Alla dessa kondingar..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 14:07

Förklara gärna varför du anser att styrol är lämpligt i RIAA-steg?

Styrol förekommer i ganska små valörrer, så jag tycker det verkar olämpligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 14:08

Morello

Vad har du för favoritkondingar, och varför?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-30 14:09

Morello -

Stora lytar i signalvägen skulle jag aldrig ha. Lytar i audioapparater försöker jag ha så få som det bara går.

Att lägga en liten konding parallellt med en större kan ge avsevärda förbättringar (förändringar). Hur mkt beror på den stora kondingens egenskaper (och den lillas i viss mån).

Lågt DA ser jag alltid som ett plus och då PS har bla det lägsta DA som går att uppnå, använder jag PS så ofta jag kan. Vare sig det är RIAA eller som bandbreddsbegränsare eller avkollingskondensator.

Teflon har extemt låga förluster.

Om nu någon gillar ljudet av papper i olja, och inte bryr sig om varken pris el kostnad, så ser jag inga problem med det.

Sigurd

Morello skrev:Det förekommer oerhörda mängder myter/dogmer om kondensatorer i audiobranschen.

- Pulskondensatorer används där laddströmmen är stor. Inget som är aktuellt i audiosammanhang.

- Att lägga en liten kondensator över en stor är ofta meningslöst då den lilla kondensatoprn inte ger sig tillkänna u audioområdet. Det kan dock vara vettigt i nätaggregat för att tillse att HF shuntas mot jord. Som AC-koppling är det inte sällan rena tramset.

- Som AC-koppling används med fördel en stor elektrolyt. Man tillser helt enkelt att reaktansen i audioomrdået är försumbar i förhållande till lastresistansen varvid eventuella olinjäriteter inte ger sig tillkänna.

- Styrol-kondensatorer har yttert låg förlust och liten dielektrisk absorbtion, vilket knappast är något sopm är relevant i tex ett RIAA-steg när omkringliggande resistanser mäts i kohm.

- Papper/olja är dyrt och klumpigt. Olje-kondensatorn är bra vid höga spänningar (kV) och där man samtidigt inte stå ut med keramens olinjäritet. Inget för audio alltså.
Innehar företaget Coset.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-30 14:18

Morello -

Därför att mina personliga erfarenheter är att de PSkondingar jag använt låter för mig bättre än de PP- och SilverMICAkondingar jag använt i samma applikation (RIAA av olika topologier och som bandbreddsbegränsare).
Jag föredrar ett ofärgat ljud med högsta upplösning. Lite varmare ljud kan skapas genom rätt val av konding.

Någon vetenskaplig förklaring har jag inte för detta och söker ej heller någon (skulle nog vara ett livsverk att göra detta).

PS finns som sagt upp till 220n (vad jag vet) och det räcker finfint till de flesta RIAA och för bandbreddsbegränsning :-)
Som bandbreddsbegränsare räcker det ofta med värden runt 10-100 pF.

Var skulle små värden vara olämpliga???

Mvh
Sigurd

Morello skrev:Förklara gärna varför du anser att styrol är lämpligt i RIAA-steg?

Styrol förekommer i ganska små valörrer, så jag tycker det verkar olämpligt.
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 14:32

Flint skrev:Morello

Vad har du för favoritkondingar, och varför?

Har inga favvorier. Försöker vara pragmatisk och välja det som passar för varje applikation.

Till RIAA-steg har jag tex använt gula ICEL polyprop med 1% tolerans. Linjäriteten är toppklass och toleransen 1% och den är ju viktig för att få korrekt frekvensgång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 14:33

Sigurd,

Förklara varför du inte använder elektrolyter i signalvägen.
Det är faktiskt inte så lätt att argumentera för din ståndpunkt, inte sant?

Jag gör det inte heller, men jag ancäner ytterst sällan AC-koppling utöver DC-servo.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 14:36

Morello skrev:Till RIAA-steg har jag tex använt gula ICEL polyprop med 1% tolerans. Linjäriteten är toppklass och toleransen 1% och den är ju viktig för att få korrekt frekvensgång.

Har du aldrig testat lite olika kondingar för att höra om det kan skilja rent ljudmässigt trots att värdet är detsamma?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-30 14:43

Sigurd_Ruschkowski skrev:SB -

varför skulle polyester vara bättre än tex PP/PS/PPS som filterkonding?

Behöver man verkligen ha hög pulstålighet på en konding i en audioförstärkares 50Hz-PS?

Kan jag haft fel?? Polyester - Polystyrene. En del plaster har alias, Mylar är Polyprop ...
Om du med filterkonding menar analoga frekvensavstämda filter har det med stabilitet att göra. Ska filtret skära vi 566,76kHz ska det skära här och inte 10Hz högre vid soligt väder och 23Hz lägre vid snöfall. Du fattar.

På fråga två svarar vi Lützen 1754 .... Beror på. Polyprop är självläkande (som papper). Dvs vid ett genomslag lagar kondingen sig själv och fortsätter att fungera som konding. Den har lägre förluster varför den är "snabbare" att leda av elaka störningar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-30 14:55

Morello skrev:Har inga favvorier. Försöker vara pragmatisk och välja det som passar för varje applikation.

Till RIAA-steg har jag tex använt gula ICEL polyprop med 1% tolerans. Linjäriteten är toppklass och toleransen 1% och den är ju viktig för att få korrekt frekvensgång.

Tack för pragmatismen, Morello! Jag tror man ska tänka praktiskt och inte ideologiskt/religiöst - inte om man ska få något ur händerna.

Till RIAA-steg är det stabilitet och tolerans som gäller. Rena filterkondingar alltså - poly ... vad sa vi nu?? Polystyrene?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 15:04

Vill man shunta HF är det låg induktans och resistans som gäller - god pulstålighet är inget självändamål. Förvisso brukar pulskondingar har låg ESR för att inte brinna upp, men det är en annan sak.

Bort med alla dogmer och så väljer vi kondensator på grundval av dess egenskaper och vad applikationen kräver - inte vad ngåt evangelium säger.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 15:05

Nej, att bara vara pragmatiker blir man bara rädd och fyrkantig av. Man lär sig massor av att göra både omedvetet och medvetet fel. Jag testar förutsättningslöst lika gärna det som anses fel som det som experterna säger är rätt. I alla fal vad gäller ljud och HiFi.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-30 15:17

soundbrigade skrev:Kan jag haft fel?? Polyester - Polystyrene. En del plaster har alias, Mylar är Polyprop ...

Vem vet vad som är rätt, men mylar är polyester i alla fall!

http://heritage.dupont.com/touchpoints/ ... view.shtml
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 15:27

En sak är säker, synen på kondensatorer varierar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-30 16:01

Vad gäller Polystyrene så har REL cap och MIT multicap (RTX) värden upp till 3uF åtminstone.

Själv har jag några RTX på 0.1uF 0.47uF 0.68uF och 1uF.

Har använt dom som paralellkondingar till större i diskantfilter (inte en aning om det lät bättre än något annat alternativ) samt som DC block på ingången av hörlursdriver där jag inte kunde höra skillnad på om kondingen satt i kretsen eller ej. Kondingen att betrakta som transparent i exemplet alltså. Gränsfrekvens 4Hz eller så.

/Peter

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-30 19:07

M -
lätt att argumentera för.

Jag använder bara min erfarenhet vad gäller lytar och använder de aldrig i signalvägen i förstärkare. Deras ljudkaraktär passar inte alls min smak (och inte många andras heller har jag förstått). Inte ens BG-kondingar passar min smak.

Högt DA spelar roll, liksom usla transientegenskaper. Distar gör de statiskt mer än PP tex. Dock vet jag inte om det är disten som gör det - eller rättare sagt inte gör det.

Walt Jung et al har gjort undersökningar på kondingar för audio:

http://waltjung.org/PDFs/Picking_Capacitors_2.pdf

http://waltjung.org/PDFs/Picking_Capacitors_1.pdf

http://waltjung.org/PDFs/A_RealTime_Sig ... uality.pdf

Tidningen Electronics World har hjort en serie artiklar om kondingars egenskaper för audio. Bla distmätningar. Intressant läsning!
Finns att hämta på Internet.

I värsta nödfall kan jag bestycka ett slutsteg med en ~10uF PP-konding av bästa typ i serie med ingången och/eller ha gain=1 för DC genom att ha en ~100uF PP konding i återkopplingsslingan men oftsast är det raka rör, dvs DCkopplat hela vägen igenom. Ibland med DC-servo (vid hög gain) eller allra helst utan DCservo.

Mvh
Sigurd

Morello skrev:Sigurd,

Förklara varför du inte använder elektrolyter i signalvägen.
Det är faktiskt inte så lätt att argumentera för din ståndpunkt, inte sant?

Jag gör det inte heller, men jag ancäner ytterst sällan AC-koppling utöver DC-servo.
Senast redigerad av Sigurd_Ruschkowski 2007-07-30 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Innehar företaget Coset.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-30 19:13

Hmmm....om det ej finnes vetenskapliga bevis för att olika kondingar låter olika, är då inte valen förknippade med visst tycke och smak (under förutsättning att kondingarna har de egenskaper som önskas)?
Tex an 10uF konding i serie med ingången kan ju vara PP, polyester, PPS, lyt med både torr och våt lyt, tantal, keram, olja
osv ?

Sigurd

soundbrigade skrev:
Morello skrev:Har inga favvorier. Försöker vara pragmatisk och välja det som passar för varje applikation.

Tack för pragmatismen, Morello! Jag tror man ska tänka praktiskt och inte ideologiskt/religiöst - inte om man ska få något ur händerna.

Till RIAA-steg är det stabilitet och tolerans som gäller. Rena filterkondingar alltså - poly ... vad sa vi nu?? Polystyrene?
Innehar företaget Coset.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-30 19:29

Peter - tack för uppdateringen vad gäller PS-kapacitanser.

Jag ser nu att Multicaps PSkonding RTX t o m är film och foil (och inte bara metalliserad) :D

Nu har vi diskuterat lite om olika typer av material i kondingar, men min erfarenhet är oxå att olika PP- och PS-kondingar låter olika. Generellt tycker jag film and foil är de som passar min smak bäst.
Sedan finns det ju olika märken och även de kan låta olika.
Men det kanske är överkurs.....

Mvh
Sigurd

Piotr skrev:Vad gäller Polystyrene så har REL cap och MIT multicap (RTX) värden upp till 3uF åtminstone.

Själv har jag några RTX på 0.1uF 0.47uF 0.68uF och 1uF.

Har använt dom som paralellkondingar till större i diskantfilter (inte en aning om det lät bättre än något annat alternativ) samt som DC block på ingången av hörlursdriver där jag inte kunde höra skillnad på om kondingen satt i kretsen eller ej. Kondingen att betrakta som transparent i exemplet alltså. Gränsfrekvens 4Hz eller så.

/Peter
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-30 19:42

Tack Sigge, för länkarna. Ska kolla!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-30 19:51

Lite info från en ren amatör i samanhanget.

Detta är förstås rena subjektiva åsikter från min sida.

Audyn MKP QS polypropylenkondensatorer har jag med hörbar vinst använt både som högtalarfilterkonding samt som dc-blockerare på utgången på flera cd-spelare.

Kondensatorn kan köpas för några tior på t.ex. hifikit och enligt mig är den hörbart helt ofärgande, både som högtalarkonding och dc-block i cd-spelare och förstärkare.

Vid diverse subjektiva tester med en marantz cd-67 se med originalkondingar på utgången ( elektrolyter ), utan konding, samt med konding utföll med följande resultat:

Elektrolytkondensatorn påverkade ljudet hörbart, men ett grynigare, grusigare ljud, detta i jämförelse med polypropkondingen.

Jag kunde INTE höra någon somhelst skillnad mellan Polypropkondingen kontra ingen konding alls på utgången!

Jag drar därför slutsatsen att Audyn MKP QS är hörbart transparent, åtminstone vid lågnivåapplikationer, i serie med signalen.

Undertecknad har därefter bytt diverse kondingar från elektrolyter till polypropar i en Nad hemmabioreceiver under slutet av 90-talet.
Resultatet blev att ljudet blev märkbart renare än förut, men Nads gosiga värme i ljudet försvann dock, så om det blev en ljudmässig förbättring på det stora hela är svårt att utala sig om. ( speciellt om man gillar en varm ljudkaraktär ).

Det talas i denna tråd om att vissa polypropylenkondensatorer låter dåligt, och vissa låter bra, i en högtalare. Då är min fråga till dig som påstår detta, vilka Polypropylenkondensatorer ( eller andra typer ) skall man använda i en högtalare för att få ett så transparent ljud som möjligt?

Ingvar Öhman påstår ju att vissa polypropar är mycket bra och att en del är verkligt kassa för audiobruk i en högtalare.( Detta p.gr.a. den hörbara mikrofonin.) Vilka menar du?

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 19:51

Sigurd_Ruschkowski skrev:M -

Gör det då. :wink: (istället för att lägga upp länkar till Jung)

På vilket sätt spelar dielektrisk absorbtion någon roll om ska AC-koppla tex en utgång på ett försteg?

Vad menar du med "transientegenskaper" i detta sammanhang?
Syftar du på paracitelementen L och R?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-30 21:18

Morello skrev:På vilket sätt spelar dielektrisk absorbtion någon roll om ska AC-koppla tex en utgång på ett försteg?

Jag ska kolla upp det här. Vad jag har hört är dielektrisk absorption nära nog en DC-komponent. Alls den syns inte med snabba förlopp, alltså AC-signaler.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-30 21:50

http://www.soniccraft.com/products/capacitors/film.htm

Jeff Glowaci tror jag han heter.. brukade posta på Madisound förut.

MIT RTX finns upp till 3uF

REL cap finns i många lägre värden.

Båda ovanstående i polystyren och tennfolie.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 21:57

soundbrigade skrev:
Morello skrev:På vilket sätt spelar dielektrisk absorbtion någon roll om ska AC-koppla tex en utgång på ett försteg?

Jag ska kolla upp det här. Vad jag har hört är dielektrisk absorption nära nog en DC-komponent. Alls den syns inte med snabba förlopp, alltså AC-signaler.

DA kan modelleras medelst RC-länkar parallellt över C. Att använda DA som ett argument mot lytar i AC-kopplingssammanhang saknar relevans. Det inses lätt genom att studera den överföringsfunktion som uppstår. Det är en av många dogmer som kan avfärdas.
-Innehar F-skattsedel-

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-31 12:14

M -

Jag argumenterade ju ....

Länkarna var där för att ge ev intresserade några intressanta artiklar om kondngars egenskaper för audio.

Med transientegenskaper menade jag att oftast tittar man på statiska förlopp (läs sinusvågor med konstant amplitud) och det säger inte alltid mycket om varför det låter olika med olika komponenter. Musik är dynamisk! Massor av härlig dynamik - inte konstanta sinustoner. Kondensatorer påverkar ofta dynamiken i musiken är min erfarenhet.

Hur man än modellerar en konding, är det fortfarande bara en modell och modeller är aldrig exakta utan bara en intelligent gissning på något.

Istället för att modellera använder jag mina och andras öron :D
Överföringsfunktioner i all ära, men säger de allt om hur det låter?

Mvh
Sigurd

Morello skrev:

Gör det då. :wink: (istället för att lägga upp länkar till Jung)

Vad menar du med "transientegenskaper" i detta sammanhang?
Syftar du på paracitelementen L och R?
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 12:30

Transientegenskaper kan jag bara tolka som förmåga att hantera en given laddström (och följdaktligen spänning per tid).
Audiosignaler är långsamma förlopp.

Du skriver att kondensatorn påverkar dynamiken? Vad menar du egentligen? Förändras spetsfaktorn?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-31 12:33

Jag argumenterade ju ....
Istället för att modellera använder jag mina och andras öron :D

Mvh
Sigurd

hmmm... Man kanske skulle loopa en musikslinga över skåpet och se hur stor skillnad det blir mellan medelvärde och toppar då man har olika kondensatorer inklopplade för att se exakt hur många dB mer dynamik man får med ormkondare :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 12:34

Å där halkade Latmasken in som på ett bananskal. :P :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-31 13:07

:D

Jag ser ett TV program framför mig, ett program där man tar död på diverse dogmer...

Man kan börja med t.ex kondare, tar in tillverkare/förespråkare för detta och sätter upp en riktigt bra miljö och ser om dom kan skilja på sitt junk med signifikans....

Sen kan man även ta med några stackare som köpt talarkablar för +100 000kr och låta dom snyfta lite när det avslöjas att man inte hör skillnad mot EKK, eller i värsta fall skillnad åt det sämre beroende på vilka komponenter som stoppats in i ormboxarna...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-31 13:30

Lazyworm skrev::D

Jag ser ett TV program framför mig, ett program där man tar död på diverse dogmer...

Man kan börja med t.ex kondare, tar in tillverkare/förespråkare för detta och sätter upp en riktigt bra miljö och ser om dom kan skilja på sitt junk med signifikans....

Sen kan man även ta med några stackare som köpt talarkablar för +100 000kr och låta dom snyfta lite när det avslöjas att man inte hör skillnad mot EKK, eller i värsta fall skillnad åt det sämre beroende på vilka komponenter som stoppats in i ormboxarna...

Då kan man ju också, i hastigheten, ta kål på en av faktiskt. se:s största dogmer, nämligen den att kondensatorer låter likadant, vilket dom ju inte alls gör, defakto. Basta! :!:

Genom att lyssna med öronen, kan man faktiskt.se höra skillnad. :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-31 13:50

Näe dom gör ju faktiskt inte det, jag satte på en dubbelt så stor kondare på lp delen till mitt delningsfilter för ett tag sen å hör å häpna men mellanregistret återgav mer bas efter det :)
Förstår inte riktigt varför men denna skillnaden kunde jag t.om se på skåpet 8)

Vi har ju hoppat runt lite här, menar du att du hör skillnad på vilken kondensator du har avkopplat med i förstärkaren eller menar du på högtalarfilter? I delningsfilter skulle jag faktiskt helst inte ha Elektrolytkondingar men jag har det till basdelen på mina befintliga högtalare, det är inget jag mår direkt fyskiskt dåligt av men jag kommer ändå byta ut dom så småningom, vad sägs om att jag byter ut dom i ena lådan och sen kommer du och säger vilken som har elektrolytkoding? Och vad man ska lyssna efter som gör att den låter så otroligt mycket sämre. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum