Kortslutning på Arcam 100. kopplat skärmen fel, eller??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Kortslutning på Arcam 100. kopplat skärmen fel, eller??

Inläggav matså » 2004-06-02 11:22

Hej

Som ni alla vet så har klantskallen Mats fått kortslutning i sin Arcam 100 för tredjegången.

Jag skall nu berätta om den sista gången den fick kortsluting.

Det var en kväll i maj. Den glade Mats satte på en Pink Floyd Sacd och låten Money. När vår hjälte hade lyssnat till partiet där Guilmour spelar solo, så klippte det(har aldrig klipp förr). Snabb som en Kobra från Svedala så stängde jag av allt och kopplade bort alla kablar. Jag kollade högtalarkablarna och de satt i rätt. Satte på och spola fram till rätt ställe på, men nu hördes det lite svagare på höger högtalare. Gick fram och kollade kopplingarna på höger högtalare och såg att de var rätt kopplade. Satte igång låten igen på samma ställe på ca 45, PANG!! den röda lampan tändes och det kom rök ur förstärkaren. Jag kopplade ur förstärkaren och lät den svalna. Dum som jag är/var så satte jag igång igen. Jag blev så klarat mycket ledsen för jag har inte råd med ytterligare 2700 kr att punga ut för reparation.

Jag mailade hifiskåne och de sa att det skulle gå på fabriksgarantin (hoppas det är så)

Detta hände för ca två veckor sedan och nu när jag tänker( jo jag kan faktiskt göra det också även om ni tvivlar :D ) tillbaka så undrar jag inte om skärmen är fel inkopplad. Jag har nämligen fått tips att man kan koppla skärmen på Supra ply 3.4 S på minus sidan på högtalaringången på förstärkaren (skall ge samma skärm som om man kopplat skärmen på chassit). Tror ni det är det som har gjort att det har blivitkortslutning. Fast dagen förre så spelade jag The Coors livedvd på samma ljudvolym och då hände det inget.

Over and out från er klantskalle
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-06-02 11:52

Kollade på dina bilder i medlemstråden och jag tycker att jag ser lite lösa skärmtrådar spreta vid högtalarterminalen? (kan vara jag som ser fel också :) )
Om det är så så kanske skärmen gjort kontakt med plusterminalen på högtalaren och på så sätt gjort kortis. Kan kanske vara värt att kolla upp kablarna iaf.

(om det nu är kortis som orsakat felet)

Lycka till!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 12:02

Tack. Jag har rättat till det felet att de spretade omkring innan detta hände.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-06-02 13:34

Hade du kopplat ihop skärmen till höger och vänster kanal?

/Gr.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 14:33

Nej absolut inte utan jag har satt skärmen tilllsammans med minus och satt i där minus skall vara i förstärkaren

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kortslutning på Arcam 100. kopplat skärmen fel, eller??

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 15:15

Hej Mats!

Konstigt att den går sönder om det var kortslutning. Alla vettigt konstruerade förstärkare har skyddskretsar som ska skydda förstärkaren mot kortslutning. Tillverkarna sätter dit skyddskretsar för att de vet att folk gör misstag, förr eller senare så händer det. Det kan se ut på lite olika vis, ibland är det säkringar som går, ibland är det reläer som kopplar bort högtalarna, ibland är det en kombination. Ett sätt att minska felkopplingsrisken för dig är att knipsa bort skärmändan på Supran. Jag tror inte att den ljudmässiga skillnaden blir särskilt stor, om ens någon.

/Johan

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-02 15:21

En högtalarkabel ska inte kunna plocka upp något hörbart såvida den inte ligger som en spole bland nätsladdarna så du kan lungt blippa bort skärmanslutningen. Nu är Arcam kanske inte de förstärkare som klarar stryk så väldigt bra, har du bild på stärkaren ?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 17:42

Johan, de sa kortslutning och det var mycker som rök de andra gångerna så jag får ju lita på dom. Dom är ju mästarna (ljudtema).

Jo visst kan jag klippa bort skärmen men då kunde man ju lika gärna köpt 3,4 utan skärm. Börjar undrar om det inte är lite nej inte humbug men ändå. Tur att kabeln är bra.

De har inte så många bilder på den bakifrån men här är en framifrån

http://www.hometheatersound.com/equipment/arcam_avr100.htm

Tack för alla vänliga svar att ni svarar en klantskalle. Jag trodde ni skulle göra narr åt mig för jag vet att det är bara jag som har lyckats med korstslutningar.

Johan, de sa på både Tljudtema och HifiSkane att råkar kabeln hamna på fel ställe så ryker allt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 18:15

Då är det en dum förstärkare för så ska det inte behöva vara. Det finns massor av förstärkare att köpa som klarar att kortslutas utan att gå sönder.

Jag kan lova dig Mats att det inte bara är du som kortsluter förstärkare, det har nästan varje hifigalning gjort någon gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 18:22

Synd att den är dum på det området, för när det gäller ljud och film så är den fantastisk milt sagt1

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2004-06-02 23:14

Jag "lyckades" med att skapa kortslutning med min Thule IA60B SE och Supra Ply 3.4/s förra veckan, så du är definivt inte den enda som har klantat till det Mats.

Jag hade skärmen kopplad till jordkontakten på förstärkaren och inget på högtalarsidan, eller åtminstone så trodde jag det.
Fanns nämligen lite lösa skärmtrådar på en högtalarkabeln som fick kontakt med + och/eller - kontakterna på ena högtalaren.

Precis som på Mats Arcam så kom det ett ljudligt "pang" och sedan rök (väldigt illaluktande) ur förstärkaren.
Kopplade snabbt loss all kablage som var kopplad till förstärkaren, och öppnade sedan förstärkaren för att se ifall man kan se hur mycket skada hade uppstått. Konstigt nog så såg det ut som det gick sönder i förstegsdelen, ett område som var mörkt brun plus en säkring hade gått.

Ska undvika att det händer igen genom följande åtgärder:
- Ska inte koppla in skärmen igen
- Tejpa vid skärmen så att inget ledande kan komma i kontakt med den.
- Slutligen, beställa ett par nya kablar. :D

Lämnade in den hos Hifi-punkten i Skövde. Max pris blir 2000kr inkl arbete och moddning.

Dyrt att vara klantskalle. :roll:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-02 23:39

Har också haft kortslutning för att kontakter åkt ut och legat mot varandra. Det som hände var att enheten slog från (en gång NAD slutsteget andra gången Audio Analoguen). Inga säkringar bara de automatiska reläerna slog från. Har ju både säkringar och relä.

Jag undrar om det är konstigt konstruerade reläer eller om det finns förstärkare som inte har några skyddskretsar? Hur vanligt är det?

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-03 06:59

Skall jag byta kablar så blir det Sword! Eftersom jag hört så mycket bra om dom.

Återgå till Generellt om hifi