Kablar 4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Kablar 4

Inläggav Laila » 2007-08-10 00:11

Användarvisningsbild
matereo

Re: Kablar 4

Inläggav matereo » 2007-08-10 01:25

Laila skrev:http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?PHPSESSID=9ead927c772986ce98f36a6000d57384&topic=13307.0

8O 100-120 000 norska kronor...??? Men det är ju Jorma "design" och snygg design kostar ju har vi fått höra, utom på HM typ.
Hoppas Jorma donerar iaf lite av sina ockerpengar till utsatta behövande, miljöarbete eller annat... suck :?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-08-10 09:36

Ocker är väll ändå när man utnytjar en person i en beroendeställning vid tex svåra ekonomiska problem.
Har svårt att se att Jorma utnyttjar personer i en sådan situation. Har man råd att pynta upp 100' kronor är väll snarare situationen den motsatta, dvs man har alldeles för mycket pengar att göra av med :wink:
/Patrik

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 09:41

PC skrev:Ocker är väll ändå när man utnytjar en person i en beroendeställning vid tex svåra ekonomiska problem.
Har svårt att se att Jorma utnyttjar personer i en sådan situation. Har man råd att pynta upp 100' kronor är väll snarare situationen den motsatta, dvs man har alldeles för mycket pengar att göra av med :wink:
/Patrik

Håller inte helt med. Om man som audiofil, endast får höra via tidningar, forum och handlare, att kablar gör stora skillnader och man behöver bla bla för komma till ljudnirvanat, så är det snarare en hjärntvättning. Vet själv om detta, eftersom jag själv var hjärntvättat och trodde jag var tvungen att ha dessa saker, oavsett om jag verkligen hörde dom eller inte. Samma för ern vän till mig, som tyvärr, är inne på det. Han har lagt ca 17K av ca 80K på kablar, för han läst dom varit bra. När man frågar om han själv hör detta så säger han mer bortförklarande "det är bra grejer".

Så det är sorligt att se. :cry:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-10 09:42

PC skrev:Ocker är väll ändå när man utnytjar en person i en beroendeställning vid tex svåra ekonomiska problem.

Kan det inte vara att utnyttja en person vid svåra psykiska problem också?
I så fall platsar väl kabelfreaksen in alldeles utmärkt.

Vård i stället för kabel.

Inte en trevlig spekulation det där.
/Martin
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-08-10 09:57

Håller helt med men då pratar vi väll snarare om att personen i fråga är vilseled så till den grad att denna slutar tro på sina egna sinnen.
Tänk om din vän lagt samma summa på att anpassa sitt musikrum istället, väljudsutbytet per investerad krona skulle växa med ett hygligt antal tiopotenser.

Vad jag menade var mer att visst luras säkert en hel del nybörjare att köpa onödigt dyra kablar med sin första stereo, men de investeringar som görs därefter borde ju ändå ske med någon form av avstämmning i den egna anläggningen. Därför borde det ju vara upp till köparen att bestämma om de yttepyttesmå frekvensavvikelserna är värda 100'.
Personligen anser jag att så inte är fallet.

Att sedan reklamen för en hel del olika produkter såsom antirynkkrämer, maskara, bensintillsattser, diverse kablar för hifiändamål mm. inehåller flera tvivelaktiga påståenden är ju trist. Men som köpare av dylika produkter anser jag att man har ett eget ansvar att ta reda på om det bara är nys eller om produkten i fråga verkligen motsvarar de förväntningar jag har på produkten samt att priset på produkten motsvarar vad jag är villig att betala för denna.

/Patrik

P.S Priset på mina kablar motsvarar ca 2% av nypriset på min anläggning. För mig är de prisvärda då de förmedlar signalen utan allt för stor inverkan, de har en lämplig kontaktering samt de har ett tilltalande yttre :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-10 10:05

Snubben ser ju helt frisk ut, och verkar ha råd att leka med såna här saker, att döma av bilderna i tråden.

En del har helt enkelt onödigt mycket pengar ..... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-08-10 10:14

Tja det är väll inte så konstigt att han ser glad ut, det är ju Jorma himself om jag inte har helt fel.
/Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 10:20

subjektivisten skrev:Håller inte helt med. Om man som audiofil, endast får höra via tidningar, forum och handlare, att kablar gör stora skillnader och man behöver bla bla för komma till ljudnirvanat, så är det snarare en hjärntvättning.

Tja, det är ju ingen brist på adekvat information. Man kan ju som konsument försöka tänka lite själv också...
Jag ser det inte alls som något problem för någon att dessa kablar kostar +100k. Den som köper blir nöjd, säljaren blir nöjd. Kort sagt, trevligt för alla.
Kabeln ser ju också fin ut. Kan ju vara värt en del det med.

Dessutom är länken till ett Norskt forum. Här finns gott om folk som står till hakan i pengar och dom köper en sladd för 100000 påverkar det inte deras ekonomi mer än om du köper en korv på väg hem från jobbet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 10:57

Max_Headroom skrev:Tja, det är ju ingen brist på adekvat information. Man kan ju som konsument försöka tänka lite själv också...

För mig är det som att säga till någon att "du får väl tänka lite själv, det är inte nyttigt att vara med i den sekten". Lite av samma tendenser, där man blivit skolad en sak och man kan inte ifrågasätta det överhuvudtaget.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-10 11:07

Men hva er det disse kostbare kobbertrådene har å tilføre til lyden? Det er egentlig feil å si at de tilfører noe. Det er bare det at alt oppleves så mye mer naturlig. Lydbildet blir større, vokalen blir klarere, gitarer, piano og blåseinstrumenter får en riktigere klang, men den største forskjellen opplever jeg likevel i bassen. Som vanlig var spenningen stor da jeg koblet tilbake til mine egne kabler, som er (var) Synergistic Research Resolution Reference. Disse var de beste kablene jeg hadde testet i eget oppsett før Jorma, og er solide saker med aktiv skjermer. To ganger tidligere har jeg opplevd at det ikke har vært morsomt å høre eget oppsett etter å ha testet noe som var bedre. Den ene var da jeg testet Audio Physic Caldere, den andre da jeg testet Jorma No.1. Ikke uventet ble dette den tredje. Det som slo meg var at sammensetningen av de forskjellige frekvensene stemte ikke helt 100 % sammen. Jeg merket det spesielt på overtonene. Dette gjorde at lydbildet ble flatere, og at musikken ikke ble like organisk og naturlig.

Detta är ju typexempel på skillnader som verkar för stora för att förklara med de små skillnader som borde finnas mellan två någesånär rimligt konstruerade kablar. Här blir man ju verkligen nyfiken på vad som skulle finnas kvar efter ett BT (vilket snubben roligt nog heter...) och vad det i så fall beror på.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-10 11:11

PC skrev:Tja det är väll inte så konstigt att han ser glad ut, det är ju Jorma himself om jag inte har helt fel.
/Patrik

Aha ... känner inte till högviltet så där jättemycket ...

:oops: :oops: :oops:

HAN borde ju se glad ut .... och ha onödigt mycket pengar ... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-10 13:03

utpekat just Jorma

Hoppas Jorma donerar iaf lite av sina ockerpengar till utsatta behövande, miljöarbete eller annat... suck

kränkande förolämpande

Kan det inte vara att utnyttja en person vid svåra psykiska problem också?
I så fall platsar väl kabelfreaksen in alldeles utmärkt.

Vård i stället för kabel.

Sedan tre inlägg ..ja vad skall man säga.Förtalsironi kanske..Förlöjligande...

Snubben ser ju helt frisk ut, och verkar ha råd att leka med såna här saker, att döma av bilderna i tråden.

Tja det är väll inte så konstigt att han ser glad ut, det är ju Jorma himself om jag inte har helt fel.

Aha ... känner inte till högviltet så där jättemycket ...

HAN borde ju se glad ut .... och ha onödigt mycket pengar

2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civilicerat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.

Det är riktigt mayro men du är inte moderator här. Jag ber dig att låta bli den här typen av inlägg. Det är bättre att du bara skickar PM till mig och tipsar, det är jag tacksam för.
/Martin
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-10 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-08-10 13:05

Jag tycker iaf att Jormas kablar och Jormas skor är fula.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-08-10 13:27

focus skrev:Jag tycker iaf att Jormas kablar och Jormas skor är fula.

Avundsjukan är grön och då blir alla intryck färgade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-10 13:29

focus skrev:Jag tycker iaf att Jormas kablar och Jormas skor är fula.

Vad har Jormas skor med frågan att göra och vad har över huvud taget utseendet på kabeln med frågan att skaffa?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 13:33

Britterna uttrycker det så talande:

A fool and his money shall soon be parted.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-10 13:56

Nu drog JAG i handbromsen här.

Tobbe: Martin har inte bara modererat dig i denna tråd så du kan skippa det skitsnacket.

Matereo och Phon borde slipa sin förmåga att utrycka sig mindre insinuant. Men två fel gör inte ett rätt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi