Feedback-kompensation på skivspelarhastighet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Feedback-kompensation på skivspelarhastighet

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 10:00

En skivspelare, som ex Linn Axis, har en motorstyrning där man kan ställa frekvensen/hastigheten med några trimpotar som är variabla motstånd.

Ett vanlig fel (som diskuterats här flera gånger på sistone) är ocentrerade skivor som ger en 0.55 Hz fundamental på vilken nyttosignalen är lagrad. Typiskt ligger den på mellan -50 till -60 dB, och ger upphov till hörbart svaj, speciellt för statiska signaler.

Om man med ett lågpassfilter använder denna 0.55 Hz signal för att generera en spänning över ett par varistorer som ligger i serie med trimpotarna, skulle man då teoretisk kunna kompensera för 0.55 Hz wow?

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Feedback-kompensation på skivspelarhastighet

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 10:18

Thomas_A skrev:En skivspelare, som ex Linn Axis, har en motorstyrning där man kan ställa frekvensen/hastigheten med några trimpotar som är variabla motstånd.

Ett vanlig fel (som diskuterats här flera gånger på sistone) är ocentrerade skivor som ger en 0.55 Hz fundamental på vilken nyttosignalen är lagrad. Typiskt ligger den på mellan -50 till -60 dB, och ger upphov till hörbart svaj, speciellt för statiska signaler.

Om man med ett lågpassfilter använder denna 0.55 Hz signal för att generera en spänning över ett par varistorer som ligger i serie med trimpotarna, skulle man då teoretisk kunna kompensera för 0.55 Hz wow?

T

Teoretiskt, ja. Praktiskt, mjae. Vad du vill göra är att förändra tallrikens hastighet under rotationen och där har du en viss tröghet som ska övervinnas. Den minsta tröghet du kan ha är vad skivan i sig innehåller (dvs en tallrikslös spelare) men då åker du säkert på en massa andra problem.

Nu vet jag inte om en "normal" skivtallriks tröghet är något faktiskt problem, det finns ju faktiskt skivspelare som märkbart svajar. Och kunde man styra det svajet till att kompensera för en ocentrerad skiva så varför inte?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 12:56

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:En skivspelare, som ex Linn Axis, har en motorstyrning där man kan ställa frekvensen/hastigheten med några trimpotar som är variabla motstånd.

T

Teoretiskt, ja. Praktiskt, mjae. Vad du vill göra är att förändra tallrikens hastighet under rotationen och där har du en viss tröghet som ska övervinnas. Den minsta tröghet du kan ha är vad skivan i sig innehåller (dvs en tallrikslös spelare) men då åker du säkert på en massa andra problem.

Nu vet jag inte om en "normal" skivtallriks tröghet är något faktiskt problem, det finns ju faktiskt skivspelare som märkbart svajar. Och kunde man styra det svajet till att kompensera för en ocentrerad skiva så varför inte?

/ B

Saken är ju den att kompensationen är ytterst liten ändå, och det handlar inte om så pass höga accelerationer och decelerationer. Jag tror inte man behöver ta till en direktdriven skivspelare med hög motorstyrka utan att de faktisk räcker med att ha en liten asymmetri i hastighet som drivs av 0.55 Hz signalen. Fast hur blir det, när signalen används för att kompensera hastigheten då minskar signalen in och svajet ökar igen? Jag vet inte om/hur det fungerar med kontinuerlig avläsning och kompensation...servodrift...

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 14:32

Thomas_A skrev:... Fast hur blir det, när signalen används för att kompensera hastigheten då minskar signalen in och svajet ökar igen? Jag vet inte om/hur det fungerar med kontinuerlig avläsning och kompensation...servodrift...

Servokompensation är alltid en kompensation. Och hur kort tid den än tar så är det ändå en viss förskjutning i tid. Ett servo bör dessutom ha en viss form av tröghet, annars går det som när Jas-planet landade på Långholmen...

Bättre att ha det rätt från början :-)

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 22:48

Tja att ha det rätt från början blir att centrera skivorna istället. Det kräver mer om man vill bygga nåt.

Jag tror att man kan förbättra ljudet betydligt om man blir av med 0.55 Hz svajet, eller sänker det 20 dB. Påverkan på själva tonarmen/nålen finns kvar, men 0.55 Hz är ganska långt från tonarmsresonansen och krafterna blir inte så stora ändå.

Hörbart är dock svajet som 0.55 Hz bidrar med, och det skulle kan kunna justera med hastighetsvariationer som är i "motfas" till skivan. Ang tids så tror jag inte det behöver vara ett problem eftersom man ändå måste fasjustera och kalibera nivån på justeringen relativt insignalen. När det är gjort en gång så är det klart.

Vad som behövs är att motståndet måste variera i takt med signalens styrka och polaritet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-08 01:45

Thomas_A skrev:Tja att ha det rätt från början blir att centrera skivorna istället. Det kräver mer om man vill bygga nåt.

Jag tror att man kan förbättra ljudet betydligt om man blir av med 0.55 Hz svajet, eller sänker det 20 dB. Påverkan på själva tonarmen/nålen finns kvar, men 0.55 Hz är ganska långt från tonarmsresonansen och krafterna blir inte så stora ändå.

Hörbart är dock svajet som 0.55 Hz bidrar med, och det skulle kan kunna justera med hastighetsvariationer som är i "motfas" till skivan. Ang tids så tror jag inte det behöver vara ett problem eftersom man ändå måste fasjustera och kalibera nivån på justeringen relativt insignalen. När det är gjort en gång så är det klart.

Vad som behövs är att motståndet måste variera i takt med signalens styrka och polaritet.

Är ocentreringen alltid linjär över sidan? Ibland kan jag tycka när manser på armen att den beter sig olika på olika ställen på skivan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 02:54

Harryup skrev:Är ocentreringen alltid linjär över sidan? Ibland kan jag tycka när manser på armen att den beter sig olika på olika ställen på skivan.

Den bör vara lika överallt. Dock kanske den kan se värre ut närmare centrum p g a den mindre längden per spår.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-08 07:46

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Tja att ha det rätt från början blir att centrera skivorna istället. Det kräver mer om man vill bygga nåt.

Är ocentreringen alltid linjär över sidan? Ibland kan jag tycka när manser på armen att den beter sig olika på olika ställen på skivan.

I stort sett, mätningarna från tre olika spelare uppvisar en hyfsat sinuskurva med 0.55 Hz. Visst finns det warps som gör sitt men de kan ju plattas till. Sen så är den tänkta återkopplingen tänkt att ske hela tiden så den anpassas efter skivan.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-08 07:47

Jag har nu schemat till Linn Axis motorstyrning ifall någon är intresserad. Skulle vilja ha lite hjälp med tolkningen av den, om jag kan lägga upp den på sajten.

T

Återgå till Teknikforum