Bygga subwoofer?:)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-18 00:55

ja elementet är lite knepigt kan jag hålla med om. Jag hade tänkt att bygga en 100 liter låda och använda ett rör som är 110mm i diameter och max 450mm långt. Kan det bli nått?

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2007-06-19 18:12

Jag tycker du frågar samma sak för många gånger! Runt 100 liter avstämt lite över 20 Hz, sen exakt hur många liter det blir eller om röret är nån cm för kort gör minimal skillnad. Ta det röret du har, bygg lådan med dom måtten du uppgav, sen om det kanske blir 93 eller 89 eller 102 liter så kommer du inte märka det. Bygg!

Svante, i LSPCad fick jag mata in 3.7 mH för att matcha impedanskurvan. Lustigt att det är sådan skillnad. Men det stämmer att det blir en peak vid 50 Hz. Kommer förmodligen inte att märkas vid låg delning och väl placerad i ett rum som ju gör mycket mer med frekvensresponsen.

(TB verkar ha ändrat sättet dom mäter induktans, alla element har nu ett lägre värde redovisat än vad dom brukade ha. Skumt.)

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-20 00:58

Ok tack så mycket bu har jag alllt jag behöver och ska börja bygga så fort som möjligt den , lovar och inte fråga något mer :oops: sista frågan jag behöver svar på om man ska använda antingen isover, fårull eller vanlig vit dämpmull som ska vara till lådor? och man ska inte räkna med dämpmull som en volym va?

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-20 18:35

Jag har provat både ljudias och nagref bestämmning av längden på basrör och får olika svar? Vad ska man mata in på nagrefs:

What is the resonance frequency menar de elementets resonans frekvens?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-20 19:11

Bygg nu :)

Isover blir bra. Portlängden får man justera senare!

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-20 20:25

Vad jag har läst är isover inget vidare dammar och så så det blir nog fårull :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-20 21:38

Mycket snack ;)

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Inläggav Rookie » 2007-06-21 06:50

Isover är överlägset. Billigt och om det börjar klia så är det säkert bara myggbett. :D
Back in black!

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-21 11:42

Men asså det kan inte förstöra högtlaren? Dammar det genom basporten om man har en sådan. Vad jag har hört ska inte fårull vara bättre?

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2007-06-21 11:55

Jag tror inte på isover med dagens välventilerade element. Jag kör alltid med sådant där vitt syntetiskt fluff. Det är inte heller kritiskt med stora portade lådor, kör lite på känn bara.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 13:09

tollen88 skrev:Men asså det kan inte förstöra högtlaren? Dammar det genom basporten om man har en sådan. Vad jag har hört ska inte fårull vara bättre?
Det är mycket snack.. det är inte lösull du skall använda, utan skivor so har fina bindningsskick. Det har varit en evig diskussion om det här, särskillt på amerikanska site/listor, men ingen har hittils kunna visa ett element som gått sänder..

Fårull är inte dåligt det heller. Bara dyrt, och lite avhängt fåret ullen kommer från :)

Välj det material du känner dig trygg med. Täckjacksfodret, det vita, har mest effekten av att agera isotermiskt, dvs kyla luften vilket kyler talspolen, vilket leder till att Q inte ökar så mycket (leder till högre basnivå men på bekostnad av artikularitet och djupbas)

Användarvisningsbild
boyafraid
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: 2006-06-22

Inläggav boyafraid » 2007-06-21 13:38

låter som en riktigt dålig täckjacka
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-06-21 13:44

14 sidor.. var är byggbilderna? :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-21 14:42

Hehe bygget kommer inom kort mycket kort ska bara bestämma exakt storlek på den lovar att lägga ut en massa bilder! :lol: Om man tar glasull (isover ska man ha 70 mm tjock då? Man ska täcka alla väggar utan där basporten och elmentet sitter väl och man ska inte räkna in dämpningen i volymen?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 16:30

70mm blir bra.

Räkna inte bort volymen isoleringen tar. Lägg istället till 10% på den.

Räkna bort volymen för porten och elementet bara.

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-22 14:01

Tänkte bara höra med er jag har gjort en lite snabb modell hur lådan ska se ut och ni får gärna ge några komentarer:

http://img484.imageshack.us/my.php?imag ... ld2jp4.png

http://img484.imageshack.us/my.php?imag ... ld3se3.png


Lådan är nu 66 djup 60 hög och 40 bred om man då räknar med innermåttan om man använder 25 mm mdf så blir lådan ungefär 100 liter så klart har jag räknat bort element och rör också! Räknade inte med volymen dämpvadden tar!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 14:14

Räknade inte med volymen dämpullen tar?

Dämpullen är ju mest luft, som dessutom fungerar så att elementet tror lådan är större (lufthastigheten sänks i dämpmaterialet).

Du skall beräkna lådan som om den var tom. Hela trälådan alltså. Räkna sedan bort stagningar, port, elementet - och du har den effektiva lådvolymen.

Lycka till!

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-22 14:24

Ja det vet jag jag tar inte med dämpmullet som en volym men det var mest designen jag var ute efter?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 15:01

Designen ser bra ut :)

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-22 16:11

En liten dum fråga ska man beräkna röret som en hel volym eller ska man bara beräkna mantelarean på röret alltså plasten? Lite dum fråga kanske? :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 16:49

Hela röret :)

Gör det dessutom lite för långt, sedan kan man kapa det lite i taget tills man blir nöjd - om man inte kan mäta..

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-22 17:33

Vad är rekomenderat för tjocklek på baffeln där röret och baselmentet ska sitta?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 17:56

Samma som resten av lådan. Det viktiga är att du stagar ordentligt. Låt det inte gå mer än 25-30cm utan stag. Två stycken på höjden, ett en bit under och ett en bit över elementet. Stagen skall sitta fast i alla väggarna. Tag en skiva och såga bort det blåa i "svenska flaggan" men lämna ca 5cm som en kant runt om.

Så.. nu är det byggdax! :)

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-22 18:33

Tänkte limma ihop två stycken 25 mm mdf skivor till baffeln då behöver man väl inte stadga där utan bara sido skivorna? Kan man använda rundstavar till stadgning? Snart byggdags :lol:

Användarvisningsbild
X-ray
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 2005-03-24
Ort: Kristinehamn

Inläggav X-ray » 2007-06-23 10:45

tollen88 skrev:Tänkte limma ihop två stycken 25 mm mdf skivor till baffeln då behöver man väl inte stadga där utan bara sido skivorna? Kan man använda rundstavar till stadgning? Snart byggdags :lol:


Gör som kaffekoppen rekomenderat i ovanstående inlägg.

Det är baserat på stabil empirism.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
tollen88
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2006-01-28

Inläggav tollen88 » 2007-06-24 12:45

Ok då är det bara och börja! En sak som jag märkte med mitt tangband wq-760A element är att gummikanten på den är helt snett limmad. Om man ska få i några skruv där får man nästan förborra? Man ser tom att halvcirkeln som blir av gummi kanten om man tittar från sidan är mycket mer plan på ena sidan? Ska man godta detta? är detta vanligt? :cry:

Användarvisningsbild
henrik
 
Inlägg: 259
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Göteborg

Inläggav henrik » 2007-08-08 10:23

Har det blivit någon högtalare än?
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-08-08 10:41

Kaffekoppen skrev:Välj det material du känner dig trygg med. Täckjacksfodret, det vita, har mest effekten av att agera isotermiskt, dvs kyla luften vilket kyler talspolen, vilket leder till att Q inte ökar så mycket (leder till högre basnivå men på bekostnad av artikularitet och djupbas)


Alltså det här är ju inte helt korrekt. Isotermisering innebär att man utjämnar temperaturskillnader. När trycket ökar (p g a att konen rör sig inåt) så ökar oxå temperaturen på luften i lådan. När konen rör sig åt andra hållet så minskas däremot temperaturen. Vad det isotermiserande materialet gör är att det tar upp värme när trycket stiger (och kyler därför av luften) och avger värme när trycket sjunker (och värmer då upp luften igen). Temperaturtillskottet är alltså helt oförändrat det enda som händer är att temperaturvariationerna dämpas. Täckjacksfluff (AcostoQ och liknande varumärken) har en bra värmeöverföringsförmåga mellan fiber och luft (Isotermisering). Däremot är fiberna alldeles för glesa för att åstadkomma något (luft)flödesdämpande (viskös dämpning). Det är däremot fårull, Isover och roxull bra på.

Följdaktligen:
Vill man ha låg viskös dämpning (maximal verkningsgrad) men göra lådan akustiskt större så väljer man täckjacksfluff.
Den interna dämpningen av resonanser i lådan är dock urkass med detta material vilket gör att det passar nästan enbart i baslådor med någon forma av aktivt lp-filter.

Vill man ha hög dämpning av interna stående vågor och kan dra fördelen av ökningen i den akustiska volymen så kan man välja exempelvis isover, roxull eller rätt packad fårull.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2007-08-08 10:57

ca 40% av lådan tycker jag är ganska bra fyllnadsgrad, då kan man beräkna avstämning med runt 300m/s som hastighet om man
har traditionell mineralull.

Jag skulle prova att inte ha någon direkt dämpning i närheten av porten men inte heller ha flera parallella ytor helt utan dämpning.

Sen skulle jag inte bygga med 50mm baffel, hellre lite stagning och 25mm som ger en lättare och stabilare låda.
Lycka till!

Användarvisningsbild
paradigm
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2005-12-04
Ort: Kungliga Rågsved

Inläggav paradigm » 2007-08-14 21:14

Själv bygger jag med dubbla väggar i olika material+ stagning! Det blir för det mesta tillräckligt stabilt!

/Rolle

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 242 gäster