Hur brant ska man dela topp / baslådor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-26 07:06

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Oavsett teorier så ar jag ett gäng frågor som jag skulle vilja ha sakliga och trevliga utläggningar om. Jag är intresserad i de de praktiska utfallen i normalmöblerade vardagsrum med normalstora mått.

Det får bli ett samtal till Svante och lite resonemang :)

Gör du det.

Vh, iö
Ja, det hade jag ju förståss hellre fått av dig här. Det vet du eftersom jag tycker så mycket om dig.

När du är på rätt humör är du en av de absolut bästa lärarna jag träffat på. Det har du bevisat i flera sammanhang. Det ligger till grund för det här inlägget:

Kaffekoppen skrev: ons jul 25, 2007 14:33

Det var också därför jag bad dig vara konsis i din respons. Jag blev ledsen över ditt sätt att besvara mig. Och det kunde Lazyworm ha förståelse för.

Du vet ju om mitt läge och kunde tagit hänsyn och bara kört på med "okej, det är så här jag ser på det". Det hade jag önskat.

Det önskar jag fortfarande. Ditt respektfulla bemötande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-26 12:10

Att efterlysa respekt efter att själv ha demonsterat komplett respektlöshet är rätt udda.

Att reducera de oförskämdheter du hävde ur dig till att du bad mig vara koncis är en helt absurd överdrift. 8O

Att därtill ursäkta dina otrevlighter med att DU blev ledsen och komma med antydningar om att det är mitt fel och att jag skulle ha skrivit något otrevligt, när jag bara var nyfiken på de experiment du antydde att du och några andra utfört, är lika absurt.

Det är väl självklart att man undrar vilka ni var, och hur ni gått tillväga? Hur skulle jag annars kunna kommentera det du skrev? De slutsatser du beskrev var summariska, chablonartade och oerhört överförenklade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-26 12:24

IÖ: Kanske bättre att ta sånt där per PM istället för i tråden?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-26 12:44

Kan du aldrig ge dig IÖ?

KK ger dig hela handen och bara önskar komma på rätt bog. Och du svarar som vanligt med oförskämdheter. I tråd efter tråd är det samma sak, du kommer ständigt på kant med någon.

Trist när det nu finns så mycket gott i dig. Du skulle kanske fundera lite på, inte VAD du skriver, utan HUR? Fundera på om människor möjligen tar illa vid sig beroende på hur du skriver? Att du ofta har rätt i sak är lixom en annan sak.

Det skulle vara såväl överraskande som ytterst trevligt om du någon gång svalde (vad-det-nu-är) och skrev "OK, det är så du ser på saken. Men då behöver jag veta mer för att kunna svara.".

Prova IÖ, det svider kanske lite första gången men sedan går det lättare. Tro mig, jag har själv vandrat den vägen och lyckas allt bättre ju mer jag försöker :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-26 12:51

Läs tråden innan du häver ur dig en massa smörja,

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-07-26 12:53

IngOehman skrev:...

Du menar till skillnad från med första, andra, tredje, femte, sjätte, sjunde... ordningens överföringsfunktioner av LP- och HP-typ som summeras?

Fel såfall. De blir alla 1.

I själva verket gäller det bara beloppet dock (frånsett 1+1 ordn).

I samtliga fall gäller dessutom att man bör hörsamma Morellos sista fras med emfas - om man gör rätt.

Vh, iö

Precix, rätt elementär filterlära :)

Men i praktiken där lasten (inräknat bidrag från rum etc) kanske inte är helt
linjär så kanske det kan vara lite smart att förskjuta den ena av HP/LP-delen
lite gran i gränsfrekvens för att få till en riktigt snygg summa signal?
Inga anknytningar

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-26 13:02

Om jag ställer en fråga som t.ex "Vi tänkte köpa en stereoanläggning för 2000 kronor som jag kan spela cd-skivor med, vad rekommenderar ni?"

Är det då en förutsättning, för att kunna besvara frågan måsta veta vem "vi" är som frågar, och vilka kanske "ni" som man frågar är?

Tycker ni hakar upp er på skitsaker som inte rör frågeställningen övht.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-26 13:05

IngOehman skrev:Läs tråden innan du häver ur dig en massa smörja,

Vh, iö

Jag har läst såväl denna som många andra trådar. Och jag häver inte ur mig en massa smörja. Läs en gång till vad jag skriver.

Mvh / B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-26 13:21

På trådskaparens begäran så låses tråden gissningvis p g a att vissa alltid ska missupfatta saker i negativ riktning. Tyvärr drabbar det alla framöver som skulle vilja fortsätta på denna tråd och de goda inlägg som redan är gjorda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Teknikforum