En hyllning till LM3886

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

En hyllning till LM3886

Inläggav Flint » 2007-07-26 09:03

Det är bara att konstatera. Jag är såld. Kretsen LM3886 är bra. Köpte två stycken och ersatte Hiraga 20W klass-A eftersom jag hade tröttnat på Hiragans tomgångsvärme och -kostnad. 80W i tomgång kändes som bortkastad energi. Jag är snål.
Efter lite trixande med sedvanligt ingångsfilter måste jag erkänna att jag är över förväntan nöjd. Även efter en månads tid. Bara det att kretsen är tvärtyst vid på och avslag är i sig värt vad den kostar. Nästa beställning från ELFA blir på fem kretsar. Jag har flera nätdelar som behöver fyllas på med elektronik.

En mätförstärkare till dator/ljudkort är planerad. Kretsens mätvärden ligger inte alltför långt från ljudkortet M-Audio 2496:s egna, mätt med RMAA.

Ett annat planerat och färdigsimulerat projekt är att kopiera NAD3020:s slutstegs kringutrustning i form av filter och mjukklippkrets. Själva slutsteget blir alltså LM3886. Det skulle ev. kunna bli ett DIY-projekt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: En hyllning till LM3886

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-26 09:05

Flint skrev: Ett annat planerat och färdigsimulerat projekt är att kopiera NAD3020:s slutstegs kringutrustning i form av filter och mjukklippkrets. Själva slutsteget blir alltså LM3886. Det skulle ev. kunna bli ett DIY-projekt.
Spännande!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-26 09:21

Kul att du hittat till opampvärlden :)
Jag tycker LM3886an är en fin liten krets, har en bryggad lösning liggandes hemma med 6+6 per kanal men den svänger en del och innan vi kom på att man inte kunde köra dom under 10ggr förstärkning så gick det åt en hel del 3886or (och svordomar) även att vi bara körde dom 2+2 :)

Måste göra klart det bygget någon dag men det e alldeles för mycket som ligger i pipen just nu :((

Morello å jag får väl sammanställa en lista på vad som hänt nattetid de senaste året någon dag :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 09:38

Lazyworm skrev:Kul att du hittat till opampvärlden :)

Du har kanske fått intrycket att jag är rörrabiat. Nix, jag har nog varit i opampvärden också de senaste 30 åren men mest på signalförstärkningssidan. Gjorde några tidiga slutstegsförsök med Sanken hybridkretsar på 70-talet men tyckte inte då att dom påminde om HiFi så att det störde. Sen dess har det dock hänt saker verkar det som.

Kan dock tänka mig att det är lite nervöst att slå igång en parallell- och bryggkopplad kreation på 40 kretsar den första gången. Men det är nog inte LM3886:s fel utan konceptets som sådant. Det gäller att strömbegränsa nätdelen.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-26 09:43

Flint skrev: Du har kanske fått intrycket att jag är rörrabiat. Nix, jag har nog varit i opampvärden också de senaste 30 åren men mest på signalförstärkningssidan.

ahh ok :) Jo jag såg dig nog som Mr Rör :)

Flint skrev:Kan dock tänka mig att det är lite nervöst att slå igång en parallell- och bryggkopplad kreation på 40 kretsar den första gången. Men det är nog inte LM3886:s fel utan konceptets som sådant. Det gäller att strömbegränsa nätdelen.

Jo, har blivit klokare och inhandlat ett labagg att köra med sen dess :)
Tror det var runt 3 år sen som lm3886planen utformades, man har lärt sig en del sen dess :)

Både Naqref å Morello har blivit lidande av oändligt antal frågor ang. det bygget :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 15:22

Så här hade jag tänkt mig NADifiera LM3886. Dags att klippa och klistra.

Först klippkretsen.
Den är ritad ovanför själva slutsteget som här bara symboliseras av en OP-krets. Nivån här vald till 17.5V topp ut vilket motsvarar strax under 20W i åtta ohm. Nivån kan justeras med de två motsånden på 220 ohm märkta X på bilden.

Bild

Den typiska frekvensgången för steget som kommer sig av ingångsfiltret.

Bild
Senast redigerad av Flint 2007-07-26 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-26 15:24

Flint, tycker du att NAD 3020 är gudarnas gåva till människorna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 15:27

paa skrev:Flint, tycker du att NAD 3020 är gudarnas gåva till människorna?

Nej, men ett intressant dissekeringsobjekt. Det är mycket med den stärkaren som jag gillar. Lagom lite effekt, lagom lite finesser och skapligt ljud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-26 15:41

Flint skrev:
paa skrev:Flint, tycker du att NAD 3020 är gudarnas gåva till människorna?

Nej, men ett intressant dissekeringsobjekt. Det är mycket med den stärkaren som jag gillar. Lagom lite effekt, lagom lite finesser och skapligt ljud.

Har kört en 3020 senaste tiden och väl tyckt den varit OK. Men i jämförelse med en Musical Fidelity Tempest faller den platt till marken. Mullig bas, odistinkt och allmänt "mjuk" i jämförelse. Och de båda stärkarna är väl i ungefär samma pris- och effektklass?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 15:48

Bill50x skrev:Har kört en 3020 senaste tiden och väl tyckt den varit OK. Men i jämförelse med en Musical Fidelity Tempest faller den platt till marken. Mullig bas, odistinkt och allmänt "mjuk" i jämförelse. Och de båda stärkarna är väl i ungefär samma pris- och effektklass?

/ B

Det stämmer säkert. Det var länge sedan jag hörde 3020 och jag skulle kanske avfärda den idag. Jag har däremot kvar det rent konstruktionstekniska intresset för den.

Kanske kommer sig basluddet av ingångsfiltrets baspåverkan. Det kör jag utan i mitt slutsteg så jag vet inte. Däremot har jag lågpassfiltret, dock moddat till betydligt rakare uppförande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-27 15:07

Lazyworm skrev:Kul att du hittat till opampvärlden :)
Jag tycker LM3886an är en fin liten krets, har en bryggad lösning liggandes hemma med 6+6 per kanal men den svänger en del och innan vi kom på att man inte kunde köra dom under 10ggr förstärkning så gick det åt en hel del 3886or (och svordomar) även att vi bara körde dom 2+2 :)

Vad tror du om att isolera kretsarna lite från varandra genom att sätta mindre motstånd på varje krets in och utgång. Det har fungerat på rör när jag har jag haft samma problem där.

Återgå till DIY-forum