Harryup skrev:IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.
Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...
Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången.![]()
Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.
Vh, iö
Det här tycker jag är ett extremt viktigt inlägg som talar emot det vettiga i att kalla folk idioter bara för att man tycker sig märka att det är skillnader på kablar. Att sedan den som lyssnar inte lyckas upptäcka att det kanske är ett specialfall som gjort att kablarna blev detekterbara i just hans/hennes anläggning är något som inte heller berättigar till förolämpningar utan är bara helt mänskligt.
Bra respons från Harryup på ett intressant inlägg från IÖ.
Skulle vara jätteintressant om du IÖ hade lust att redogöra kort för de situationer du nämner i ditt inlägg?
/Peter