HiFi-Mässa av, med och för entusiaster?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

HiFi-Mässa av, med och för entusiaster?

Inläggav BB » 2007-07-28 14:52

Tycker det vore en kul idé om Faktiskt.se kunde stå som en ideologisk fadder till en alternativ ljudmässa. Gärna en DIY-del där engagerade ställer upp och visar vad man kan göra själv… Jodå, jag känner redan till Gigno¨s väl genomförda mässor etc. men detta skulle kunna vara ett tätare återkommande lågbudgetalternativ kanske…

Man kunde ha teman och rum dedikerade åt ren musiklyssning mer av typen konsert…

Nyckelord: Dialog, kommunikation.

Den samlade genomsnittliga kompetensen och inte minst erfarenheten bland medlemmarna i Forumet, är hög.

Krav för rättighet att medverka (som företag) kunde vara att man ex.vis sponsrar annonser och bidrar med produkter som kan bedömas som intressanta, och som kan tillföra mässbesökarna något annat än det stereotypa iPod-”racet” och ”varuhus-stereo” om ni hajar vad jag menar…

Varför inte en afton med levande musik? Bara Uppsala, (den stad som jag råkar känna till) lär ha över 100 körer… Lägg därtill alla andra musikgrupper som nog gärna skulle ta chansen. En uppföljning skulle kunna presentera ”Live versus recorded” – endast fantasin sätter väl gränsen.

Mässans syfte skulle inte vara att ”kränga prylar” utan syftet skulle vara att verka som en katalysator för, och få upp människors ögon att det mitt i den kommersiella djungeln faktiskt finns mässiskor som vill dela med sig av kunskap och erfarenehter.

IÖ, Svante och Morello, (för att nu bara ta några exempel), skulle säkert kunna bidraga med sina erfarenheter

Jag vet att meningarna även bland forumets medlemmar går starkt isär vad gäller såväl teknik som musik, men det ser jag snarare som en tillgång än en brist.

Tror nog att man skulle kunna få med sig rätt många seriösa aktörer… Själv åtar jag mig att bidra med exempelvis linjeljudkälledemonstrationer typ vad som framgår av exemplet nedan.

Synpunkter?

//BB

(Bilden visar nya M3Pro i)

Bild
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-28 14:54

Ett mycket bra förslag tycker jag!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-28 14:57

Instämmer att det är ett mycket bra förslag! Snygga högtalare dessutom!! De låter säkert lika bra som de ser ut.. Är det månne en vidareutveckling av Centara tro?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-28 15:00

Får också säga att det är ett bra förslag!
Svårigheten som vanligt är väl att hitta lokal(er) med lämplig akustik...

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-07-28 15:58

Trevligt med dessa positiva kommentarer!

Jag tror att lokalfrågan kan lösas...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-28 16:05

coola talare! å roligt initiativ... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-28 16:08

Låter bra BB. Ett liknande initiativ som finns på hf (som inte längre önskar min medverkan) och det är väldigt uppskattat.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-07-28 16:17

Det har varit fem stycken årliga DIY-träffar i Göteborg hittils. Alla har varit väldigt bra. Om man frågar mig har det varit flera gånger bättre än både Gignos och Arken. Både intressantare hårdvara och musik även om det är lite väl mycket bidrags-jazz och körmusik för min smak.

Ett reportage från den senaste träffen finns på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60342

Sedan har det väl varit "Fagersta DIY Blast" i Fagersta(?) ett antal gånger. Jag har inte varit där så jag vet inte så mycket om hur det har varit där.
"Och elefanten slutar här!"

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-28 17:13

Kaffekoppen skrev:Låter bra BB. Ett liknande initiativ som finns på hf (som inte längre önskar min medverkan) och det är väldigt uppskattat.

Ett mycket bra förslag,
det finns väll fler kunniga på faktiskt som inte är önskvärda på hf,

Själv undviker jag rena försäljningsmässor så ett initiativ som detta skulle vara mycket intressant och lärorikt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-28 17:41

Otroligt bra förslag. Så kanske det kan göra så rummen blir lite mer optimala så man får ett hum hur sakerna låter? Bra tänkt BB :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-28 18:10

Mycket bra och roligt förslag.

Hur är det tänkt att funka ekonomiskt, undrar en okunnig ?
Antar att den största kostnaden är lokalerna ?
Vad är det för krav på dom ? Måste de vara centralt o s v ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-28 18:17

Som sagt, DIY Gbg har varit mkt lyckade. Tyvärr så är det en renodlad DIY-mässa, men jag ser inget som talar emot att man borde kunna släppa in vanlig hifi, såsom konsumenternas egna anläggningar. Mkt av det som visats där har haft fokus på tanken bakom bygget, filosoferandet och just det enskilda intresset, inte bara just bygget som sådant. Sedan har det inspirerats mkt med musik då man demat med det man gillar bäst. Jag har själv haft mina uppgraderade Carlsson OA51.3 där, samt en vevgrammofon. Båda fall är eg renoveringar och uppdateringar, inga egentliga hemmabyggen. En idé är att bolla dessa tankar med Bernt Jansson på Hififorum som brukar vara den som håller i alltsammans.

edit:
Ändrade faktafel.
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-07-29 01:58, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-28 18:23

kan den inte hållas i den kungliga huvudstaden för en gångs skull?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-28 18:24

Haakan_W skrev:kan den inte hållas i den kungliga huvudstaden för en gångs skull?

Eller i Östersund!? :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-28 18:24

Bra ide!
vh raimo.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-28 19:17

OT: Snygg högtalare.
av händelse råkade jag drulla in på tillverkarens hemsida i förmiddags när jag letade efter nåt helt annat :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-28 19:24

Vee-Eight skrev:En idé är att bolla dessa tankar med Bernt Johansson på Hififorum som brukar vara den som håller i alltsammans.

Absolut inget ont om Bernt som person men jag tycker INTE att Hififorum bör blandas in alls, pga deras svinaktiga förtryck av branschfientliga åsikter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-28 19:27

Hetsporren skrev:
Vee-Eight skrev:En idé är att bolla dessa tankar med Bernt Johansson på Hififorum som brukar vara den som håller i alltsammans.

Absolut inget ont om Bernt som person men jag tycker INTE att Hififorum bör blandas in alls, pga deras svinaktiga förtryck av branschfientliga åsikter.

Inte bör blandas in!? Det är de som anordnar DIY Gbg redan, som faktiskt är en riktigt bra entusiastmässa, oavsett ev förtryck. Du har ju själv vart där och såg ut att trivas. Min poäng är att den smärtfritt kan utökas i den riktning BB efterlyser utan att ändras nämnvärt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-28 19:32

Vee-Eight skrev:Min poäng är att den smärtfritt kan utökas i den riktning BB efterlyser utan att ändras nämnvärt.

Fast varför inte ha en egen faktiskt-mässa? (i stockholm såklart! :wink: )

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-28 19:33

DIY är ju en sak men jag tolkar BB:s förslag som en slags oberoende
mässa, utan branschkopplingar och av entusiaster - för entusiaster.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-28 19:39

Kul intiativ!!

Kaffekoppen skrev:Låter bra BB. Ett liknande initiativ som finns på hf (som inte längre önskar min medverkan) och det är väldigt uppskattat.

Läste EKK-tråden, du KAN väl inte blivit bannad p.g.a. den!? 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-28 19:42

DIY-mässan har ju ingen sponsring mer än att lokalen lånas ut gratis. Av vem vet jag inte, men det är ju knappast ngn aktör inom hifi.

Norman:
Ja varsågod! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-28 19:48

V8

Sveriges andra biltillverkare har inga lokaler lediga? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-28 19:50

Vee-Eight skrev:Norman:
Ja varsågod! :)

Ehhh... tänkte ju att nån annan skulle fixa..... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-28 20:00

Sanny_X skrev:V8

Sveriges andra biltillverkare har inga lokaler lediga? :wink:

Inte vet jag, det är ju du som bor i Göteborg. :wink:

Skämt åsido;
Vi har inom Carlsson Illuminati diskuterat lite löst om att anordna en slags mässa här i Trollhättan, genom att ev ordna med låsbara lokaler på Högskolan Väst, men jag tror att det rann ut i sanden pga mängden arbete som krävs. Det har ju anordnats lite carlssonträffar här, men det är ju småskaliga, exklusiva sammankomster med god musik, tjôta och ev mat. Det är inte lätt att fixa en mässa bara sådär, på ideella grunder. Det är svårt att uppamma ett lokalt intresse ens i Stockholm att få folk att ställa ut och bidra med arbete. Fördelen vi har haft här med carlssonträffarna är att vi bor såpass nära varann och ingenting behöver större flytt. Vi har också haft tankar på att hyra ett rum på tex Arken för egna pengar för att dema carlsson i alla åldrar, och utnyttja att folket finns där. Intresset finns, utan tvekan, att ha en entusiastmässa.

Norman:
Däri ligger problemet; att ngn annan skall fixa. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-28 20:11

Nefilim skrev:Eller i Östersund!?

Yepp. Blir det i surjämpland kommer jag. :) Vet du förresten vad man kallar jämtar?

Fusklappar. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-28 20:13

Det finns attityd i Carlssonland. :)

Carlssonträffarna verkar trevliga, kanske rent av så trevliga att man står ut med ljudet. :wink:

Nej, allvarligt talat så låter de ju riktigt bra sen de blev Ino-element i lådorna. :)

Vi kanske skulle börja i liten skala med "Faktiskt-träffar" och se hur stort intresset är? Till att börja med bara en "söndagsfika på stan" för att se om folk verkligen vill träffas IRL. Blir det bra uppslutning kan man ju ta disskusionen där och bygga vidare.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-28 20:13

MM

Du kan ju ha en egen mässa. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-28 20:25

Sanny X skrev:MM

Du kan ju ha en egen mässa.

Är ju lite mer skoj att träffa någon mer än mig själv. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-28 20:29

Tänkte mer att du har nog med produkter att hålla i en mässa själv.

Svårt att uttrycka sig i skrift efter lite vin...

Nåja, snart blir det Noize; http://www.scratchgbg.se/

Nästa

Återgå till Generellt om hifi