Vad saknar du för apparat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 17:43

Mayro skrev:jag saknar en riktig högtalare som har element som kan flytta mycket luft. Har hög känslighet runt i alla fall 93-96 db..och stor kraft att klara bas med långa slag utan dista sönder eller bryta upp..

Ha 20-20000 Hz och ev uppåt och nedåt. men i alla fall min den specen på frekvensminimum....

och kosta mellan 15-30 tusen max......

Detta saknar jag mest av allt inom hifin..

Det blir nog svårt att köpa för dom pengarna, det är ju få köpesystem som överhuvudtaget har de specarna känsligheten inräknat. Kanske du kunde få tag på begagnade chavrex för en 40-45 tusen eller mer...? Jag tvivlar på att så många har sålts. Dom kvalar iallafall in någorlunda.

Läs mer här: http://www.rauna.com/slides/chaverex_in_home2jpg.html
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 18:15

tog bort texten så slipper jag tramsa med folk .
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-04 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-03 18:28

Jag saknar en bra mediaapparat. Vill kunna se Blu-Ray filmer, koncerter mm men också kunna lyssna på endast musik typ Flac eller AIFF (Wav). Vill ha display på TV (för bra bläddring/sökning/presentation av aktuell låt) samt i apparatens display. Kanske en blandning mellan Squeezebox och Apple TV samt en Blu-Ray spelare. Helt enkelt ett über media center.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-08-03 18:32

Morello skrev:Menar ni alltså ett 2-kanaligt försteg med en extraingång, vilken dämpas 6 dB(eller ställbar) och summeras till vänster samt höger?

Nja, vad jag menade var en apparat som tar en digital signal från en DVD-spelare och distribuerar kanalerna enligt användarens önskemål utan att degradera ljudkvaliteten.

Fast vad Nattlorden menade var nog en apparat som "normalt" spelar stereo, men som med typ en knapptryckning slår på övriga kanaler med tillhörande elektronik. Att man med en knapp kan växla från 2.0 till 5.1 typ. Om jag fattade det hela rätt. Då slipper man ha 3.1 elektronik påslagen för jämt.

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-08-03 18:43

Jag har faktiskt.se en baktanke med denna tråd. Om det visar sig att det finns önskemål om en apparat från fler än en eller ett par, kunde man kanske agera konsumentpåtryckare och pusha för att det som saknades kom på marknaden :-)

Om inte annat så borde ju den samlade kompetensen här kunna åstadkomma mindre underverk. Tänker på Olas hötalare eller på skruttens, eller på Morellos RIAA försteg - och det finns ju fler exempel.

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 19:08

Jag anser att det definitivt saknas en hel del konstruktioninriktning mot element som passar slutna system, samt för hornladdning som är mera vikta för hifi.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-03 19:19

Vilket register talar du om när det gäller hornladdning, och vilken typ av horn? Dom bästa kompressionsdriverarna på 1-2" borde väl duga för hifi, i alla fall om dom placeras i ett lågfärgande horn?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 19:21

paa skrev:Vilket register talar du om när det gäller hornladdning, och vilken typ av horn? Dom bästa kompressionsdriverarna på 1-2" borde väl duga för hifi, i alla fall om dom placeras i ett lågfärgande horn?

Bas!... eller generellt egentligen så händer det nästan nada på hemhorn-elements fronten och mest på PA sidan. Lite synd!

Mayro skrev:matero. Med en duktig konstruktör som kan element som finns redan där ute. och med lite vilja.. Han skulle lätt kunna konstruera denna högtalare.. Hur den sedan skall byggas så prisbilden kan hållas. samt distubueras.. Det är en annan sak.. För med dessa saker i ordning så kan den byggas utan tvekan för som pengarna.. Se bara på Phonar P40II s för brutto dryda 15 lapp bara... Den snubben skulle klara att bygga och sälja en sådan högtalare..

och jag har tjatat på Wolfgang på Creative a att snacka med phonargubben om detta projekt...

Och ojoj OM han skulle nappa och verkligen byggde.. Då fick andra hålla i hatten i detta segment av priser och en bra bit uppöver.. :wink:

Jag är ändå inte helt säker på att det är helt enkelt, med tanke på att det är fråga om en i det närmaste totalregisterhögtalare med för sin bandbredd ovanlig effektivitet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-03 20:57

Mayro skrev:jag saknar en riktig högtalare som har element som kan flytta mycket luft. Har hög känslighet runt i alla fall 93-96 db..och stor kraft att klara bas med långa slag utan dista sönder eller bryta upp..

Ha 20-20000 Hz och ev uppåt och nedåt. men i alla fall min den specen på frekvensminimum....

och kosta mellan 15-30 tusen max......

Detta saknar jag mest av allt inom hifin..

Max rekomenderar en titt på XL-fidelity. En svensk produkt. "Tyvärr" är känsligheten högre än den du anger, tillverkaren säger 101dB/W/m. Dock inget sagt om vilken placering det gäller vid.

Skulle jag köpa en köpe-högtalare idag skulle jag med all sannolikhet köpa denna.

Bild

Tillverkaren skriver:

PG-1800-PRO
3-vägs golvhögtalare · 1" diskant, 8" mid/bas, 18" sub/bas · 4 ohm ·
Maxeffekt 1000 watt · Rek. förstärk. 10-500 watt · Extremt snabb och fast bas · Mycket större magnet och styvare baskon med större luftkylning än tidigare modeller · Känslighet 101dB · Bi-wiring/amping · Basreflex · 22 Hz-22kHz · Koner ingår ·
Kan sandfyllas · Guldpläterade högtalarkontakter ·
Färg: Körsbär · Mått HxDxB 121x42x56cm · Vikt 60 kg/s

Pris: 27 000 kr

Tillverkarens hemsida!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 22:30

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-04 00:33, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 22:38

Mayro skrev:Dom säljs väl inte mera nu väl.. Och db var mer ett minimimått jag skrev. Så högre känslighet är väl ok

men som sagt. Kollar du vidare så säljer vantage dom inte mera dessa XL fidelity..

men jag har sökt även dom att byta med.. Både xl 18 samt en xl 12 som repsam säljer eller har sålt... :wink: Så har haft lite int av att prova dom Max...

Sedan OM dom motsvarar vad jag anser vara bra högtalare har jag ingen aning om.. Jag skulle gissa dom mer klassar in som bättre cervinburkar eller nåt liknande..Vilket är en rejäl bit ifrån "bra högtalare" enligt min åsikt 8)

Det ser ut som om dom säljer! http://www.xlfidelity.se/xl/xl.htm
Dom är inga Cerwin mer än ljudtrycksmässigt sägs det, men dom där vifa-horndomarna är inte vad jag tror mest på. Har prövat dem själv lite var stans och är inte så väldans impad. Det står 101db men märk väl att de har 4 ohms nominell impedans.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 22:44

jo. men gå sedan vidare till vantage hemsidan då så ser du.. vips 8O så finns dom inte mera..

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 22:49

Mayro skrev:jo. men gå sedan vidare till vantage hemsidan då så ser du.. vips 8O så finns dom inte mera..

Det verkar så! Ring och fråga?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 22:49

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-04 00:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 23:05

problemet mayro med din önskelista är ju att lättdrivna högtalare inte direkt går hand i hand med hur djupt dom går....det ena tar liksom ut det andra...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-03 23:05

Åtminstone förra året fanns dom att köpa. Ring och hör med dom om intresse finns.
HiFi-mässigt ska dom vara helt OK enligt test i bl.a. Elektronikvärlden.

Och, jag har hellre bra dynamik och ljudtryckskapacitet än finlir. Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-03 23:08

Haakan_W skrev:problemet mayro med din önskelista är ju att lättdrivna högtalare inte direkt går hand i hand med hur djupt dom går....det ena tar liksom ut det andra...

Nja, det går att bygga så dom går "tillräckligt djupt" och med bra känslighet. Det du betalar med är storlek och pris. Men alla ska ju ha högtalare som går ned til 20Hz och inte är större än en skolåda... Då blir känsligheten därefter...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 23:21

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-04 00:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 23:27

jag tror du får höja budgeten ganska mycket då om du inte vill gå diyvägen....sen kanske läsa på lite mer i ämnet så du får lite grundläggande kunskaper om vilka högtalare som möjligtvis kan ha dom egenskaper du söker :) dom du har nu har definitivt inte det ;) (även om du säkert tycker om dom)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-03 23:27

Jag vill ha ett aktivt delningsfilter och fyra kanaler förstärkare. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-08-04 23:29

Nattlorden skrev:Preamp med hemmabiokomplettering. Dvs. ett neutralt 2-kanals försteg som man kan slå igång hemmabioprocessande med kompletterande slutsteg för surroundkanalerna vid behov.

Haakan_W skrev:ungefär som jag då

Ett litet gulligt Cyrus kanske...?
Verkar riktigt vettigt om man har en bra tvåkanalsrigg.

http://www.cyrusaudio.com/product.asp?ProductID=92

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-08-05 12:49

Jag vill ha många lådor, extremt många lådor :twisted: . Gjärna i matchande mått med te.x Linn. Typ cd transport med extern nätdel, dac med extern nätdel, slutsteg med externt ingångsteg och extern ström.
Sedan ska det självklart finnas hembio processorer,nätfilter,aktiva delningsfilter och bas slutsteg.
Sakerna ska ha UTBYTBARA skal. Och det ska finnas många olika alternativ på frontar och lock man kan byta till.
Neutralt ljud,lågt pris,hög finsih och kvalitetsintryck och innanmätet behöver verkligen inte vara high-end.

fatta maffigt med en stor bokhylla på en väggen fullsmockade med ett 30tal lådor :o
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 13:06

Bredin skrev:Jag vill ha många lådor, extremt många lådor :twisted: . Gjärna i matchande mått med te.x Linn. Typ cd transport med extern nätdel, dac med extern nätdel, slutsteg med externt ingångsteg och extern ström.
Sedan ska det självklart finnas hembio processorer,nätfilter,aktiva delningsfilter och bas slutsteg.
Sakerna ska ha UTBYTBARA skal. Och det ska finnas många olika alternativ på frontar och lock man kan byta till.
Neutralt ljud,lågt pris,hög finsih och kvalitetsintryck och innanmätet behöver verkligen inte vara high-end.

fatta maffigt med en stor bokhylla på en väggen fullsmockade med ett 30tal lådor :o

Sådär tyckte jag åxå vid typ 18 år gammal... ;-)

Idag vill jag gärna även bo i rummet där anläggningen finns. En (1) låda innehållande dvd-spelare, radiotuner, massa ingångar inkl högvärdig RIAA och nätverksanslutning, gärna 5- eller 7-kanals slutsteg som kan användas i bio-uppsättning eller för aktiv drift av högtalare, utgång till HDTV och självklart inbyggd hårddisk för inspelning och senare uppspelning.

/ B

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2007-08-07 21:46

Rishna skrev:En hembioförstärkare med inbyggt slutsteg till LFE-kanalen! Med dagens teknik borde det gå att klämma in ett klass D- eller E-slutsteg i samma låda så man sparar plats och gör det betydligt enklare och billigare för de som vill bygga egen basmodul. Hur mycket skulle det kosta att lägga till detta slutsteg i en befintlig hembioreceiver i jämförelse med vad t.ex. ett Nad 218 kostar på beg. marknaden?

Tänk så smidigt det skulle vara och så många som köpt just den hembioreceivern bara just därför. Sen skulle det vara bra om det fanns samma möjligheter i en vanlig tvåkanalsförstärkare. Ett ordentligt aktivt delningsfilter + slutsteg till en eller två basmoduler. Allt i samma låda. Det vore finemang! :D

Eller varför inte "bara" en hemmabioreceiver där man kan välja att (t.ex.) 2 av kanalerna skall vara .1, d.v.s. har man en 7.1-receiver så kan man välja att köra 5.1 där utgången för .1 är 2 av slutstegen. Det skulle vara en kanonbra funktion, tycker jag. :P

Varför har ingen tillverkare tänkt på detta? Eller har någon det, och det är jag som är pinsamt ouppdaterad? :oops:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-07 21:50

Vill ha en bärbar, typ Zen Vision, med liten bra färgskärm för film osv... men där man dessutom kan plugga in alla tänkbara ljud och bildapparater och spela in materialet i felfri kvalitet utan att behöva tänka på format hit o dit... samt spela upp från denna på alla tänkbara bild/ljudanläggningar.

:)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 21:51

Som jag funderade på i teknikforumet, en kombinerad RIAA och motorstyrning som ger (servo)feedback på hastigheten med avseende på 0.55 Hz skivocentrering.

Skulle sitta fint om det gick att konstruera. Skulle nog gå att sälja till en bra slant också.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 22:11

Thomas_A skrev:Som jag funderade på i teknikforumet, en kombinerad RIAA och motorstyrning som ger (servo)feedback på hastigheten med avseende på 0.55 Hz skivocentrering.

Men, feedbacken måste väl vara annorlunda beroende på hur stor skivans ocentrering är? Att frekvensen är låst till hastigheten (33 1/3 resp 45) är en sak. Men det behövs väl olika mycket kompensation beroende på om skivan är ocentrerad med 0,1 mm eller 0,5?

Sorry för OT, hör väl egentligen till tråden där detta diskuteras.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 22:21

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Som jag funderade på i teknikforumet, en kombinerad RIAA och motorstyrning som ger (servo)feedback på hastigheten med avseende på 0.55 Hz skivocentrering.

Men, feedbacken måste väl vara annorlunda beroende på hur stor skivans ocentrering är? Att frekvensen är låst till hastigheten (33 1/3 resp 45) är en sak. Men det behövs väl olika mycket kompensation beroende på om skivan är ocentrerad med 0,1 mm eller 0,5?

Sorry för OT, hör väl egentligen till tråden där detta diskuteras.

/ B

Jo men det styrs ju av signalen! Ju mer ocentrering ju starkare 0.55 Hz signal.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 22:44

Thomas_A skrev:
Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:... och motorstyrning som ger (servo)feedback på hastigheten med avseende på 0.55 Hz skivocentrering.

....Men det behövs väl olika mycket kompensation beroende på om skivan är ocentrerad med 0,1 mm eller 0,5?

Jo men det styrs ju av signalen! Ju mer ocentrering ju starkare 0.55 Hz signal.

Aha. OK, jag lyssnar gärna när konstruktionen är klar :-)

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-07 22:53

Måste göra lite reverese engineering på axisen motorstyrning först, det kan ta sin tid.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi