Har högtalartekniken kommit till världs ände?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-05 15:21

Ett hjul rullar inte av sig självt.. :D

Det rör sig som allt annat när kraften för att flytta den överkommer friktionskraften. Hjul har ju som bekant normalt sett ganska låg friktion. Svävare har också ganska låg friktion.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-05 15:30

En annan hjultyp som kan vara lönande, särskilt för ägaren, är rolette-hjulet. Där råder i alla fall ingen tvekan om varför det snurrar...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 15:46

Svante skrev:I en del länder görs försök med andra hjulformer. De låser fast gula manicker på bilarnas hjul. Oftast brukar dock ägarna protestera mot detta, men försöksledarna är snälla och plockar bort manicken mot betalning av felparkeringsavgiften. Icke-runda hjul är alltså ekonomiskt fördelaktigt i en del fall. :roll:

Javisst, men i ditt anförda exempel är det inte till bilägarens förmån... :)

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 15:47

Max_Headroom skrev:En annan hjultyp som kan vara lönande, särskilt för ägaren, är rolette-hjulet. Där råder i alla fall ingen tvekan om varför det snurrar...

HELT rätt Max!! :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-05 16:09

En fråga (innan jag blir tilllrättalagd av Lindfoors :D ). Vad har hjulets underbara förmåga med högtalare att göra?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-06-05 16:29

mats:
Dåliga högtalare kan man rulla ut om man inte orkar bära dom.

Annars så vore gammal ingenjörskonst och materialpriser kombinerat med dagens material leda till billiga och trevliga men kraftiga Ticonal, Alcomax, Alnico och Neodymium magneter på högtalare. Eller varför inte bra fältmatade historier? JBL, Altec, Siemens, Vitavox, Tannoy, Lowther, Western Electric etc borde helst vara billigare och ha sina bästa gamla grejor i produktion så skulle vi slippa högtalare gjorda av Gladpack. *duckar*

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-05 16:56

En flygl låer exakt lika som ett piano :p

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 17:27

DIYamps skrev:En flygl låer exakt lika som ett piano :p

OM det nu gjorde det, (vilket de dessbättre inte gör), varför tror du att det byggs flyglar över huvud taget? För att Liberatche skulle kunna ställa sina kandelabrar på dem? :wink:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-05 17:30

Samma instrument i grunden :wink:

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 17:35

Harryup skrev: Annars så vore gammal ingenjörskonst och materialpriser kombinerat med dagens material leda till billiga och trevliga men kraftiga Ticonal, Alcomax, Alnico och Neodymium magneter på högtalare. Eller varför inte bra fältmatade historier? JBL, Altec, Siemens, Vitavox, Tannoy, Lowther, Western Electric etc borde helst vara billigare och ha sina bästa gamla grejor i produktion så skulle vi slippa högtalare gjorda av Gladpack. *duckar*

Precis Harry! Vi skriver 2004 och FORTFARANDE tillverkas merparten av dagens element med ferritmagneter! Otroligt... Dessutom försöker tillverkarna att få exempelvis Neo att framstå som om det vore något "exklusivt"... Sanlöst... Hur många miljoner kronor skulle inte kunna sparas enbart i fraktkostnader om de övergick till Neo...? Att dessutom slippa ferritens flödestapp om 3dB per 15 år gör ju inte saken sämre precis...

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 17:37

DIYamps skrev:Samma instrument i grunden :wink:

Må vara att det ligger något i detta men du SKREV att de låter EXAKT LIKA... Och det gör de sannerligen inte! :wink:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-05 17:40

Jag tycker dom låter exakt lika iaf.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-05 18:02

DIYamps skrev:Jag tycker dom låter exakt lika iaf.

Har du blindtestat? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 18:13

Alldeles oavsett vad du "tycker" så skiljer sig en flygel från ett piano BLAND ANNAT i följande avseenden:

1. Övertonsbildning.
2. Anslag.
3. Mekanik.
4. Intonation.
5. Stränglängd.

Ska jag fortsätta? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-05 18:24

DIYamps skrev:En flygl låer exakt lika som ett piano :p

Nu skojar du va? Har du någonsin satt dig ner vid en Steinway-flygel och klinkat lite? Går över huvud taget inte att jämföra med ett piano avseende ingresso, övertonsspektrum, nivå med mera.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-05 18:45

Hörde flyglar på teatern här i stan och dom lät som pianon tyckte jag, iofs va det ju en massa andra instument runtomkring.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-05 19:30

CHC skrev:

Alldeles oavsett vad du "tycker" så skiljer sig en flygel från ett piano BLAND ANNAT i följande avseenden:

1. Övertonsbildning.
2. Anslag.
3. Mekanik.
4. Intonation.
5. Stränglängd.

Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå... :wink:

Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-05 20:26

DIYamps,

Jag förstår faktiskt inte vad detta handlar om. Är det någon som fullaste allvar inte hör skillnad på en flygel och ett piano :?:
Dessutom är det stor skillnad på tex. en Steinway och en Bössendorfer-flygel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-05 20:28

CHC skrev:
DIYamps skrev:Samma instrument i grunden :wink:

Må vara att det ligger något i detta men du SKREV att de låter EXAKT LIKA... Och det gör de sannerligen inte! :wink:

Precis så är det. :wink: Som jazzdiggare är jag inte speciellt imponerad av vad vanliga pianon åstakommer. Min högsta önskan är att alla musiker börjar spela på Steinway. Någon vackrare klang från en flygel har jag aldrig hört. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 20:30

Svante skrev:
Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå... :wink: Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!

Lite info för intresserade:

http://hem.passagen.se/studenten/piano.htm

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_eur ... index.html

http://www.arrenius.se/tsarflygel.html

http://www.klaververkstaden.se/FAQ/faq_konst_piano.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-05 20:51

CHC skrev:
Svante skrev:
Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå... :wink: Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!

Lite info för intresserade:

http://hem.passagen.se/studenten/piano.htm

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_eur ... index.html

http://www.arrenius.se/tsarflygel.html

http://www.klaververkstaden.se/FAQ/faq_konst_piano.htm

Nä, jag ville veta vad du menar!

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-06-05 20:55

Svante skrev: Nä, jag ville veta vad du menar!

Det föreligger ingen övergripande skillnad emellan de åsikter som framföres på url'erna och mina egna :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-05 21:00

Svante skrev:
CHC skrev:

1. Övertonsbildning.
2. Anslag.
3. Mekanik.
4. Intonation.
5. Stränglängd.

Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå... :wink:

Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!

1. Övertonsspektrat

2. Kallas för "ingresso", dvs ljudet vid anslag.

3. Instrumentets mekaniska konstruktion. (Steinway har en mycket speciell mekanik som medger flera anslag i följd utan att lyfta tangenterna hela vägen upp.)

4. Relationen strängarnas frekvens vid anslag (och utklingning).

Sedan kanske man bör nämna att den lägsta oktaven nästan alltid låter grundtonsfattigt på piano samt mindre flyglar. Större flyglar med längre strängar har mer substans i basregistret. Sedan spelar naturligtvis flyglen starkare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-05 21:50

Diyamps:
En flygel låter mera kristet. Ett piano låter mera beatles. Förstår du skillnaden? Dessutom låter alla flyglar pianon ganska olika, de har lite karaktär och själ liksom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-05 22:11

CHC skrev:
Svante skrev: Nä, jag ville veta vad du menar!

Det föreligger ingen övergripande skillnad emellan de åsikter som framföres på url'erna och mina egna :)

Inget av orden "anslag" eller "intonation" förklaras på någon av de sidorna, så vad menar du med dem? Jag frågar eftersom det inte är helt ovanligt att det är skillnader från person till person vad ord betyder. Jag tycker såna skillnader är intressanta och vill gärna förstå vad var och en menar.
Jag insämmer fö att det är stor skillnad på pianon och flyglar. Skulle man ge sig på att jämföra mitt piano från 1950 inköpt begagnat för 7000 pix, med Steinwayflygeln på jobbet tillverkad 199x och inköpt för 350 000, så är det som natt och dag. Både vad gäller ljud och spelbarhet. Och platskrav... Tom jag som knappt kan spela känner skillnaden i tangenterna, och hör skillnaden trots att det ínte går att A/B-testa. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-05 22:47

För att inte tala om det fräcka piano-ljud som fanns till Emulator ||, jag har glömt vad ljdet heter (Piano 3?). Det finns i alla fall att höra på en mängd house-plattor. Väldigt trevligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-05 22:58

Max_Headroom skrev:För att inte tala om det fräcka piano-ljud som fanns till Emulator ||, jag har glömt vad ljdet heter (Piano 3?). Det finns i alla fall att höra på en mängd house-plattor. Väldigt trevligt.

:evil: :evil: Det är -inte- pianoljud :evil: :evil: (bäst man lägger till en :wink: också)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-05 23:02

Nej, det är flygelljud :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-05 23:05

Belker skrev:Nej, det är flygelljud :wink:

Hrmph...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-06-06 00:33

nej det är EMU II ljud. Världens bästa ljud från världens bästa firma som tyvärr inte längre finns. Min EMAX 1a säljer jag aldrig

Dessutom heter det väl vägs ände och inte världs ände?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi