Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Jag har funderat på detta idag och kom fram till att en "perfekt" högtalare inte har den största ljudbilden, i djup, bredd och höjdled. Snarare så att en högtalare med "dålig" frekvensrespons ofta ger en större ljudbild. En linjär högtalare återger bara det som finns på skivan och det är sällan så roligt, med få undantag.
Ex. Magnepan - mäter som sillburkar men ger den största och roligaste ljudbild jag har hört.
Varför? Jag tror att klangfelen som blir i instrumentens återgivning gör att ljudet låter som det kommer från en annan plats. Det är väl så hjärnan avgör var ett ljud kommer ifrån?
Sen tror jag impulssvaret är viktigt också, men det är ju alltid viktigt.
Finns det någon vetenskap bakom hur man får fram en sådanhär jättestor ljudbild, där man kan höra saker 10-tals meter bort ifrån lyssningsposition? Jag vet att dipolära högtalare är bra på detta men också att det inte är ett krav.
Om man ville bygga en högtalare med fokus på att kunna projektera en gigantisk om än artificiell lokal, hur skulle man göra?
Nattlorden skrev:Prova Magnepan i ett rum med dämpad bakvägg och sidoväggar så skall du se hur pass mycket dessa spelar ihop med rummet för att få sin "stora" klang.
Leo skrev:Om nu första inlägget stämmer, att transparenta högtalare också gör att dåliga inspelningar låter dåligt, så undrar jag hur man göra högtalare som "snyggar" till dåliga inspelningar?
subjektivisten skrev:Rörförstärkare brukar man väl tycka ger större och luftigare ljudbild, så det bör ju visa att man kan uppleva större ljudbild på grund av olika former att dist och brus.
subjektivisten skrev:Rörförstärkare brukar man väl tycka ger större och luftigare ljudbild, så det bör ju visa att man kan uppleva större ljudbild på grund av olika former att dist och brus.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Rörförstärkare brukar man väl tycka ger större och luftigare ljudbild, så det bör ju visa att man kan uppleva större ljudbild på grund av olika former att dist och brus.
Som ett teoretiskt resonemang kan man lika gärna hävda att rörförstärkare gör "något" mer rätt än transistordito men att man får dist och brus "på köpet".
/ B
Hedlund skrev:Själv har jag alltid fått den bästa största och mest exakta ljudbilden med högtalare som har rakast möjliga frekvensgång i ett kontrollerat spridningfält.
Hedlund skrev:En aspekt som inte diskuterats är hur övertonerna i återgivningen påverkar ljudbilden.
Vid förstärkarkonstruktion som innhåller motkoppling är det lätt att höra hur storleken på ljudbilden varierar med mängden motkoppling.
Mer motkoppling större, närmre men plattare ljudbild.
Mindre motkoppling ger större siktljud, men mindre höjd och bredd.
Använder gärna motkopplingen för att reglera hur jag vill att ljudbilden skall se ut.
Morello skrev:Bill50x skrev:Som ett teoretiskt resonemang kan man lika gärna hävda att rörförstärkare gör "något" mer rätt än transistordito men att man får dist och brus "på köpet".
Vilken eller vilka egenskaper är det som talar för rörstärkaren undrar vän av ordning?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Som ett teoretiskt resonemang kan man lika gärna hävda att rörförstärkare gör "något" mer rätt än transistordito men att man får dist och brus "på köpet".
Vilken eller vilka egenskaper är det som talar för rörstärkaren undrar vän av ordning?
Musikaliska egenskaper. Att det är mer ordning på musiken (något som vän av ordning bör uppskatta...) vilket tex betyder att det går att lyssna på Zappas värsta övningar med behållning och förståelse.
/ B
Musikaliska egenskaper. Att det är mer ordning på musiken ågot som vän av ordning bör uppskatta...) vilket tex betyder att det går att lyssna på Zappas värsta övningar med behållning och förståelse[/code]
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster