importera bryston

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

importera bryston

Inläggav RMA » 2007-07-28 00:36

Funderar starkt på att importera ett bryston 4BSST från usa.
www.DigitalCraze.com ska ha $2999 + $600 i försäkrad frakt enligt mail svar jag fick idag.Det blir med moms & jag gissar 10% tull,33412,50SEK.
TAA import i norge ska ha 25000NOK ink frakt + moms & tull,vilket jag får till 39617SEK.Alltså en vinst på 6204SEK,från danmark rör det sig om 40k SEK.Usa butiken ville ha betalt via "Bank wire transfer".
Någon som vet vad det betyder?Vad tror ni om detta? Någon som vet tull taxan på elektronik från usa? Fick ett fruktansvärt sug efter en dylik pjäs efter iö:s artikel i molten.
All input välkomnas.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-28 09:02

Tulltaxan minns jag inte vad den ligger på. Wire transfer betyder att du helt enkelt gör en transaktion via ditt konto direkt till bankens konto. Antingen via nätet eller så går du in till din bank och får hjälp med det hela. Kostar 50-100 spänn eller så och det brukar vara billigare om man kör själv... såklart!

/Peter

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-28 09:11

TAA Import skall du inte köpa genom, en affär med den officiella importören är inte att rekommendera då det finns en risk (>50%) att du blir blåst, t.ex. kanske du inte får det kvittot som gäller som garantisedel, och att supporten vid problem är direkt undermålig. Sist men inte minst: Dom är inte med i EU så det blir ett jävla strul med moms/tull osv om man skall sända saker fram å tillbaka. Min rekommendation där är att avstå från importören. Danskarna lär använda samma importör så även där är rekommendationen att avstå.

Andra ställen att titta på är:

http://www.shadowaudio.co.uk/
(Dom har / hade en 4B SST i beg.lagret, plus att dom har en 100B SST integrerad med inbygd DAC - vilket är en synnerligen liten trevlig förstärkare).

http://cgi.audiogon.com/cgi-bin/srch_fs.pl?WORD=bryston&FOCUS=ANY&CTGSK=ANY&submit=Search
(Klart bra site att hitta firmor som säljer world-wide)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-28 09:24

Går det att ställa nätdelen för rätt spånning på en USA-modell?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-28 10:27

Skickade ett mail till shadow audio sist jag fick tipset av dig bamsefar,fick aldrig nåt svar dock.Nu fanns den inte kvar.Den integrerade känns lite dyr.Har för mig att Morello sa i nån tråd att dom gick att ändra om till 230v.Måste påpeka detta vid ev.beställning.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-29 14:05

RMA skrev:Skickade ett mail till shadow audio sist jag fick tipset av dig bamsefar,fick aldrig nåt svar dock.Nu fanns den inte kvar.Den integrerade känns lite dyr.Har för mig att Morello sa i nån tråd att dom gick att ändra om till 230v.Måste påpeka detta vid ev.beställning.
vh Raimo.

Skulle nog fråga innan en beställning och inte vid beställningen. Det är väldigt vanligt att USA-firmor inte skickar multivoltage nätdelar till egna butiker eftersom det är en lite dyrare apparat och man inte vill att butiker skall exportera.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2007-07-30 00:07

Sun Audio (http://www.sunaudio.de/) är återförsäljare i tyskland. Kanske är bättre än TAA import? Är det inte smidigare att handla inom EU, fast det kanske inte blir lika billigt som från USA?

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-07-30 11:46

Jag frågade Bryston direkt om detta för ett år sedan då jag tänkte köpa en bryston 4b. Det svar jag fick då var att alla bryston från och med st modellerna och framåt går att koppla om antingen internt eller på baksidan, dock gäller inte garantin om man gör den interna omkopplingen själv. gäller det nytt skulle jag nog köpa en billig flygbilett till antingen london eller tyskland och köpa på plats.
/Patrik

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-30 14:09

Tack för info PC,det var intressant att höra.Skrev ett mail till butiken i usa & frågade om detta,vi får se vad dom svarar,kontaktade även tullverket om tull satsen,både via telefon & mail,lite luddiga svar dock.
På telefon sa dom 2% på ljudförstärkare & 4,5% på tonfrekvens förstärkare,då tyckte både hon & jag att 2% lät vettigast.
På mailsvaret sa dom 2% på förstärkare med microfon & högtalare samt 4,5% på förstärkare utan microfon & högtalare.Då blir det plötsligt 4,5% i allafall.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 14:51

RMA skrev:Tack för info PC,det var intressant att höra.Skrev ett mail till butiken i usa & frågade om detta,vi får se vad dom svarar,kontaktade även tullverket om tull satsen,både via telefon & mail,lite luddiga svar dock.
På telefon sa dom 2% på ljudförstärkare & 4,5% på tonfrekvens förstärkare,då tyckte både hon & jag att 2% lät vettigast.
På mailsvaret sa dom 2% på förstärkare med microfon & högtalare samt 4,5% på förstärkare utan microfon & högtalare.Då blir det plötsligt 4,5% i allafall.

Be butiken lägga in nån billig ipodhögtalare och typ en liten radioschakljudmätare så får du en mik också. 8)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-30 21:25

Butiken i usa sålde bara amerikanska varianter,så det sket sig där,tackar återigen PC för infon om garantin,annars hade jag nog gett mig på steget & svitchat om,men känns inte bra om garantin försvinner.
Vet inte om det blir ett rotel rb-1080 istället,usa går inte,norge är svårt att lita på tydligen,england verkar dyrt tycker jag.Sen oklarheterna om utgångsfiltret som grädde på moset.Vi får se vad som händer.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 23:05

RMA skrev:Butiken i usa sålde bara amerikanska varianter,så det sket sig där,tackar återigen PC för infon om garantin,annars hade jag nog gett mig på steget & svitchat om,men känns inte bra om garantin försvinner.
Vet inte om det blir ett rotel rb-1080 istället,usa går inte,norge är svårt att lita på tydligen,england verkar dyrt tycker jag.Sen oklarheterna om utgångsfiltret som grädde på moset.Vi får se vad som händer.

det är bara importören av bryston som inte riktigt går att lita på

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-31 07:51

Haakan_W skrev:
RMA skrev:Butiken i usa sålde bara amerikanska varianter,så det sket sig där,tackar återigen PC för infon om garantin,annars hade jag nog gett mig på steget & svitchat om,men känns inte bra om garantin försvinner.

det är bara importören av bryston som inte riktigt går att lita på

Importören TAA Import A/S och dess butik Lyric HiFi i Oslo är samma sak ;) Ägaren är den samme till båda företagen. Om man handlar via den officiella importören så var jävligt säker på att du får samtliga dokument inklusive den HYPERVIKTIGA kvittot då det utgör garantisedeln !!! Det var det Norrmannen (ägaren till TAA Import A/S) vägrade ge mig. Till på köpet hade jag rätten, enligt kontraktet som Norrmannen själv skrivit och författat, att lämna tillbaka varorna med full ersättning - något jag totalvägrades när det kom till det. Så i mitt tycke är TAA Import A/S inte att lita på - men vad vet jag ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-07-31 08:41

Bamsefar

Menar du att kvittot från TA import ej gäller som garanti utan endast deras inköpskvitto från Bryston. Kan jag i och för sig förstå att dom ej vill lämna ut det då deras inköpspris blottas. Väntar själv på ett 4B-SST så blir lite lömsk när ni skriver detta.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-31 09:14

peh61 skrev:Bamsefar

Menar du att kvittot från TA import ej gäller som garanti utan endast deras inköpskvitto från Bryston. Kan jag i och för sig förstå att dom ej vill lämna ut det då deras inköpspris blottas. Väntar själv på ett 4B-SST så blir lite lömsk när ni skriver detta.

Du måste få ett kvitto, i papper, som utgör din kvittens på att din vara / produkt är en inköpt Bryston vara / produkt via just den av Bryston Canada godkända importören / säljaren.

Detta kvitto fick jag aldrig, och trots påstötningar via advokat så totalvägrades jag detta kvitto.

En av ursäkterna var att TAA Import A/S:s datorsystem inte godkände att skriva ut ytterligare ett kvitto, och att dom visst sänt kvittot i pappersform till mig och att det måste ha försvunnit i tullen.

Tullens papper, de som dom hade i sitt arkiv, var fotokopior på de dokument som skickats med försändelsen till Sverige (jag fick en koplett kopia av tullens samtliga dokument osv), och där ingick INTE originalkvittot.

Till på köpet så fattades samtliga dokument som t.ex. bruksanvisningar, testprotokoll och dyligt.

Mitt ENDA råd är: Köp inte produkter eller varor från TAA Import A/S eller Lyric HiFi i Oslo / Norge.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-10 21:13

Jaha då har man fått hem 4BSST efter en hel del strul med norska & svenska posten.Först hade norska posten en seans på 3 veckor med steget varpå dom skickade tillbaka det till leverantören!!
Sen ringer man svenska posten när det väl kommit till örebro & funderar varför den ligger kvar där i 3 dagar,jo tullavdelningen har skickat ett brev till dig för kompletterande uppgifter,jaha då kan jag väl få telefonnumret till dom så jag kan kolla vad dom vill? Nä nåt nummer har jag inte! Du får vänta på brevet.Mycket bra koll på sin egna organisation minssan.Det enda dom ville veta var mitt personnummer,det kunde man ha fixat på några minuter om dom kunnat hålla reda på sina egna telefonnummer,nu fick man vänta i några dar på brevet istället.När det väl var framme hemmavid så åkte jag ner till post åkeriet för att hämta hem det,men si då var paketet borta & ingen visste var det fanns,nästa dag kom dom på att det skickats tillbaka till örebro!! Det berodde på att det var ett företagspaket adresserat till privatperson,då var dom tvungna att skicka tillbaks det för omadressering,otroligt! Nåja nu är det framme iallafall.Hur låter den då? Fantastiskt bra måste jag säga,otrolig soundstage med kristallklart & öppet ljud samtidigt mjukt som sammet,dom flesta skivorna låter riktigt bra,den verkar väldigt förlåtande trots att den är så öppen,beror nog mest på att man hör hur det är inspelat.Helt opåverkat av volympådrag,det bara låter högre,totalt avslappnat.Om skivan är välinspelad iallafall.(så högt som jag vågar spela i min lyhörda lägenhet,saknar helt klart egen kåk med ljudrum.)Håller klart med Öhman om det han skriver om 14BSST,har inte hört den men 4BSST låter precis som han beskriver 14BSST:n.Nice helt enkelt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-10 21:22

Svikare !!!

Köpa av norrmannen............
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-10 22:11

Bamsefar skrev:Svikare !!!

Med viss tvekan faktiskt,men import från usa blev problematiskt p.g.a 110volten & så hade han ett bra pris för tillfället,hade blivit mycket dyrare från danmark,england m.m.Men det löpte problemfritt för mig,det var posten som var boven i dramat.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-10 22:21

RMA skrev:

Med viss tvekan faktiskt,men import från usa blev problematiskt p.g.a 110volten & så hade han ett bra pris för tillfället,hade blivit mycket dyrare från danmark,england m.m.Men det löpte problemfritt för mig,det var posten som var boven i dramat.

Jag hade samma problem med posten som du plus som sagt en hel bunt till när det gällde garantier och kvitto, och att stå för vad som stod i kontraktet och så vidare....

Det är verkligen att spela med pengarna när man köper av norrmannen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-11 00:29

RMA, kul att den kommit nu! Grattis! :)

Märker du nån skillnad mot din Rotel RB-1080?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-10-11 00:39

RMA skrev:

Och du har _alla_ papper?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-11 00:40

Lyric HiFi i Oslo / Norge.

är det den butiken som ligger centralt i oslo nära ett torg samt anker hotel och blåkors parallelt med storgatan?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-10-11 09:26

Jag har också köpt 4BSST nyligen från Norge inga problem med tull eller post, kom hem 3 dagar efter den lämnat leverantören i Norge. Alla papper var med testprotokoll från Bryston, faktura bruksanvisning mm.
Så jag kan inte säga annat än jag är nöjd hittils leveranstiden var den utlovade nästan på dagen. Ljudet blev ett stort lyft ifrån Behringer A500 Högtalarna den driver är i32 med Velodyne D18 som basstöd.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-11 10:13

niklas skrev:RMA, kul att den kommit nu! Grattis! :)

Har faktiskt inte jämfört,har det lite krångligt med kabeldragningarna,får se om jag får insperation nån gång.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-11 10:14

tvett skrev:
RMA skrev:

Och du har _alla_ papper?

Så vitt jag förstår verkar allt ok.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-11 21:43

peh61 skrev:Jag har också köpt 4BSST nyligen från Norge inga problem med tull eller post, kom hem 3 dagar efter den lämnat leverantören i Norge. Alla papper var med testprotokoll från Bryston, faktura bruksanvisning mm.
Så jag kan inte säga annat än jag är nöjd hittils leveranstiden var den utlovade nästan på dagen. Ljudet blev ett stort lyft ifrån Behringer A500 Högtalarna den driver är i32 med Velodyne D18 som basstöd.

Ett tips! ino basmoduler,det förtjänar den i övrigt fina anläggningen du har.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-11 23:07

RMA skrev:

Har faktiskt inte jämfört,har det lite krångligt med kabeldragningarna,får se om jag får insperation nån gång.

Inspirationen hoppas jag kommer nu under de regniga höstdagarna... :wink:

Hur blev det förresten med den där modden på Bryston-steget (n?) som fanns att läsa i MoLT? Är den implementerad från fabrik på ditt slutsteg?

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-10-12 07:41

RMA skrev:
peh61 skrev:Jag har också köpt 4BSST nyligen från Norge inga problem med tull eller post, kom hem 3 dagar efter den lämnat leverantören i Norge. Alla papper var med testprotokoll från Bryston, faktura bruksanvisning mm.

Ett tips! ino basmoduler,det förtjänar den i övrigt fina anläggningen du har.

Basmoduler finns i tankarna men tycker dom är svårplacerade dom blir stora och ska vara minst 2 st , har aldrig lyssnat på ett riktigt ino topp bassystem så det kanske är värt en uppoffring samtidigt är Velodynes bas guld värd med olika program beroende på musik eller film, har nämligen systemet i en kombinerad hemmabio och musik rum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-12 07:58

peh61: Med Ino´s basmoduler behöver du inte olika "program" för film
och musik :lol:

De är grymt artikulerade och går djuuuupt helt av sig själva. Dessutom
klarar de ljudtryck som nog din Velodyne har väldigt svårt att uppnå...

De basmodulerna fungerar ypperligt både till musik och till film.

Skaffar man dessutom Inos aktiva delningsfilter cr80s så har man möjlighet
att blanda in .1 kanalen till basmodulerna utan att kompromissa på ljud-
kvalitén vad gäller 2-kanals musik. Kanonbra funktion!
Dessutom finns en Q-adj funktion i filtret som är superbra för att korrigera
eventuell "bumlighet" som uppkommer från rummet.

Vill du ha fysiskt mindre lådor så finns ju Infra varianter också.
Fast det åtgår ju då minst 6 st basmoduler...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-12 10:24

niklas skrev:
RMA skrev:

Inspirationen hoppas jag kommer nu under de regniga höstdagarna... :wink:

Hur blev det förresten med den där modden på Bryston-steget (n?) som fanns att läsa i MoLT? Är den implementerad från fabrik på ditt slutsteg?

Det gällde nog inte för mitt steg,14BSST är internt balanserad men det är inte 4BSST & då gäller inte modden.Tror nog att 14 modellen numer är moddad från fabrik dock.

Nästa

Återgå till Köpråd