Passiv preamp till DAC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Passiv preamp till DAC

Inläggav RMA » 2007-08-09 00:50

Ja vad tror ni om en fjärrkontrollerad passiv preamp till "förstegs dacar" som benchmark & lavry,dessa har ju inbyggda volymkontroller & ska orka dra slutsteg direkt,men man saknar ju fjärr,annars vore det ju ett bra sätt & slippa försteg.Känner nån till några fjärrade passiva försteg?
Har någon jämfört dessa dacar?
Hittade fjärrkit till stegade resistor omkopplare hos
www.bentaudio.com/index2.html
Någon som vet mer om dessa eller liknande produkter?Vore ju grejt med en dac till volympot till slutsteg.Annars har ju svalander en konstant impedans stegad resistor pot www.svalander.se/omkopplare/omkopplare.htm för att slippa missanpassningar,en fjärrkontrollerad sån vore ju fint.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-09 07:29

Här kan du hitta det du söker...

http://electronics.dantimax.dk/

Men jag tror inte på en passiv volymkontroll.
Har försökt med detta några gånger, men det har alltid, mer eller mindre låtit dynamikfattigt och med en förminskad ljudbild jämfört med ett bättre aktivt försteg.

High Fidelity hade en byggserie "Superbuffert" vid tidpunkten som jag gick igen det här, och den hjälpte till att bibehålla välljudet hyfsat, men ändå inte på nivå med ett bättre försteg.
Så i.m.h.o:
Passivt, nej tack.
Buffert, Ja gärna.
Bra försteg, helst...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-09 10:46

Funkar men är känsligare än aktiv dito.

Med rätt drivning, egenskaper på last, rätt impedans på attenuatorn samt helst balanserat så funkar det bra som jag ser det.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-09 11:27

Hedlund skrev:Passivt, nej tack.
Buffert, Ja gärna.
Bra försteg, helst...

Försteg är ju ofta inget mera än en buffrad volymkontroll och en ingångsväljare.

Återgå till Teknikforum