tänker. Vi skulle tjäna på det. Vad har vi att erbjuda som mottjänst? Allt i livet är affär. Köp och sälj.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 19:33

jom8993 skrev:Jag vill berömma Ingvar Öhman för han vill förmedla kunskap till alla på faktiskt.

Det är samtidigt den bästa gratisreklam han som företagare kan få.
Senast redigerad av Flint 2007-07-25 19:37, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 19:36

jom8993 skrev:Det är väll skolboks och siffer nissarna som till stor del gör att så få kunniga branchmänniskor skriver på forumen.

Det var nog riktigt långt ifrån min slutsats.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 19:37

---
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-25 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 19:37

...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-25 20:04, redigerad totalt 1 gång.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 20:00

Kul att man kan göra ett inlägg som väcker känslor.

men att upprepa sig 3ggr då måste man vara upprörd,eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 20:03

:)

Nä... nätverksknäpp... rensar lite.

Väcker känslor gjorde det inte heller, bara konstaterar att jag nog ser andra anledningar.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 20:27

Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.

Det är tur för faktiskt att det finns någon med massa teoretiska kunskaper och har en massa praktiska erfarenheter.

Tex. Pi60 ska man bygga den "clona" som en glad "nolla" som jag genom att bara stirra på en massa element fakta och läsa en teoribok som beskriver högtalartillverkning så blir resultatet ett stort skämt,
jag kommer inte i närheten de egenskaper som orginalet har som har tagit är det 30år att komma fram till tror jag,rätta mig om jag har fel?

Samma sak gäller tex Bo Hanssons nuvistor riia,det tog flera år av exprimenterande innan den slutgiltiga lösningen spikades samma gäller Erik som om man bara vill lyssna och lära kan han förmedla en massa om rörförstärkare!

det är bättre med en dialog än en kritisk monolog som en del har som bara går på teoretisk fakta och hugger och kritiserar dom som kan mer än det som står i skolboken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 20:36

jom8993 skrev:Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.

Reklam handlar nog mer om att bygga upp ett namn eller som vi säger på Svenska "image" än rena tekniska detaljfakta. Det har Herr Öhman verkligen lyckats med.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 21:16

Flint skrev:
jom8993 skrev:Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.

Reklam handlar nog mer om att bygga upp ett namn eller som vi säger på Svenska "image" än rena tekniska detaljfakta. Det har Herr Öhman verkligen lyckats med.

Kanske det men han bidrar med en massa kunskap till små pojkarna i sandlådan,så dom lär sig lite grann så det inte flamsar iväg för mycket.

Om folk kunde uppföra sig så kanske fler kunniga än Ingvar skulle skriva och förmedla sina erfarenheter som dom har lärt sig genom livets skola.

Har en känsla av och det gäller alla forum att det finns en "besservisser atityd" man vill inte lyssna på dom som varit med några år!

Jag menar inte att man ska ha en ja sägar attityd att dom som kan alltid har rätt man måste mixtra lite själv men det jag menar är att det är heldummt att uppfinna hjulet på nytt.

Ingvar Öhman öppnade en uppropstråd "Perka kom tillbaka" han kommer alldrig tillbaka,jag känner Erik lite grann och har haft förmånen att prata med honom i sin hemmiljö vilket jag personligen är jävligt glad över!!!

Ett annat exempel Bo Hansson som är tror jag en bland sveriges duktigaste inom ljudåtergivning.

Han har spelat in massor med LP skivor som berikar våran hobby han kan bygga slutsteg,riia steg och högtalare som spelar musik så det mesta annat kan ställa sig i skamvrån.

Sen får vi inte glömma skivspelaren och arm och alla högtalarelement som han byggt och fortfarande utveklar.

Hur blir han bemött när han började skriva lite på faktist?

Jo,det var kom inte hit och tro att du kan något,klart som faan att det blir typ 10 inlägg sen försvinner han med.

Nä vi har de forum vi förkänar det blir inte bättre tyvärr!

Kan medela herrskap och tjänstefolk att jag har beställt ett par Dipoler av Bo Hansson till mitt stereosystem sen får vi se om det blir Ino till min hembio/flerkanal anläggning.
Senast redigerad av jom8993 2007-07-26 02:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-25 21:16

Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar rent tekniskt så går det inte.

Vad är definitionen på dynamik ??

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 21:27

guru skrev:
Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar rent tekniskt så går det inte.

Vad är definitionen på dynamik ??

Man brukar väl snacka om 10-12 db i headroom, för dynamik. Men spelar man dagens CD skivor så klarar man sig ofta med 2,5 watt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 21:28

Säger inte emot dig att den säkert låter kanon. Men man kan inte bortse från våran fysiska värld. Tyvärr.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 21:28

Lyssna på orgelmusik.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-25 21:31

phloam skrev:Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med? Avgöra tekniska tvister? Bestämma vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt?

Tja, dom kan ju förklara varför man byggt på ett visst sätt, eller varför man underlåtit att bygga in fungerande tonkontroller i förstärkaren t.ex..
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-25 21:32

Du skriver i ett inlägg:

Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så?

I ett annat svarar du:

Man brukar väl snacka om 10-12 db i headroom, för dynamik

Är "brukar väl" bättre än "jag har hört"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 21:34

Jag förutsätter att med "branschfolk" även menas säljare och chefer på exempelvis OnOff och SIBA. Det vore kul att höra deras version av marknaden och den alltid ärliga och änglalika kunden. Vad är t.ex. Hajänd för en mellanchef på SIBA, och hur definierar han ordet återgivning?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 21:35

subjektivisten skrev:

Säger inte emot dig att den säkert låter kanon. Men man kan inte bortse från våran fysiska värld. Tyvärr.

Jag öppnar en fin vinflaska för att njuta av de goda vinet inte för att supa mig full!

för att njuta av musik räcker 2,5watt långt mycket långt kan t.o.m spela orgelmusik det är väll dynamisk musik så det räcker?????

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi