bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-06 12:32

Dwain: Du vill att man ska få tro på skillnader mellan kablar. Men jag får uppfattningen att du inte tycker man ska få tro att det inte är det...

Japp det stämmer att jag vill att folk ska få tro vad dom vill och vill dom tro att kablar gör skillnad så får dom det. Å vill man tro att kablar inte gör skillnad så får man tro det. Tvärt om säger jag. Om man inte tror kablar gör skillnad så är det kanon för det blir billigare i längden. Men tyvärr så hör jag skillnader på kablar alltså är det kört för mig för då vill man naturligtvis ha det som låter bäst dock till rimliga pengar :) Så jag förespråkar att alla får tycka vad dom vill :)

Å ja håkan jag har prövat å byta element i många burkar jag ägt men det slutar alltid med att jag går tillbax till orginalet då det låter bäst. Annars älskar jag att modda saker :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 14:27

Är inte den stora frågan vad det beror på att de som anser att de kan
höra skillnader mellan olika kablar (som har så små skillnader fysikaliskt
mellan sig att det finns skäl att misstänka att de inte går att skilja med
hörseln) inte (någonsin, undantagslöst, under flera årtionden) vill visa
att de kan det?

De vill bara påstå att de kan det, och de accepterar inte att bli ifråga-
satta. :?

Kort sagt:

1. Vad beror det på att de som vill hävda att hörbarhet föreligger* inte
ställer upp på att visa att den föreligger?

2. Och inte nog med det - de tar inte ens chansen att (utan egen risk)
kassera in en mindre förmögenhet genom att visa Randi att de kan! 8O

Vh, iö

- - - - -

*Och jag pratar nu inte om specialfall med oscillerande förstärkare eller
kablar vars instråliningsskydd är obefilntligt. Fast sådana fall kan för-
visso också de vara intressata att undersöka. Men inga undersökningar
blir av så länge ALLA audiofiler på hela jorden som hävdar sig kunna
höra dessa saker - vägrar att visa att de hör det de påstår!

Allt som blir av det är en oändlighetsdiskussion som bara kan ta slut på
ett sätt - att de som påstår sig kunna höra visar att de kan det, i en
vetenskaplig studie.

Obeservera nu att jag INTE påstår att de som kommer med sådana på-
ståenden har fel, bara att det är extremt märkligt att de vill påstå men
de vill INTE visa. :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-06 15:20

Det har i många år funnits en pott på mer än USD 4000:- på rec.audio.high-end(*), som kunnat inhöstas av den som kan höra skillnad på två kablar i egen hemmiljö under dessa förutsättningar:

1. Skillnaden mellan bägge kablarna ska vara mindre än 0.1dB i audioområdet mätt in situ på mottagande enhets terminaler
2. Hörbarheten ska bevisas med ABX-test med 16 av 20 rätt
3. Testet ska vara dubbelblint

Ingen har under dessa år klivit fram och velat göra anspråk på pengarna genom att utföra testet praktiskt. Ingen.

*) Ref: rec.audio.high-end (med sökord)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 16:04

perstromgren skrev:Det har i många år funnits en pott på mer än USD 4000:- på rec.audio.high-end(*), som kunnat inhöstas av den som kan höra skillnad på två kablar i egen hemmiljö under dessa förutsättningar:

1. Skillnaden mellan bägge kablarna ska vara mindre än 0.1dB i audioområdet mätt in situ på mottagande enhets terminaler

Ingen har under dessa år klivit fram och velat göra anspråk på pengarna genom att utföra testet praktiskt. Ingen.

Varför inte det? Med 0,1dB som tillåten avvikelse kan det kanske gå att höra skillnad med rätt material (musik eller konstruerad mätsignal).
En bra dag alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-06 16:08

Max_Headroom skrev:
perstromgren skrev:Det har i många år funnits en pott på mer än USD 4000:- på rec.audio.high-end(*), som kunnat inhöstas av den som kan höra skillnad på två kablar i egen hemmiljö under dessa förutsättningar:

Varför inte det? Med 0,1dB som tillåten avvikelse kan det kanske gå att höra skillnad med rätt material (musik eller konstruerad mätsignal).
En bra dag alltså.

Tja, kontakta Stewart Pinkerton och fråga, anbudet gäller säkert fortfarande!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 16:33

perstromgren skrev:
Max_Headroom skrev:

En bra dag alltså.

Tja, kontakta Stewart Pinkerton och fråga, anbudet gäller säkert fortfarande!

Hmm, står det kvar i vinter och jag inte har något annat för mig kanske jag gör ett försök, men jag vill i så fall utnytja hela toleransen. Åsså vill jag testa en bra kabel mot en som påverkar, någon med ledarna väldigt brett isär, helst ska + och - inte sitta ihop alls. Då blir det mycket lättare. Testa EXX mot lampsladd t.ex. känns helt meningslöst.
Ett uselt slutsteg som är känsligt för reaktiva laster vill jag också ha.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-06 16:58

Max_Headroom skrev:Hmm, står det kvar i vinter och jag inte har något annat för mig kanske jag gör ett försök, men jag vill i så fall utnytja hela toleransen. Åsså vill jag testa en bra kabel mot en som påverkar, någon med ledarna väldigt brett isär, helst ska + och - inte sitta ihop alls. Då blir det mycket lättare. Testa EXX mot lampsladd t.ex. känns helt meningslöst.

Tror du att du med dessa förutsättningar fortfarande håller dig inom 0.1dB i skillnad på högtalarterminalerna? I så fall, go ahead!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 17:08

perstromgren skrev:
Max_Headroom skrev:Hmm, står det kvar i vinter och jag inte har något annat för mig kanske jag gör ett försök, men jag vill i så fall utnytja hela toleransen. Åsså vill jag testa en bra kabel mot en som påverkar, någon med ledarna väldigt brett isär, helst ska + och - inte sitta ihop alls. Då blir det mycket lättare. Testa EXX mot lampsladd t.ex. känns helt meningslöst.

Tror du att du med dessa förutsättningar fortfarande håller dig inom 0.1dB i skillnad på högtalarterminalerna? I så fall, go ahead!

Ja, om man bara mäter vid en frekvens, t.ex 1kHz. Det var väl liksom poängen. Hur ska jag annars kunna klara testet om man inte inducerar fel på ena alternativet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-06 20:39

Max_Headroom skrev:
perstromgren skrev:

Ja, om man bara mäter vid en frekvens, t.ex 1kHz. Det var väl liksom poängen. Hur ska jag annars kunna klara testet om man inte inducerar fel på ena alternativet?

Nej, själva poängen är att det finns personer som anser sig höra skillnad på två kablar, även om de mäter lika i audioområdet. Det är dessa personer man vill hitta! Kan de sedan höra en skillnad som inte uppenbart beror på frekvensgångsskillnad så har vi ju kommit någonvart!

Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data. Finns ingen skillnad kan vi äntligen lägga debattten åt sidan. Finns det skillnader kan vi lägga kablarna som inte är "raka" åt sidan.

PS. Var det inte jag som sa' på sid 3 att jag skulle dra mig ur debatten? Jo, men nu var jag tvungen att säga något. Ursäkta! DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 21:15

perstromgren skrev:Finns det skillnader kan vi lägga kablarna som inte är "raka" åt sidan.

Du verkar lite uppskruvad så jag skall gå varligt fram. :-)

Varför skall de läggas åt sidan?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-06 21:22

Koffe skrev:
perstromgren skrev:Finns det skillnader kan vi lägga kablarna som inte är "raka" åt sidan.

Du verkar lite uppskruvad så jag skall gå varligt fram. :-)

Varför skall de läggas åt sidan?

Jo, jag blev litet uppskruvad, tack för omtanken!

Ja, läggas åt sidan kanske är hårt sagt, men de kan ju få en etikett med sin tonkurva så att folk kan göra informerade val.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 21:40

Något svar från Randi? *nyfiket väntandes*

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 22:22

:-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 22:30

perstromgren skrev:Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data. Finns ingen skillnad kan vi äntligen lägga debattten åt sidan. Finns det skillnader kan vi lägga kablarna som inte är "raka" åt sidan.

Är det bara frekvensgång vi skall mäta? Kan en krokig frekvensgång med låg dist låta bra, kan en rak frekvensgång med hög dist låta bra?
Vet vi att alla anläggningar mår bra av att kabeln har rak frekvensgång ?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-06 22:44

Harryup skrev:
perstromgren skrev:

Är det bara frekvensgång vi skall mäta? Kan en krokig frekvensgång med låg dist låta bra, kan en rak frekvensgång med hög dist låta bra?
Vet vi att alla anläggningar mår bra av att kabeln har rak frekvensgång ?

Klart att det kan låta bra! Ta exemplet högtalare med endel fullrange element och väldans svaga SE trioder. Där finns ju både ojämn frekvensgång och endel harmonisk distorsion. Många som inte klarar av vetskapen av detta intalar sig änå att ljudet är apskit fast första intrycket är att det är klart trevligt. Jag är en av dom som betackar sig för sökandet efter det perfekta rena labljuds-helvetet.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 23:47

matereo skrev:[...]Jag är en av dom som betackar sig för sökandet efter det perfekta rena labljuds-helvetet.

Hehe! Word!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 08:14

Piotr skrev:Något svar från Randi? *nyfiket väntandes*

Tyvärr. Inte ett liv.

Jag lovar att underrätta er alla så fort något svar kommer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-07 08:26

"Problemet" med Randis utmaning är att den riktar in sig på "paranormal claims", och det är ju inte direkt vad Piotr har eftersom han säger att han är övertygad om att det finns en vetenskaplig förklaring.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-07 08:39

perstromgren skrev:Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data.
Stereophile har gjort det en gång, så vitt jag vet. Det var John Atkinson som blev nyfiken när Michael Fremer om ett par signalkablar sade att de stod för "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".

Det visade sig att kablarna (som var aktiva) dels genererade ett brus som var hörbart på lyssningsplats, dels hade en baspuckel i frekvenskurvan, ett S/N på 73 dB, samt introducerade en distorsion på ungefär 1%.

JA avslutar: "no matter what someone might think of its sound—and Michael Fremer is one the most skilled listeners I know of—I really don't see how the CyberLight P2A and Wave cables can be recommended."

Den här artikelserien i Stereophile innehåller för mig essensen av kabeldiskussionen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 10:09

Almen skrev:"Problemet" med Randis utmaning är att den riktar in sig på "paranormal claims", och det är ju inte direkt vad Piotr har eftersom han säger att han är övertygad om att det finns en vetenskaplig förklaring.

Om han är övertygad om det, kan vi väl få ta del av den, så att vi kan diskutera den och pröva hypotesen? Kan vi det, Peter?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 10:12

Almen skrev:Det visade sig att kablarna (som var aktiva) dels genererade ett brus som var hörbart på lyssningsplats, dels hade en baspuckel i frekvenskurvan, ett S/N på 73 dB, samt introducerade en distorsion på ungefär 1%.

Oh, Madre! 8O

Almen skrev:JA avslutar: "no matter what someone might think of its sound—and Michael Fremer is one the most skilled listeners I know of—I really don't see how the CyberLight P2A and Wave cables can be recommended."

Det trodde jag aldrig vi skulle få läsa i en hifi-tidning: ett avrådande från köp! Härligt! Mer sådant, det stärker förtroendet.
Senast redigerad av PerStromgren 2007-08-07 10:33, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-07 10:18

Almen skrev:

Det visade sig att kablarna (som var aktiva) dels genererade ett brus som var hörbart på lyssningsplats, dels hade en baspuckel i frekvenskurvan, ett S/N på 73 dB, samt introducerade en distorsion på ungefär 1%.

Ungefär som en High-end rörförstärkare alltså. Dom brukar vara behagliga att lyssna på.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-07 10:23

Almen skrev:
perstromgren skrev:Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data.
Stereophile har gjort det en gång, så vitt jag vet. Det var John Atkinson som blev nyfiken när Michael Fremer om ett par signalkablar sade att de stod för "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".

JA avslutar: "no matter what someone might think of its sound—and Michael Fremer is one the most skilled listeners I know of—I really don't see how the CyberLight P2A and Wave cables can be recommended."

Den här artikelserien i Stereophile innehåller för mig essensen av kabeldiskussionen.

Mycket intressant artikel, och visar väl själva essensen av kabelbranchen: kvalifiserat humbug av värsta sort- ju dyrare, desto värre!

Den visar också att man knappast kan lita på öppna lyssningar, likt denna första del av artikeln. Inte om man vill veta hur det egentligen förhåller sig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-07 10:24

phon skrev:
Almen skrev:

Ungefär som en High-end rörförstärkare alltså. Dom brukar vara behagliga att lyssna på.

.... och ha ett humbuggsaktigt högt pris, dessutom. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-07 11:01

perstromgren skrev:
Almen skrev:"Problemet" med Randis utmaning är att den riktar in sig på "paranormal claims", och det är ju inte direkt vad Piotr har eftersom han säger att han är övertygad om att det finns en vetenskaplig förklaring.

Om han är övertygad om det, kan vi väl få ta del av den, så att vi kan diskutera den och pröva hypotesen? Kan vi det, Peter?

Självklart, men den diskussionen får vi ta med IÖ.. :) Han har nog alla förklaringar tror jag. Mao. jag har ingen förklaring men jag är säker på att det går att förklara samt mäta. Det enda jag uttryckt med säkerhet i dessa debatter är att jag tvivelsutan hört skillnad på högtalarkablar samt signalkablar i korta längder. Jag kan köpa nästan vilken förklaring som helst... ordet placebo höjer dock min puls med ett par slag.. ;)

"Prestige-placebo" är jag nog immun mot.. däremot så har det hänt att jag testat vissa saker och tyckt mig höra en skillnad för att snart komma fram till att jag inte kan skilja de två åt. Ofta kan det vara att man fokuserar på olika bitar i materialet man lyssnar till eller att man upptäckt något nytt i materialet.. som man sen hör när man skiftar mellan de två "DUT".

Mina hypoteser när det gäller högtalarkblar är:

-Frekvensgångsskillnader som mot mitt vetande är så pass stora att man hör dom.

-Problem i förstärkaren med kapacitiv belastning.

-Instrålning av RF via kablen

-Hörbarhet av de svaga olinjäriteter som finns i kablar i synnerhet med mångtrådig uppbyggnad. Kanske någon modulationseffekt som ett resultat av flera olinjäriteter.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 12:28

Piotr skrev:
Mina hypoteser när det gäller högtalarkblar är:

-Frekvensgångsskillnader som mot mitt vetande är så pass stora att man hör dom.

-Problem i förstärkaren med kapacitiv belastning.

-Instrålning av RF via kablen

-Hörbarhet av de svaga olinjäriteter som finns i kablar i synnerhet med mångtrådig uppbyggnad. Kanske någon modulationseffekt som ett resultat av flera olinjäriteter.

/Peter

Redigt. Får man säga emot? :D

1. FK-skillnader är ju väldigt lätt att mäta, så det kan man ju konstatera förekomsten av lätt.

2. Ostabil förstärkare låter ju otrevligt, är det vanligt? Är inte det ett fel, i så fall? Hur testar man sådant?

3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron, beroende på att impedansnivåerna är så små, milliohm respektive några ohm. Om det är ett problem, borde det väl höras om man kortsluter högtalarkabeln i förstärkaränden och bara lyssnar på resultatet? Eller borde det inte det? Kan signalen på något sätt driva förstärkarutgången, så att förstärkaren påverkas?

4. Olinjära kablar, finns sådana som inte är konstruerade för att vara olinjära?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-07 12:48

perstromgren skrev:
3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron, beroende på att impedansnivåerna är så små, milliohm respektive några ohm. Om det är ett problem, borde det väl höras om man kortsluter högtalarkabeln i förstärkaränden och bara lyssnar på resultatet? Eller borde det inte det? Kan signalen på något sätt driva förstärkarutgången, så att förstärkaren påverkas?

Impedansen behöver inte vara låg för radiofrekvens bara för att den är det för audiofrekvens. Om en kabelsnutt är jordad (RF) i en ände så är impedansen (RF) närmast oändlig en 1/4 våglängd därifrån. RF är lurigt.

Å andra sidan, instrålning i högtalarkabel?

Det borde inte rimligen kunna påverka ett slutsteg på utgången om det är någorlunda vettigt utfört.

Det behövs dessutom fältstyrkor så att man knappast vill bo på det stället heller.

Allt annat i huset är säkert redan utstört då, det spelar i spisen och väsnas i telefonsvararen. Rakapparaten går utan batteri och flickvännens vibrator håller fel hastighet.

Bor man i sån miljö håller man inte på med byte av högtalarkablar, då försöker man att överleva så gott det går genom att skärma huset eller nåt.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 12:50

phon skrev:
perstromgren skrev:

Impedansen behöver inte vara låg för radiofrekvens bara för att den är det för audiofrekvens. Om en kabelsnutt är jordad (RF) i en ände så är impedansen (RF) närmast oändlig en 1/4 våglängd därifrån. RF är lurigt.

Å andra sidan, instrålning i högtalarkabel?

Det borde inte rimligen kunna påverka ett slutsteg på utgången om det är någorlunda vettigt utfört.

Det behövs dessutom fältstyrkor så att man knappast vill bo på det stället heller.

Allt annat i huset är säkert redan utstört då, det spelar i spisen och väsnas i telefonsvararen. Rakapparaten går utan batteri och flickvännens vibrator håller fel hastighet.

Bor man i sån miljö håller man inte på med byte av högtalarkablar, då försöker man att överleva så gott det går genom att skärma huset eller nåt.

.

Fniss! :D

Tack för utredningen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 02:44

Richard skrev:Den visar också att man knappast kan lita på öppna lyssningar, likt denna första del av artikeln. Inte om man vill veta hur det egentligen förhåller sig.

Exaktumento (egen stavning) 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 11:10

Piotr skrev:
"Prestige-placebo" är jag nog immun mot..

Är du? Jag tror nog ingen är inmun mot placebo, i alla fall inte när det gäller öppna lyssningstester. Jag påstår att placeboeffekter är en del av våra hjärnor fungerar. Man kommer inte ifrån dom om man inte vidtar åtgärder för det, dvs tar bort möjligheten för att dom ska uppstå.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi