Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jamen vadå, vid 0 Hz är faktiskt överföringsfunktionen strikt reel och argumentet, dvs fasen noll. Det är även sant då f närmar sig oändligheten. (från 0 till +360)
Samtidigt rekommenderar jag alla (som vill) att räkna först och sedan verifiera med en spice-simulator. Förståelsen är viktigare än simuleringen om man ska komma någonstans med sina konstruktioner.
Flint skrev:Max_Headroom
Löste det sig iom. deras konsultation?
Flint skrev:Vi får väl se om vi kan klura ut nåt. Annars finns det väl andra som kan.
phon skrev:Räkna fasen uppifrån istället, det vrider nästan inget.förrän längst ner.
Kaffekoppen skrev:Njae.. jag tolkade det som om Max var orolig för faspåverkan vid delningsfrekvensen (som filtret kunde resultera i)... ?
iö skrev:Du har helt rätt i att det inte är en fungerande lösning att sätta
subsonicfiltret i bara LP-delen.![]()
Det måste absolut sitta INNAN signalen delar upp sig i två halvor.
Annars kommer du definitivt att höra en massa artefakter som
inte har ett dugg med grupplöptidsdistorsion* att göra, utan bara
beror på förändringar i intregrationen.
[Detta är nog en av orsakerna, kanske den viktigaste, till att rätt
få (=alla som jag hört, enligt min helt subjektiva uppfattning nota
bene) av marknadens "subwoofrar" (=kubisk låda med inbyggd
förstärkare, det vill säga subsonivfiltret för sent i kedjan) klarar
av att spela varken artikulerat eller att integrera på ett bra sätt
med toppsystemen.]
Vh, iö
- - - - -
*Dock är för det mesta även grupplöptidsdistorsionen i sig hörbar i de flesta kommersiella subwooferinnehållande system. Hörbarhetsgränsen går vid en grupplöptid som ligger under 1/f (sekunder)#. Det är nästan omöjligt att nå ned till den gränsen i en konventionellt uppbyggd subwoofer.
Tycker dock att det är viktigt att hålla isär fenomenen - mycket av det som skylls grupplöptidsproblem är det inte, utan är o-artikulationer med andra ursprung.
#Exakt var gränsen går är förstås omöjligt att veta (första vetenskapliga tesen, ni vet) men jag har ännu inte, vid spelning i normala rum, lyckats detektera grupplöptidsdistorsion som ligger under 0,5/f och jag tror det är en grupplöptid med goda marginaler. Jag sätter därför i regel en praktisk gräns som det är "bra att klara", på 0,8/f.
Obs: Detta är dock bara sant vid frekvenser UNDER 80 Hz. Går man upp i oktaverna därovanför (100 - 250 Hz) hör vi faktiskt betydligt mindre grupplöptidsdistorsion än så, så delningar i det registret bör vara betydligt flackare, eller införas på mycket goda grunder (t ex att man vinner något värdefullare än det man förlorara i transienthantering på grund av grupplöptidseffekterna.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster