Ganska snart upptäckte jag ett litet missljud ifrån den nedersta av de två basarna i höger-högtalaren.
Missljudet lät som om något satt löst och vibrerade. Typ som om man skulle hålla en nagel mycket löst emot elementet när man spelar...
Jag hörde bara missljudet på skivor med mycket bas...
Jag kontaktade säljaren, och han kom och hämtade elementet. Han gjorde olika mätningar på det och konstaterade att det var absolut inget fel på elementet.
Det var då som vi kom på att det skulle kunna vara internkablaget i högtalaren som låg emot konen på baksidan.
Vi skruvade tillbaka elementet i lådan och högtalaren lät bra igen. Missljudet hördes inte längre och båda blev lättade och tänkte att det bara var kabeln som låg emot.
Nu, snart ett år senare hör jag precis samma missljud igen
Jag har spelat testtoner ifrån lts hemsida för att kunna lyssna mig till felet. Jag spelade sweep 120. Ett sinussvep som går från 0-120hz på 120sekunder. Jag har ingen tongenerator, därför kör jag testtonerna
Jag har tänkt att börja med en felsökning för att ta reda på vad felet egentligen är.
Jag tänkte fråga er på faktiskt vilken ände jag ska börja i när jag felsöker.
Felet skulle kunna ligga i högtalarelementet, i filtret eller någon annan stans...
Så här ser elementet ut:
Jag har multimeter och oscilloskop...
(jag funderar själv på att koppla elementet direkt till förstärkarens utgång för att avgöra om elementet är ok, men jag vågar inte
Är det någon som har någon ide på hur jag börjar min felsökning?