Finns det blindtester mellan skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-08 08:11

Ett sådant demo av Bo Hansson har jag varit med om för över 20 år sedan. Då körde han med Thorens-spelare med Southerarm. Många var nog förvånade att skillnaden var så liten mellan master och vinyl. Jag plockade ut vilken som var vilken och fick en speldosa.... Speldosorna använde Bo för demonstrera högtalarlådornas "klang". Blev rätt stor skillnad om de stod på Rauna eller en vanlig trälåda.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 10:40

subjektivisten skrev:Visst, han säger ju såklart det, eftersom han säljer dom spelarna. Dock vore det intressant med en oberoende test mellan flera spelare. Så får vi se om det är t ex några hörbara skillnader alls sålänge dom har samma pickup/riaa och går i samma hastighet. Och om så är fallet, vilken som kommer närmare original CDn. :D

Han inte bara säger det, han låter folk som provlyssnar jämföra på samma sätt som han själv när han tog fram och trimmade sin spelare. :)

RogerGustavsson skrev:Ett sådant demo av Bo Hansson har jag varit med om för över 20 år sedan. Då körde han med Thorens-spelare med Southerarm. Många var nog förvånade att skillnaden var så liten mellan master och vinyl. Jag plockade ut vilken som var vilken och fick en speldosa.... Speldosorna använde Bo för demonstrera högtalarlådornas "klang". Blev rätt stor skillnad om de stod på Rauna eller en vanlig trälåda.

Speldose testet var ju ett skoj påfund, hade glömt bort det :D Undrar om den där Thorensspelaren var den som han nu har ligger ute på annons... en TD160?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 13:09

RogerGustavsson skrev:Ett sådant demo av Bo Hansson har jag varit med om för över 20 år sedan. Då körde han med Thorens-spelare med Southerarm. Många var nog förvånade att skillnaden var så liten mellan master och vinyl.

Intressant! Ja, jag tror ärligt att det är föga liten skillnad, om någon mellan olika skivspelare konstruktioner, sålänge dom är vettiga. Anledningen varför jag tror det är för vi måste lägga till vinylens egna brusgolv, som är rätt hög om vi jämför mot CDn.
Så oavsett hur mycket man fixar med smådetaljer, så kan mycket av dessa drunkna i brusgolvet, och ger ingen eller mikroskopiska förbättringar. Dock vore det intressant att testa för se om det stämmer eller ej. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi