bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 11:37

Är du? Jag tror nog ingen är inmun mot placebo, i alla fall inte när det gäller öppna lyssningstester.

Ja!

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 11:42

Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.

Det brukar ju oftast vara de som är säkrast på att de hör det de hör som misslyckas att visa det i blindtester.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 11:50

Per

Redigt. Får man säga emot?

Selvfögelig! :)

1. FK-skillnader är ju väldigt lätt att mäta, så det kan man ju konstatera förekomsten av lätt.

Japp! Minns inte om vi saknade möjligheten att mäta eller om vi helt enkelt nöjde oss med att "kablar kan låta olika" och så var det bra med det för stunden.

2. Ostabil förstärkare låter ju otrevligt, är det vanligt? Är inte det ett fel, i så fall? Hur testar man sådant?

Vet inte hur vanligt det är. Konstlast, släng på de olika kablarna och mät HD, ID samt kolla fyrkantsvar på oscilloskopet är det första jag kommer att tänka på.

3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron,

Mina med om man utgår från den tolkningen jag antar at du gjorde.. ;) Tänkte på HF/RF som hittar in i elektroniken och ställer till med tjaffs, inte HF/RF som via kabeln hittar till elementen.

4. Olinjära kablar, finns sådana som inte är konstruerade för att vara olinjära?

:?:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 11:56

Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.

Det brukar ju oftast vara de som är säkrast på att de hör det de hör som misslyckas att visa det i blindtester.

Å där tror du fel Martin!

Vänligen notera att jag i detta fall skrev "prestige-placebo".

Vad har jag för intresse i att tycka att en snorbillig kabel låter bättre än en dyr i ett test där jag inför det säger till min vän att vi inte kommer höra nån skillnad? Jag tillskre dessutom den dyra kabeln egenskaper som går rakt emot det man brukar läsa om i tidningarnas tester på den.

Vad har jag för intresse i att höra skilnad mellan två snorbilliga kablar från min hink?

Jag bryr mig inte ett smack om prestige, status och pengar i sådana här sammanhang. Jag lyssnar och bedömmer. Antingen finns där en skillnad eller så finns den ej. Oavsett vad för komponenter eller länkar i kedjan man byter ut.

Notera också att jag var skeptiker (om än något mer ödmjuk än många andra..) flera år och hörde INTE skillnad mellan de kablar jag testade trots att de jag lånade hem skulle vara mycket bättre och rosats i tester. Varför funkade inte placebon då?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 12:49

Vad har jag för intresse i att höra skilnad mellan två snorbilliga kablar från min hink?

Jag bryr mig inte ett smack om prestige, status och pengar i sådana här sammanhang. Jag lyssnar och bedömmer. Antingen finns där en skillnad eller så finns den ej. Oavsett vad för komponenter eller länkar i kedjan man byter ut.

Notera också att jag var skeptiker (om än något mer ödmjuk än många andra..) flera år och hörde INTE skillnad mellan de kablar jag testade trots att de jag lånade hem skulle vara mycket bättre och rosats i tester. Varför funkade inte placebon då?
Jag vet att det är många som tänker sådär som du och ändå är svårt placebodrabbade, just för att de tänker att de inte kan vara drabbade.

Varför funkade inte placebon när du var skeptiker, det är väl givet varför? Du trodde inte att du kunde höra skillnad heller. Intresset att höra skillnad har alla audiofiler/hifiintresserade. Det är drivkraften. Att höra eller uppleva att man hör skillnader. Givetvis kan den drivkraften påverka en att uppleva skillnader som inte finns där om man inte kalibrerar sig för att verkligen höra skillnader som man vet finns (blindtesta).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 13:11

Martin

Jag vet att det är många som tänker sådär som du och ändå är svårt placebodrabbade, just för att de tänker att de inte kan vara drabbade.

Jag är helt säker på att det finns många som är "drabbade" av placebo. Jag har övervägt möjligheten för egen del.. för många år sedan.. men det är inte förklaringen bakom de hörbara skillnader jag erfarit i audiosammanhang. Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang)... eller kablar. :)

Hur många dyrkabel å shaktianhängare tror du investerat lika mycket i rumsförbättrande åtgärder som på själva anläggningen? (var så då, inte nu)

Varför funkade inte placebon när du var skeptiker, det är väl givet varför? Du trodde inte att du kunde höra skillnad heller.

Men snälla Martin.. jag lånade hem kablar för att jag med öppet sinne tänkte att det kunde ju vara ett sätt att förbättra anläggningen... det var ju vad man kunde läsa i pressen och vad handlarna sa. Inte förrän EFTER jag testat så trodde jag någonting.. eller snarare visste... att jag i min anläggning INTE kunde höra någon skillnad. Testade signalkablar och högtalarkablar, ett par varianter. Du är ute och cyklar med andra ord.

Intresset att höra skillnad har alla audiofiler/hifiintresserade. Det är drivkraften.

Helt fel. Jag har inget intresse i att höra skillnad. Däremot undersöker jag om skillnader finns i vissa fall. Jag önskar tvärtom att INTE höra skillnad mellan olika produkter.. det skulle ju göra det hela mycket enklare.

Givetvis kan den drivkraften påverka en att uppleva skillnader som inte finns där om man inte kalibrerar sig för att verkligen höra skillnader som man vet finns (blindtesta).

Finns säkert människor som fungerar på det viset.. och?

Har du missat de inlägg där jag skriver om de blindtest jag gjort?

De gånger jag med säkerhet hört skillnad öppet så har jag ALLTID hört skillnad blint i de fall vi bemödat oss om att gå vidare till blindtest.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 13:16

Vi lär ju märka om du är påverkad av placebo eller inte snart om vi kunde få ihop ett blindtest. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 13:17

Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.

Å ändå vågade du inte slänga upp 100 kakor på bordet för att dra brallorna av mig? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 13:23

Piotr skrev: Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang...

Naturligtvis. Skilnaderna har ju en fysisk orsak.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 13:25

Helt fel. Jag har inget intresse i att höra skillnad. Däremot undersöker jag om skillnader finns i vissa fall. Jag önskar tvärtom att INTE höra skillnad mellan olika produkter.. det skulle ju göra det hela mycket enklare.
Om du inte var intresserad av att höra skillnader, varför testar du då olika saker? Någon som inte är audiofil är ju typiskt någon som inte är intresserad. Testar man saker är det ju för att man är intresserad av att höra skillnader är man inte det så spelar det ju ingen roll!

Varför berätta här om att du hört skillnad om det inte spelar någon roll för din del och det inte ligger någon som helst prestige i det?

Tycker du inte att det är kul/intressant/givande på något sätt när du hör en skillnad? Det är ju de positiva känslorna som utgör en del av drivkraften att leta efter nya skillnader.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 13:35

Max_Headroom skrev:
Piotr skrev: Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang...

Naturligtvis. Skilnaderna har ju en fysisk orsak.

Javisst.. precis som jitter i digitala signqalkällor (som vissa nejsägare fortfarande tror är något ihopdiktat), övergångsdistortion yada yada.. och de skillnader som kablar i vissa fall kan stå för.

Gå å hoppa på IÖ också.. han har ju nyligen berättat att i vissa fall har han varit med om att folk kunnat skilja kablar åt även de fall man i princip inte haft anledning att tro att så skulle kunna vara möjligt med obetydliga skillnader i R-C-L. Ingen reagerade på det det tror jag.. jag frågade om vi kunde få veta lite mer men han har inte svarat på det än.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 13:45

Martin skrev:
Om du inte var intresserad av att höra skillnader, varför testar du då olika saker? Någon som inte är audiofil är ju typiskt någon som inte är intresserad. Testar man saker är det ju för att man är intresserad av att höra skillnader är man inte det så spelar det ju ingen roll!

Varför berätta här om att du hört skillnad om det inte spelar någon roll för din del och det inte ligger någon som helst prestige i det?

Tycker du inte att det är kul/intressant/givande på något sätt när du hör en skillnad? Det är ju de positiva känslorna som utgör en del av drivkraften att leta efter nya skillnader.

Känns som det börjar luta åt ordlek här, men okej, jag härdar ut en stund till.

Jag gillar musik och bra uppspelning utav inspelad sådan. Jag får gåshud av musik och det är inte så många saker som ger mig sådant välbehag. Så om jag till rimliga pengar kan uppgradera min anläggning till bättre prestanda så gör jag det. Det gällde i synnerhet för tio år sen eller så när grejorna lät sisådär.

Vad jag menar är att jag har inget egenintrsse i att en produkt skall låta annorlunda än en annan. Det vore ju perfekt ifall alla CD spelare var helt befriade från jitter, IM distortion, brus och övergångsdistortion tex. då kunde man ju bara ta en och sitta nöjd ever after.

Finns ingen prestige från min sida, helt korrekt men å andra sidan gillar jag inte att osanning får råda.. ej heller att bli hånad av okunniga personer.

Om alla mina val har styrts av placebo när det gäller min anläggning så är det ju fantastiskt att den låter bättre och bättre med åren och att de flesta som lyssnat hos mig anser att det är bland det bästa dom hört.

Ah, såklart... dom lider ju av placebo dom med... eller så fjäskar dom för att få mera vin eller nåt.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 13:45

Piotr skrev:
Gå å hoppa på IÖ också.. han har ju nyligen berättat att i vissa fall har han varit med om att folk kunnat skilja kablar åt även de fall man i princip inte haft anledning att tro att så skulle kunna vara möjligt med obetydliga skillnader i R-C-L. Ingen reagerade på det det tror jag.. jag frågade om vi kunde få veta lite mer men han har inte svarat på det än.

/Peter

Jag antar att IÖ gjorde testet blint. Då är i alla fall placeboeffeketen borta. Upplvedskilnad = fysisk orsak.

Öppet test = upplevd skilnad kan ha fysiskt ursprung eller annt ursprung. Testen säger väldigt lite, om inte det som testas är ganska extremt.

Det handlar om metod, inte person. Ett öppet test som IÖ gör är inte värt något mer än någon annans öppna tester. Inte för mig i alla fall.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 13:52

Max_Headroom skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Jag antar att IÖ gjorde testet blint. Då är i alla fall placeboeffeketen borta. Upplvedskilnad = fysisk orsak.

Öppet test = upplevd skilnad kan ha fysiskt ursprung eller annt ursprung. Testen säger väldigt lite, om inte det som testas är ganska extremt.

Det handlar om metod, inte person. Ett öppet test som IÖ gör är inte värt något mer än någon annans öppna tester. Inte för mig i alla fall.

Men ta och kamma dig nu va :) Då vet du ju iaf. att det finns fysiska (eller kan finnas är det väl bäst jag skriver..) förklaringar och det jag beskriver behöver inte handla om placebo.

Därav blir din tidigare post löjligt provokativ i mina ögon... dvs. du väljer bort delen om kablar där du skriver att det finns fysiska förklaringar... det gör det ju också när det handlar om kablar som låter olika.. oavsett anledning. Finns inga fysiska skillnader så finns det ju ingen möjlighet att höra skillnad.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 14:07

Piotr skrev:Därav blir din tidigare post löjligt provokativ i mina ögon... dvs. du väljer bort delen om kablar där du skriver att det finns fysiska förklaringar... det gör det ju också när det handlar om kablar som låter olika.. oavsett anledning. Finns inga fysiska skillnader så finns det ju ingen möjlighet att höra skillnad.

Jo, i öppna tester finns mycket som kan gå fel så man hör skilnader som egentligen inte finns, alls. Så om dom upplevda skillnaderna mellan kablar i öppet test beror på fysiska skilnader eller inte kan man inte veta.
När det gäller akustikreglering är det annorlunda, eftersom skilnaderna mellan A och B är så enormt mycekt större än skillnaden mellan kablage.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-08 14:24

piotr..

Att försöka tala med folk som varken vill eller ens KAN förstå saker är meningslöst.. Du är redan brännmärkt för endast placebo i dessa personers ögon..

Trist men sant. Och ditt vad är bortsnackat.. Men jag hade inte väntat mig anorlunda här där det bara är snicksnack som gäller...

Martin..

Jag måste säga att med dig som moderator så fick man verkligen in en "likasinnad" igen här som admin .. Tyvärr styr du forumet än mer mot total polarisering ....

Du borde avhålla dig från att i din roll gå in och tala om att enskilda medlemmar är fulla av placebo såsom du nu påstår om piotr . och därav göra allt i din makt för att förstöra för enskilda medlemmar samt göra deras inlägg till i stort sett larviga inbilska enbart..

dina inlägg är mer som en "filosofisk avhandling" i sitt svammel än praktiskt samtalsbara saker om hifi.... 8O

Jag gillar tyvärr inte det sättet du axlar din nya roll här. På sikt kommer ditt bidrag inte göra forumet en tjänst direkt är jag övertygad om. Och det har noll med att göra om du privat bland vänner är en kanonkille eller ej.

Ett fritt forum måste ha fritänkande öppensinniga moderatorer där man INTE deltar i att nergöra enskilda medlemmar och stärka en förhårdnande "synsättsdikatur" som här redan är så jäkla stor..

din start här som modds är INTE direkt färgad av dom egenskaper jag anser viktiga i din roll ovan direkt..tyvärr..

men att anhängare till "synsättsdiktatur" här kommer hylla dig är jag säker på iofs.. Skulle ju vara förvånande annars..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 14:37

Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-08 14:38

Piotr skrev:

Å ändå vågade du inte slänga upp 100 kakor på bordet för att dra brallorna av mig? ;)

/Peter

Är den som kräver av andra att slänga upp 100 000:- (!) en person som
vill visa att han kan höra skillnad, eller är det en person som vill slippa
visa det?

Rätt lätt att svara på va? :wink:

Tror för övrigt att rätt många läser de inlägg som påminner om placebo-
effekten helt felaktigt. :( Placebo-effekten är inte ett bevis MOT någon.
Det är en faktor som gör att man inte kan veta varken hit eller dit! :?

Det går helt enkelt inte att utesluta placeboeffekten med mindre än att
man undersöker saker vetenskapligt - hur gärna man än vill skaffa sig
åsikter baserade på en känsla av förtroende för någon.

Ingen säger (så vitt jag har sett) att du har fel Piotr - bara att det inte
går att veta om det du säger att du hör är orsakat av placebo.

Förstår du skillnaden?

Förstår du också varför man inte varken kan eller får dra vetenskapliga
slutsatser baserade på huruvida man "har förtroende" för en enskild
persons overifierade påståenden?

Hur som helst: Om du är intresserad av att undersöka det så säg bara
till! :P Jag ställer upp (men det skrev jag ju redan i mitt första inlägg om
detta).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-08 14:45, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 14:40

subjektivisten skrev:Vi lär ju märka om du är påverkad av placebo eller inte snart om vi kunde få ihop ett blindtest. :)

Nä varför tror du det?

Om någon annan arrangerar ett blindtest och vill ha mig med som en av deltagarna så kan jag visst ställa up på det. Det kommer ju däremot inte visa på huruvida jag låter placebo styra mina val eller faktiska hörbara skillnader. Jag kan ju inte garantera att någon reell skillnad kommer att finnas i detta test och det säger ju därför inte nödvändigtvis så mycket.

Det enda som kan bevisa att jag har rätt är ju om jag (eller någon jag litar på med hörseln i behåll.. ;) ) på förhand kan detektera en hörbar skillnad.... för att därefter gå vidare till blindtest.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-08 14:50

Kort sagt - det enda du visar med det du skriver är att du inte vill visa
att det är som du säger...

:wink:

Inte med mindre än att någon måste skaffa fram 100 000:- och sätta
dem på spel. 8O Det lär inte hända, så du lär slippa visa. Dessvärre
styrker det tesen att det är placebo inblandat, och att du i varje fall
undermedvetet vet om det. Annars finns det väl inget skäl för dig att
slingra dig på det här viset? :o

Eller har du en bättre förklaring? 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 14:52

IÖ,

se "bettingtråden".

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-08 14:54

Martin skrev:Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.

varför skall du i din roll som moderator syssla med ifrågasätta piotrs trovärdighet för? Har han sagt han INTE agerar utifrån prestige placebo så är det väl så. :?: Eller vad menar du egentligen... :?: :?:

Det är inte i min roll som moderator som jag diskuterar hifi. Jag borde ha all rätt i välrden att tycka precis vad jag vill om hifi. Om du tycker det är ett problem att moderatorer får tycka vad de vill om hifi så får du ta upp det som en synpunkt under "kommentarer och synpunkter". Det hör inte hit i tråden.
/Martin
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-08 16:15

Mayro skrev:
Martin skrev:Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.

varför skall du i din roll som moderator syssla med ifrågasätta piotrs trovärdighet för? Har han sagt han INTE agerar utifrån prestige placebo så är det väl så. :?: Eller vad menar du egentligen... :?: :?:

Det är inte i min roll som moderator som jag diskuterar hifi. Jag borde ha all rätt i välrden att tycka precis vad jag vill om hifi. Om du tycker det är ett problem att moderatorer får tycka vad de vill om hifi så får du ta upp det som en synpunkt under "kommentarer och synpunkter". Det hör inte hit i tråden.
/Martin

DU ÄR MODERATOR..

Och nu missbrukar du även din rätt anser jag att använda röd text då det inte passar dig att svara på varför du anser dig ha rätten att ifrågasätta piotrs trovärdighet då han säger han inte är "prestigeplacebo" angripen vilket du utgår från att veta han är om man tyder dina ord....

Och som sagt. Börja använda röd text då du själv börjar skriva i tråden och jag bara frågar om saker DU skriver...... 8O 8O

Jag vet inte om jag skall :lol: eller :cry:

men jag vet jag är i alla fall 8O :? över ditt agerande nu med röd text.. ..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 16:21

Du adresserar mig som moderator och jag svarar. Dessutom är det som sagt off topic. Du får ta det i en ny tråd. Du kanske ska fråga piotr (personligen i ett PM) vad han tycker om att jag diskuterar med honom. Det verkar ju bara vara du som har problem med det.
/Martin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 16:27

Piotr skrev:Nä varför tror du det?

För då ser vi om du skiljer dessa skillnader du säger dig höra, blint. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-08 16:39

Martin skrev:Du adresserar mig som moderator och jag svarar. Dessutom är det som sagt off topic. Du får ta det i en ny tråd. Du kanske ska fråga piotr (personligen i ett PM) vad han tycker om att jag diskuterar med honom. Det verkar ju bara vara du som har problem med det.
/Martin

Du . Stäng bara av mig om det är vad du vill uppnå., Eller besvara mina enkla frågor och sluta dryp runt med röda texter..Jag anser dig enbart fjantigt feg i alla fall då du gömmer dig bakom dom samt fin roll då det passar dig bäst...

och jag har inga problem alls. Men jag ogillar om det är mig eller vem som helst du sitter och misstänkligör för att inte tala sanning vilket faktiskt är det du gör då du påstår man inte vet vad man snackar om.. Detta via påstå man är under placeboflagg..

Just beteendet att komma med placebosnacket är det vidrigaste skit jag vet inom hifin tror jag.. .. Och du kommer med detta tjafs nu i din roll som moderator.. Då frågar jag dig om detta och.. smack röd text. :evil: .

fjanterier..

fegt och ovuxet rent ut sagt dig martin ..

Du får PM mayro
/Martin

Skippa det.. jag är ändå less på dina pm och ditt trams med mig.. Stäng av mig om det är det du vill uppnå eller lägg av tramsa med mig mera.. jag skiter i vilket så fattar du .. Jag är totalt less på dig ändå martin...

Om du skall sitta i trådarna och o kalla folk för drabbade av placebo så skall du tåla att bli omfrågad om det du säger.. Så startar du då med dina röda texter skall du fan inte tro jag backar inte.. aldrig i livet...

men nu har du prestige i detta martin . så använd bara "makten" nu så alla vet man inte leker med "martin moderator med röda färgen" som han använder då han skyddar sina egna inlägg från att få mothugg....

Jävla tramsande.. jag skiter i detta nu Bye...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-08 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 16:39

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Nä varför tror du det?

För då ser vi om du skiljer dessa skillnader du säger dig höra, blint. :)

Njae.. :) De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med. Men nog ska jag kunna ordna något framöver då jag tror att det ska gå att få till med en snarlik om än inte identisk rigg. Ska också (om tid och ork infinner sig) mäta på lite grejor för att se om jag kan bli lite klokare.

Som sagt blanda inte ihop två vitt skilda tester och dess slutsatser.

Sen vore det ju lite skoj naturligtvis om vi trots vad jag påpekat i de senaste inläggen ändå hittar hörbara skillnader.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 17:24

Piotr skrev:Njae.. :) De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med.

Inte tid? Du gjorde väl nyss en tråd om detta med vadslagning?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 17:33

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Njae.. :) De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med.

Inte tid? Du gjorde väl nyss en tråd om detta med vadslagning?

Jovisst... och om du läser det senaste inlägget från mig i den tråden så förstår du. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 19:54

IngOehman skrev:Kort sagt - det enda du visar med det du skriver är att du inte vill visa
att det är som du säger...

:wink:

Icke rätt tolkat :) Visst vill jag visa att det är som jag säger. Dock är det inte så speciellt viktigt för mig. Som sagt, ingen prestige, vill bara delge och informera om hur det kan vara i vissa fall, upp till andra vad dom gör med informationen.

Inte med mindre än att någon måste skaffa fram 100 000:- och sätta
dem på spel.

Jodå, det var bara ett försök till att sko mig lite på kuppen och öka på min motivation.. ;)

Det lär inte hända, så du lär slippa visa.

Yupp, det anade både du och jag from get go! Med din erfarenhet så vet du ju (som vi varit inne på tidigare) att det kan hända grejor som ger dessa skillnader. De som är mindre erfarna vet inte det men gormar högt ändå. När det sen kommer till kritan så kommer osäkerheten fram..

I ärlighetens namn skulle jag (som du uttryckte det själv i den tråden) inte villa sno någon på pengar... faktiskt. Det skulle inte kännas bra i magen att sno någon på pengar på det viset.. helt ärligt.. är ingen gambler jag heller.

Dessvärre
styrker det tesen att det är placebo inblandat, och att du i varje fall
undermedvetet vet om det. Annars finns det väl inget skäl för dig att
slingra dig på det här viset?

Nix, ingen placebo. Slingrar mig inte heller... va inte så hetsig, lugn å fin :)

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi