Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-27 16:43

patrikf skrev:Det är tyvärr vanligt att parapsykologi, psykoterapi osv sammanblandas med den akademiska disciplinen psykologi, det visar Nattlordens generalisering med tydlighet!

Nejdå, du hänger bara inte med på precisionen jag kräver. Grovt förenklat... eftersom psykologi jobbar mot levande materia... och den per definition inte är konstant... så är upprepningsbarhet en omöjlighet. Och då vi idag saknar modeller för att hantera sönderfallet och övriga testpåverkande omständigheter, så faller vetenskapskonceptet och det övergår till att vara en statistisk disciplin. Att det funkar har inte med saken att göra...

Om du upprepar ett experiment på en person och får samma svar, så är det inte en upprepning, för du har gjort experimentet på två olika "entities" då personen hunnit förändras mellan experimenten.
Inte bara "minnesmässigen" utan även på andra fysiska sätt.

Det gör dock inte experimenten mindre intressanta.

Det här börjar dock dryga ut sig till en trist definitionsdebatt... så anse du vad du vill. Du har ännu inte presenterat något som på det minsta sätt får mig att börja fundera på att möjligen kunna tänka mig att ändra uppfattning nån gång i framtiden. :wink: (No offense meant, det var en lätt parafras på Douglas Adams)
Så jag avslutar härmed ensidigt.

Have a nice evening, nu skall jag på bio.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-05-27 17:17

Natorden, då har väl inte heller medicin den precision du kräver, eller geografi eller...
Ett välkänt exempel på experiment som går att upprepa är "pavlovs hundar"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-05-27 17:18

Natorden, då har väl inte heller medicin den precision du kräver, samt geologi, biloogi osv...
Ett välkänt exempel på experiment som går att upprepa är "pavlovs hundar"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-27 17:20

Jo, både psykologi och parapsykologi är vetenskap. Det finns en nyinrättad professur i göteborg i parapsykologi. Jag råkar känna en del av folket som är inblandade i det och de använder statistiska metoder på en nivå som är högt över det den vanliga vetenskapen behöver. De forskar ju på ruskigt svaga samband och behöver därmed finslipa verktygen ordentligt och trillar också i alla de fallgropar som vi vanliga dödliga inte behöver bry oss så mycket i eftersom våra samband är så mycket starkare.

Det är när man inte gör vetenskap om dessa saker, som det blir så fel. Gör man ett litet fel i statistiken så har man "bevisat" att parapsykologiska fenomen finns. Gör man vanliga mänskliga rimlighetsbedömningar slutar man i TV-program på kanal 5. :lol: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-27 18:13

"Det finns en nyinrättad professur i göteborg i parapsykologi."

Och voìlá, där hade vi den efterfrågade definitionen. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-05-27 18:41

Jag tror inte att den springande punkten är om vi skall kalla något för vetenskap eller forskningsfält eller disciplin eller inte, utan om forskning på ett visst område bedrivs med vetenskapliga metoder som är lämpade för ämnet. Förekomsten av professurer är inget dåligt mått på existensen av vetenskapliga discipliner sett ur ett sociologiskt perspektiv: forskning är det som forskare håller på med helt enkelt. Att det som beforskas har lite krumbukter för sig är ju heller inget som skall läggas forskarnas och deras vetenskaplighet till last.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-27 21:04

Magnuz skrev:"Det finns en nyinrättad professur i göteborg i parapsykologi."

Och voìlá, där hade vi den efterfrågade definitionen. :D

Nejdå, det är inte definitionen, den följer lite senare, att de använder vetenskapliga metoder för att undersöka om vissa fenomen förekommer eller inte. Att man forskar på det betyder inte att man tror att det finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-27 21:51

Hej!

Precis! o fortsätta denna diskussion (läs HifiKabel-debatt) här och på andra HiFiFor@t i några år till
lär det ju ej dröja alltför länge innan ngn gladlynt tjomme disputera uti EsoteriskHifiKabelPsykomati 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-27 22:06

Svante, jag vet, jag kunde bara inte låta bli.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-27 22:08

Magnuz skrev:Svante, jag vet, jag kunde bara inte låta bli.

Ja, visst är det svårt ibland... :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-05-27 22:49

att det finns en professur är inte ett bra kriterie för att det är vetenskap. Det fanns professorer i rasbiologi för inte så länge sen(det sociologiska perspektivet visar snarare på om det allmänt uppfatttas som en vetenskap eller ej).

Ett bra kriterie däremot är metod, om "vetenskapen" strävar efter valida, repeterbara och verifierbara resultat tycker jag man kan anse att det är seriös vetenskap oavsett hur flummigt ämnet är. Detta är nämligen i nån mening grunden för kunskapsackumulation, vilket är syftet med all forskning.

Om man har detta som utgångspunkt och mål vet man i alla fall att andra kan bygga vidare på ens resultat och då kanske det som nu verkar relativt oanvändbart en vacker dag blir grunden till nåt revolutionerande

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-27 23:09

Style skrev:att det finns en professur är inte ett bra kriterie för att det är vetenskap. Det fanns professorer i rasbiologi för inte så länge sen(det sociologiska perspektivet visar snarare på om det allmänt uppfatttas som en vetenskap eller ej).

Nja, att det finns en professur i ett ämne är nog ändå en hyfsat bra indikation för att det bedrivs vetenskaplig forskning inom området. Ämnen som det finns professurer i speglar väl ändå vad som anses vara värt att forska på, i just den tiden. En av forskningens uppgifter är ju just att utforska det okända. Alla sådana utforskningar kan och ska inte leda fram till det man förväntar sig. Vore det ett krav skulle alla satsa på "säkra kort" och utvecklingen skulle stanna av. Däremot leder de förhoppningsvis till kunskap om att det där med tankeöverföring är bara påhitt, eller att man inte kan utläsa intelligens genom att mäta huvudets storlek.

Men hörni, skulle inte detta handla om kablar?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-27 23:21

Svante skrev:Däremot leder de förhoppningsvis till kunskap om att det där med tankeöverföring är bara påhitt

Varför vill du att det skall vara påhitt? Det vore väl mycket intressantare och roligare om det visade sig stämma i vissa fall, det är ju alltid roligt tycker jag när man kommer på och lär sig nya saker.:wink:

eller att man inte kan utläsa intelligens genom att mäta huvudets storlek.

Attans, jag som har rätt stort huvud........:-)

Förlåt, kunde inte hålla mig. Tillbax till kabeldebatten! :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-28 15:42

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-05-28 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 15:56

norman skrev:
Svante skrev:Däremot leder de förhoppningsvis till kunskap om att det där med tankeöverföring är bara påhitt

Varför vill du att det skall vara påhitt?

Touché... :oops: Jag har väl en önskan att förstå allt jag upplever, men det är klart att den sant vetenskapliga inställningen ska vara att undersöka det förutsättningslöst.

Det fanns en tid när evolutionslära var otillåtet, jorden var platt och prästerna styrde. Så visst vore det spännande om man kom på ett sätt att överföra tankar. Men jag inväntar det resultatet bekvämt tillbakalutad i soffan förvissad om att bevisbördan ligger hos magikerna. Påstår man nåt som de flesta tycker är tossigt, krävs det starka bevis på att det är så, ju tossigare, desto starkare. Det var inte prästerna som visade att evoultionsteorin var rimlig.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-28 16:07

Svante skrev: Så visst vore det spännande om man kom på ett sätt att överföra tankar. Men jag inväntar
det resultatet bekvämt tillbakalutad i soffan förvissad om att bevisbördan ligger hos magikerna.

- A*vancerad magiker är så låtA* fundera...
...Hmmmindre svårt ty bara o skapa världsomspännande nätverk mellan
dess datorer då därefter dessa överföra tankar kan via textmedelanden.
Nästa!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-05-28 16:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-28 16:12

....
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-05-28 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 16:13

Audiomanikern skrev:
Svante skrev: Så visst vore det spännande om man kom på ett sätt att överföra tankar. Men jag inväntar
det resultatet bekvämt tillbakalutad i soffan förvissad om att bevisbördan ligger hos magikerna.

- A*vancerad magiker är så låtA* fundera...
...Hmmmindre svårt ty det är bara att skapa ett världsomspännande nätverk mellan
dess datorer då därefter tankar överföras kan via dessa medels textmedelanden.
Nästa!

Mvh A*

Petimeternisse ! :wink: :lol: :D :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-28 16:17

Hej!

A*spekt i detta med inbränning (i synnerhet och EsoteriskaHifiKablar i almmänhet) är
den på mystiskt manér uteblivna förekomsten i sammanhang med mer avancerade
signaler (än hifiA*udio) samt grymt mkt dyrare apparatur? Detta är väldigt underligt!
För som det heter är det ju de dyrare hifiApparaterna som bäst kan utnyttja dyyrt
Hifikablage o de dyra hifiprylarna som mest avslöjar inbränningens ljudförbättrande
men om 65,000 kr´s cd verksam i 20Hz-20kHz uppvisar uppenbara A*udio-skillnader
när dess signalkabel brännts in, varför gälla detta inte då även för +650,000 kr´s
maskinen verksam i 0.2Hz-200,000kHz? (Retoriskt frågetecken?)

(Känns som om det ej går o upprepa historien om A*´s vän FarbrorDoktorn
jobbandes med maskin kostandes några miljoner kr verksam i frekvensområden
med +MHz som är kopplad i väggen medels... vanlig järnhandels nätkabel (Maskinen
ej FarbrorDoktorn) för typ ngn hundring, men OBS... nätkabeln är inte inbrädd, SkA*ndA*l 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-05-28 20:38

ett intressantare område än tankeöverföring är väl magisk överföring av ljud från inspelat media direkt till upplevelse. Kablar, stärkare och t o m dålig hörsel utesluts då omdelbart som felkällor.

Är helt säker på att nån skulle börja pratat om speciella luftblandningar i rummet eller stickade tröjor med mönster som tweaks i ett sånt scenario

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-01 14:56

Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-01 14:59

Stickade tröjor med mönster kan helt klart påverka vid blindtester... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-01 15:18

Johan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktiskt
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-01 16:38

Vad skulle inbränning/spelning av kablar vara bra för ? de påverkar inte mikrostrukturen hos metallerna iaf ... vad skulle det påverka ...

Dessutom är ju elektriskledningsförmåga en strukurokännslig egenskap.
*hutter*humbug* *hutter* ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-01 16:51

Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktiskt

Syftar du på batteri-kablarna? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-06-01 17:02

Morello skrev:Syftar du på batteri-kablarna? 8)

Hmm batterikablar... Man kanske borde börja sälja batterier av audiofil-kvalité! Naturligtvis med guldhölje. Man kan också tänka sig en laddningsbar variant med laddare som laddar batterierna genom en bybee quantum purifier så att endast rena audiofilelektroner släpps in....

:wink:

(förlåt...)

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-01 17:22

Det ultimata sättet att bränna in en kabel om det ska gå fort är ett stycke blåslampa + den nyinköpta kabeln :wink: Nej skämt åt sido, vad är det igentligen som händer i kabeln vid inbränning ? Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-01 17:35

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Syftar du på batteri-kablarna? 8)

Ja just de :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-01 17:36

DIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järn

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-06-01 18:49

Hej R!

Nej, säg (skriv) inte så då det där är ett (av de ytterst få) bra argument för
hifikabelHobbyisterna (m.a.o motståndarsidan)

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi