Strömbrytare för Rotel-slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

neptune

Strömbrytare för Rotel-slutsteg

Inläggav neptune » 2007-08-10 09:55

Hej,

Jag har ett stort Rotel-slutsteg som jag brukar starta genom att trycka på Power-knappen på framsidan. Slutsteget har någon form av inbyggd slowstart som gör att det tar 2 sekunder att starta upp, förmodligen för att inte överbelastning skall ske.

Jag funderar på att koppla slutsteget till en grendosa med strömbrytare, och den vägen stänga av och starta upp slutsteget. Är det någon som vet om slutsteget kan ta skada av det, eller om slowstart-funktionen inte fungerar som den skall då?

Sedan tänkte jag passa på att fråga om slutsteget kan störas av att en dator är inkopplad på samma strömdosa? Datorn har ett par fläktar, och vad jag har förståt skall de kunna ge "oren" ström.

Det var allt 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-10 13:59

Tvivlar att slutsteget kan skadas av det. Däremot kan risken öka för att propparna går.

Datorer kan sprida störningar från deras switchade nätaggregat. Men de kan spridas även om man väljer ett annat uttag. Kan man hålla datorn och stereon på skilda faser kan det ev hjälpa.
Annars så ska nätaggregaten i stereoapparaterna skydda mot sådana störningar (om de är någotsånär påkostade tycker jag).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-10 16:12

Slowstartfunktionen bör fungera iaf. Det borde inte vara något extra problem med att sätta på apparaten på detta sätt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-10 16:27

Den bör inte fungera, den skall fungera. :lol:

Latis, har du lagt lite bubbelvin på kylning? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 19:41

Jo, den ska fungera i alla fall.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-10 23:16

Mjukstartkretsar brukar styras av en kondensator som laddas upp eller en termistor som värms upp. Oavsett vilket så fungerar de lika bra om du kopplar in nätsladden via grendosa eller trycker på "power-knappen".

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-10 23:34

Missade sista delen av din fråga. Datornätdelar brukar i allmänhet vara primärswitchade vilket innebär att de likriktar nätspänningen direkt och sedan hackar upp den för att omvandla den till lägre spänningar. Det brukar orsaka synnerligen elak distorsion på nätspänningen som kan slå igenom på andra apparater anslutna till samma nätuttag. Jag hittade en gång konstiga fenomen på en förstärkare och mätte baklänges i kedjan och kunde konstatera att det fanns avsevärd distorsion ända upp till 31:a övertonen redan på nätspänningen bara för att jag hade en dator kopplad till samma vägguttag. Slutsatsen är att du bör ha någon form av nätfilter inkopplat om du vill ansluta en förstärkare till samma vägguttag som en dator.

Återgå till Teknikforum