Gillian Welch på China igår

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Gillian Welch på China igår

Inläggav mapem » 2007-08-02 10:02

Hörde Gillian Welch med sin ackompanjatör David Rawlings på China i går. Det var fullspikat med folk i alla åldrar. Många musiker i publiken.

De spelade från kvart över åtta till bortåt elva med en kort paus. De flesta låtarna var hennes egna och kändes igen från hennes skivor, men de framförde också några bluegrass-klassiker.

Ljudet var bra om än inte lika bra som från skivorna. Intressant att konstatera att skivorna tycks vara mycket direkt upptagna, skillnaderna var mycket små mot live-framträdandet.

De såg mycket glada ut och verkade trivas storartat på scenen, hon ger annars ett buttert intryck på de bilder man sett.

Att hennes låtar är bra visste jag redan. Man är alltid lite orolig när man ska höra en artist live. Ska hon motsvara förväntningarna? Det gjorde hon, med råge. Hon sjöng med sin fina röst som dock lät lite hårdare genom PA-t än på skiva. Sista låten framföres helt akustiskt, dvs utan mikar, och den andlösa publiken fick höra hennes mjuka men starka röst helt opåverkad av elektronik. Stående ovationer.

Rawlings hade en ganska framträdande roll med många fingerpicking- solon. Han är en utmärkt gitarrist med stor spelglädje. En riktig spelman och den i dag kanske mest framträdande förvaltaren av denna bluegrasstradition. Gitaren var en liten Epiphone med f-hål i stället för ett stort runt, "den billigaste man kunde köpa år 1935" sa han. Welch hade en traditionell western-gitarr med stor låda. Hon ägnade sig mest åt att kompa med ackord men i sitt enda soloframträdande, den mycket fina "This little song" (tror jag den heter), visade hon att hon också behärskar fingerpicking-tekniken. Hon spelade banjo också, "men inte lika bra som Earl Scruggs" sa hon, och det måste man ju hålla med om.

Höjdpunkterna var tycker jag "My first Lover" och "Time - the revelator". Den enda låt jag saknade var den innerliga kärlekssången "I dream a Highway" men den är så lång och långsam så den kanske inte är så lätt att framföra inför publik.

Flera av låtarna hade ett helt underbart sväng man sällan hör annars. Och detta helt utan bas och trummor, bara två gitarrer och röster. Suveränt!

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-08-03 12:25

Lyckost dig som var där.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-03 13:31

Ja det var j-t bra faktiskt. Jag har normalt svårt för vad som brukar kallas country, men Welch och Rawlings visar att riktiga artister höjer sig över alla påklistrade genre-beteckningar. Jag tycker Gillian Welch har förnyat en genre som annars fullständigt gått i stå, detta genom att samtidigt både gå tillbaka till traditionen och blicka framåt mot modernare musikformer.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-08-07 20:31

Jävla skit att jag missade det. :cry:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Gillian Welch på China igår

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 21:11

mapem skrev:Ljudet var bra om än inte lika bra som från skivorna. Intressant att konstatera att skivorna tycks vara mycket direkt upptagna, skillnaderna var mycket små mot live-framträdandet.

Så måste det väl inte vara? Kan det inte vara en perfektionist till artist med en like vid ingenjörsbordet?

Jämför Steely Dan på skiva och live, där är det mycket stora likheter, men SD:s produktioner är allt annat än direktupptagna.
... tycker jag!

Per

1947

Inläggav 1947 » 2007-08-07 22:37

Har hört många countryartister live och deras skivor låter så lika live de bara kan. Skickliga artister och skickliga musiker och skickliga tekniker fixar det. Det är inte alls ovanligt att man har hela bandet i studion och bara drar av låtarna, som på gamla goda tiden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 22:39

1947 skrev:Har hört många countryartister live och deras skivor låter så lika live de bara kan. Skickliga artister och skickliga musiker och skickliga tekniker fixar det. Det är inte alls ovanligt att man har hela bandet i studion och bara drar av låtarna, som på gamla goda tiden.

En av de mycket få anledningarna till att jag skulle kunna gilla c&w :)

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-08 10:41

Bill50x skrev:
1947 skrev:Har hört många countryartister live och deras skivor låter så lika live de bara kan. Skickliga artister och skickliga musiker och skickliga tekniker fixar det. Det är inte alls ovanligt att man har hela bandet i studion och bara drar av låtarna, som på gamla goda tiden.

En av de mycket få anledningarna till att jag skulle kunna gilla c&w :)

/ B

Man behöver definitivt inte gilla C&W som genre för att gilla Gillian Welch. C&W är (tillsammans med dansbandsmusik) en av de genrer jag har mest negativa fördomar om. Trots detta tittade jag på BBC:s serie om countryns utveckling för ett par år sen och bland de nuvarande utövarna var det en eller ett par som stack fram ur den annars gråtrista och mediokra countrygröten. Gillian Welch var en av dem.

Särskilt de två skivorna "Time - the revelator" och "Soul Journey" är mycket bra. Båda med David Rawlings som medmusikant och producent. Hon har också gjort några skivor med T-Bone Walker som producent men de är tyvärr lite mer av typen dussincountry. Som bekant är det han som oftast producerar Emmilou Harris skivor. Och hon, som i och för sig är en mycket bra sångerska, är inte lika kul att lyssna på. Även om också hon höjer sig skyhögt över såna bedrövliga countryartister som t ex Shania Twain, som enligt min mening är helt olyssningsbar.

Gillian Welch framstår kanske snarare som singer/songwriter än gängse countryartist men det är tydligt inom country/bluegrasstraditionen hon verkar ändå. När man lyssnar på henne får man associationer till klassisk amerikansk folkmusik typ Carter Family, Woody Guthrie, Almanac Singers med flera.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-08-13 21:01

Jag får passa på att rekommendera revival med henne. Lite "rockigare" än Time.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-08-21 17:21

Ursäkta mapem, du menar väl T-Bone Burnette som producent. T-Bone Walker spela Texasblues å dog 1975 om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-22 08:18

krellmaster skrev:Ursäkta mapem, du menar väl T-Bone Burnette som producent. T-Bone Walker spela Texasblues å dog 1975 om jag inte missminner mig.

Självklart krellmaster är det mr Burnette som avses. T-Bone Walker, är något helt annat, det vet jag ju egentligen mycket väl som gammal bluesdiggare. Ändå lyckas jag alltid blanda samman dem. T-bensstek som t-bensstek. Tack för påpekandet. :oops:

Återgå till Musikstugan