Tumregler om att liknelser
nästan alltid är dåliga, är dåliga.
På samma sätt som tumregler alltid är - de är osanna förenklingar.
Bill50x skrev:Richard skrev:Du insinuerar ju att en hifiapparat innehar musikaliska egenskaper!
Det är ju lika felaktigt som att påstå att en dator är emotionell!
En hifiapparat kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden, inte dess förtjänster. En hifiapparat kan endast försämra signalen, inte förbättra den.
MYCKET enkel logik, vilket dock hindrade undertecknad från att tänka logiskt, till alldeles nyligen. Uppenbarligen satt indoktrineringen från diverse hifitidningar och forum alltför djupt. Där påtalas det ju ständigt att en hifiapparat kan inneha dylika musikaliska egenskaper. Det tog ju ett halvår innan jag blev avprogrammerad!
Hur lång tid skall det ta för dig, Bill?
Du har sett ljuset menar du, och det har inte jag?
Det är rätt uppenbart när man ser det utifrån.
Bill50x skrev:Vad är det som säger att jag inte kommit längre än du? Jag har redan passerat det stadie när jag trodde blint på ren logik. Det räcker nämligen med att tänka fel någonstans så blir det totalhaveri.
Frågan är ju ställd till Richard, men:
De två senare meningarna du skrev är svaret på den första du skrev!
(Samtidigt är det intressant att se att den sista meningen demonstrerar det du antyder i den mellersta, alltså att du inte behärskar logik (längre), om du någonsin gjort det.)Bill50x skrev:Jag hävdar inte alls att en apparat har musikaliska egenskaper, även om jag ibland talar i de termerna. För det är musik vi lyssnar på, det är musik som apparaterna återger.
Många menar nog att man hävdar just det man talar...
Bill50x skrev:En av mina vänner arbetar med datorer. Skitduktig. Dessutom är han pedagogisk. När han förklarar något svårt i datorvärlden så tillskriver han datorn mänskliga egenskaper ("här väntar datorn på att du ska berätta att...", typ) för att förtydliga och för att kunna diskutera med människor som är kloka och duktiga men inte inkörda på den vokabulär som datorkunniga omger sig med.
Varför skulle det vara en mänsklig egenskap att vänta?
Tycker det är utmärkt att kalla det en dator gör när den står och snurrar i en loop tills den får input för att vänta. Det är ju det den gör!
En dator har för övrigt rätt stora likheter (en hel del skillnader också förstås) med en mänsklig hjärna, vilket inte är fallet med en analog hifi-apparat.
Bill50x skrev:Tror du att det hade varit fallet om min kamrat hela tiden påpekat att en dator bara är en maskin och att hans medarbetare måste använda rätt teknisk vokabulär för att han ska förstå?
Klart han skall använda rätt teknisk vokabulär, och alltså säga att datorn väntar på svar, när den gör det!
Bill50x skrev:Om jag beskriver en förändring i min anläggning som att musikerna spelar bättre i takt, så är det naturligtvis inte anläggningen som helt plötsligt blivit mer musikalisk. Självklart finns det någon teknisk förändring, en mindre förstörelse av den ursprungliga signalen om du så vill. För oss icke-tekniker är det dock inte så lätt att sätta fingret på vilken eller vilka parametrar det är som ger detta resultat.
Aha, du säger alltså att du inte vet?
Bill50x skrev:Det verkar inte så enkelt för tekniker heller och ofta viftas det bort istället med kommentarer om placebo osv.
Aha, du säger alltså att
andra inte vet, och att du vet att så är fallet?
Eller vad menar du annars med "viftas bort"? det antyder att du vet att de har fel.
Bill50x skrev:Ofta när man hör någon förändring så hamnar förklaringen till slut i frekvensgångsskillnader. Med denna parameter kan man tydligen förklara allting.
Vilket du alltså nu vet är fel? (För ironin är dåligt maskerad.)
Bill50x skrev:Min egen åsikt är att det nog snarare är små förändringar i många parametrar som samverkar, där skillnaden i varje parameter kanske inte ens är detekterbar med lyssning.
Aha, jag förstår. Du "anser" alltså att det är så det är? Skulle du säga att du vet det eller att du tror det?
Varför inte hålla frågan öppen istället?
Bill50x skrev:Och det är där som begränsningen ligger i ett enbart tekniskt synsätt, det är inte alltid som man kan isolera en enstaka parameter utan dess påverkan på andra saker.
Okej, så det är så det är menar du, att tekniska synsett är dåliga - eftersom de inte kan innehålla komplicerade samverkansfaktorer?
Det trodde jag i min enfald att de kunde.

(Där var jag ironisk.)
Det vore bättre om du vore konsekvent. Antingen vet du inte, och då tycker jag du bör avhålla dig från att agera domare med avseende på andras förklaringsmodeller, i synnerhet när du gör det spydigt och utan att presentera ett endaste litet argument.
Eller också vet du, och då tycker jag du kan förklara och inte bara spekulera.
Bill50x skrev:Är du säker på att du är avprogrammerad och inte
omprogrammerad

Frågan ställdes till Richard, men jag tror jag svarar ändå - ja, jag är rätt säker på att det är du som "behöver" avprogrammeras, men det betyder inte varken att det kommer att ske, eller att det är ett behov som du själv har. Många lever och mår bra utan att någonsin vara ens i närheten av att se ljuset.
Jag har för övrigt, trots att du har gott om åsikter om saker du inte undersökt (och som du själv säger att du inte kan förklara) inte sett dig omvärdera någonting, någonsin (på många år). Det brukar vara ett tecken på att en avprogrammering kunde vara nyttig, vilket dock som sagt inte skall tolkas som "till glädje för dig".
Richard skrev:Tack för inlägget!
Jag förstår vad du menar, men tror att dina slutsatser är felaktiga.
Jag tvingas hålla med dig om det du skriver om Bill50x's inlägg, men förmådde inte fatta mig lika kort.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).