patrikf skrev:Det är tyvärr vanligt att parapsykologi, psykoterapi osv sammanblandas med den akademiska disciplinen psykologi, det visar Nattlordens generalisering med tydlighet!
Nejdå, du hänger bara inte med på precisionen jag kräver. Grovt förenklat... eftersom psykologi jobbar mot levande materia... och den per definition inte är konstant... så är upprepningsbarhet en omöjlighet. Och då vi idag saknar modeller för att hantera sönderfallet och övriga testpåverkande omständigheter, så faller vetenskapskonceptet och det övergår till att vara en statistisk disciplin. Att det funkar har inte med saken att göra...
Om du upprepar ett experiment på en person och får samma svar, så är det inte en upprepning, för du har gjort experimentet på två olika "entities" då personen hunnit förändras mellan experimenten.
Inte bara "minnesmässigen" utan även på andra fysiska sätt.
Det gör dock inte experimenten mindre intressanta.
Det här börjar dock dryga ut sig till en trist definitionsdebatt... så anse du vad du vill. Du har ännu inte presenterat något som på det minsta sätt får mig att börja fundera på att möjligen kunna tänka mig att ändra uppfattning nån gång i framtiden.

Så jag avslutar härmed ensidigt.
Have a nice evening, nu skall jag på bio.