Vad tror ni om dessa nya opampar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
americantabloid

Vad tror ni om dessa nya opampar?

Inläggav americantabloid » 2007-07-25 23:19

Hej!

Råkade surfa in på stereophiles hemsida och hittade en nyhet om nya opampar med låg distorsion.

Stereophile

Vad tror ni som dessa?

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-27 00:01

De ser intressanta ut, men specen med låg THD säger absolut inte allt.
Bäst är nog att prova att sätta dem i samma applikation som en annan väl beprövad OP-amp och mäta hur hela kretsen beter sig och även lyssna till resultatet.

Priset ser ut att vara ganska överkomligt på dessa OP-ampar, så de kan tänkas vara ett riktigt intressant alternativ för egna konstruktioner i framtiden. Främst LME49720 (dvs dual-op-amp:en) skulle jag tro.
Extra trevligt att den finns både som narrow SOIC och i MDIP utförande så att man kan labba enkelt med den utan adapters.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-29 18:33

silvervarg skrev:De ser intressanta ut, men specen med låg THD säger absolut inte allt.
Bäst är nog att prova att sätta dem i samma applikation som en annan väl beprövad OP-amp och mäta hur hela kretsen beter sig och även lyssna till resultatet.

Priset ser ut att vara ganska överkomligt på dessa OP-ampar, så de kan tänkas vara ett riktigt intressant alternativ för egna konstruktioner i framtiden. Främst LME49720 (dvs dual-op-amp:en) skulle jag tro.
Extra trevligt att den finns både som narrow SOIC och i MDIP utförande så att man kan labba enkelt med den utan adapters.

Dom borde kunna fungera bra som ersättning till 5532/5534, pinkompatibelt i fallet 5532, och med omcaddning för 5534. (Jag hittade i hastigheten inte nån ensam OPAMP i serien. Men det kanske fanns?)

Att det finns en 49740NA, 14 pinnars dip quad, är trevligt.

Det är dock marginellt svårare att få till det med steg med bipolära ingångar än FET-ingångar, p g a att man måste tänka till ang bias å sånt. Inte så många extra komponenter för en ensam OPAMP, men med Quad-formen blir det lite trångt.

THD- och IM-kurvorna är faktiskt fullständiga nog för att det ska räcka långt för förutsägelser angående resultatet. Men beviset ligger i puddingen, som britten säger när han ska till att förvirra polisen...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum