Är du? Jag tror nog ingen är inmun mot placebo, i alla fall inte när det gäller öppna lyssningstester.
Ja!
/Peter
Moderator: Redaktörer
Redigt. Får man säga emot?
1. FK-skillnader är ju väldigt lätt att mäta, så det kan man ju konstatera förekomsten av lätt.
2. Ostabil förstärkare låter ju otrevligt, är det vanligt? Är inte det ett fel, i så fall? Hur testar man sådant?
3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron,
4. Olinjära kablar, finns sådana som inte är konstruerade för att vara olinjära?
Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.
Det brukar ju oftast vara de som är säkrast på att de hör det de hör som misslyckas att visa det i blindtester.
Jag vet att det är många som tänker sådär som du och ändå är svårt placebodrabbade, just för att de tänker att de inte kan vara drabbade.Vad har jag för intresse i att höra skilnad mellan två snorbilliga kablar från min hink?
Jag bryr mig inte ett smack om prestige, status och pengar i sådana här sammanhang. Jag lyssnar och bedömmer. Antingen finns där en skillnad eller så finns den ej. Oavsett vad för komponenter eller länkar i kedjan man byter ut.
Notera också att jag var skeptiker (om än något mer ödmjuk än många andra..) flera år och hörde INTE skillnad mellan de kablar jag testade trots att de jag lånade hem skulle vara mycket bättre och rosats i tester. Varför funkade inte placebon då?
Jag vet att det är många som tänker sådär som du och ändå är svårt placebodrabbade, just för att de tänker att de inte kan vara drabbade.
Varför funkade inte placebon när du var skeptiker, det är väl givet varför? Du trodde inte att du kunde höra skillnad heller.
Intresset att höra skillnad har alla audiofiler/hifiintresserade. Det är drivkraften.
Givetvis kan den drivkraften påverka en att uppleva skillnader som inte finns där om man inte kalibrerar sig för att verkligen höra skillnader som man vet finns (blindtesta).
Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.
Det brukar ju oftast vara de som är säkrast på att de hör det de hör som misslyckas att visa det i blindtester.
Piotr skrev: Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang...
Om du inte var intresserad av att höra skillnader, varför testar du då olika saker? Någon som inte är audiofil är ju typiskt någon som inte är intresserad. Testar man saker är det ju för att man är intresserad av att höra skillnader är man inte det så spelar det ju ingen roll!Helt fel. Jag har inget intresse i att höra skillnad. Däremot undersöker jag om skillnader finns i vissa fall. Jag önskar tvärtom att INTE höra skillnad mellan olika produkter.. det skulle ju göra det hela mycket enklare.
Max_Headroom skrev:Piotr skrev: Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang...
Naturligtvis. Skilnaderna har ju en fysisk orsak.
Martin skrev:Om du inte var intresserad av att höra skillnader, varför testar du då olika saker? Någon som inte är audiofil är ju typiskt någon som inte är intresserad. Testar man saker är det ju för att man är intresserad av att höra skillnader är man inte det så spelar det ju ingen roll!Helt fel. Jag har inget intresse i att höra skillnad. Däremot undersöker jag om skillnader finns i vissa fall. Jag önskar tvärtom att INTE höra skillnad mellan olika produkter.. det skulle ju göra det hela mycket enklare.
Varför berätta här om att du hört skillnad om det inte spelar någon roll för din del och det inte ligger någon som helst prestige i det?
Tycker du inte att det är kul/intressant/givande på något sätt när du hör en skillnad? Det är ju de positiva känslorna som utgör en del av drivkraften att leta efter nya skillnader.
Piotr skrev:
Gå å hoppa på IÖ också.. han har ju nyligen berättat att i vissa fall har han varit med om att folk kunnat skilja kablar åt även de fall man i princip inte haft anledning att tro att så skulle kunna vara möjligt med obetydliga skillnader i R-C-L. Ingen reagerade på det det tror jag.. jag frågade om vi kunde få veta lite mer men han har inte svarat på det än.
/Peter
Max_Headroom skrev:Piotr skrev:
Gå å hoppa på IÖ också.. han har ju nyligen berättat att i vissa fall har han varit med om att folk kunnat skilja kablar åt även de fall man i princip inte haft anledning att tro att så skulle kunna vara möjligt med obetydliga skillnader i R-C-L. Ingen reagerade på det det tror jag.. jag frågade om vi kunde få veta lite mer men han har inte svarat på det än.
/Peter
Jag antar att IÖ gjorde testet blint. Då är i alla fall placeboeffeketen borta. Upplvedskilnad = fysisk orsak.
Öppet test = upplevd skilnad kan ha fysiskt ursprung eller annt ursprung. Testen säger väldigt lite, om inte det som testas är ganska extremt.
Det handlar om metod, inte person. Ett öppet test som IÖ gör är inte värt något mer än någon annans öppna tester. Inte för mig i alla fall.
Piotr skrev:Därav blir din tidigare post löjligt provokativ i mina ögon... dvs. du väljer bort delen om kablar där du skriver att det finns fysiska förklaringar... det gör det ju också när det handlar om kablar som låter olika.. oavsett anledning. Finns inga fysiska skillnader så finns det ju ingen möjlighet att höra skillnad.
Piotr skrev:Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.
Å ändå vågade du inte slänga upp 100 kakor på bordet för att dra brallorna av mig?
/Peter
subjektivisten skrev:Vi lär ju märka om du är påverkad av placebo eller inte snart om vi kunde få ihop ett blindtest.
Martin skrev:Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.
Mayro skrev:Martin skrev:Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.
varför skall du i din roll som moderator syssla med ifrågasätta piotrs trovärdighet för? Har han sagt han INTE agerar utifrån prestige placebo så är det väl så.Eller vad menar du egentligen...
![]()
Det är inte i min roll som moderator som jag diskuterar hifi. Jag borde ha all rätt i välrden att tycka precis vad jag vill om hifi. Om du tycker det är ett problem att moderatorer får tycka vad de vill om hifi så får du ta upp det som en synpunkt under "kommentarer och synpunkter". Det hör inte hit i tråden.
/Martin
Piotr skrev:Nä varför tror du det?
Martin skrev:Du adresserar mig som moderator och jag svarar. Dessutom är det som sagt off topic. Du får ta det i en ny tråd. Du kanske ska fråga piotr (personligen i ett PM) vad han tycker om att jag diskuterar med honom. Det verkar ju bara vara du som har problem med det.
/Martin
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Nä varför tror du det?
För då ser vi om du skiljer dessa skillnader du säger dig höra, blint.
Piotr skrev:Njae..De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Njae..De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med.
Inte tid? Du gjorde väl nyss en tråd om detta med vadslagning?
IngOehman skrev:Kort sagt - det enda du visar med det du skriver är att du inte vill visa
att det är som du säger...
![]()
Inte med mindre än att någon måste skaffa fram 100 000:- och sätta
dem på spel.
Det lär inte hända, så du lär slippa visa.
Dessvärre
styrker det tesen att det är placebo inblandat, och att du i varje fall
undermedvetet vet om det. Annars finns det väl inget skäl för dig att
slingra dig på det här viset?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster