var med om världens grej idag :D

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

var med om världens grej idag :D

Inläggav dwain1 » 2007-08-09 00:40

Var hemma hos en polare idag. Det började med att han ringde innan idag å sa "du jag har köpt ett slutsteg som är kraftigare än mitt gammla men nu funkar det inte utan det slår bara ifrån, kan du komma å kolla på det?"
Jodå snäll som man är så ställer man upp å springer dit. Det han hade köpt var ett pa-steg på 2x 600w 8ohm innan hade han bara ett lite klenare steg som var ganska gammalt från nad på ca 30w eller så. Högtalarna han har eller hade kan man väll säga var ett par jamo av någon form med 2st 6,5 tums basar i varje. Kommer in i hans lägenhet å möts av lukten bränt. Går fram å tittar på steget som varje gång han slår igång det går i protection läge. Tittar på högtalarna för att upptäcka att alla basarna är totalt fastlimmade i bottenläget. Frågar honom vad som hänt. Å ja då hade han kopplat in allt å skulle lyssna på en testlåt med bastoner från 20 hz till 100hz. Men han hade inte fått något ljud ur grejorna var på han hade börjat mecka med skiten å satt slutstegspotentiometrarna i max å så även potentiometern på försteget på max fortfarande inget ljud. Då upptäcker han att han valt fel ingång å växlar över till cd-ingången samtidigt som cd som då står i repeat börjar om å spelar 20hz tonen å allt står på maxvolym 8O Resten kan ni räkna ut själva men jag säger som så att dom högtalarna spelar inte mer :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-09 02:06

"learning by doing" tror jag det kallas? :)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-09 07:20

Av någon outgrundlig anledning fick det mig att minnas en episod från ett besök hos Banverket, där en rallare via dator på kontoret skulle stänga av något utmed banvallen för service/underhåll.

Vanligtvis hanterar dessa starka killar inte några delar som väger under 20 Kg, och det är inte så sällan som mer eller mindre våldsamt våld är nödvändigt för att så saker på plats och fungera.

Fast det ser lite löjligt ut när dom använder samma teknik på ett tangentbord... :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-09 15:53

phloam skrev:"learning by doing" tror jag det kallas? :)

Eller "empiriskt lärande", på svenska. Du vet det där modersmålet vi har?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-09 16:00

Hetsporren skrev:Eller "empiriskt lärande", på svenska.

Fast det är mycket sämre som uttryck och betyder inte nödvändigtvis riktigt samma sak.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-09 16:23

trial and horror
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-08-09 16:38

Friskt kopplat,
hälften brunnet.

Provade en gång ett par hundra watt in i gamla 70-(hög)tare...
...en gång är ingen gång två gånger är en gonggong

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-09 17:41

Eller... trial-and-error [traj´el änd ärr´er] s. oböjl.
inlärning gm försök-och-misstag; enl. S.A.O.L. Så hur länge dröjer det innan uttrycket "learning by doing" också är svenska? :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-09 17:46

"Learning by doggy" brukade jag säga på den tiden man dejtade yngre tjejer..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-09 20:13

Magnuz skrev:
Hetsporren skrev:Eller "empiriskt lärande", på svenska.

Fast det är mycket sämre som uttryck och betyder inte nödvändigtvis riktigt samma sak.

Varför sämre? Det är väl bättre att prata svenska än att slänga sig med engelska uttryck? Och vad menar du är skillnaden mellan learning by doing och empiriskt lärande?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-09 20:38

Bill50x skrev:
Varför sämre?

Learning by doing är mer talande och rakt på sak i mina öron, empiriskt lärande låter styltigt och konstgjort.

Bill50x skrev:Det är väl bättre att prata svenska än att slänga sig med engelska uttryck?

Varför det? På vilket sätt?

Bill50x skrev:Och vad menar du är skillnaden mellan learning by doing och empiriskt lärande?

Empiriskt lärande innebär inte nödvändigtvis att den som gör och den som lär sig är samma person.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-09 21:47

lära av sina misstag, kanske, empiri är grekiska förresten...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-09 21:53

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:
Varför sämre?

Learning by doing är mer talande och rakt på sak i mina öron, empiriskt lärande låter styltigt och konstgjort.

Bill50x skrev:Det är väl bättre att prata svenska än att slänga sig med engelska uttryck?

Varför det? På vilket sätt?

Bill50x skrev:Och vad menar du är skillnaden mellan learning by doing och empiriskt lärande?

Empiriskt lärande innebär inte nödvändigtvis att den som gör och den som lär sig är samma person.

Empriskt lärande är väl ett alldeles utmärkt uttryck. Tydligt och rakt på sak. I alla fall för oss som kan svenska. Och bland svenskar är det ofta(st) bättre att tala svenska. Förståelsen blir lixom bättre då.

Skillnaden mellan det svenska och engelska uttrycket köper jag inte. Ibland är det så att svenska och engelska uttryck skiljer sig åt i betydelse, att det inte finns någon rakt-av översättning. Men jag har svårt att se skillnaden mellan empiriskt lärande och learning by doing. Ibland lägger vi icke-engelsktalande in betydelse i ord/fraser som inte är vedertaget i engelskan. Vi använder gärna engelska uttryck för att "det låter bättre" men ofta utan att ha den exakta betydelsen klar för oss.

Det är bättre att lära sig de adekvata svenska uttrycken, och använda dom, än att förfalla till någon sorts "swenglisch" där vi inte är säkra på om vi menar samma sak.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-09 21:56

Bill50x skrev:Ibland lägger vi icke-engelsktalande in betydelse i ord/fraser som inte är vedertaget i engelskan. Vi använder gärna engelska uttryck för att "det låter bättre" men ofta utan att ha den exakta betydelsen klar för oss.

Det är just det som är så fint med ett uttryck som learning by doing, det går nästan inte att missförstå. I övrigt håller jag med dig.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-08-09 23:09

Bill50x:
Empriskt lärande är väl ett alldeles utmärkt uttryck. Tydligt och rakt på sak. I alla fall för oss som kan svenska. Och bland svenskar är det ofta(st) bättre att tala svenska. Förståelsen blir lixom bättre då.

Skillnaden mellan det svenska och engelska uttrycket köper jag inte. Ibland är det så att svenska och engelska uttryck skiljer sig åt i betydelse, att det inte finns någon rakt-av översättning. Men jag har svårt att se skillnaden mellan empiriskt lärande och learning by doing. Ibland lägger vi icke-engelsktalande in betydelse i ord/fraser som inte är vedertaget i engelskan. Vi använder gärna engelska uttryck för att "det låter bättre" men ofta utan att ha den exakta betydelsen klar för oss.

Det är bättre att lära sig de adekvata svenska uttrycken, och använda dom, än att förfalla till någon sorts "swenglisch" där vi inte är säkra på om vi menar samma sak.

/ B

Och jag kan inte annat än att enbart hålla med fullt och fast i detta påstående. :D
Värre är när någon "hittar på" egna utryck på engelska. Och då menar jag att man istället för att fortsätta och avsluta en redan påbörjad mening på svenska istället delar upp den i en svensk och en engelsk i samma mening bara för att det ska låta coolt eller nått. T.ex : Bill50x och Magnuz har i denna fråga två different opinions.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-09 23:11

Grismannen skrev:T.ex : Bill50x och Magnuz har i denna fråga två different opinions.

Yes, det har vi :-)

/ B

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-09 23:12

Hört talas om låneord? :wink: Språket är inte statiskt utan utvecklas hela tiden, även betydelsen av ord. Jag kan rekommendera ett radioprogram för svenska språket; "Vetenskapsradion Språket" :) där tas upp, Språkfrågor och -reflektioner om det svenska språket.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... 1&nyheter=
Senast redigerad av Flamenco 2007-08-09 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-08-09 23:12

Bill50x skrev:
Grismannen skrev:T.ex : Bill50x och Magnuz har i denna fråga två different opinions.

Yes, det har vi :-)

/ B

Morr!! :twisted:

:wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-09 23:34

*ber om ursäkt till trådskaparen* :D

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-10 01:03

haha där drog det iväg:D . Hmm det dära med svenska är inte min grej.

Kan säga som såhär att han har nog förhoppningsvis lärt sig något. Har nog aldrig sett ett par basar sitta så stenhårt fast i bottenläget. Tittade man sen på specarna från högtalarna så rekomenderade jamo max 120w in och dom spelade 47hz -4db så att han ens tyckte det var någon ide att köra testskiva med 20hz inspelning förstår jag inte riktigt 8O :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-10 14:34

Låneord kommer till om det egna språket inte har motsvarande begrepp/ord/uttryck eller om motsvarande begrepp/ord/uttryck är krångligare att uttala.
I fallet "different opinions" och i många andra fall har det inget med detta att göra utan är ren lathet och beror ofta på att personen i fråga inte läser/skriver tillräckligt mycket på svenska...

Det riktiga "hotet" mot svenskans särart var förr användning av prepositioner, som nu har fått konkurrens av särskrivning (också lättja och för lite skriven svenska) och engelsk meningsbyggnad.

Men som sagt, språket utvecklas och vill vi inte längre tala svenska, så skiter vi idet...

Återgå till Generellt om hifi