Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 21:53

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.

Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...

Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången. :P

Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.

Vh, iö

Det här tycker jag är ett extremt viktigt inlägg som talar emot det vettiga i att kalla folk idioter bara för att man tycker sig märka att det är skillnader på kablar. Att sedan den som lyssnar inte lyckas upptäcka att det kanske är ett specialfall som gjort att kablarna blev detekterbara i just hans/hennes anläggning är något som inte heller berättigar till förolämpningar utan är bara helt mänskligt.

Bra respons från Harryup på ett intressant inlägg från IÖ.

Skulle vara jätteintressant om du IÖ hade lust att redogöra kort för de situationer du nämner i ditt inlägg?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:02

Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.

De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel.. 8)

Sen var ju tråden till dels en respons på den alltid återkommande Randi.. och där är det ju en del pengar som kommer på tal..

IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då.. om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..

När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff.. han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.

edit: alkohol och sömnbrist är kanon för minnet och mentala skärpan... :D Hade ju svarat på detta inlägg tidigare... nåväl, lite mer i detta svar.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:08

IngOehman skrev:Jag måste ju också hålla med Piotr, men konsterar samtidigt att det också betyder att det föreslagna blindtestet innehåller ett riskmoment som gör det ointressant för alla som är räligt nyfikna, men också att det är ett ett prov utan värde. :(

Denna tråd har ju helt enkelt kommit att handla om något som nog alla är överens om, och inte alls den intressanta frågan - nämligen om det går att skilja kablar trots att de (studerat med några basala mätningar) ser så lika varandra ut att det (enligt somliga) finns skäl att tro att det inte skulle gå.

Pengarna, eller rättare sagt upplägget där utmanaren måste lägga pengar på bordet tillsammans med den svaga signifikansen föreslagen, gör det som skulle ha kunnat vara en intressant studie, till trist gambling. :(

Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

1. Att han har förtroende för sina upplevelser.

2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.

3. Att det är Randis test som är det intressanta. :wink:

Vh, iö

1) Absolut!

2) Nja, handlar om mer än så. Dåliga odds är det ju inte heller.

3) Huruvida Randis test är intressant vet vi den dan vi får förstahandsinformation om vad som gäller.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:11

Mikael2 skrev:Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.

Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK :? 8O

Hur ligger det till då?

Ett av de bättre inläggen i tråden och mångt och mycket vad det handlar om.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 22:13

Piotr skrev:
Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.

De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel.. 8)

Sen var ju tråden till dels en respons på den alltid återkommande Randi.. och där är det ju en del pengar som kommer på tal..

IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då.. om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..

När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff.. han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.

edit: alkohol och sömnbrist är kanon för minnet och mentala skärpan... :D Hade ju svarat på detta inlägg tidigare... nåväl, lite mer i detta svar.

/Peter

En fråga: har du blindtestat hemma redan med lyckat resultat. Antar att du gjort det, men vore kul att få det svart på vitt.

Enföljdfråga blir då, varför inte helt enkelt redogöra för detta blindtest, tillvägagångssätt, resultat osv, i reportagefrom eller dylikt, med såna där bilder på kaffe och bullfat. :P Alltså vad är poängen med att utlysa ett vad? Vill du tjäna pengar?

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:13

rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.

Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.

Återigen, känner inte till kraven/villkoren.

En resa till US som jag antar krävs skulle kosta rätt mycket med tanke på alla omständigheter. Många tiotusentals kronor säkert.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 22:15

rhenrics:

Alltså. Ur mitt perspektiv kan det vara så förbaskat transparent att det inte ens finns en teoretisk matematisk möjlighet att de går att skilja åt. Eller det som på vanlig svenska brukar kallas en "jävla sportmössa..."- Jag struntar faktisk i huruvida hela nobelkommiten har slagit sina skarpa hjärnor ihop för att förklara något "icke färgande".

Om vi har en kabel som är förklarad transparent och en som icke är det är det så ställer jag i alla fall frågan - vilken låter bäst? Transparens ser jag som ett sätt att beskriva en ljudlig egenskap - om det är bra eller dåligt? - pja, beror väl på.

Gång på gång på gång på gång på gång på gång byggs resonemangen och metoderna upp kring detta "transparens". Om man inte köper det som begrepp blir det lixom snömos av den mest ambitiösa (och välvilliga) förklaring av testmetoder för att detektera - transparens.

Jag kan bara spekulera kring varför det begreppet är så viktigt. Eller förundras.

Personligen är jag intresserad av den enklare frågan "kan man höra skillnad på kablar" - i vad som skulle kunna beskrivas som ett normalfall. Mao, en vanlig köpeanläggning och vanliga köpekablar. Även i denna tråd finns det skepsis kring att det gå att höra skillnad. Låt oss undersöka det. Transparens kan vänta. De som är lagda åt det hållet kan väl hålla på det sen.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 22:20

Piotr skrev:
rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.

Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.

En resa till US som jag antar krävs skulle kosta rätt mycket med tanke på alla omständigheter. Många tiotusentals kronor säkert.

/Peter

Har för mig att Randi erbjuder att göra testet hos personen som påstår sig kunna utföra "övernaturliga" saker. En pålitlig person, t ex från någon vetenskaplig institution på universitet eller högskola kan agera testledare.

Med tanke på att det är så mycket pengar man kan tjäna på detta tycker man att du åtminstone borde tagit reda på villkoren?

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 22:22

Har det inte redan framkommit att man kan höra skillnad på kablar? Då menar jag inte mellan taggtråd och telefonkabel utan mellan olika typer av högtalarkablar. Jag har i alla fall uppfattat det så. Tycker jag borde kunna bygga en som är hörbar (kan inte mycket om elektronik).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:23

Thomas_A skrev:Jag undrar bara varför pengar måste vara med? Om ett test genomförs korrekt och blir positivt är det väl bra så?

Svar på första meningen: Återigen, den där Randi vettu!

Svar på den sista meningen: Javisst! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 22:24

theSaint skrev:Har det inte redan framkommit att man kan höra skillnad på kablar?

Jag tyckte också att det hade gjort det... sen svängde tråden igen :-)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:26

rhenrics skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Har för mig att Randi erbjuder att göra testet hos personen som påstår sig kunna utföra "övernaturliga" saker. En pålitlig person, t ex från någon vetenskaplig institution på universitet eller högskola kan agera testledare.

Med tanke på att det är så mycket pengar man kan tjäna på detta tycker man att du åtminstone borde tagit reda på villkoren?

Vi väntar nyfiket på vad Per får för svar från Randi. Min uppfattning från Internationella forum är att det inte är något att ägna tid åt. Finns ju inget övernaturligt med audio så randi lär knappast vara intresserad. Har ju framkommit de senaste dagarna att man ska vara "kändis" och publicerad. Som jag nämnt tidigare har jag hört att han dessutom tar en avgift..

/Peter

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 22:43

Har förstått att det finns personer här som har så pass fina anläggningar och och anpassade rum(samt bra hörsel) att de erbjuds förutsättningar att höra skillnad även på mätbart lika kablar. Då förstår jag kanske att man går på kablarna för att få ut det sista. Kablarna blir då kanske billigare än att byta någon annan del i kedjan. Trots allt kan jag inte låta bli att fundera på att apparaterna längst kedjan kanske ändå inte håller måttet eftersom man fortfarande inte är nöjd och söker förbättring i kablarna.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-06 22:48

kan vi inte skramla då? Jag kan tänka mig att lägga 10 papp :)
Men jag vill vara med och mäta upp kablaget, hur ska vi förresten kunna hitta ormoljekablar som inte förvränger ljudet och har påvisad sämre prestanda med alla sina "boxar" med diverse drosslar å grejjer?

Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:49

Rhenrics

Ett test där Piotr hör skillnad på olika nätkablar 16 av 20 ggr sätter jag däremot gärna hela min samlade förmögenhet emot!

Jag sätter också emot. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-06 22:53

Lazyworm skrev:
Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?

Självklart.

Jag har en kabel klar imorgon som uppfyller Era krav. Den kostar 100 000 kr/meter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:56

Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.

Självklart kan jag haka på och testa utan snack om pengar.

Tramsigt eller inte så var det intressant att se vilka vändningar diskussionen tog och hur säkra nejsägarna var på sin sak. Återigen det var ju ifrån början nejsägarna som började snacka om pengar...

Jag har inget att dölja och har ju som jag redan nämnt haft blindtest på gång.. men det blev ju inget den gången då han som testade mig hörde samma skillnader som jag. Blev krogen och damer i stället som ju naturligtvis är ett par miljoner ggr intressantare än koppartrådar i en hifianläggning.

Jag sätter härmed time-out på utmaningen med pengar invloverat pga. kritik samt dålig sömn... ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:02

Tänkte kort redogöra för de villkoren jag ställde upp.

8/10 kändes som en rimlig gräns. Att pricka alla vore alldeles för riskabelt men 8/10 är ju ändå bra odds för utmanaren.

Att jag ville ha ordentligt med tid på mig var för att en förkylning eller allmän trötthet kan ta udden av mentala skärpan och påverka resultatet. Har vid ett par tillfällen hört skillnader i början av en testsession men varit oförmögen att höra skillnad efter nån timme eller ett par pga. lyssningströtthet.

Somsagt, det är ju inga jätteskillnader det är frågan om.. vet att det finns dom som påstår det men jag är inte en av dom.

/Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-06 23:04

iö o Piotr, kan det möjligtvis bli verkstad ?

Användarvisningsbild
mikethebike

Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav mikethebike » 2007-08-06 23:06

Heja Piotr!

Om det nu är så "enkelt" att det bara handlar om resistans, kapacitans och induktans (?), varför finns då inte redan den perfekta kabeln? Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

I och för sig ett trevligt synsätt från IÖ att medge att det kan vara intresant att finna nya "förklaringar" (eller handlar det bara om varför två till synes/mätmässigt lika kablar ändå låter olika i en given anläggning?).
Senast redigerad av mikethebike 2007-08-06 23:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:06

Laila skrev:iö o Piotr, kan det möjligtvis bli verkstad ?

Du menar "bli av"?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:11

Lazyworm skrev:Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?

Audioquest?

/Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-06 23:15

Piotr skrev:
Du menar "bli av"?

Prexis ! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:22

Laila skrev:Piotr skrev:
Du menar "bli av"?

Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! :)

Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu.

/Peter

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-06 23:23

Piotr skrev:Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.

/Peter

Phu Spännande kabeltråd. Brukar inte följa dom för det leder sällan någon vart. Kanske var det gamblingen här som lockade (ville satsa vår bil men tjejen var emot).
Hoppas det blir en test nu. Lycka till.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-06 23:36

Piotr skrev:
Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! Smile

Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu.

Tack då vet jag. :)

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 23:52

Piotr skrev:Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.

Tramsigt eller inte så var det intressant att se vilka vändningar diskussionen tog och hur säkra nejsägarna var på sin sak. Återigen det var ju ifrån början nejsägarna som började snacka om pengar...

Jag har inget att dölja och har ju som jag redan nämnt haft blindtest på gång.. men det blev ju inget den gången då han som testade mig hörde samma skillnader som jag. Blev krogen och damer i stället som ju naturligtvis är ett par miljoner ggr intressantare än koppartrådar i en hifianläggning.

Jag sätter härmed time-out på utmaningen med pengar invloverat pga. kritik samt dålig sömn... ;)

/Peter
Men dåså! Ska vi komma överens om tid och plats? Vad sägs om någon dag under första veckan i september i Morgan Kane Studios på Rådmansgatan? Det är ett studiokomplex som jag inte tror att många här känner till (Ingvar har INTE gjort akustiken, den har Lennart Nilsson stått för i alla 20+ studios). Jag kan stå för kostnaden i samband med lokalen. De har en rätt stor studio som vi kan rigga med egna grejer. Jag kan ringa imorgon och kolla om det är ledigt. Om inte det funkar så kan vi säkert vara på Helter Skelter på Strandbergsgatan 51.

Återstår val av högtalare/förstärkare/cd-spelare och givetvis ett urval av kablar.

Vad tror ni?
Senast redigerad av nilsviktor 2007-08-06 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-08-06 23:54

"Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu."

Så när det drar ihop sig är det ont om tid?
Det var väl ändå du som utmanade?

Ok, jag ställer upp med 100´ men då ska du klara 19 av 20.
Borde inte vara några stora problem med tanke på skillnaderna?

Finns dock vissa krav innan jag går in med pengarna.
1: Vilka kablar hade du tänkt testa?

Jag återkommer med fler frågor om du svarar på ovanstående.....

/Jonas

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 23:58

Piotr skrev:
Laila skrev:Piotr skrev:
Du menar "bli av"?

Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! :)

/Peter
Jag kan sköta allt det praktiska kring en blindtest. Det enda du behöver göra är att sitta in och lyssna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 23:59

mikethebike skrev:Om det nu är så "enkelt" att det bara handlar om resistans, kapacitans och induktans (?), varför finns då inte redan den perfekta kabeln? Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

Vad mer skulle det vara?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi