Moderator: Redaktörer
i skrev:Vad jag förstår så avgörs avståndet till bakväggen främst av hur man dimensionerat tonkurvan i basen.
Och i så fall är det svårt att åtgärda ett felaktigt avstånd. Iofs kanske man kan fixa det med ett filter med baskorrektion - men det måste vara mer eller mindre exakt beräknat för att låta bra.
Moment-23 skrev:Japp, lika cool som min avatar
soundbrigade skrev:Moment-23 skrev:Japp, lika cool som min avatar
Definitivt speciell ....
skrutten skrev:Förutom det som redan nämnts så är det gott om det finns en löptid mellan direktljud och väggreflex därför att öron-hjärnapparaten skall kunna skilja på dessa två ljud och inte blanda ihop dom.
OlA-68 skrev:carlssonhögtalare skall stå kloss an mot vägg . känner du för det kan du plocka fram kofoten och bräcka dän golvfodret så kommer de ännu närmre bara bra
i skrev:skrutten skrev:Förutom det som redan nämnts så är det gott om det finns en löptid mellan direktljud och väggreflex därför att öron-hjärnapparaten skall kunna skilja på dessa två ljud och inte blanda ihop dom.
Med väggreflex, avser du väggen bakom högtalaren ? Tänker på piP som ju ska vara nära bakväggen så även om den är relativt djup så kommer fronten ändå att hamna på ung 40-50 cm (?) från bakväggen.
Är det en gräns tror du ?
Naqref™ skrev:i skrev:...
Med väggreflex, avser du väggen bakom högtalaren ? Tänker på piP som ju ska vara nära bakväggen så även om den är relativt djup så kommer fronten ändå att hamna på ung 40-50 cm (?) från bakväggen.
Är det en gräns tror du ?
Dämpar man väggen så kan man sätta högtalaren hur nära som helst (om den är anpassad med nivån i basen). Annars är en gräns man brukar ange är att frontbaffeln ska vara minst 85cm från framväggen. Då får man en gångvägsskillnad mellan direktljudet och det reflekterade på 5ms. Det är den gräns tidsmässigt man har där reflexen betraktas som ett separat ljud av hjärnan och inte grumlar direktljudet nämnvärt.
Piotr skrev:Skulle påstå att reflexer som ligger runt 5ms är ganska ordentligt destruktiva. Tycker att det brukar öppna upp ljudet om man kan komma 1.2-1.5 meter ut från bakvägg... men sen spelar naturligtvis högtalarens spridning och väggens dämpning stor roll.
10ms brukar väl annars vara en siffra man ofta stöter på i litteraturen?
i skrev:skrutten skrev:Förutom det som redan nämnts så är det gott om det finns en löptid mellan direktljud och väggreflex därför att öron-hjärnapparaten skall kunna skilja på dessa två ljud och inte blanda ihop dom.
Med väggreflex, avser du väggen bakom högtalaren ? Tänker på piP som ju ska vara nära bakväggen så även om den är relativt djup så kommer fronten ändå att hamna på ung 40-50 cm (?) från bakväggen.
Är det en gräns tror du ?

Beror väl på vad man menar med destruktiva. De kan ju onekligen påverka tonkurvan i basen men frågan är om det sunkar ner stereoperspektivet exempelvis.
Mellan 5-20ms så kommer reflexerna mest ge en ökad känsla av rumslighet.
Svempa skrev:Så länge avståndet mellan basreflexporten och baselementen är mycket mindre än våglängden för portens avstämning spelar det mindre roll om porten sitter fram eller bak.
Svempa skrev:Högtalaren är ändå totalt rundstrålande för de aktuella frekvenserna. Det är bara när man har problem med övertoner i porten som det är en fördel att den är riktad åt något annat håll än framåt.
Svempa skrev:Den optimala placeringen av en högtalare bestäms istället av hur man stämt av den totala tonkurvan precis som i påpekat.
IngOehman skrev:Jag håller med dig Martin.Svempa skrev:Så länge avståndet mellan basreflexporten och baselementen är mycket mindre än våglängden för portens avstämning spelar det mindre roll om porten sitter fram eller bak.
Noga räknat måste det faktiskt vara signifikant mindre än en elftedels (1/11) våglängd vid avstämningsfrekvensen om man skall kunna vänta sig fel i rundstrålningen på mindre än -3 dB någon halv oktav över. Det kan trots det bli större fel än så, men det är inte troligt om dimensioneringen av porten är normal (läs - om fasskillnaden i hela oktaven över avstämnngsfrekvensen är mindre än 45 grader mellan bas och port).
Detta inte sagt som en invändning mot det du skrev, bara ett förtydligande. Om avstämningsfrekvensen är 30 Hz är en elftedels våglängd ju 1 meter ungefär, så det är rätt lätt att hamna inom det.
Svempa skrev:Högtalaren är ändå totalt rundstrålande för de aktuella frekvenserna. Det är bara när man har problem med övertoner i porten som det är en fördel att den är riktad åt något annat håll än framåt.
Håller med - med en reservation: Det kan vara fördel att rikta den bakåt av ett skäl till, nämligen om dess placering på baffeln och de diskontinuitet den utgör stör ljudet från de andra elementen, eller om placering på framsidan gör att portens inre mynning hamnar i en olycklig del av lådans inre.
En tveklös fördel (i vissa sammanhang) med att ha porten på framsidan är att högtalaren då vidmakthåller sin klangbalans även vid lyssning på relativt kort avstånd - läs för närfältslyssning i inspelningsstudior.Svempa skrev:Den optimala placeringen av en högtalare bestäms istället av hur man stämt av den totala tonkurvan precis som i påpekat.
Mycket kloka ord!
Vill specifikt tillägga en sak, nämligen att den ljudalstrare i högtalarlådan som påverkas mest av väggen bakom högtalaren INTE är basreflexporten, utan baselementet.
Basreflexporten spelar ju så långa frekvenser att den nästan alltid är nära väggen bakom högtalarna våglängdsmässigt. Alltså vid frekvenser som för det mesta har många meter långa vågländer, så i de flesta fall är faktiskt reflexen från bakväggen ungefär i fas med portens egen ljudalsting. Baselementet däremot spelar även högre frekvenser, och därför är risken för destruktiv interferens med högtalarväggsreflexen större där.
Som du antyder bör högtalaren vara dimensionerad för den placering man väljer, och det finns i princip vara två alternativ:
1. Högtalare avsedda att spela på stort avstånd från högtalarväggen.
2. Högtalare avsedda att spela på specifikt avstånd från högtalarväggen.
De senare fungerar som regel bäst tillsammans med något sorts absorption av väggreflexionerna, vid frekvenser så höga att de börjat blir partiellt (=1/6 våglängd till väggen) eller ordentligt destruktiva. Tar man till lite och absorbetar "lite extra" (tjockare*) så kan man använda små justeringar av högtalarnas avstånd till bakväggen som en eq.
Förvisso kan högtalarna utformas för att hantera den första destruktiva interferensen också (i varje fall starten av den) men de senare är det värre med, eftersom de ger så komplexa spridningsegenskaper.
En sak till kan nämnas: Någon skrev tidigare i den hör tråden att effekterna av väggen bakom högtalarna inte bara flyttar sig i frekvens, utan blir värre och värre i amplitud också när man närmar sig väggen (på grund av den mindre avståndsskillnaden mellan direktljud och reflex). Men dett förhållande balanseras för det mesta rätt bra av en annan faktor - nämligen att det blir lättare och lättare att absorbera "problemen" från väggen bakom högtalarna, ju närmare väggen man hamnar. Kortare distans flyttar ju upp de destruktiva interferenserna högre i frekvens, och en mindre och plattare absorbent gör jobbet!
Självklart måste även de konstruktiva interferenserna tas hänsyn till dock (även de ger ju en klangmässig påverkan) men det gör man förhoppningsvis redan i konstruktionen om man konstruerar enligt koncept 2 ovan.![]()
Vh, iö
- - - - -
*En välkonstruerad absorbent når ungefär 50% absorption vid en tjocklek om 1/32 våglängd. Men det är lika viktigt att den är tillräckligt stor för att nå ned tillräckligt i frekvens. En yta om 1/2 våglängd i kvadrat är ett absolut minimum för att ytan skall kunna ignoreras i ekvationen.

Moment-23 skrev:Vilka golvhögtalare är då lämpliga att ställa nära vägg? (förutom pi60, de är tyvärr lite för dyra för mig). Kan du ge exempel på sådana högtalare som låter neutralt?
Om en högtalare kan/ska stå nära vägg, innebär det också att den kan stå nära en sidovägg? Nära i detta fallet är ca 50cm.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster