Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det förekommer oerhörda mängder myter/dogmer om kondensatorer i audiobranschen.
- Pulskondensatorer används där laddströmmen är stor. Inget som är aktuellt i audiosammanhang.
- Att lägga en liten kondensator över en stor är ofta meningslöst då den lilla kondensatoprn inte ger sig tillkänna u audioområdet. Det kan dock vara vettigt i nätaggregat för att tillse att HF shuntas mot jord. Som AC-koppling är det inte sällan rena tramset.
- Som AC-koppling används med fördel en stor elektrolyt. Man tillser helt enkelt att reaktansen i audioomrdået är försumbar i förhållande till lastresistansen varvid eventuella olinjäriteter inte ger sig tillkänna.
- Styrol-kondensatorer har yttert låg förlust och liten dielektrisk absorbtion, vilket knappast är något sopm är relevant i tex ett RIAA-steg när omkringliggande resistanser mäts i kohm.
- Papper/olja är dyrt och klumpigt. Olje-kondensatorn är bra vid höga spänningar (kV) och där man samtidigt inte stå ut med keramens olinjäritet. Inget för audio alltså.
Morello skrev:Förklara gärna varför du anser att styrol är lämpligt i RIAA-steg?
Styrol förekommer i ganska små valörrer, så jag tycker det verkar olämpligt.
Flint skrev:Morello
Vad har du för favoritkondingar, och varför?
Morello skrev:Till RIAA-steg har jag tex använt gula ICEL polyprop med 1% tolerans. Linjäriteten är toppklass och toleransen 1% och den är ju viktig för att få korrekt frekvensgång.
Sigurd_Ruschkowski skrev:SB -
varför skulle polyester vara bättre än tex PP/PS/PPS som filterkonding?
Behöver man verkligen ha hög pulstålighet på en konding i en audioförstärkares 50Hz-PS?
Morello skrev:Har inga favvorier. Försöker vara pragmatisk och välja det som passar för varje applikation.
Till RIAA-steg har jag tex använt gula ICEL polyprop med 1% tolerans. Linjäriteten är toppklass och toleransen 1% och den är ju viktig för att få korrekt frekvensgång.
soundbrigade skrev:Kan jag haft fel?? Polyester - Polystyrene. En del plaster har alias, Mylar är Polyprop ...
Morello skrev:Sigurd,
Förklara varför du inte använder elektrolyter i signalvägen.
Det är faktiskt inte så lätt att argumentera för din ståndpunkt, inte sant?
Jag gör det inte heller, men jag ancäner ytterst sällan AC-koppling utöver DC-servo.
soundbrigade skrev:Morello skrev:Har inga favvorier. Försöker vara pragmatisk och välja det som passar för varje applikation.
Till RIAA-steg har jag tex använt gula ICEL polyprop med 1% tolerans. Linjäriteten är toppklass och toleransen 1% och den är ju viktig för att få korrekt frekvensgång.
Tack för pragmatismen, Morello! Jag tror man ska tänka praktiskt och inte ideologiskt/religiöst - inte om man ska få något ur händerna.
Till RIAA-steg är det stabilitet och tolerans som gäller. Rena filterkondingar alltså - poly ... vad sa vi nu?? Polystyrene?
Piotr skrev:Vad gäller Polystyrene så har REL cap och MIT multicap (RTX) värden upp till 3uF åtminstone.
Själv har jag några RTX på 0.1uF 0.47uF 0.68uF och 1uF.
Har använt dom som paralellkondingar till större i diskantfilter (inte en aning om det lät bättre än något annat alternativ) samt som DC block på ingången av hörlursdriver där jag inte kunde höra skillnad på om kondingen satt i kretsen eller ej. Kondingen att betrakta som transparent i exemplet alltså. Gränsfrekvens 4Hz eller så.
/Peter
Sigurd_Ruschkowski skrev:M -
lätt att argumentera för.
Morello skrev:På vilket sätt spelar dielektrisk absorbtion någon roll om ska AC-koppla tex en utgång på ett försteg?
soundbrigade skrev:Morello skrev:På vilket sätt spelar dielektrisk absorbtion någon roll om ska AC-koppla tex en utgång på ett försteg?
Jag ska kolla upp det här. Vad jag har hört är dielektrisk absorption nära nog en DC-komponent. Alls den syns inte med snabba förlopp, alltså AC-signaler.
Morello skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:M -
lätt att argumentera för.
Gör det då.(istället för att lägga upp länkar till Jung)
Vad menar du med "transientegenskaper" i detta sammanhang?
Syftar du på paracitelementen L och R?
Sigurd_Ruschkowski skrev:M -
Jag argumenterade ju ....
Istället för att modellera använder jag mina och andras öron![]()
Mvh
Sigurd
Lazyworm skrev::D
Jag ser ett TV program framför mig, ett program där man tar död på diverse dogmer...
Man kan börja med t.ex kondare, tar in tillverkare/förespråkare för detta och sätter upp en riktigt bra miljö och ser om dom kan skilja på sitt junk med signifikans....
Sen kan man även ta med några stackare som köpt talarkablar för +100 000kr och låta dom snyfta lite när det avslöjas att man inte hör skillnad mot EKK, eller i värsta fall skillnad åt det sämre beroende på vilka komponenter som stoppats in i ormboxarna...
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster