(Dum fråga) studiomonitorer och vanliga högtalare...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

(Dum fråga) studiomonitorer och vanliga högtalare...

Inläggav Ivil » 2007-08-12 16:52

Är det någon skillnad på studio-monitorer och vanliga högtalare? Ljudbild och detaljer?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-12 17:55

Inga frågor är dumma. Frågar man inte lär man sig inget, eller i varje fall mindre än annars. Ööh, hur blev det där.
Skulle egentligen inte svara på denna tråd, men det lilla jag vet så skall monitorer vara avsedda för lyssning på nära håll vid mixerbord. Vad jag sett så är de visst också ofta aktiva (inbyggda förstärkare). Jag köpte själv ett par mindre som kallades monitorhögtalare till min köksradio, och de låter neutrala, i varje fall inbillar jag mig det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: (Dum fråga) studiomonitorer och vanliga högtalare...

Inläggav PerStromgren » 2007-08-12 21:28

Ivil skrev:Är det någon skillnad på studio-monitorer och vanliga högtalare? Ljudbild och detaljer?

Snarare drftsäkerhet och tålighet mot allmän misshandel...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2007-08-12 22:09

Är det inte så att studiohögtalare bör återge ända upp i ultraljudsområdet? Jag har bestämt för mig att jag läst någonting om det i Ino Audio's manifest, och att just på grund av det lämpar det sig inte i hemmet då dom bara avslöjar dåligheter i inspelningarna eller någonting liknande. (snacka om grumlig formulering)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 22:41

Vad sägs om denna förklaring:

Vad en monitor är för något, är lika diffust och besmutsat av subjektiva uppfattningar som vad en HiFi-högtalare är! Det finns dock skillnader som har mera med praxis än med definitioner att göra.

Om man har återgivningsanspråk med hifi-högtalare blir de konseptuellt snarlika vad jag i varje fall hoppas att monitorer så ofta som möjligt är.

Allt detta är dock sett ur ett konseptuellt perspektiv, och det räcker inte för att hantera frågan med tillbördlig noggrannhet. Ett minst lika viktigt perspektiv är omgivningens inverkan. Skillnader mellan studiomiljöer och hemmiljöer kan göra att det är nödvändigt att utforma dem rätt så olika, även om ambitionen är att nå samma mål.

Som någon nämnt kan det finnas en poäng med att utforma studiomotitorer så att de fokuserar även på fel som det egentligen skulle vara trevligt att slippa höra. Orsaken till det är att det medger möjligheten att detektera dem - och befria inspelningen från dem! :P

Detta synsett kan framstå som en smula dubiöst, men i många fall kan man faktiskt rätt så effektivt isolera felen från musiken perseptuellt, således att infallsvinkeln faktiskt blir helt rationell.

Så är exempelvis fallet i ultraljudsregistret, där vikten av musiksignalers vara eller icke vara kan ifrågasättas (tesen att det är egalt är stark), samtidigt som det är lätt att visa att vissa typer av väldigt musikfrämmande (distorsionstyper som saknar likheter med hur nästan alla musiksignaler tecknar sig i ultraljudsområdet) fel ger hörbara effekter, i synnerhet i kombination med musiksignalen. Dessa fel vill man höra i studion (för att kunna undvika dem) men slippa höra därhemma, om studion trots allt inte lyckats låta bli att ställa till med dem.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om man kan begränsa uppgiften för såväl hemmahögtalaren som studiomonitorn till att återge musiksignaler enligt CD-standarden kan man helt bortse ifrån poängen med att utforma studiomonitorn annorlunda än hemmahögtalaren.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-13 21:57

De fleste studiohøyttalere er trøgdrivna og kommer i svart.
De fleste "hifi" høyttalere kommer med lekar erklæring ifrån produsent:
- Ta två ock kom i håg å kolla om galleret er av når du lyssnar...
- Det ar ønskligt med maksimal spridning på den her typ av smittsamhet...

:D

Ja ock dom vanligsta "hifi"høyttalerene har en liten vacka nedåt i frekvenskurven mellom 2-5khz... ca.
De fleste Studiomonitorer har ikke dette, og vil kanskje låte lite for starkt her om man ikke har hørt hvordan ting låter som det skal alt for mye før og slikt.

Som regel er også Studiohøyttalere enn 3-5 mindre følsomme dvs ca
83-85db istedenfor 85-89db som hifi høyttalere kanskje normalt sett har.

Det som også kjennetegner studio høyttalere er jo att de ofte er beregnet på å spille høyt ved litt høyere volum enn vanlig.
Så om man spiller lavt med dem, låter de ikke så bra som de kan, som en regel da kan man si.

En studiohøyttaler vil også gjerne stå lite høyere opp fra gulvet enn vanlig...

mvh
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-15 03:18

IngOehman skrev:Vad sägs om denna förklaring:

Vad en monitor är för något, är lika diffust och besmutsat av subjektiva uppfattningar som vad en HiFi-högtalare är! Det finns dock skillnader som har mera med praxis än med definitioner att göra.

Om man har återgivningsanspråk med hifi-högtalare blir de konseptuellt snarlika vad jag i varje fall hoppas att monitorer så ofta som möjligt är.

Allt detta är dock sett ur ett konseptuellt perspektiv, och det räcker inte för att hantera frågan med tillbördlig noggrannhet. Ett minst lika viktigt perspektiv är omgivningens inverkan. Skillnader mellan studiomiljöer och hemmiljöer kan göra att det är nödvändigt att utforma dem rätt så olika, även om ambitionen är att nå samma mål.

Som någon nämnt kan det finnas en poäng med att utforma studiomotitorer så att de fokuserar även på fel som det egentligen skulle vara trevligt att slippa höra. Orsaken till det är att det medger möjligheten att detektera dem - och befria inspelningen från dem! :P

Detta synsett kan framstå som en smula dubiöst, men i många fall kan man faktiskt rätt så effektivt isolera felen från musiken perseptuellt, således att infallsvinkeln faktiskt blir helt rationell.

Så är exempelvis fallet i ultraljudsregistret, där vikten av musiksignalers vara eller icke vara kan ifrågasättas (tesen att det är egalt är stark), samtidigt som det är lätt att visa att vissa typer av väldigt musikfrämmande (distorsionstyper som saknar likheter med hur nästan alla musiksignaler tecknar sig i ultraljudsområdet) fel ger hörbara effekter, i synnerhet i kombination med musiksignalen. Dessa fel vill man höra i studion (för att kunna undvika dem) men slippa höra därhemma, om studion trots allt inte lyckats låta bli att ställa till med dem.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om man kan begränsa uppgiften för såväl hemmahögtalaren som studiomonitorn till att återge musiksignaler enligt CD-standarden kan man helt bortse ifrån poängen med att utforma studiomonitorn annorlunda än hemmahögtalaren.

Du glömmer en mycket viktig detalj här IÖ.
Alla morderna kontrollrum (som är konstruerade och byggda av proffs) har ALLTID ett ITD som är större än inspelningsrummen... Iaf när det handlar om LEDE-rum. Kan du inte förklara "maskeringseffekten" på ett bra ätt, jag kan inte..

Återgå till Teknikforum