vad har vi egentligen för högtalare förutom ino audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 07:57

Haakan_W skrev:30hz i rum är väl ingen superprestation, men jag håller med om att elementen är trevliga :)

sen är 2.4ohm nästintill felkonstruerat...jag hade valt andra baselement :)
30hz är ju inte bottendrag direkt, men elementen är nog valda av andra orsaker. Dessutom är det inte mycket musik som gömmer sig där nere, åtminstone inte inom vissa genrer. Det viktiga är inte lägstafrekvensen, utan hur högtalaren agerar i rum med avseende på q och rumstillskott - och blir till en följdsam enhet med resten av högtalaren.

Resisistans på 2,4 ohm är ju rätt lågt. Mycket lägre än önskat, troligen även av konstruktören, men det är nog en systemeftergift. Återigen är det en eftergift til valt element. Ingen omöjlig impedans och som dwain1 säger så tror jag de har skitit i det och resonerar att kundkretsen inte kommer driva dem med enkla grejjer iallafall. De har mer gått på resultatet ljudmässigt.

Har de lyckats? Jag vet inte, har ingen erfarenhet av dem. Men elementkonfigurationen, konceptet, känns ju igen - lite av en copycat :) Vad kostar en Watt/Puppy idag?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-29 12:10

Bestäm egenskaperna först, välj element efter det. Finns inget element, speca ett eget. Skaaning kan fixa det mesta i små serier, andra kan ordna det i stroa serier.
Men så verkar ju knappt någon göra. Det behövs ju inte, greejorna säljer ju bra ändå...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-29 12:36

värre är det med kappa 9 som har en impedans på 0,7ohm där kan man snacka om felkonstruktion. Har hört supernovan med en bladelius tyr som är hans minsta integrerade på ca 2x100 w spelar riktigt bra och det gör det även på höga volymer å det är inget monster till förstärkare :)

Tycker fortfarande att du ska försöka å lyssna på högtalaren max. Jag fattar inte hur folk ens kan lägga någon större vikt på mätningar :? Det visar ju bara vad denna hobby är på väg. När man kollar en mätning på en högtalare å säger nääää den e nog inte så bra. Fråga ni som mäter. När ni ska lyssna på musik infogar ni låten i något mätprogram å kollar på sinuskurvorna å säger wow sikken bra låt eller har ni ett par högtalare som ni använder? Jag skiter fulkommligt i hur mina burkar mäter så länge jag trivs med ljudet å framförallt om jag kan lyssna på musik i dem. Sen om deras mätkurva ser ut som balder på liseberg det är ointressant för jag ska ju fasen inte sitta å kolla på mätningar jag ska ju lyssna på musik :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-29 12:50

dwain1 skrev:Tycker fortfarande att du ska försöka å lyssna på högtalaren max. Jag fattar inte hur folk ens kan lägga någon större vikt på mätningar :?

Mätningar kan vara bra för att visa varför något låter som det gör. Det kan också vara bra för att ge en indikation om en produkt är lämplig för eget bruk. Ex. en högtalare med impednas på 2,4 ohm är inte lämplig för den förstärkare jag använder. Kan ju vara bra med en mäting då, så man ser det före ett eventuellt köp.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi