Bryston utgångsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 10:29

Lazyworm skrev:Ja bryston borde ju ha koll på vad dom gör, därför är det förvånande att han säger att den har bandbredd från 0.5Hz i orginalutförande...

Den har snarare över 3Hz men fick 0.5Hz efter moddningen.

Varifrån kommer den uppgiften? :o

De exemplar jag haft för test (ett gammalt och det nya modifierade) har både två haft utmärkt bandbredd nedåt, ~0,3 Hz. Jag har inte varit inblandad i några modifieringar med avsikten att öka bandbredden nedåt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 11:03

Hur vässentligt är det om bandbredden går mot 0 hz till skillnad från, låt säga 5hz?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-29 11:07

Det som det hela igentligen gäller är hur tillvida det slutsteg som LTS testat, och som Ingvar Öhman till slut köpte, verkligen finns i produktion - innan det är klarlagt EXAKT vad som gäller så bör man avstå så att man inte riskerar att bli lurad på något som bör ingå men som antagligen inte ingår...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-07-29 11:12

RMA skrev:Thomas om man kollar på sid 11 i bruksanvisningen på deras hemsida så har dom kablar för detta.
www.bryston.ca/BrystonSite05/07manuals/ ... 070108.pdf

Ja där ser man. Undrar om det går att mina PowerPack 120 på samma vis?

Thomas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 11:17

Bamsefar skrev:Det som det hela igentligen gäller är hur tillvida det slutsteg som LTS testat, och som Ingvar Öhman till slut köpte, verkligen finns i produktion - innan det är klarlagt EXAKT vad som gäller så bör man avstå så att man inte riskerar att bli lurad på något som bör ingå men som antagligen inte ingår...
Ja, det skulle naturligtvis vara intressant att se detta och få slut på spekulationerna ;)

Om någon känner någon som köpt ett sådant steg så borde det lätt gå att utröna.

LTS testade ju två steg, ett som levererades efter konversationen med Bryston och som defacto innehöll förändringarna. Jag, personligen, har svårt att se att de inte skulle implementera en förbättring som inte torde medföra någon merkostnad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 11:59

Jag håller med dig Bamsefar!

Saken måste uppenbart utredas vidare. Har försökt regstrera mig på det där forumet för att se om det går att få klarhet den vägen.

Lust skrev:Om Bryston inte ser någon poäng i att utöka bandvidden utanför det redan befintliga spannet om 0,5 - 130.000 Hz så kan jag faktiskt förstå dom.

Jag är övertygad om att de vet vad de sysslar med.

Nja, nu har du nog missförstått problemet. Det handlar inte alls om bandbredd.

Problemet med ursprungsdimensioneringen var att förstärkaren var lastkänslig (hade låg dämpfaktor i diskanregistet). Tonkurvan i diskantområdet påverkades därför rätt mycket av vilka högtalare man anslöt, och förstärkaren var förvånansvärt lätt att höra i F/E-lyssning.

Allt framgår om man läser artikeln i MoLt.

Skillnaderna mellan de två exempel jag testat är rätt stor och det handlar om mycket mera än byte av en enda komponent i utgångsfiltret. Förstärkaren gick från att ha varit helt ok men med en del artefakter, till att vara praktiskt taget fullkomnad. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-29 13:19

IngOehman skrev:Jag håller med dig Bamsefar!

Saken måste uppenbart utredas vidare. Har försökt regstrera mig på det där forumet för att se om det går att få klarhet den vägen.

Säg till om du har problem med det, isåfall kan jag aktivera mitt gamla konto och skriva något... ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-29 14:10

IngOehman skrev:Jag håller med dig Bamsefar!

Lust skrev:Om Bryston inte ser någon poäng i att utöka bandvidden utanför det redan befintliga spannet om 0,5 - 130.000 Hz så kan jag faktiskt förstå dom.

Problemet med ursprungsdimensioneringen var att förstärkaren var lastkänslig (hade låg dämpfaktor i diskanregistet). Tonkurvan i diskantområdet påverkades därför rätt mycket av vilka högtalare man anslöt, och förstärkaren var förvånansvärt lätt att höra i F/E-lyssning.

Skillnaderna mellan de två exempel jag testat är rätt stor och det handlar om mycket mera än byte av en enda komponent i utgångsfiltret. Förstärkaren gick från att ha varit helt ok men med en del artefakter, till att vara praktiskt taget fullkomnad. :P

Vh, iö

Gjordes förändringen utifrån ett förslag ifrån er som testade eller gjorde Bryston den själva? Betydde förändringen rent fysiskt att man fick bypassa komponenter, låta komponenter "hänga i luften" eller fick ni ett helt nytt PCB?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 14:17

Hehe, läs MoLt ;)

Förändringen gjordes i fabriken efter kontakt med dem efter första testet. De ville själv skicka en helt ny apparat för ny uppmätning.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-29 14:22

IngOehman skrev:

Skillnaderna mellan de två exempel jag testat är rätt stor och det handlar om mycket mera än byte av en enda komponent i utgångsfiltret. Förstärkaren gick från att ha varit helt ok men med en del artefakter, till att vara praktiskt taget fullkomnad.

Jag hade varken förstått eller missförstått problemet när jag skrev mitt inlägg, jag läste bara vad Tanner skrev på forumet.

"...He wanted to purchase one for himself and asked if the output inductor could be changed to provide a slightly higher bandwidth. We accommodated him and as far as I know that was the end of it. I guess there is no reason why we could not implement the change in all 14B's but the bandwidth is already from .5Hz to 130KHz.
Anyway calling me a liar is a bit extreme me thinks..."

Men upplys oss gärna om vad som åtgärdades så kanske det blir mindre missförstånd framöver...

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 14:27

Hehe, Tanner har inte kommenterat den egentliga "fadäsen", men det är väl inte särskillt vettigt att göra det heller. Bättre att smyga in förändringen i produktionen.

Lust,

Kul att du intresserar dig. Den är en rätt lång artikel i MoLt som beskriver hela skeendet. Låna den på biblioteket.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-29 14:34

Kaffekoppen skrev:Lust,

Kul att du intresserar dig. Det är en rätt lång artikel i MoLt som beskriver hela skeendet. Låna den på biblioteket.

Nej, det krävs nog mer för att jag ska ta mig till ett bibliotek. Hade den gått att ladda ner som pdf hade jag gärna betalat en femtiolapp för den.

Något att fundera över...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 14:38

Funderat klart. Nix.

Inte i dagsläget iallafall, men det förbereds för det och alla nummer sparas som PDF i digital form, och inscanning av gamla nummer pågår.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-29 14:42

Kaffekoppen skrev:Funderat klart. Nix.

Inte i dagsläget iallafall, men det förbereds för det och alla nummer sparas som PDF i digital form, och inscanning av gamla nummer pågår.

Jag blir betalande medlem dag 1 då det genomförs.
Nu får man väl gissa hur det ligger till med Bryston så länge.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-29 15:04

Harryup skrev:Nu får man väl gissa hur det ligger till med Bryston så länge.
Eller mytesvägen och andra tom. 23:dje-handsinformationen via detta eminenta forum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 15:15

:)

Ja, men som IÖ skriver så verkar han intresserad av att gå till botten med det för att se om implementeringen är genomförd. Det återkoms säkert i frågan...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-29 15:19

Det låter oroväckande att IÖ ska gå till botten med Bryston. Han kan väl simma.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 15:23

Flint skrev:Det låter oroväckande att IÖ ska gå till botten med Bryston. Han kan väl simma.
Inte med ett Brystonsteg i armarna.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-29 15:53

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Det låter oroväckande att IÖ ska gå till botten med Bryston. Han kan väl simma.
Inte med ett Brystonsteg i armarna.

Det släpper man inte i första taget?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 16:14

Inte om man går till botten med det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-29 19:12

Kaffekoppen skrev:
Inte om man går till botten med det.

Eller kanske just då ?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-30 12:02

Bryston 28 Bsst (1000w monotrinn)ble testet i fidelity siste nr som første magasin i Europa. Det er vel etter at denne modden som IÖ (lts) tok initiativet til. Det fremgikk ikke av testen noen kritikk av denne som kunne relateres til lts sin kritikk. Nå er vel ikke testene i fidelity state of the art når det gjelder slike ting, de bruker for eks ikke før/etter-testing, men det hadde vært morsomt å vite om også denne kanksje har blitt modifisert etter lts sine anbefalinger.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-30 12:04

Btw om jag inte minns helt uppåt väggarna (kom ihåg, jag är inte med i LTS och har inte tillgång till artiklarna trots att jag vart lovad en kopia INNAN tryck då det var min f.d. 14B SST som användes för utvärderingen i första läget) så är det 3 olika förändringar där utgångsfiltret var en av dom. Så igentligen pratar vi nog om mer än enbart utgångsfiltret...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-30 12:20

Det här visste jag Nada om Bamsefar. Ber väldigt mycket om ursäkt och skall tillse att du åtmistone får en kopia efter publiceringen...

Föregående

Återgå till Teknikforum