Stort å imponerande eller smått å osynligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-07-31 22:56

Jag tror nog ( min sambo önskar innerligt) att jag vill ha små högtalare som ger bra "tryck" och låter neutralt dvs tillåter långa njutnings (lyssnings) sessioner. Tycker inte att "ljudgeneratorerna" skall vara onödigt stora i format. Helt ok om dom en endast är tillräckligt stora ljudmässigt dvs ger intrycket att förmedla live musik som om man var "på plats". Menar inte ljudtryck i bemärkelsen live metal musik i 220km/h, utan mer jazz i en lokal med max 5 8 bord i en liten lokal med en liten scen med akustisk musik.

Suck! Tror inte jag jag har förmågan att förklara vad jag menar men kanske någon förstår. Allt handlar om en känsla. Det skall låta bra men ändå lyckas skicka några ljudliga vibrationer in i ryggraden/bröstkorgen.

Alltså så pass svenskt som "lagom"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-31 23:42

Det kanske är lite som kvicksand, golvet vibrerar så att friktionen minskar (soffan är i luften tidvis) och så ett sluttande golv med stort tungt objekt som gliiiider iväg... :D (Jag ser nåt Kalle Anka-mässigt för min inre blick :mrgreen: )

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-01 00:26

ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila? :) Va är ni för vikingar egentligen?

smått eller litet? tja stort och fint är bra om man vill ha rent ljud och mycket ljudtryck men det blir lite väl mycket och stora burkar. :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-01 01:41

Så osynligt som möjligt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 01:52

Min f.d. granne klagade på att hans barns skrivbord brukade stå och hoppa när jag spelade musik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-01 01:54

Johan_Lindroos skrev:Min f.d. granne klagade på att hans barns skrivbord brukade stå och hoppa när jag spelade musik.

Din fd granne klagade om du så inte ens spelade musik väl.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 02:08

Då brukade han bråka med sin fru... Tragiskt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-01 09:00

Pinnick skrev:ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila? :)

Det går inte utan mer information, dessvärre. Vi måste veta åtminstone vilken projicerad yta soffan upptar och hur rummet ser ut. Serru.

(300kg soffa? Hur tunga lyssnare pratar vi om här, egentligen?)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-01 09:14

meanmachine skrev:Men det torde ju gå att räkna på matematiskt.

Hur skulle man annars räkna, menar du? ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 09:16

E skrev:
meanmachine skrev:Men det torde ju gå att räkna på matematiskt.

Hur skulle man annars räkna, menar du? ;)

Mvh E*
Med höften! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 10:02

Jag 90kg min polare 90kg och min bror 80kg + soffa klippa från ikea. Kanske 280-300kg.

8st 15" 2st 18" 8) 260w till varje. Det rör saker grabbar....
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 10:02

perstromgren skrev:
Pinnick skrev:ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila? :)

Det går inte utan mer information, dessvärre. Vi måste veta åtminstone vilken projicerad yta soffan upptar och hur rummet ser ut. Serru.

(300kg soffa? Hur tunga lyssnare pratar vi om här, egentligen?)

glöm inte att friktionen från benen är den största avvikelsen...går mao inte att räkna utan en exakt siffra

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-01 10:30

Vad MM inte minns är att det var sånt ös och stampa takten så killarna satt och hoppade i soffan... klart som mineralvatten att grejorna flyttar på sig då. :)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 10:33

:D

Nja. Höll för öronen eftersom jag är lite rädd om dem. Den skrikiga diskanten i CV är äcklig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-01 12:02

just nu så vill jag ha små grejor som ändå kan prestera bra. fast smått å smått körde med dubbla högtalare på 100liter innan å en baslåda på 110liter nu kör jag ett par stativare å två små baslådor på kanske 40liter eller så. Spelar enligt mina öron riktigt bra :)

Men å andra sidan är jag imponerad av typ riktigt små högtalare som kan peta ur sig grejor man aldrig trodde. Som nyligen när jag fick ett par philips högtalare av en polare som tillhör någon microstereo en 5tums bas å en liten diskant i en liten låda. Ni skulle aldrig tro vad man kunde få ur den lilla lådan i form av bra och ren bas även djup sådan fast å andra sidan måsste man sitta typ 4 meter ifrån dem för annars så blir det mest klen bas :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 12:13

Det behövs ingen matte för att lista ut att 0,3 meters rörelse som genereras via luftljudtryck inte kan åstadkommas ens med membranrörelser om en hel meter och med 10 ggr större membranyta än det ni hade tillgängligt (det vill säga en ljudeffektnivå säkert 1 miljon gånger större än ni hade).

Som sagt tidigare - rör det sig inte om rörelser i takt med musiksignalen kan det inte härledas matematiskt till några specifika förutsättningar baserat på den information som givits. Om golvet lutar kan möblerna glida 0,3 meter även i komplett tyst miljö.

PatrikF: Att fabulera fysikaliskt trovärdigt är inte ett dugg bättre än att fabulera tydligt orealistiskt. Det finns ett bättre koncept som du kanske skulle fundera över - att tala sanning. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-01 12:24

Per, Haakan: jag brukar iofs anta vissa saker och se ungefär var man hamnar. :)

Man kan ju anta att väggarna är borta, friktionskoefficenten ändå är 0,2 projektionsytan är 3kvm samt att golvet är helt slätt. Fast jag vet inte. Jag har aldrig räknat på sådant här. Jag räknade lite ändå och fick det till 140dB vid lyssningsplats. 8)

(jag har hoppat av teknisk fysik till förmån för datateknik så jag räknar hur jag vill numera 8) )

edit: att i alla fall få lika stor kraft som friktionskraften vid rådande omständigheter.
Senast redigerad av Pinnick 2007-08-01 17:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 12:33

Med avseende på trådfrågan har jag själv inga riktigt bestämda uppfattning annat än dessa:

1. I en hemmabio vill jag inte påminnas om högtalarna. Det betyder att jag vill att de skall vara mörka och/eller dolda. I hemmabiografen kan man ju inte blunda om man vill se filmen.

2. I musiklyssningssammanhang tycker jag dolda högtalare fungerar lika bra som synliga. Vill man riktigt tränga in i musiken så blundar man ju ändå.

3. I alla sammanhang tycker jag att högtalare skall undvika att vara onödigt stora. Vill alltså alltid ha maximal prestada per volym. Annat vore ju dålig ingenjörskonst.

4. Om onödigt bra prestanda (tänker primärt på ljudtrycksmarginaler) drar med sig ett lika onödigt stort format tycker jag det är helt ok. Vetskapen om den marginal högtalarna erbjuder gör det lätt att stå ut med att även storleken är lite extra.

5. För elektronik tänker jag istort sett på samma sätt som för högtalare, men en skillnad - ergonomi kommer in i ekvationen. Tycker alltså att elektronikapparater skall vara så små som möjligt, så länge det inte begränsar prestanda eller ergonomin*.

Vh, iö

- - - - -

*Tycker de flesta elektronikapparater har FÖRFÄRLIGT dålig ergonomi. Ibland känns det som om designers bara kan se med ögonen, men inte med händerna. :?

Det vill säga - de tycks inte "med ögonen kunna se hur saker känns att ta på". :o Det förvånar mig mycket. Jag tycker sakers snygghet är direkt proportionell mot hur tilltalande tanken "att ha att göra med den" är. En grej gjord för att manövreras, är snygg i proportion till hur tilltalande den ser ut att vara att manövrera! :P På samma sätt som en stol är snygg om den ser bekväm ut.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-01 12:34

Kul fråga faktiskt.se :)

Jag anser att det ska vara riktigt, riktigt litet och minimalistiskt, DOCK utan att påverka ljudkvalitet eller funktionalitet.

Tyvärr har ingen hifitillverkare riktigt anammat detta, se bara på alla stora lådor med ett pyttelitet kretskort och en liten pot inuti. Blä tycker jag om det. Sedan är nästan alla lådor för djupa. Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?

Högtalare skall vara så små som det är möjligt att konstruera dem för angivet ljudtryck.

Holographic audio har ändå kommit ganska långt med sitt försteg pre-25 i detta avseende. Nu saknar jag bara slutsteg och dac i samma design från tillverkaren...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 12:49

Get with the power gubbz!

Nu snackar vi inga dinky toyz som oa-12 elle pIP

Det går att flytta saker.

http://www.youtube.com/watch?v=gxI73f0AoPM

http://www.youtube.com/watch?v=-fdiajaVrT0

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 12:54

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 12:57

meanmachine skrev:Nu snackar vi inga dinky toyz som oa-12 elle pIP

:wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 13:01

Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.

För en musikentusiast borde en musikanläggning vara rätt central i hemmet och den ska inte behöva skämmas för sig. Man vill ju inte ha en osynlig inredning i övrigt.

Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.

('ungefär som programmerare som ser sig själva som interaktionsexperter)

Bang & Olufsen är ju onekligen framstående inom detta område och är mycket medvetna om ergonomins betydelse. Finns det fler exempel på sådant?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 13:04

Moment-23 skrev:Kul fråga faktiskt.se :)

Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?

20-25cm 8O Förstärkaren som vi håller på med nu är omöjlig att få in i en låda som är mindre än 580mm djup :D

Mycket effekt är tyvärr också omöjligt att leverera med lite vikt ifall man vill använda sig av en traditionell nätdel :(

med class D och switchad nätdel är det en annan femma men då måste man göra avkall på andra saker.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-01 13:07

Lazyworm skrev:
Moment-23 skrev:Kul fråga faktiskt.se :)

Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?

20-25cm 8O Förstärkaren som vi håller på med nu är omöjlig att få in i en låda som är mindre än 580mm djup :D

Mycket effekt är tyvärr också omöjligt att leverera med lite vikt ifall man vill använda sig av en traditionell nätdel :(

med class D och switchad nätdel är det en annan femma men då måste man göra avkall på andra saker.

Ja, men då snackar vi mycket effekt. Då måste ju lådorna vara stora.
Jag klarar mig utmärkt på 70-80w men inte ens de lådorna är små utan ofta "fullsize".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 13:18

Lagomt fläskigt gillar jag. Rätt så stort men inte överdrivet 14-år-vill-vara-värst-bland-raggarna stort.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 13:22

Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.

För en musikentusiast borde en musikanläggning vara rätt central i hemmet och den ska inte behöva skämmas för sig. Man vill ju inte ha en osynlig inredning i övrigt.

Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.

(*ungefär som programmerare som ser sig själva som interaktionsexperter)

Bang & Olufsen är ju onekligen framstående inom detta område och är mycket medvetna om ergonomins betydelse. Finns det fler exempel på sådant?
Senast redigerad av phloam 2007-08-01 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 13:27

phloam skrev:Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.

Precis vad jag tycker också.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 13:29

Lägg märke till hur naturligt det talas om "lådor". Självklart måste det vara lådor. Lådor staplade på lådor. :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 13:43

mm - vilka "saker" flyttades? Lite fladdrande hår och tröjarmar? Dessutom i utblåset från en trycksatt kammare?

Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre... dessutom... vad väger en tröjärm i förhållande till ett par stöddiga grabbar i en soffa?

( Att få prydnadssaker att hoppa runt där hemma fixar mina basar däremot... bara motionera dem kring 10-12Hz så får man gå runt och flytta saker som resonerar... )
Senast redigerad av Nattlorden 2007-08-01 13:44, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi