Missljud ifrån ett baselement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Missljud ifrån ett baselement

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 12:40

Jag köpte ett par begagnade B&W 802 s2 för ett år sedan. De är tillverkade 1993 tror jag...

Bild

Ganska snart upptäckte jag ett litet missljud ifrån den nedersta av de två basarna i höger-högtalaren.
Missljudet lät som om något satt löst och vibrerade. Typ som om man skulle hålla en nagel mycket löst emot elementet när man spelar...
Jag hörde bara missljudet på skivor med mycket bas...
Bild

Jag kontaktade säljaren, och han kom och hämtade elementet. Han gjorde olika mätningar på det och konstaterade att det var absolut inget fel på elementet.
Det var då som vi kom på att det skulle kunna vara internkablaget i högtalaren som låg emot konen på baksidan.
Vi skruvade tillbaka elementet i lådan och högtalaren lät bra igen. Missljudet hördes inte längre och båda blev lättade och tänkte att det bara var kabeln som låg emot.

Nu, snart ett år senare hör jag precis samma missljud igen :?

Jag har spelat testtoner ifrån lts hemsida för att kunna lyssna mig till felet. Jag spelade sweep 120. Ett sinussvep som går från 0-120hz på 120sekunder. Jag har ingen tongenerator, därför kör jag testtonerna 8)

Jag har tänkt att börja med en felsökning för att ta reda på vad felet egentligen är.
Jag tänkte fråga er på faktiskt vilken ände jag ska börja i när jag felsöker.

Felet skulle kunna ligga i högtalarelementet, i filtret eller någon annan stans...
Så här ser elementet ut:
Bild
Bild

Jag har multimeter och oscilloskop...

(jag funderar själv på att koppla elementet direkt till förstärkarens utgång för att avgöra om elementet är ok, men jag vågar inte :) Bäst att fråga er som kan först 8)

Är det någon som har någon ide på hur jag börjar min felsökning?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-24 12:42

koppla det till förstärkaren och se om du hör missljudet utanför lådan
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
norman

Re: Missljud ifrån ett baselement

Inläggav norman » 2007-07-24 12:51

ollebolle skrev:(jag funderar själv på att koppla elementet direkt till förstärkarens utgång för att avgöra om elementet är ok, men jag vågar inte :) Bäst att fråga er som kan först 8)

Så länge du har koll på att amplituden hos konen inte blir onormalt stor är det ingen fara. Har du kollat sladdarna som går från terminalen på elementet in till konen/talspolen? Ibland kan nog dom ta i konen och föra missljud, då kan det räcka att böja om dom lite.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-24 12:55

Kan kanske vara så enkelt att en skruv behövdes dras åt. Detta blev ju så att säga gjort när du första gången skruvade bort och dit elementet igen.

PS. Tänk på att det är enkelt att dra sönder gängorna i trät (om dom sitter med trä skruv). Se till så skruven kommer i gamla gängspåret igen.

//Michael

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-07-24 12:56

Du kan ha problem med trådarna som går in till talspolen, för långa, för korta, fel böj?

Edit: Norman var visst före, vad långsamt jag tänker / skriver
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 13:00

Jag har kopplat elementet direkt till förstärkaren och hör missljudet fortfarande.

Ska kolla trådarna...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 13:08

Bild

Trådarna lågger alltså långt ifrån konen. Jag har svårt att tro att de är dem...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 13:29

Nu har jag jämfört det övre och det undre högtalarelementet. Det undre är ju det som har missljud, men det övre låter bra. (Felfritt)

Jag körde elementen löst utan högtalarlådan, direkt kopplade till förstärkaren. Ett element i taget förstås.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 13:46

ÄR DET BARA MISSLJUD FRÅN ETT BASELEMENT SO WHAT? JAG HAR PROBLEM MED MISSLJUD FRÅN EN GRANNE!! OT!!! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 13:58

Två nya bilder på trådarna på den elementet såm låter lite illa.
Ett ifrån varje håll om trådarna... Mycket blixt blev det :)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-24 14:50

Det kan vara talspolen som fått en knäck och tar i magneten, eller rättare sagt gapet. Elementet kan ha bottnat kanske, eller en tråd på spolen har lossnat.

Det kan också vara nåt litet (magnetiskt) skräp som sitter i gapet och ligger mot ibland. Du borde kunna höra/känna det om du trycker in/ut konen för hand.

Om spolen ligger snett, är ocentrerad, brukar man kunna märka om man trycker på konen aningen osymmetriskt. Då kan det ta i på en sida lite före en annan, om du förstår hur jag menar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-24 14:51

De markerade trådarna nedan: sitter de fast på konen eller hänger de lösa ?

Bild
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-24 14:52

Är det trådar? Jag trodde det var speglingar i konen .... 8O

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-24 14:55

phon skrev:Är det trådar? Jag trodde det var speglingar i konen .... 8O

Det kan du nog ha rätt i... :oops:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 14:56

Det som ni har ringat in på bilden är bara speglingar på konen!
Edit: Jo jag använde blixt 8)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 15:05

phon skrev:Det kan vara talspolen som fått en knäck och tar i magneten, eller rättare sagt gapet. Elementet kan ha bottnat kanske, eller en tråd på spolen har lossnat.

Det kan också vara nåt litet (magnetiskt) skräp som sitter i gapet och ligger mot ibland. Du borde kunna höra/känna det om du trycker in/ut konen för hand.

Om spolen ligger snett, är ocentrerad, brukar man kunna märka om man trycker på konen aningen osymmetriskt. Då kan det ta i på en sida lite före en annan, om du förstår hur jag menar.

Nu börjar vi komma nära problemet! Tack phon!
Jag testade ditt trick och på det elementet med missljud så hör man ett svagt litet skrap när man trycker konen in och ut.
På det andra elementet, det som låter ok, så är det helt tyst.

Skrapar gör det alltså lite grann, och det är ju det jag hör när jag spelar bastoner!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 15:10

Felet jag har: Skrapande baselement, är det allvarligt? Är det svårt att laga?
Vad ska jag göra nu tycker ni?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-24 15:13

ollebolle skrev:Felet jag har: Skrapande baselement, är det allvarligt? Är det svårt att laga?
Vad ska jag göra nu tycker ni?

är nog svårt att fixa tyvär.. ersättningselement är nog det jag skulle fundera på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-24 15:16

Är du modig?

I så fall, fram med skalpellen och skär bort dustcapen, alltså kupolen i mitten. Då får du (begränsad) tillgång till talspole och magnetgap.

Med lite tur så hittar du en liten skärva magnet eller järnspån, som du kan fiska upp. Alternativt kanske du kan "rikta upp" talspolen med ett styvt papper som du för ner i spalten.

När du trycker på konen kan du kanske avgöra var "skrapet" sitter. Om det är en stukad talspole så är den knäckt längst ner och hörs bara med konen längst ut. Om spolen har knäckts så den sitter snett på konen så ser du nog det, då kan det skrapa direkt i viloläget. Samma med lös tråd.

Det här låter kanske vågat men är egentligen inte så besvärligt. Det går faktiskt att ta isär hela elementet och limma ihop igen, även om det kan bli lite si och så efteråt.

Alternativet är väl ändå ett nytt element. Om du inte vet hur ett element ser ut inuti så kan du ju öva på nåt gammalt trasigt först.

Håll rent på bordet, framför allt från magnetiskt skräp. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 15:39

Jag ska fundera på om jag är modig :)
Det bästa vore ju ändå att försöka laga elementet...
Jag undrar ja om B&W tillhandahåller reservdelar till högtalare ifrån 1993...

Det gör nog lite ont att börja skära i dammskyddet på sina element...
Finns det inget anat sätt att nå talspolen?
Kan man plocka bort magneten?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-24 15:39

Ett alternativ till nytt element, och om du inte vill rota i det gamla, är att renovera det du har. Det kanske är billigare, jag vet inte. Kolla med nåt företag typ http://www.technovox.se/ eller http://www.hogtalarservice.se/

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 16:50

Tack för alla svar!
Jag får fundera ut en lösning nu.
Det är synd att högtalarelement är så svåra att plocka isär...

Hifiklubben skulle eventuellt kunna fixa reservdelar... Jag ska kolla upp vilka alternatv som finns

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-07-24 17:28

Kan du titta mellan spidern och polstycket, isåfall tryck konen frammåt så mycket det går å se om det kommer loss något eller om sitter fast ngt på talspolen, en lackkula eller lodkula te.x
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-24 17:33

Ser ur som att det är öppet in till talspolen från sidan (under spidern), med riktig tur kanske du kan blåsa med tryckluft in där och få bort skräpet.... om det nu är nån metallflisa som sitter där, är dock tveksam att den flyttar på sig då magnetfältet är rätt starkt i spalten.

Jag har plockat bort ett par magneter från högtalarchassien, de brukar sitta nitade och limmade så det går åt en del våld... men om man väl får loss magneten utan att skada talspolen brukar det gå att limma dit den igen, man får då försiktigt lägga på magneten och sen köra nån lågfrekvent ton och sen flytta på magneten tills det inte skrapar i längre.

Ibland går det att få loss dustcapen i själva limfogen, då behöver den inte gå sönder och man kan limma dit den igen utan att det syns.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 18:28

Korgen sitter ihopskruvad med magneten. Skruvhuvudena sitter innanför konen och går inte att komma åt. Men med våld så kan man nog få isär magneterna utan att skruva.

Ser ur som att det är öppet in till talspolen från sidan (under spidern)

Det stämmer bra! Jag har blåst med tryckluft en hel del och det kanske gjorde nytta...
Missljudet har minskat i volym, och är nu inte alls lika högt.
Annars så kanske det beror på att jag har puttat fram och tillbaka elementet rätt mycket.
Men det hörs fortfarade, och det skrapar :(

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-24 18:33

Kan tillägga att det kanske inte är så smart att ta loss magneten med våld om man vill kunna kona om elementet (eller lämna in det som utbyteselement). Se det alltså som en sista utväg om man inte längre är rädd för att ha sönder elementet. (det är ju alltid kul att se hur saker ser ut innuti... :wink: )

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-24 18:46

Hifiklubben tar 3500kr för ett nytt element...
Det är mycket pengar det!

Vi får se hur det här går...

Jag ringde till de två högtalar-reparations-firmorna som phon tipsade om, men de servade inte b&w. Det är special special sa dem...

Men jag har ju iallafall fått ner ljudnivån på oljudet massor så att det inte är störande. Nu kan jag knappt höra missljudet längre! Fast det finns ju där egentligen...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-25 21:42

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 21:58

Ta bort mittenskyddet på membramet vad det nu heter. Det som täcker innerpolen i magneten, och försök sticka ner en tejpbit mellan pol och talspolerör och dra runt hela varvet och hoppas att det sitter någon sk. grad där. Den kan fastna på tejpen om man har lite tur. Brukar funka med vanlig maskeringstape. Det gäller förstås om skiten sitter på insidan. Om den sitter på utsidan av talspolen får man ta bort hela memranet med spider och allt. Då blir det helt enkelt att kona om elementet om man har turen att hitta den kinesiska ristratten som reservdel.

Men innan du river sönder elementet kan du ju trycka membranet lite i sidled och kolla om det går fritt upp och ner i talspolen i vissa lägen. Kanske var det lite snedcentrerat redan från början.

Talspolen (röret) kan också ha slagit i botten och om den är av aluminium kan kanten ha blivit stukad och skrapar emot endera sidan i luftgapet. Det kan gå att avhjälpa med milt våld och handpåläggning i någon riktning. Titta bort om du är känslig när du misshandlar eländet. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-26 13:42

Tack för svaren! Jag ska fundera på om jag vågar ta bort dammskyddet...
Men om man har skurit bort det, hur får man sedan fit det igen snyggt? Lim? Blir det bra sen? Måste man köpa ett nytt dammskydd sen?

Intressant läsning i cervin vega länken jag fick! Han vågade iallafall 8)

Nästa

Återgå till DIY-forum