Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Hårda fötter kopplar lådans eventuella rörelse till golvet/underlaget och ger ljudutstrålning även från dem.
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Hårda fötter kopplar lådans eventuella rörelse till golvet/underlaget och ger ljudutstrålning även från dem.
Är det så? Kommer inte golvet att vibrera mer p.g.a. energitillskott via luften (den spelade musiken) och på så vis skaka högtlaren minst lika mycket?
Belker skrev:Teorin kring mjuka fötter verkar rimlig. Ljudmässigt funkar SD-fötter bra (bättre än hårda) hos mig.
Spikes har dock bevisligen haft bra effekt för mig vid ett tillfälle. En gammal skivspelare jag hade drabbades av grav återkoppling så fort det minsta bas spelades i rummet. Med metallkoner mellan spelare och hylla gick det att spela hur högt som helst. Varför det om nu spikes/koner enligt vissa är värdelöst?
Belker skrev:Verkar rimligt, det ni säger.
En annan teori: Konerna stod med spetsarna mot mynt. Kan det vara så att anliggningsytan och friktionen var för "dålig" för att överföra vibrationerna? Vibrationerna omsattes i värme vid kontaktpunkterna?
Tyvärr måste högtalarväggarna vara hårt fästade i varandra för att ge en stabil låda för elementet att ta tag i.
Thomas_A skrev:Svante,
sonikator kan antingen vara av typen ultraljudsbad eller en av en "probe" typ. I den senare kan man byta ut proben mot olika typer. Det är infästningen mot huvudanordningen som då behöver ha en väldigt tajt anliggning (koppling) så att energin transmitteras.
En typisk probe:
Thomas_A skrev:Svante,
vad är stor? Här är några siffror på probes:
http://www.kimble-kontes.com/html/pg-881343.html
T
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster