Skivbolaget Fakiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 12:24

De flesta musiker jag känner har en mycket oHiFisk ljudinställning. Stuntar i den form som avhandlas här. De mest musikaliska har knappt ens en stereo hemmma. Här odlas en mycket stark myt om musiker som medvetna konstnärer. Jo hej du...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 12:39

Jag har tidigare haft kontakt med en hel del symfonimusiker.
Tidigt på 80-talet så klaga en cellosolist på inspelningen i kontrollrummet, men lugnades med att det behöver vi inte ta om. " Det fixar vi sen"
Sen har jag också lyssnat ihop med diverse musiker och det är stor spridning på deras förmåga att lyssna. Alltifrån att dom verkligen inte hör skillnad alls på någonting och ändå spelade i Stockholms philharmoniker till att dom var hyperpetiga. Eller att nån alltid satt med ryggen mot högtalarna eftersom det var så han alltid hörde musik i orkestern.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-30 13:25

Flint, jag menar naturligtvis Musiker... inte popfabrikfoster.

Fast är det verkligen så illa... så är det kanske inte så konstigt att vi har så få världsartister...

Symfonimusiker i detta fallet är ju ett specialfall... för den musiker brukar man sällan skruva till så mycket...
"jo... först lade jag på ett reverb på det hela... sedan skar jag bort all på violinerna under 2kHz och över 4... och så lade jag ett 2 sekunders eko på fagotterna... och så hämtade jag in en kille som står och entonigt läser ut gula sidorna... va? jo... jovisst är det Mozart."
:lol: Tror inte det...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 13:32

Nattlorden skrev:Fast är det verkligen så illa... så är det kanske inte så konstigt att vi har så få världsartister...

Ja, dom levde sig så in i framförandet att det var det enda dom hörde. Vissa kunde inte höra någon skillnad alls på olika högtalare och var helt okontaktbara medans musiken var på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 13:39

Nattlorden skrev:Flint, jag menar naturligtvis Musiker... inte popfabrikfoster.

Jag tar det som en komplimang men jag och mina spelkompisar är tyvärr inte längre tonåringar och popfabriksmissfoster. Ett tag ville jag bli punkare men hade inte dom rätta fysiska förutsättningarna. Den del av kroppen som befinner sig närmast svalorna och gud och som normalt kammas uppåt och fixeras med allehanda lim och färg hade rasat av. Det fick bli blues istället. Så här i efterhand är jag dock nöjd med det valet. Lägre energiförbrukning.

(Det där om punkare var en skröna som icke har med den verkliga verkligheten att göra. Jag har aldrig velat bli punkare men tanken verkade passa in i historien)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-30 15:54

Flint skrev:De flesta musiker jag känner har en mycket oHiFisk ljudinställning. Stuntar i den form som avhandlas här. De mest musikaliska har knappt ens en stereo hemmma. Här odlas en mycket stark myt om musiker som medvetna konstnärer. Jo hej du...

Det där stämmer nog rätt ofta. Min sommargranne spelar i folkoprans orkesterdike, och undervisar i nåt instrument vid opera akademin(jag tror fiol), samt extraknäcker här på sommaren som kantor. Hon (även flera av hennes musiker vänner) säger att dom nästan aldrig lyssnar på inspelad musik. Anläggning? Nä det har hon och endel av vännerna inte vare sig i Stockholm eller här... om man inte räknar bordsradio typ.

Jag är förvånad! 8O
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 16:00

matereo skrev:Jag är förvånad! 8O

Enkel förklaring. Man får nog av musik ändå. Behöver tystnaden för att ladda upp och om.

En till orsak. Man vill undvika skvalmusik för att inte förstöra sinnet. Blir mycket selektiv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-30 16:14

Flint skrev:
matereo skrev:Jag är förvånad! 8O

Enkel förklaring. Man får nog av musik ändå. Behöver tystnaden för att ladda upp och om.

En till orsak. Man vill undvika skvalmusik för att inte förstöra sinnet. Blir mycket selektiv.

En orsak till - man dissar (omedvetet) inspelad musik för att den inte är trovärdig pga att man aldrig hört en bra nog anläggning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 16:21

Nattlorden skrev:En orsak till - man dissar (omedvetet) inspelad musik för att den inte är trovärdig pga att man aldrig hört en bra nog anläggning.

Jag tvivlar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-30 16:23

Flint skrev:Jag tvivlar.

Dags att byta nick till Tomas? :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 16:28

Då står det nog inte på förrän KK kallar mig Tomas Flink. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 20:35

Flint skrev:
Nattlorden skrev:En orsak till - man dissar (omedvetet) inspelad musik för att den inte är trovärdig pga att man aldrig hört en bra nog anläggning.

Jag tvivlar.

Jag är övertygad om att det inte är så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 20:36

Flint skrev:Då står det nog inte på förrän KK kallar mig Tomas Flink. :D

Bätter det än att bli kallad Torsten Flinck.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-30 21:36

patrikf skrev:Att musiker skulle vara lika hififanatiska som många som skriver här är en ren myt.

Är det verkligen många här som påstår det då? Jag tycker mig nog ha läst motsatsen fler gånger. Min erfarenhet är också densamma, är det några som struntar i hur det låter så är det musiker.

Vad/vem skulle källan du pratar om vara förresten?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-31 08:45

Magnuz skrev:
patrikf skrev:Att musiker skulle vara lika hififanatiska som många som skriver här är en ren myt.

Är det verkligen många här som påstår det då? Jag tycker mig nog ha läst motsatsen fler gånger. Min erfarenhet är också densamma, är det några som struntar i hur det låter så är det musiker.

Vad/vem skulle källan du pratar om vara förresten?
Att många tror att musiker är hififanatiker är också en myt. :)

Jag tror man skall skilja på en musiker som är noggrann med hur musiken spelas in, och en som är noggrann med hur det lyssnas hemma. Som några har nämnt är det många aktiva musiker som inte orkar lyssna på musik hemma eftersom de haft öronen fulla hela dan, och när de väl lyssnar är det oftast rent professionellt i instuderingssyfte.

Dock finns det gott om musiker som är extremt noggranna med eventuella inspelningar och som därmed, får man förmoda, också är inser vikten av att lyssningen i studion sker på ett bra sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi