Vad är AL130 bra / dålig på?
Och vart hittar man uppfiften vart AL130 har sitt vågfrontscentrum

Edit:
9LAEH = 9liter alu element högtalare
Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Och vart hittar man uppfiften vart AL130 har sitt vågfrontscentrum
patrikf skrev:Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..?
AES-X72: Acoustic Center of Loudspeakers
In discussion it was felt that the term "Acoustic Center" was unhelpful. Instead a number of alternative terms was explored: "Point of Rotation", "Point of Reference", "Reference Point"(IEC), "Wavefront shape center", "Apparent Source Location", "Temporal Center", or "Time Center".
Woodgate expressed concerns over the use of the term "Point of Reference" as he felt it could be confused with the IEC "Reference Point". Gunness felt that the the two terms were equivalent. Woodgate pointed out that such a Reference Point did not "appear to have the properties of an acoustic centre - it is purely mechanical".
It was noted that for purely practical purposes, that the point of rotation is typically the centre of gravity of the loudspeaker. It usefully provides an unambiguous reference point.
It was noted that temporal centre is not a fixed point at any frequency. Centre of wavefront is also frequency dependent. These are not good references, but it should be stated why this is so in the document, together with the reasons why we cannot define "acoustic centre".
The literature suggests that knowledge of a driver's physical location and rotation axis should allow proper reconstruction of polar data. Woodgate suggests that a more clearly defined name convention is needed.
AES skrev:AES-X72: Acoustic Center of Loudspeakers
In discussion it was felt that the term "Acoustic Center" was unhelpful. Instead a number of alternative terms was explored: "Point of Rotation", "Point of Reference", "Reference Point"(IEC), "Wavefront shape center", "Apparent Source Location", "Temporal Center", or "Time Center".
Kraniet skrev:
Akustiskt centra är väl det vanligaste uttrycket man hör. Dock är det ju inte helt korrekt som de påpekar i den AES-artikeln.
Vågfronts centra är väl det som är relevant men då bör det väl specifieras en frekvens också.
skrutten skrev:
Kan vi ta fram en diskant med vågguide som skapar samma vågfront som vår mellanbas då den tidsmässigt är placerad x tid bakom mellanbasen kan vi ju roa oss med att bygga vågformsåterskapande högtalare oxå....
phon skrev:Just, vågens origo, eller vågformens, som man kan plotta.
Så här har jag fattat det.
Vfc är inte nödvändigvis konstant med frekvensen.
Sätter man två element ovanför varandra med vfc på gemensam vertikal linje så spelar dom inte nödvändigtvis i fas med varandra av den anledningen.
Sätter man dom så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver inte vfc vara på gemensam vertikal linje av den anledningen.
Sätter man dom (time alignment) så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver dom inte spela i fas åt sidorna, eftersom vfc mellan dom kan skilja stort.
Tricket är att först ha vfc ovanför varandra (mekaniskt), och sedan se till att dom också spelar i fas (elektriskt), båda två inom ett rimligt stort intervall. Allt finlir borträknat då .....
Det går att nödlösa det hela, eller olösa det helt.
Har jag missat nåt?
patrikf skrev:
Är resonemanget ang vågformscentrum nåt som är intressant ovanför nån viss frekvens, tex där elementet bryter upp?
patrikf skrev:
Vad är skillnaden/förhållandet mellan vågformscentrum och spridning?
Martin skrev:Jag har erfarenhet av AL170.
Känns som dejavú det här på något sätt.skrutten skrev:Martin skrev:Jag har erfarenhet av AL170.
Mmm jag vet, hoppades att ngn skulle ha klang&ton nåt gammalt nummer där AL130 testades..
Edit: Martin hur bedömer du AL170 gentemot Seas L18 som du använde i dina tävlingshögtalare.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster