Intressant läsning.
Några kommentarer har jag dock.
HDCD är ett sätt att få Svensson och Audiophilen att leva i symbios. En HDCD-skiva som spelas upp i en vanlig CD-spelare blir komprimerad och det är ju vad Svensson vill ha (om jag inte fått allt om bakfoten). Audiophilen som sitter med sin HDCD-dekoder får ju dock mer dynamik än en vanlig CD.
Dithering, SBM och HDCD är ju inte ensamma att syssla med dithering. Detta fenomen hittar ni gällande i all vetting nerbitting från en > 16 bit master. SBM och HDCD är avancerade dithermetoder.
Det HDCD dock gör är att koda in HDCD-koder i ditheringen. Visst det ger förmodligen en viss försämring, men jag tror inte många skulle klara av att höra den. Dessutom tror (vilket borde vara psykoakustik hos mig) jag att när matrealet spelas upp via en HDCD-dac blir resultatet bättre iaf. Dvs 15 bitar men på rätt ställe.
Jag har provat att köra HDCD-skivor både genom DAC:en i min CD-spelare (HDCD-DAC) och genom förstärkar-DAC:en (Vanlig DAC). Har dock inte hört speciellt stor skillnad. Det som jag dock har märkt är att dom HDCD-skivor jag har är väldigt bra mastrade, dom som HDCD-encodar och dessutom märker sina skivor med det kämpar lite extra med inspelningen och mastringen. Ta bara exempel som Kari Bremnes och Mark Knopfler underbara inspelningar.
Ha en bra dag
Karl