Vh, iö
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Den andra tonamen behöver inte vara en riktig tonarm och den behöver inte ens sitta i själva skivspelaren, det kan vara en träpinne som sitter fast i vagga som står på bordet som skivspelaren står på, och med en med en pickup fastvirad i. Bara vinklarna och nåltrycket blir rätt.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Kan dessa rytmegenskaper finnas även i cd spelare och/eller förstärkare?
Det går förstås inte att utesluta att sådant kan finnas, men få saker tala för det. Dock finns det i vissa CD-spelare signalberoende tidsfel, närmare bestämt datarelaterat jitter, men dessa beter sig i slutändan som amplitudlinjäritetsfel, och inte som tidsfel.
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Om, nej, anser du att hela "sväng" snacket om linn bara är just snack?
Inte alls. Sväng kan utöver att påverkas av sådant som dynamiskt svaj hos skivspelare definitivt påverkas av tonkurveegenkaper!
En tonkurva (i all sin komplicerade glans) är något av det mest komplexa man kan tänka sig. De som tror att tonkurveeffekter inbegriper bara de effekter man hör när man vrider på en tonkontroll har mycket kvar att lära. Det visar bara att just en tonkontroll bara förmår att skapa väldigt enkla och endimensionella tonkurveeffekter.
Moment-23 skrev:Är "sväng" en färgning eller egentligen en korrekt återgivning av svängigt material?
Det blev många frågor för detta förbryllar mig. Linn anses svänga samtidigt som, i alla fall de nyare apparaterna, förefaller mycket korrekta vid mätningar. Är detta förenligt?
Moment-23 skrev:Dessa tonkurveegenskaper, är de liknande hos apparater som anses svänga?
Moment-23 skrev:Är "sväng" en färgning eller egentligen en korrekt återgivning av svängigt material?
Moment-23 skrev:Det blev många frågor för detta förbryllar mig. Linn anses svänga samtidigt som, i alla fall de nyare apparaterna, förefaller mycket korrekta vid mätningar. Är detta förenligt?
IngOehman skrev:Tror nog jag talar ungefär sanning om jag säger att det finns gennsamma ämnare, men att det kan skilja sig åt en hel del också, vilket även gäller människors uppfattningar om vad som är sväng.
Gemensamma nämnare är att mycket diskant är dåligt för svänget, medan en mjuk betoning (icke resonant) i mellanbasen och möjligen öven i undre mellanregistret tycks få många att uppleva ett ökat sväng, liksom en avrullad djupbas.
IngOehman skrev:Fast frågan är om inte det mest intressanta man kan säga om sväng ändå är - att musik som verkligen svänger tenderar att göra det i nästan vilken välåtergivnade anläggning som helst.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast frågan är om inte det mest intressanta man kan säga om sväng ändå är - att musik som verkligen svänger tenderar att göra det i nästan vilken välåtergivnade anläggning som helst.![]()
Det behövs helt enkel ingen svängförstärkning.
(Men man skall å andra sidan inte förneka att det finns väldigt gott om svängförstörande färgningar. Resonanta färgningar (både resonanstoppar och utsläckningar) i registret under 400 Hz är inte alls bra för svänget, men av olika skäl är enkla interferenser (singelreflexståendevågor) inte alls lika destruktiva för svänget.)
Vh, iö
SBSP skrev:Men om man tittar på linns flaggskepp till högtalare, komri, så har den en frekvensgång som ser ut som en bergochdalbana. Denna frekvensgång måste ha tillkommit för att linn anser att det blir bättre sväng (även om inte vi håller med om att det låter bättre). Jag har svårt att tro att de försökt konstruera högtalaren med en rak frekvensgång och misslyckats. De har betydligt billigare högtalare med rakare frekvensgång, tex komponent serien.
Morello skrev:IngOehman skrev:Fast frågan är om inte det mest intressanta man kan säga om sväng ändå är - att musik som verkligen svänger tenderar att göra det i nästan vilken välåtergivnade anläggning som helst.![]()
Vh, iö
Amen.![]()
Jag tillhör ju som bekant de som menar att svänget finns i musiken och inte påförs av anläggningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster