Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
bosco skrev:Nåväl, någon här kan kanske svara på om delningsfiltret är anpassat till CT62 eller ej? Det finns två kondensatorer med värdena 10,0μF resp. 5,6μF. Två spolar varav jag bara ser värdet på den ena: 0,5mH.
Robinox skrev:Tjena, de var av mig du köpte (de defekta?) högtalarna av. Har du möjlighet att ta en bild på filtren så kanske mitt minne klarnar över vad jag haft för mig med dom...?
Tack Naqref™, det är alltså omodifierade filter.Naqref™ skrev:Kolla i denna tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 611#160611
Jag funderade på det också, kan man kolla det med en vanlig multimeter? Diskanterna är ordentligt limmade mot träklossarna och jag tror inte jag ger mig på att försöka bända bort dem, eventuell etikett lär nog inte vara läsbar.phon skrev:Det är möjligen inte två åtta-ohms diskanter som sitter där?
Nä, men inte heller anpassade till CT62...phon skrev:Dom där filtren ser inte omodifierade ut .....
Tack, jag testar det om min multimeter funkar... [Edit] Äh, jag hade kastat den och förträngt det.phon skrev:Du kan ohm-mäta diskanterna. En 8-ohmare har en DC-resistans på 6,1 ohm, en 16-ohmare kanske runt 12 ohm då, har inte siffrorna här men nåt i den stilen.
bosco skrev:Nä, men inte heller anpassade till CT62...phon skrev:Dom där filtren ser inte omodifierade ut .....
Robinox skrev:Just de, kondingarna har jag bytt enligt renoveringsanvisningarna hos Carlssonplanet.com Har även kopplat förbi tonbygeln enligt samma anvisningar. Och som jag förstår så behövs inga motstånd om man kopplar ur/förbi tonbygeln, om det ens funnits några på de där filtret...?
Mr_Ekan skrev:Ser lite markligt ut, har lodoronen for diskantdampningen helt plockats bort? Ska se om jag hittar lite bilder pa mina renoveringar senare, men hur fn lagga upp detta pa faktiskt.se med nya IE?
bosco skrev:
Men det är väl fel konding om man ska köra med CT62? Plus att en spole ska bytas?
bosco skrev:Ok, om det är samma diskanter som i dina OD11 så är det fel diskanter i dessa. OD11 - 8Ω, OA12 - 16Ω.
Robinox skrev:OlA-68 skrev:det e dumt att blanda ihop koddar och morötter då vet man aldrig vad som hamnar i kvarnen
Tack för ett givande inlägg, snällt att du vill hjälpa bosco och mig att reda ut detta.
OlA-68 skrev:förlåt föffan då
mitt heta tips är att det är fel diskantvärde löd av från kortet och mät kan även vara fasvänt vid filtret till diskanterna men proportionerna på kondingar och spolar se ok ut för att kunna vara en :3 modd
som skrivet innan så skall det vara ca 6 ohm på en 8 ohmare och ca 12 ohm på en 16 ohmare kontrolera även så att du inte kopplat dem i serie de skall kopplas parallelt för att till slut uppnå 8 ohm
avsaknad av motstånd har ingen betydelse ... de skall låta bra även utan justeringsmöjligheter .
men om misstaget är begånget så borde ju du känna av en diskantfattig miljö med dina od11
n-puh skrev:Nu verkar även spolen till basen vara bytt (kanske med helt fel värde).
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster