bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 20:49

Richard skrev:Enligt LTS tester är den det.

Just det. Och IÖ mfl är mycket noga med att man INTE kan bevisa frånvaron av något. Dvs, EKK är inte bevisat ofärgande, lika lite som Pioneer 668 är det. Vad man har konstaterat i sina f/e-lyssningar är att EKK inte är hörbart färgande.

Vid de diskussioner som sedan förts har också vikten av tillräckligt bra testutrustning ventilerats.

I vilket fall som helst, EKK är en mycket bra kabel och rimligt bra i de allra flesta anläggningar. Bevisat ofärgande är den dock inte.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-08-05 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-05 21:00

Richard skrev:
PEGE skrev:Richard,

Jag har läst dina inlägg, men det jag citerade förstod jag inte riktigt ,dvs.
hur man lyssnar på ljudet innan kabeln, vad jag förstår så behövs det en högtalare för att det ska höras något...

Jag kanske bara missuppfattar ditt inlägg, så vill du förklara så är jag tacksam.

.... man använder en adapterkabel, detta är referensen. Denna kan man snabbt koppla in í högtalaren. Denna kabel kan vara precis så lång att den når från förstärkeri till högtalaren. Sedan kopplar man på ( på adapterkabeln, alltså ) diverse andra kablar ( som man önskar testa om dom gör att signalen låter annorlunda än adapterkabeln allena). Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.

Vad är det för typ av adapterkabel?

Är adapterkabeln alltid inkopplad, och de kablar som ska testas kopplas mellan adapterkabel och högtalare?

Då behöver jag ca. 1,8 meter adapterkabel per sida, därefter kopplar jag på de utvalda kablar som jag vill testa, oftast då 2,5 metersvarianter, så det blir 4,3 meter kabel per kanal med andra ord.

Hur som helst, nu fattar jag hur du menar, tack för svaret.
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:06

dwain1 skrev:ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.

Menar du att du förstärkaren och högtalaren använder sig av transparent kablar i deras konstruktioner för 1000 kr metern? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 21:08

Vad är det för kvalisort i alla meter av koppartråd i spolarna i högtalarfiltret då? Transparent?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:11

hur man lyssnar på ljudet innan kabeln, vad jag förstår så behövs det en högtalare för att det ska höras något...

Jag kanske bara missuppfattar ditt inlägg, så vill du förklara så är jag tacksam.

Bara söka på forumet, om man är intresserad.
Ett tips, man använder brus som är mycket lättare att höra att det påverkar sen tar man olika längder av samma kabel och jämför.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-05 21:27

subjektivitisten

Bara söka på forumet, om man är intresserad.
Ett tips, man använder brus som är mycket lättare att höra att det påverkar sen tar man olika längder av samma kabel och jämför.

Är intresserad av ämnet.

Jag fick ett tillfredsställande svar av Richard.

Du kanske har koll på en bra adapterkabel?

Tipsa gärna :)

Hur gör jag med kontakteringarna, för att minska risken för felkällor?

Har nog större inverkan än kabelvalet, tror jag.....
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 22:08

Richard skrev:Jag vill inte att du skall bli mer förbannad än nödvändigt, matereo!

Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!
Vissa saker kan bevisas. det är INTE frågan om personligt tyckande och smak. EKK är ofärgande vid rimliga längder.

Det jag vänder mig mot är när man börjar tala om sanning, sanning för vem? Den sanna tron, den sanna vetenskapen eller den sanna kabeln??? :? Sann transparens? Vad är det? Den allmängiltigt sanna och objektivt verifierbara upplevelsen, hur är den :?: :wink:

Richard skrev:Kabelbranschen är en, för tillverkarna, oerhört lukrativ branch, med oerhörda avanser för företagen. Detta för att lurendrejeri av konsumenten snarare är legio än undantag.

Här är jag med dig, fast det finns an massa andra områden som. tex kontakter, pickuper och tonarmar där bondfångeriet är väldans utbrett med.

Richard skrev:Därför måste jag ju få upplysa om detta, om folk blir förbannade ber jag litet försiktigt om ursäkt för detta. Men, de som anser att jorden är platt , eller insinuerar det, måste påtalas att dom tyvärr har fel

Sedan är det NATURLIGTVIS så att det står var och en helt fritt att krydda sin anläggning med diverse försämringar, i form av apparater/kablar som försämrar signalen i olika grad..

Som sagt vad som är rätt och fel i andras upplevelse sammanhang är inte din eller min sak att avgöra, möjligen att nogrannt förklara vad som får oss att ticka och njuta maximalt.

Richard skrev:Eftersom undertecknad själv genomgått en hifiresa från det ena till det andra hållet, vet jag numera att vägen till en sann återgivning av originalet i hemmiljö står att finna med ofärgade produkter. Inget konstigt alls med detta.

Hur vet du att resan är slut på något område? Det vore väl trist om man kom dit hän!? Man ska inte missunna andra att göra resor i musikens och ljuduplevelsens världar bara för att man själv skådat ljuset i det vita EKK höljet ju. :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 22:26

matereo skrev:Här är jag med dig, fast det finns an massa andra områden som. tex kontakter, pickuper och tonarmar där bondfångeriet är väldans utbrett med.

Helt klart är det så.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 22:55

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.

Menar du att du förstärkaren och högtalaren använder sig av transparent kablar i deras konstruktioner för 1000 kr metern? 8O

Nja stärkaren har inte den typen av kabel. Bara högtalarna. Å jag fick dem gratis hallå det har jag också skrivit miljoner med gånger. Jag är inte miljonär så jag hade inte köpt sådan kabel själv.

Ja mina filter är gjorda av transparent å ja mina spolar är svindyra då dom är gjorda av transparent.....
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 23:08

Så du menar att högtalarna har samma kabel inne i dom, i spolarna? Finns det någon referens för det?
Och borde inte förstärkaren försämra signalen rejält med tanke på den bara har vanlig kopparkabel?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 23:40

japp det finns referenser på det. å dom jobbar till och med på transparent audio. Nja jag ska snart byta allt i stärkaren som går att byta till transparent produkter. Det kommer att kosta mig ca 25000kr men det är det värt för då får jag en helt neutral förstärkare som spelar sinnessjukt bra.

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 23:44

Ja, men vart är dom referenserna? Och då bör ju högtalarna blir satans mycket dyrare p g a kabeln.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 23:46

äsh jag bara skojar med dig. hehe jag fick kablarna gratis till högtalarna filterna är orginal hehe.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 23:51

dwain1 skrev:äsh jag bara skojar med dig. hehe jag fick kablarna gratis till högtalarna filterna är orginal hehe.

hehe, okej 8)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-05 23:54

Richard: Du har fel. Jag är på din linje, men nu har du fel.

Dwain: Du vill att man ska få tro på skillnader mellan kablar. Men jag får uppfattningen att du inte tycker man ska få tro att det inte är det...

Gör ett BT. Det kostar dig inget, och det är lite kul. Finns en tråd om hur man kan gå tillväga. Lycka till!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-06 00:05

Richard skrev:Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.

Jag lägger mig inte i sakfrågan, men var snäll att sluta använda uttrycket "hörbart ofärgande". Använd "ej hörbart färgande" istället, ety det första påståendet är fel, och det andra är korrekt.

Bättre ändå är något i still med "vid den kopplingen lyckades jag ej detektera färgning". Färgning finns givetvis alltid, frågan är bara om man klarar av att detektera den med öronen.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-06 06:26

PEGE skrev:
Richard skrev:

.... man använder en adapterkabel, detta är referensen. Denna kan man snabbt koppla in í högtalaren. Denna kabel kan vara precis så lång att den når från förstärkeri till högtalaren. Sedan kopplar man på ( på adapterkabeln, alltså ) diverse andra kablar ( som man önskar testa om dom gör att signalen låter annorlunda än adapterkabeln allena). Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.

Vad är det för typ av adapterkabel?

Är adapterkabeln alltid inkopplad, och de kablar som ska testas kopplas mellan adapterkabel och högtalare?

Då behöver jag ca. 1,8 meter adapterkabel per sida, därefter kopplar jag på de utvalda kablar som jag vill testa, oftast då 2,5 metersvarianter, så det blir 4,3 meter kabel per kanal med andra ord.

Hur som helst, nu fattar jag hur du menar, tack för svaret.

Riktigt!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-06 06:33

lasselite skrev:Richard: Du har fel. Jag är på din linje, men nu har du fel.

Dwain: Du vill att man ska få tro på skillnader mellan kablar. Men jag får uppfattningen att du inte tycker man ska få tro att det inte är det...

Gör ett BT. Det kostar dig inget, och det är lite kul. Finns en tråd om hur man kan gå tillväga. Lycka till!

Du påstår att jag har fel då jag påstår att jorden är rund!
Nu får du allt förklara vad du menar, när du säger att jag har fel i denna fråga.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-06 06:36

LypsylateX skrev:
Richard skrev:Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.

Jag lägger mig inte i sakfrågan, men var snäll att sluta använda uttrycket "hörbart ofärgande". Använd "ej hörbart färgande" istället, ety det första påståendet är fel, och det andra är korrekt.

Bättre ändå är något i still med "vid den kopplingen lyckades jag ej detektera färgning". Färgning finns givetvis alltid, frågan är bara om man klarar av att detektera den med öronen.

Färgning kanske är fel utryckt. " Försämring" är nog bättre, för det är ju det som det handlar om.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-06 07:56

Färgning kanske är fel utryckt. " Försämring" är nog bättre, för det är ju det som det handlar om.

Försämring av vad ?

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 08:12

Alltså!!

Lång tråd detta. Jag använder EKK. Jag har aldrig blindlyssnat kablar. Tydligen kan man höra skillnad. Var lämnar det oss?

Ifall det nu är skillnad mellan kablar, så borde man ju få med artickelnr på kabel som användes vid framtagandet av en högtalare. Tur för dom som har Ino högtalare. Där antar jag att alla vet vilken kabel som skall användas, för att det som kommer in i högtalaren, skall komma ut så som det är tänkt. Ägare av högtalare där det saknas vägledning måste således ta sig igenom högtalarkabelträsket tills man hittar en kabel som får högtalaren att låta bra.

Eller pratar vi om så små skillnader att denna tråden kan självdö?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 09:54

theSaint skrev:Alltså!!

Lång tråd detta. Jag använder EKK. Jag har aldrig blindlyssnat kablar. Tydligen kan man höra skillnad. Var lämnar det oss?

Ifall det nu är skillnad mellan kablar, så borde man ju få med artickelnr på kabel som användes vid framtagandet av en högtalare. Tur för dom som har Ino högtalare. Där antar jag att alla vet vilken kabel som skall användas, för att det som kommer in i högtalaren, skall komma ut så som det är tänkt. Ägare av högtalare där det saknas vägledning måste således ta sig igenom högtalarkabelträsket tills man hittar en kabel som får högtalaren att låta bra.

Eller pratar vi om så små skillnader att denna tråden kan självdö?

Hmm, får man med en beskrivning vilken förstärkare och signalkälla man skall använda? Och framförallt en ritning på ett rum med möbleringsförslag?
Kanske tillverkaren kan skicka med en skivlista också så att man slipper lyssna på musik som i något avseende inte kommer låta bra.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-06 10:14

det jag undrar litegrann är förstås...ni som gillar att byta kablar å köpa dyrare och dyrare eller nåt...har ni testat byta ut elementen i era talare mot nånting annat? för det kommer låta annorlunda jag lovar :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 10:22

Haakan_W skrev:det jag undrar litegrann är förstås...ni som gillar att byta kablar å köpa dyrare och dyrare eller nåt...har ni testat byta ut elementen i era talare mot nånting annat? för det kommer låta annorlunda jag lovar :)

Gäller frågan även typ snubbar som mig som gillar byta och prova kablar av olika konstruktioner osv utan priset har med saken att göra?

För detta inblandande av pris förstår jag rakt inte ett dugg av.. 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-06 10:36

ok vi stryker priset det va lite under bältet...

mayro varför har du aldrig testat byta element?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 10:39

Haakan_W skrev:ok vi stryker priset det va lite under bältet...

vem har sagt jag aldrig har gjort det haakan :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-06 10:43

Mayro skrev:

jag vet att du bytt basen på dom där du hade...men det var ju en fabriksmodd..det räknas inte

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 10:44

HarryUp:

Tror du på det själv?

Du begriper väl att det ligger utanför tillverkarens kontroll. Däremot att rekommendera en kabel är väl rimligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 11:17

theSaint skrev:HarryUp:

Tror du på det själv?

Du begriper väl att det ligger utanför tillverkarens kontroll. Däremot att rekommendera en kabel är väl rimligt.

Varför då? Kablar kostar ju tyvärr oerhört olika och alla leverantörer är ju inte representerade i alla länder. Har i princip aldrig sett en leverantör rekommendera någon annans grejor annat än typ B&W och Classé.
Vad jag har sett är att man har rekommenderat en minsta area beroende på längd.

Däremot brukar ju ditributörer rekommendera sina egna grejor

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 12:23

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

jag vet att du bytt basen på dom där du hade...men det var ju en fabriksmodd..det räknas inte

:lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi